مقایسه ویندوز RT با ویندوز 8

KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
آخرین دستاورد نرمافزاری مایکروسافت، شاهکاری که احتمالاً تجربهای تازه و حرفهایتر به کاربران خود هدیه میکند. اما بر خلاف گذشته، مایکروسافت محصول جدیدش را تحت تأثیر تبلت سرفیس خود در دو نسخه معرفی کرده است: ویندوز ۸ و ویندوز RT. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات مربوط به نسخه کمتر شناخته شده ویندوز RT بیشتر آشنا شوید.


مهاجرت از نسخه فعلی ویندوز به نسخه جدیدتر میتواند گیجکننده باشد. ویندوز XP، مسیر را برای ویندوز ویستا، ویستا نیز به نوبه خود مسیر را برای ویندوز ۷ در نسخه های مانند نسخه خانگی (Home) و حرفهای (Professional) هموار کرد.


ولی به نظر میرسد این بار مسأله کمیحادتر از گذشته شده است، چون مایکروسافت تنها به معرفی ویندوز ۸ اکتفا نکرده و در کنار آن از محصولی دیگر رونمایی کرده و آن را ویندوز RT نامیده است. این نسخه چیزی شبیه به ویندوز ۸ است ولی دقیقا همان سیستم عامل نیست. در ادامه به ذکر چند نکته درباره برادر کوچکتر ویندوز ۸ خواهیم پرداخت.


مایکروسافت به شکل تعجبآوری درباره RT کمتر حرف میزند. برای همین ما برای هرکسی که سعی میکند تفاوت میان ویندوز ۸ و RT را درک کند، ۱۵ سوال و جواب تهیه کردهایم که احتمالاً همه چیزهایی را که باید بدانید، به شما خواهد گفت.


RT مخفف چیست؟


احتمالاً همه میدانید که Windows NT، مخفف عبارت Windows New Technology است. درباره RT هم اگرچه معانی مختلفی حدس زده میشود، اما حقیقت این است که مایکروسافت هیچوقت به صورت رسمی مفهوم RT را اعلام نکرده است.


RT چه زمانی عرضه خواهد شد؟


زمان عرضه RT و دستگاهها و سختافزارهای مرتبط با آن باید نزدیک زمان عرضه ویندوز ۸ باشد، یعنی ۵ آبان (۲۶ اکتبر).


چرا از ویندوز جدید، ۲ نسخه وجود دارد؟


شرکای سخت افزاری مایکروسافت، به دنبال فضایی هستند که سود بیشتری بدست آورند. موفقیت آیپد اپل، همه را متقاعد کرده که تبلت، محصولی آیندهدار و پولساز است.


با این حال، تنها گزینه پیش روی آنها، سیستمعامل اندروید است. ویندوزهای مبتنی بر پردازنده ARM (که از حالا به بعد RT نامیده میشوند) مسیر جدیدی، در مقابل سازندگان تبلت قرار میدهد که بتوانند تبلتهای ویندوزی ارزانتر، با تراشههای ARM کم مصرفتر بسازند (کم مصرف بودن ARMها، به خاطر نوعی از پردازش با مجموعه دستورالعملهای کاهش یافته یا RISC است). تراشههای ARM میتوانند در تبلتها، جایگزین استاندارد x86 اینتل بشوند، استانداردی که وجودش در سایر نسخههای ویندوز ضروری است.


ولی با همه اینها، متأسفانه، هسته اصلی کد ویندوز بر اساس معماری x86 طراحی شده، بنابراین هنوز سازگاری کامل بین نسخههای ۸ و RT میسر نشده است.


چه تفاوتهای سختافزاری بین دستگاههای میزبان ویندوز ۸ و RT وجود دارد؟


در واقع سوال اصلی این است که از دید نرمافزاری چه تفاوتی بین سیستمهای میزبان این دو نسخه وجود دارد؟ ولی آسانتر است که ابتدا به سوال فوق پاسخ داده شود.


اگر تعریف شما از PC، عملکرد صحیح و بدون عیب بر روی معماری x86، با هر دو پردازنده اینتل و AMD باشد، سیستمعامل حقیقی، ویندوز ۸ خواهد بود.


بر اساس این تعریف، RT روی تراشههای ARM، یعنی ریزپردازندههای تعبیه شده در گوشیهای هوشمند امروزی، پیادهسازی خواهد شد و در نتیجه بر روی چیپهایی با معماری x86 پیادهسازی نمیشود. در عوض، Qualcomm ،Nvidia و همچنین Texas Instruments قراردادهایی برای ساخت تراشههای مناسب سیستمهای RT امضاء کردهاند.


آیا RT یک سیستم عامل پیسی محسوب میشود؟


در پاسخ باید گفت، هم بله و هم خیر. مجدداً باید خاطرنشان کرد که شما شاهد پیادهسازی RT روی ریزپردازندههای مخصوص PC نخواهید بود. اما مایکروسافت اعلام کرده که در زمینه RT، دستگاههایی مشابه با پیسی، مانند تبلتها و لپتاپهای تاشو توسط شرکایش ساخته خواهد شد.


آیا عملکرد ویندوز ۸ و RT شبیه به هم است؟


قاعدتاً در تبلت سرفیس باید عملکرد مشابهی داشته باشند. اپلیکیشنهای RT درواقع ویجتهای موجود در ویندوز ۸ هستند که قبلاً تحت عنوان رابط «مترو» (که حالا به آن رابط کاربری «مدرن» میگویند) شناخته میشد. اما تفاوتهایی نیز بین این دو نسخه وجود دارد. در RT خبری از میدیاپلیر ویندوز نیست.


درواقع RT، فقط رابط مترو است که علاوه بر آن اینترنت اکسپلورر ۱۰ و نسخه خاصی از آفیس را در خود دارد. اینها تمامیچیزی است که RT را میسازد. به بیان دیگر، ویندوز ۸، از نظر نرمافزاری، خیلی خیلی جلوتر از RT است.


اگر بخواهیم واقعبینانه به این قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم، تبلتهای RT برای کسانی طراحی شدهاند که به قیمت تبلت، توجه ویژهای دارند، در حالی که ویندوز ۸ و سختافزارهای مرتبط با آن توسط کاربران حرفهایتر خریداری خواهند شد. ولی این مسأله را نیز باید در نظر گرفت که تبلتهای RT احتمالاً بین کاربرانی محبوب میشوند که تنها قصد استفاده از چند اپلیکیشن محدود، وبگردی و فعالیتهای اداری و کاری را دارند.


آیا میتوان یک نسخه از RT را خریداری کرده یا نسخه فعلی را به آن ارتقا داد؟


خیر. این امر امکانپذیر نیست. RT تنها از طریق مجموعهای از پیش آماده شده و با سختافزارهای اختصاصی مانند تبلتها، عرضه میشود. مایکروسافت نیز به مرور زمان وصلهها (Patch) و بهروزرسانیهایی برای آن عرضه میکند.


چه کسانی قرار است سختافزاری مبتنی بر RT بسازند؟


باید گفت فعلاً دقیقا معلوم نیست. اسوس، دل، لنوو، ایسر و سامسونگ، همگی اعلام کردهاند که برنامههایی برای ساخت اینگونه محصولات دارند.


HP هم که فعلاً در ساخت تبلت شکست خورده ولی به نظر میرسد روی RT حساب ویژهای باز کرده است. توشیبا نیز تصمیم گرفته به علت کمبود قطعات از توسعه سختافزارهای سازگار با RT کنار بکشد. البته شریک تجاری توشیبا در تولید تراشه، TI (شرکت Texas Instruments) است. TI هم تاکنون حرفی از کمبود قطعه نزده است.


پاتریک مورهِد، معاون استراتژی سابق AMD و تحلیلگر مستقل فعلی عقیده دارد که مسأله اصلی، راهانداز (Driver) نرمافزارها در RT است و مساله کمبود قطعه، کماهمیت و تا حدودی گمراهکننده است.


مایکروسافت هم تبلتهای RT خود را میسازد که احتمالا سرفیس RT نامیده خواهند شد.


تبلتهای RT به چه شکل خواهند بود؟


از نظر فنی، سرفیس RT، وزنی بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم، ضخامتی بین ۳۵.۸ تا ۶.۱۵ میلیمتر، طولی بین ۲۶۳ تا ۲۹۸ میلیمتر و عرضی بین ۵.۱۶۸ تا ۲۰۴ میلیمتر خواهد داشت.


از نظر قابلیتهای سختافزاری، مایکروسافت اعلام کرده که این تبلتها قادر خواهند بود تا انیمیشنهای ویندوز ۸ را با فرکانس ۶۰ هرتز (که نتیجهای روان و سریع خواهد داشت) اجرا کنند و میتوانند ورودیهای لمسی یا انگشتی را با فرکانس ۱۰۰ هرتز برای هر بار لمس تشخیص دهند.


علاوه بر این، کاربران قادرند به کمک قابلیت Bump (چسباندن دو دستگاه RT به هم)، عکسها، آدرسهای اینترنتی، نقشهها و سایر اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند.


به این ویژگیها، قابلیت اجرای بدون وقفه ویدئوهای HD به مدت ۸ الی ۱۳ ساعت در شفافیت صفحه نمایش ۲۰۰ نیت را اضافه کنید.


مایکروسافت همچنین اعلام کرده که باتری این تبلتها میتوانند به مدت ۱۷ روز در حالت آماده باش و متصل به اینترنت (Connected Standby) باقی بمانند و در این حالت ایمیلها، حساب کاربری توییتر وفیسبوک و… را نیز بروزرسانی کنند.


البته هنوز مشخص نیست که این ویژگیها در مقایسه با قابلیتهای دستگاه ویندوز ۸ در چه سطحی ظاهر خواهند شد.


RT با چه قیمتی عرضه خواهد شد؟


مایکروسافت اعلام کرده که قیمت تبلتهای RT در مقایسه با قیمت سایر تبلتهای موجود در بازار «رقابتی» است. بعضی عقیده دارند، قیمت این تبلت، نزدیک به قیمت آیپد و در حدود ۴۹۹ دلار یا کمی بالاتر خواهد بود. البته همه در این زمینه، هم عقیده نیستند. چون گروهی دیگر نیز عقیده دارند که قیمت تبلت RT احتمالاً حدود ۲۰۰ دلار یعنی هم رده تبلت نکسوس گوگل و کیندل فایر آمازون خواهد بود.


آیا ویندوز ۸ و RT با یکدیگر سازگارند؟


پاسخ ایناست: بله و خیر! احتمال میرود ویندوز ۸، مجموعهای کاملتر از RT باشد، اپلیکیشنهای RT بهطور حتم در ویندوز ۸ اجرا خواهند شد. اما اپلیکیشنهای ویندوز ۸، تنها در صورتی در RT اجرا میشوند که برای هر دو نسخه ۸ و RT به طور مجزا طراحی شده باشند.


آیا امکان استفاده از نرمافزارهای ویندوزهای قدیمیتر در RT وجود دارد؟


خیر. نرمافزارهایی که برای ویندوزهای ۷، ویستا، XP و قبل از آن طراحی شدهاند، به صورت ذاتی در RT اجرا نخواهند شد. RT درواقع یک موجودیت کاملاً جدید است.


چگونه باید نرمافزارها را بر روی RT اجرا کرد؟


مایکروسافت نسخههایی از نرمافزارهای PowerPoint ،Excel ،Word و OneNote را برای RT ارائه خواهد کرد، که به میزان قابل توجهی با معماری لمسی و بهینهسازی شده در مصرف انرژی سازگار است.


در عین حال تمام امکانات لازم برای ایجاد اسناد را در اختیار کاربران قرار میدهد، که احتمالاً به این معنی است که فقط چند ویژگی خاص در آفیس مایکروسافت مخصوص RT موجود نخواهد بود.


علاوه بر این موارد، همانگونه که قبلاً گفته شد IE 10 و فایل اکسپلورر ویندوز نیز در RT وجود دارند و همچنین کاربران قادر به خرید اپلیکیشنهای RT از فروشگاه ویندوز (Windows Store) هستند. این تمامیماجرا است.


توسعهدهندگان درباره RT چه نظری دارند؟


در حال حاضر، RT برای اکثر توسعهدهندگان نرمافزار، یک بستر آزمون و خطا محسوب میشود. مارک شورودر، تولیدکننده نرمافزار در آژانس بازاریابی Signature Creative اعلام کرده که فرآیند پورت یکی از اپلیکیشنهای خود را ازاندروید به RT، به زودی آغاز خواهد کرد. این فرآیند به صورت آزمایشی انجام خواهد شد و در صورت موفقیت توسط سایر توسعهدهندگان دنبال میشود. با این حال مایکروسافت ادعا میکند که ۹۰٪ اپلیکیشنهای ثبت شده در فروشگاه ویندوز ۸، بر روی RT نیز قابل اجرا هستند.


درباره ویندوز فون ۸ و RT اوضاع چگونه است؟


مایکروسافت میگوید، هسته مشترک بین ویندوز ۸ و ویندوزفون 8، این امکان را به توسعهدهندگان میدهد که به راحتی نرمافزارهای خود را از ویندوز ۸ به ویندوزفون پورت کنند، ولی هنوز چندان مشخص نیست که انتقال نرمافزارها از ویندوزفون به RT به راحتی امکانپذیر باشد یا خیر. همان گونه که مایکروسافت هم اعلام کرده، احتمالاً برای انتقال از ویندوزفون به RT، اصلاحاتی در نرمافزارها، مورد نیاز است.


سخنگوی مایکروسافت در پاسخی از طریق ایمیل در این باره میگوید:


ویندوز ۸ و ویندوزفون هر دو از ابزارها و تکنولوژیهای یکسانی بهره میبرند که سالها در مایکروسافت در حال توسعه بودهاند. توسعهدهندگانی که برای ویندوزفون اپلیکیشن طراحی میکنند به راحتی امکان ساخت اپلیکیشنهای ویندوز ۸ را نیز دارند و در بسیاری از موارد نیز قادرند مجدداً از امکانات و ابزارهای کاری خود در تولید اپلیکیشنهای ویندوز ۸ استفاده کنند.


وی در ادامه میگوید:


در حالیکه که اپلیکیشنهای ویندوز ۸، بدون تغییر و اصلاح نمیتوانند در ویندوزفون اجرا شوند. توسعهدهندگان دریافتهاند که به راحتی میتوان اپلیکیشنهای ویندوزفون خوش ساخت (از لحاظ ساختار فنی و کدنویسی) را به ویندوز ۸ انتقال داد.


برای مثال ریک والروند، توسعهدهنده بازی آلفادراپس (AlphaDrops) گزارش داده که با استفاده از ۹۰٪ کدهای اصلی اپلیکیشن، این بازی را به ویندوز ۸، پورت کرده است.


البته مشکل اصلی اینجا است که در این راهحل جایی برای RT وجود نداشته و این اتفاقات در ویندوز ۸ رخ داده است.


با توجه به این که اپلیکیشنهای ویندوزفون ۸، مشترکات زیادی با اپلیکیشنهای رابط مترو دارند، به نظر میرسد، انتقال آنها بین دو پلتفرم طبیعتاً امکانپذیر باشد اما باید منتظر ماند و نتیجه واقعی را بعداً دید.


یک سوال اضافی: با این توضیحات، کدام نسخه از ویندوز را باید خریداری کرد؟


این یک سوال خوب است. یک سوال بسیار خوب. سوالی که تیم ما در حال بررسی آن است و به زودی، جواب آن را با شما نیز به اشتراک میگذاریم


منبع: سیسیکام
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا