نحوه پارتيشن بندي در لينوكس

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
اگر به خاطر داشته باشید در مقالات قبل به معرفی سیستم عامل لینوکس پرداختیم و مراحل اولیه نصب و راه اندازی آن  را بیان کردیم. در این مقاله قصد داریم که علاوه بر ارایه توضیحاتی در خصوص نحوه پارتیشن بندی در لینوکس، ادامه مراحل نصب این سیستم عامل را نیز به شما آموزش دهیم. بهتر است بدانید که روش پارتیشن بندی در لینوکس با سیستم عامل ویندوز کمی متفاوت است. بنابراین پیش از آنکه وارد دنباله مبحث نصب Ubuntu شویم، نگاهی به پارتیشن بندی در لینوکس خواهیم انداخت.

Mount Point چیست؟
سیستم عامل لینوکس برخلاف ویندوز و یا سیستم عامل داس برای معرفی درایوها و پارتیشن ها از حروف استفاده نمی کند. بنابراین شما باید برای هر پارتیشن یا درایو یک Mount Point اختصاص دهید. لینوکس روی یک درخت دایرکتوری مرتبه ای کار می کند که ریشه “/” یا همان Mount point اولیه است که به صورت پیش فرض شامل سایر دایرکتوری هم می شود. در واقع می توانید در لینوکس “/” را مشابه :\C در سیستم عامل ویندوز نظر بگیرید که محل پیش فرض تمامی فایل های ویندوز و دایرکتوری ها به شمار می رود. برای مثال home/thardware/ شما را به فولدری با نام thardware در دایرکتوری home می رساند که در دایرکتوری ریشه یا (/) قرار دارد. در واقــــــع Mount Pointها زیرشــــاخه هـــــایی ماننــــــد C:\Documents and Settings\thardware در ویندوز هستند که به فولدری با نام thardware اشاره دارند که در درایو My Document در درایو :C واقع شده است. تفاوتی که لینوکس با ویندوز دارد این است که در لینوکس مهم نیست اگر که یکی از زیر شاخه های ریشه در یک درایو و یا پارتیشن جداگانه قرار داشته باشد در نتیجه با تخصیص زیر شاخه ها به عنوان point Mount برای درایوها و پارتیشن ها ، لینوکس قادر خواهد بود آن زیرشاخه ها را شناسایی کرده و آن را با درایو یا پارتیشن ریشه شما مخلوط نکند.
برای مثال home/ جایی است که تمامی فایل های شخصی شما در آن قرار دارد. در صورتی که بخواهید این فایل ها را در دیسک و یا پارتیشن جداگانه ای قرار دهید نیاز خواهید داشت که یک پارتیشن دیگر ایجاد کرده و mount point را در home/ تنظیم کنید. در واقع این عملیات را روی تمامی زیر شاخه ها می توانید اعمال کنید. به طور کلی Ubuntu این امکان را برای شما فراهم می کند تا Mount Pointهای متعددی را در زمان نصب ایجاد کنید. مانند dev/ برای دستگاه ها و درایورها، home/ برای فایل های کاربر، opt/ برای برخی نرم افزارها، srv/ برای سرویس های سیستم، tmp/ ، فایل های موقت، usr/local/، برای داده هایی که تمامی کاربران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و...
پارتیشن دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد “swap” نام دارد. فضای مبادله یا swap تنها برای استفاده حافظه مجازی است و برخلاف سایر فایل سیستم ها نیازمند Mount Point نیست. اکنون که با نحوه پارتیشن بندی لینوکس و عملکرد درخت دایرکتوری آن آشنا شدید، زمان اجرای عملیات پارتیشن بندی فرا رسیده است. ما در اینجا قصد داریم با توجه به نکات گفته شده روی سیستم خود مراحل ایجاد سه پارتیشن root، home و swap را توضیح دهیم.

مرحله 4 بخش B
برای راحتی بیشتر فرض می کنیم که فضای مورد نیاز برای Swap به میزان فضای حافظه RAM سیستم شما باشد. برای مثال اگر سیستم شما به یک RAM با ظرفیت 4 گیگابایت مجهز باشد پارتیشن swap نیز 4 گیگابایت فضا نیاز خواهد داشت. اینکه پارتیشن شما از نوع اولیه خواهد بود یا منطقی به تعداد سیستم عامل هایی که قصد دارید روی درایو نصب کنید بستگی دارد. حداکثر تعداد پارتیشن های اولیه برای هر درایو 4 است. همچنین می توانید مشخص کنید که فضای swap در ابتدای درایو قرار بگیرد و یا در انتهای آن، که این کار به خصوصیات و ویژگی های درایو هارد شما بستگی خواهد داشت. بنابراین برای راحتی کار ما swap را در ابتدای درایو ایجاد کردیم. همچنین به خاطر داشته باشید که گزینه Mount Point را خالی بگذارید و پس از انتخاب سایر گزینه ها مطابق شکل 1 می توانید روی کلید OK کلیک کنید.
شكل 1
پارتیشن بعدی که نیاز خواهید داشت تا آن را ایجاد کنید root (/) است. حداقل فضای لازم برای ایجاد root 4 گیگابایت بوده و بسته به میزان نرم افزارهایی که قصد نصب آن ها را دارید باید این فضا را افزایش دهید. پیشنهاد می شود که این پارتیشن فضایی در حدود 10 تا 30 گیگابایت داشته باشد. همچنین ایجاد root در ابتدا و انتهای درایو نیز کاملا انتخابی است و تفاوتی نخواهد داشت. همان طور که در شکل 2 ملاحظه می کنید، در Mount Point مقدار “/” را وارد کنید که نشانگر پارتیشن root است.
شكل 2
آخرین بخش از پارتیشن بندی ایجاد home/ است. همان گونه که گفته شد از آنجایی که در این پارتیشن تمامی فایل های شخصی شما ذخیره خواهند شد. بنابراین بهتر است فضای باقی مانده از درایو خود را به این بخش اختصاص دهید. همچنین پیشنهاد می شود که مطابق شکل 3 این پارتیشن را از نوع اولیه انتخاب کنید.
شكل 3
سپس با فشردن OK، در پنجره Prepare Partitions میزان فضایی را که برای هر یک از پارتیشن های خود اختصاص داده اید را ملاحظه خواهید کرد. بنابراین در این پنچره دکمه Forward را برگزیده و وارد مرحله بعد شوید. در واقع Prepare Partition (شکل 4) جایی است که شما می توانید پارتیشن های مورد نیازتان را ایجاد کرده، میزان فضای هر یک را تغییر داده و یا آن ها را حذف کنید.

شكل 4

مرحله 5
این مرحله از مراحل نصب بسیار آسان است با این وجود اطلاعاتی که در این بخش وارد می کنید بسیار حایز اهمیت بوده و باید آن ها را همواره به خاطر داشته باشید. در قسمت اول نام خود را وارد کنید. نام کاربری که در قسمت دوم به نمایش در خواهد آمد به نامی که در بخش اول وارد کرده اید بستگی دارد. در صورتی که از نام کاربری اختصاص داده شده توسط سیستم راضی نباشید می توانید آن را تغییر دهید. با این حال توجه داشته باشید که این نام را همواره باید به خاطر داشته باشید. پس از وارد کردن رمز عبور در دو مرحله در صورتی که به نظر برسد بسیار کوتاه است و از نظر امنیتی چندان قوی نیست از شما خواسته می شود که آن را تغییر دهید اما تغییر آن کاملا به خود شما بستگی دارد. نام کامپیوتر از اطلاعات دیگری است که شما باید آن را وارد کنید. در صورتی که از چندین کامپیوتر در یک شبکه استفاده می کنید سیستم شما در شبکه با این نام به نمایش در خواهد آمد. در انتها دو گزینه وجود دارد که تنها می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. اگر نمی خواهید نام کاربری و رمز عبور در زمان روشن شدن سیستم از شما سوال شود، گزینه اول و در صورتی که از سیستم شما چند کاربر استفاده می کنند بهتر است گزینه دوم را انتخاب کنید تا برای ورود به سیستم اطلاعات کاربری خود را وارد کنند. شکل 5
شكل 5
مرحله 6
این مرحله شامل جابه جا کردن فایل ها و اسناد می شود که کاملاً سلیقه ای است. در صورتی که از یک سیستم عامل دیگر نیز استفاده می کنید، به راحتی می توانید از این مرحله عبور کنید. اگر Ubuntu را به عنوان تنها سیستم عامل روی کامپیوترتان نصب می کنید مستقیما به مرحله 7 بروید. اگر روی درایو کامپیوترتان سیستم عامل ویندوز وجود دارد در این مرحله به شما پیشنهاد می شود که فایل های خود در هر بخش از ویندوز را به Ubuntu تغییر مکان دهید. در صورتی که تمایلی به انتقال فایل های خود از ویندوز به Ubuntu را ندارید Forward را انتخاب کنید(شکل شش).
شكل 6
مرحله 7
صفحه آخر شامل تمامی تنطیمات و تغییراتی است که برای نصب Ubuntu انجام داده اید. کلید Advanced گزینه های را در اختیار شما قرار خواهد داد (مطابق شکل 7) تا نحوه بوت شدن سیستم و یا پراکسی شبکه و... را در صورت نیاز تغییر دهید. اگر سیستم شما به چند هارددیسک  مجهز است، باید هارددیسکی را انتخاب کنید که می خواهید سیستم از روی آن بوت شود. پس از فشردن OK سیستم آماده نصب و کپی کردن فایل ها روی هارددیسک شما خواهد شد.
شكل 7
به طور کلی چه در ویندوز و چه در لینوکس بسته به ویژگی ها و خصوصیات هر سیستم, انجام مرحله نصب و راه اندازی مستلزم گذشت زمان خواهد بود. بنابراین پس از طی مراحل فوق و زمانی که نوار پروسه کامل شد از شما خواسته می شود تا کامپیوتر را با فشردن کلید Restart Now مجددا راه اندازی کنید. پس از چند لحظه درایو اپتیکال خارج شده و پس از دیسک، کلید Enter را فشار دهید. (شکل 8).
شكل 8
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا