مقایسه ی تخصصی دو غول گرافیکی!HD 6990 vs GTX 590

King Of War

King Of War

The DestroyerOf Darkness
کاربر تالار
مقدمه

شرکت AMD هرساله یکی از تولیداتش را به یک کارت گرافیک فوق حرفه ای مجهز به دو پردازنده گرافیکی اختصاص می دهد که با قدرت پردازشی بالا، طول زیاد، گرمای بالا و توان مصرفی قابل توجه به بازار عرضه می کرد. البته NVIDIA نیز رقیبش را تنها نمی گذاشت و در آخرین محصول مشابه خود، GTX 295 حسابی گردوخاک به پا کرده بود.
اما پس از عرضه آن کارت گرافیک به مدت دو سال NVIDIA در این زمینه فعال نبود و عملاً عنوان قوی ترین کارت گرافیک دنیا را به HD 5970 سپرده بود. اما امسال اوضاع کمی فرق کرده است. پس از عرضه موفق کارت های گرافیک سری GTX 500 از سوی NVIDIA، دیگر زمان برای عرضه یک کارت گرافیک مجهز به دو پردازنده گرافیکی کاملاً مناسب بود و از طرفی AMD هم برنامه هایی برای عرضه یک نمونه مشابه داشت. در نهایت، AMD مدل قدرتمند HD 6990 را معرفی کرد و تنها کمی پس از آن NVIDIA هم کارت گرافیک جدید GTX 590 را به بازار عرضه کرد تا در سال جدید شاهد رقابتی داغ در میان این دو شرکت بزرگ باشیم.


نگاهي اجمالي به NVIDIA GTX 590

1- پورت های تصویر شامل سه خروجی DVI و یک خروجی Mini DisplayPort می شوند. وجود دو پردازنده گرافیکی امکان راه اندازی حالت 3D Vision Surround را با استفاده از یک کارت گرافیک فراهم ساخته است.

54.jpg


2- توان موردنیاز از طریق دو اتصال هشت پین تأمین می شود. توان مصرفی 365 وات است که اندکی کمتر از HD 6990 است.

3- فن در وسط قرار گرفته و هوای ورودی از دو سمت کارت گرافیک خارج می شود. از آنجا که این کارت گرافیک گرمای زیادی تولید می کند، هوای خروجی از انتهای سمت راست کارت می تواند باعث گرم شدن هارددیسک ها شود.

55.jpg


4- پشت کارت گرافیک، دو صفحه فلزی مجزا روی محل قرارگیری پردازنده های گرافیکی را پوشانده است


5. بالای کارت گرافيک یک کانکتور SLI نیز قرار دارد. در صورتی که بخواهید دو عدد از این کارت های گرافیک را در کنار يکديگر قرار دهید به یک منبع تغذیه حداقل 1000 واتی نیاز دارید.

56.jpg



نگاهي اجمالي به ATI HD 6990

1- ظاهر کارت گرافيک شباهت بسیاری به XFX HD 5970 Black Edition Limited دارد و مانند آن، فن کارت گرافیک در وسط قرار گرفته است. برخلاف دیگر کارت های گرافیک سری HD 6900، پشت کارت گرافیک نیز باز بوده و هوای ورودی از دو سوی کارت گرافیک خارج می شود که می تواند گرمای هارددیسک ها را نیز افزایش دهد.

57.jpg


2- پورت های تصویری شامل چهار خروجی Mini DisplayPort و یک خروجی DVI می شود. تنها به کمک یک کارت گرافیک می توانید حالت Eyefinity 6 را فعال کنید.

3- توان موردنیاز این کارت گرافيک 375 وات است که از طریق دو اتصال هشت پین تأمین می شود.

58.jpg


4- برخلاف GTX 590، یک صفحه فلزی پشت کارت گرافیک را کاملاً پوشانده و فقط محل قرارگیری پردازنده های گرافیکی با هوا در تماس هستند.

5- در کنار محل اتصال پل CrossfireX، دکمه سویيچ بایوس کارت گرافیک قرار دارد. با انتخاب پروفایل ذخیره شده روی بایوس دوم، فرکانس هر یک از پردازنده های گرافیکی پنجاه مگاهرتز افزایش می یابد.

59.jpg


اینم نمودار بررسی اجمالی

60.jpg


البته قیمت ها برای عرضه در ایران نیستند.من فقط میدونم قیمت GTX 590 در ایران بالای 1 میلیون است.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا