معرفی کامل اتصالات زنجیر و نحوه ی کاربرد آنها

F

fouladboxel

کاربر تالار
کاربر تالار
قطعا یکی از مهم ترین تجهیزات در صنایع و کارخانه های تولیدی، زنجیر ها و سیم بکسل های صنعتی برای انتقال قدرت در ماشین آلات می باشد.

معمولا زنجیرهای مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند، یا به صورتی که خود عامل حرکت باشند و یا به صورتی که قدرت یک چرخ دنده را به دیگری منتقل کنند. زنجیرها در انواع و ابعاد مختلفی برای کارها و صنایع مختلف با توجه به نوع کار، طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی کامل اتصالات زنجیر و نحوه ی کاربرد آنها بپردازیم….

نوع متریال زنجیر های صنعتی:
معمولا زنجیرهای صنعتی از جنس فلز علی الخصوص از جنس استیل نگیر و فولاد با کربن کم یا زیاد ساخته می شوند. علاوه بر این پس از ساخت زنجیر با متریال فلزی، پوششی به عنوان روکش برای محافظت از زنجیر از جنس گالوانیزه بر روی آن کشیده می شود که این لایه باعث محافظت از زنجیر و عمر طولانی زنجیر می گردد.

انواع زنجیرهای صنعتی از نظر نوع متریال:
زنجیر استیل گرید ۳۱۶: این نوع زنجیر صنعتی فلزی از جنس استیل گرید ۳۱۶ می باشد.این نوع زنجیر مناسب برای استفاده در شرایط دمایی خیلی بالا و عوامل محیطی سخت مانند محیط های اسیدی یا… می باشد.
زنجیر استیل گرید ۳۰۴: این نوع زنجیر صنعتی از جنس استیل گرید ۳۰۴ می باشد.نام دیگر این نوع زنجیر، زنجیر نگیر نیز می باشد این زنجیر صنعتی در محیط‌هایی با خوردندگی بالا و با دمای بسیار بالا گزینه ی بسیار مناسبی به حساب می آید.
زنجیر استیل گرید AS 600: این نوع زنجیر استیل از زنجیر های استیل قبلی از لحاظ مقاومت سایشی گزینه ی مناسب تری به حساب می آید و در محیط‌هایی با شرایط سخت‌تر از لحاظ دما و خورندگی کاربرد فراوانی دارند.
زنجیر صنعتی با پوشش نیکل: معمولا از پوشش نیکل در زنجیرهای صنعتی هنگامی استفاده می‌شود که احتمال ایجاد تماس لحظه‌ای در زنجیر وجود داشته باشد و یا اینکه زنجیر در شرایط محیطب مرطوب و در معرض آب قرار گیرد.
زنجیر صنعتی با پوشش نقره: به دلیل خاصیت نقره و مقاومت این فلز در برابر زنگ زدن، از این نوع پوشش در زنجیرهایی که در محیط‌های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده می‌شوند.
انواع زنجیرهای صنعتی از نظر کاربرد:
زنجیرهای کشاورزی: این نوع زنجیر در تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی کاربرد فراوانی دارد. همچنین این نوع زنجیرها از سایر انواع زنجیرهای صنعتی پرکاربردتر بوده و دارای انواع متنوع و سایزهای مختلف است که قدرت و مقاومت بالایی در مقابل سایش و کشش دارند.
زنجیر دندانه دار معکوس
زنجیر با گیره پلاستیکی
زنجیر پلیت
زنجیر غلطکی ضد زنگ
زنجیر دوبل
زنجیر بوش
زنجیر نقاله
زنجیر حمل بار
زنجیر غلطکی با ملحقات
زنجیر صنعتی استیل نگیر
زنجیر صنعتی تفلون
زنجیر صنعتی ضد آب
زنجیر صنعتی شاخکدار
زنجیر صنعتی پایه بلند
زنجیر کانوایر یا زنجیر های انتقال قدرت
انواع زنجیر های صنعتی از نظر انتقال نیرو:
زنجیرها باگام کوتاه و دقت بالاسری آ
زنجیرهای تک ردیفه
زنجیر های دو ردیفه الی پنج ردیفه سری آ
زنجیرها باگام کوتاه و دقت بالا سری ب
زنجیرهای صنعتی با کاربرد سنگین
زنجیرهای خاردار دقیق گام کوتاه
زنجیرهای خاردار با کاربرد سنگین
زنجیرهای انتقال گام دوبرابر
زنجیر های موتور سیکلت
زنجیرهای حوزه ی نفتی
زنجیر های حوزه نفتی با کاربرد سنگین
زنجیرها اتصال خم دار
زنجیرها جنس صفحه نیکل
زنجیرهای بی صدا
این زنجیرها در ابعاد مختلف، نیرو و میزان انتقال قدرت متفاوتی دارند. بسیاری از زنجیرهای نام برده شده، کاربرد آن‌ها از نامشان قابل درک است. برخی از این زنجیرها کاربردهای مشابه و حتی مشترک دارند.

از زنجیرهای صنعتی در کجاها استفاده می گردد؟
معمولا از زنجیرهای صنعتی برای انتقال قدرت، حرکت، کشیدن و بلند کردن اجسام می توان استفاده کرد.
زنجیرها موجب افزایش عمر ماشین آلات صنعتی می گردند.
در کشاورزی می توان از زنجیرهای کمباین استفاده نمود.
راه سازی
انبارداری
کارخانه های سنگبری
صنعت سیمان و فولاد
ساختار زنجیر های صنعتی:
نوع ساختار زنجیرهای صنعتی از قطعات کوچک تشکیل شده‌است که هر کدام از قطعات کوچک این نوع زنجیر با کمک پیم‌ها به هم متصل می شوند.

روند تولید زنجیرها بدین گونه است که پس از فرآیند ذوب فولاد آلیاژی (Melting process)مواد تشکیل دهنده ی زنجیر، فرآیند تولید زنجیر صنعتی آغاز می‌شود. در روند تولید زنجیرهای صنعتی، حلقه‌های زنجیر با استفاده از عملیات جوشکاری برق یا گاز ( process Welding)شکل دهی شده و به هم متصل می گردند و پس از اتصال در برابر حرارت قرار می گیرند.

پس از حرارت دیدن قطعات به هم متصل شده، بر روی زنجیر یک تست مکانیکی به وسیله ی دستگاه های مخصوص انجام می گیرد. این تست مکانیکی به این صورت است که طول مشخصی از زنجیر به دو فک دستگاه متصل و نیروی مشخصی در زمان معین به نمونه زنجیر وارد می‌کنند و نتایج با استفاده از جداول خاص ارزیابی می شوند. تقسیم بندی زنجیرها براساس تعداد ساقه (Leg) آن‌ها انجام شده و در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از زنجیر ها در صنایع مختلف:
استفاده از زنجیرها در صنایع مزایای مختلفی دارند که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

زنجیرها انتقال قدرت و حرکت در فاصله محوری زیاد تا ۸ متر را ممکن ساخته‌اند.
زنجیرهای صنعتی می‌توانند قدرت و حرکت را به چند محور همزمان منتقل کنند.
زنجیرها در شرایط مختلف محیطی مانند حرارت بالا، عدم وجود بهداشت، رطوبت و غیره قابل استفاده هستند و از این لحاظ هیچ گونه محدودیت مصرف ندارند.
راندمان و کارایی زنجیرها بسیار بالا است.
معایب استفاده از زنجیر ها در صنایع مختلف:
مانند تمام تجهیزات مفید صنعتی، زنجیر نیز معایبی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

زنجیرها سنگین و گران قیمت هستند .
صدای زیادی در هنگام کار تولید می‌کنند که به ذلیل ثابت نبودن سرعت انتقالی و نیروی جرم، ضربه و ارتعاشات است.
شرایط تعمیر و نگهداری زنجیرها به این ترتیب است که به مونتاژ دقیق، نگهداری مناسب و روغن کاری مداوم نیاز دارند.
نحوه ی اتصال زنجیرهای صنعتی با قطعات به چه روش می باشد؟
قلاب دانه گیر ساده: قلاب دانه گیر ساده برای اتصال زنجیر و قلاب به یکدیگر می باشد. این وسیله یکی از ابزار اتصالات زنجیر می باشد. این ابزار مشابه قلاب ساده ای است که دو زائده یا شاخ از دو طرف قسمت منحنی آن بیرون زده است. این شاخ ها موجب افزایش ضریب ایمنی کار با این وسیله می شود.
قلاب دانه گیر شاخ دار: قلاب دانه گیر شاخدار از جنس فولادی بوده و در سایز های مختلف متناسب با سایز زنجیر مورد استفاده قرار می گیرد. قلاب دانه گیر شاخدار بصورت استاندارد در هر دو سر زنجیر نصب می شود و از آن برای تنظیم ارتفاع اتصال زنجیر استفاده کرده و قابلیت تغییر طول زنجیر را دارد. قلاب دانه گیر شاخدار در سایز های ۸، ۱۰، ۱۳ و ۱۶ دارای حداکثر کاربری است.
رابط زنجیر: یکی از انواع اتصالات سیم بکسل و زنجیر های صنعتی، رابط زنجیر می باشد. به قطعه اتصال دهنده بین دانه های زنجیر، بین زنجیر و حلقه و یا اتصال بین زنجیر و قلاب S را رابط زنجیر می گویند.
جکلوی اهرمی: نوع مکانیکی جکلوی است که برای بستن زنجیر روی بار برای نگه داشتن و امنیت بار به کار می رود. این وسیله به گونه ای طراحی شده که انرژی جنبشی وارده را در در دسته ی خود ذخیره می کند.
جکلوی جغجغه ای: وسیله ای مکانیکی است که برای بستن زنجیر روی بار به کار میرود. بخاطر داشتن دنده، گیره ، دسته و تعبیه لوازمی در انتهای آن که به داخل یا خارج می چرخند به اندازه ی جکلوی اهرمی در دسته اش انرژی ذخیره نمی شود.




سیم بکسل
زنجیر حمل بار
اتصالات زنجیر حمل بار
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا