اختصاصی نظریه کمال ناپذیری

lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
در سال 1931 میلادی کورت گودل گزاره مشهور خود به نام کمال ناپذیری را به چاپ رساند.
او در ابتدای رساله خود چنین می گوید:
تکامل ریاضیات در جهت دقت بیشتر موجب شده است که شاخه های بسیاری از آن به شکل صوری در آید، به طوری که با استفاده از عده کمی از قوانین مکانیکی می توان اثبات گزاره ها را انجام داد. جامعترین سیستم صوری حال حاضر از یک سو اصول ریاضیات نوشته راسل و از سوی دیگر سیستم اصول تئوری مجموعه ها اثر فرانکل است .( زیاد به این دو کتاب دقت نکنید همه مباحث این دو کتاب رو قبلا خوندین و بلد هستید:دی)
با استفاده از این اصول می توان تمام اثبات های ریاضیات را انجام داد .
اما ما تو این بحث اثبات می کنیم که این جمله درست نیست و مسائلی وجود داره که با استفاده از این روش ها قادر به اثبات آن نخواهیم بود.
گودل در ادامه بیان می کند:
که این مطلب به ویژگی خاص دو سیستم مورد بحث بستگی ندارد بلکه در انواع بسیاری از سیسم های ریاضی صدق می کند.

عمرا اگه تا اینجا کسی چیزی فهمیده باشه:دی واسه همین مثال گودل رو بیان می کنیم.

یک سیستم اصول با خواص زیر رو در نظر بگیرید. نخست برای مجموعه های گوناگون اعداد صحیح مثبت تعیین نام می کنیم و این مجموعه ها را در یک رشته نامحدود a1,a2,...an مرتب می کنیم.

بازم تعریف داریم و اون هم این هست که سیستم اصول یعنی چی؟ سیستم اصول به رشته معینی از عبارت ها گفته میشه که بر اساس قاعده هایی دقیق ساخته می شن
بازم متوجه نشدین حق دارین:دی
حالا توضیح میدم الان
فرض کنید یه ماشین حساب داریم که واقعیت های گوناگون در مورد اعداد صحیح مثبت رو اثبات می کنه! یعنی مثلا اثبات می کنه که این عدد اول هست یا نه زوج هست یا فرد و امثال این
به این ماشین حساب ما میگیم یه سیستم اصول هست( بعضی ها هم می گن سیستم اصول-اثبات چون اثبات هاشون در هر رشته قرار می گیره)

خب این مجموعه های بالا مثلا می تونن اعداد فرد ، اعداد زوج، مضارب عدد 7 و ... باشند( باید توجه کرد که درسته این رشته ها بی نهایت هستند ولی از خود مجموعه اصلی که اعداد صحیح و مثبت هست کوچکتر هستند و می توان طبقه بندیشون کرد)

عدد n رو شاخص مجموعه نامپذیر a می گوییم هر گاه داشته باشیم a=an ( به عنوان مثال اگر مجموعه های a2 , a7, a5 مساوی باشند اعداد2 7 5 شاخص های این مجموعه ها خواهد بود)
همچنین به هر عدد x و y یک عبارت ارتباط می دهیم که به صورت x<y نوشته می شود( علامت زیر مجموعه نداشتیم کوچکتر گذاشتم:دی)
و اگر x به ay تعلق داشته باشد عبارت را درست و اگر x به ay تعلق نداشته باشد عبارت را نادرست می نامیم.
در هر حال هر عبارت را تحت عنوان عبارت درست یا عبارت نادرست طبقه بندی می کنیم.
به هر عبارت سیستم یک عدد رمز نسبت می دهیم و آن را عدد گودل می نامیم و x*y را به عنوان عدد گودل عبارت x<ay نمایش می دهیم
( علامت ضرب نیست! صرفا جهت نمایش عدد بوده است و در رمز گذاری های مختلف این نمایش متفاوت هست)
عبارت های معینی را به عنوان اصول سیستم در نظر می گیریم، و قاعده های معینی را که با استفاده از آنها بتوان عبارت های گوناگونی را براساس اصول سیسم اثبات کرد مطرح می کنیم. بنابراین هر عبارت در سیستم دارای یک خاصیت معین( خاصیت اثبات پذیری)است. فرض می کنیم که سیستم درست است ( به این مفهوم که عبارت اثبات پذیر در سیستم یک عبارت درست است. بنابراین خصوصا هرگاه عبارت x<ay در سیستم اثبات پذیر باشد در آن صورت x واقعا عضو مجموعه ay خواهد بود)


خب تا اینجا بحث های اولیه مطرح شد زیاد سخت فکر نکنید خیلی ساده هست می تونید خیلی راحت با مثال های عادی برا خودتون جا بندازید:)


حالا فرض می کنیم p مجموعه اعداد گودل مربوط به کلیه عبارت های اثبات پذیر سیستم باشد. در اینجا نیز مکمل مجموعه a را با a~ نمایش می دهیم( مجموعه اعدادی که در a نیست) و مجموعه کلیه اعداد x را که در آن x*x متعلق به a باشد با a* نشان می دهیم.
اکنون سیستم هایی را مورد بررسی می دهیم که در آنها شرایط G1,G2,G3 به شرح زیر صادق باشد:

G1: مجموعه P در سیستم نامپذیر است. به بیان دیگر دست کم یک عدد p وجود دارد به طوری که ap مجموعه اعداد گودل عبارتهای اثبات پذیر سیستم باشد

G2: مکمل هر مجموعه نامپذیر در سیستم، خود یک مجموعه نامپذیر است. یعنی به ازای هر عدد x عددی مانند X` وجود دارد به طوری که ax مکمل ax باشد

G3: برای هر مجموعه نامپذیر a مجموعه a* نیز در سیستم نامپذیر است. به یبان دیگر به ازای هر عدد x عددی مانند x* پیدا می شود به طوریکه a* مجموعه کلیه اعداد n که در n*n عضو مجموعه ax هستند باشد.

خب می دونم این قسمتش سخت شد و درکش اصلا اسون نیست:دی ولی با یه مثال این قسمت رو هم متوجه میشید که اونو در ادامه می گم
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
فرض کنید یک ماشین حساب داریم که طبق یک سیستم اصول کار می کند و حقایق مربوط به اعداد صحیح مثبت رو اثبات می کند. این ماشین حساب به نام ماشین منطق فرگوسن مشهور است!
زبانی خاص برای بیان این مفاهیم به کار می رود. می توان برای هر مجموعه از اعداد صحیح می توان یک نام در زبان به کار برد. مثلا برای اعداد زوج یا اعداد اول می توان یک نام در نظر گرفت.
کار این ماشین این هست که بررسی کند ایا x<ay هست یا نه ( می خوانیم x به مجموعه ay متعلق هست)
حال مانند بالا برای هر عبارت x<ay یک عدد رمز در نظر میگیریم، عدد رمز را در پایه 10 طوری می نویسیم که از تعداد x رقم یک و به دنبال آن y رقم صفر تشکیل شود مثلا عدد رمز عبارت a2>3 برابر 11100 و عدد رمز a5>1
برابر 100000 خواهد بود.(البته نمایشش برعکس هست هرکاری کردم برعکس نمی نویسه:دی)
به ازای دو عدد x وy جمله x*y را به عنوان رمز انتخاب می کنیم بنابراین x*y در این مثال یعنی تعداد x عدد1 و به دنبال آن y رقم صفر قرار گرفته است.
خب حالا طرز کار ماشین رو مطرح می کنیم:
هرگاه کشف کند که عدد x به مجموعه ay تعلق دارد عدد رمز را چاپ می کند.
اگر ماشین بنویسد x*Y در آن صورت می گوییم ماشین عبارت x<ay را اثبات کرده.
سازنده ماشین مطرح می کند که استنتاج این ماشین همیشه درست است، به این معنی که هر عبارتی که به وسیله ماشین اثبات پذیر باشد ، آن عبارت واقعا درست است.
سوالی مطرح می شود اینجا که منظور از درست چیست؟ چگونه درست بودن از اثبات پذیر بودن متمایز می شود؟
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
جواب این سوال این گونه است:
مفهوم این دو کاملا متفاوت است. می گوییم عبارت x<ay درست است هرگاه عدد x واقعا عضو مجموعه ay باشد. این موضوع کاملا با وقتی که بگوییم ماشین قادر به چاپ کردن عدد x*y است تفادت دارد و در این مورد فقط می توانیم بگوییم که عبارت x<ay به وسیله ماشین اثبات پذیر است.
یعنی وقتی که عبارت اثبات پذیر به وسیله ماشین یک عبارت درست باشد می گوییم که ماشین درست عمل می کندو منظورتان این است که ماشین عدد x*y چاپ نمی کند مگر انکه x واقعا عضو مجموعه ay باشد.
با این حال سوال دیگری مطرح می شود که از کجا مصعلوم که ماشین همیشه درست عمل می کند؟


برای جواب دادن به این سوال باید جزییات مربوط به ماشین را مطرح کنیم.
اعمال ماشین برا اصول معینی از اعداد صحیح مثبت مبتنی است. این اصول به صورت دستور العمل های معین در ماشین برنامه ریزی شده اند. اصول مذکور از واقعیت های معروف ریاضی هستند و چون همگی درست هستند و هر استنتاج منطقی از گزاره های درست بایستی درست باشد، ماشین قادر به اثبات یک عبارت نادرست نیست.

خب تا اینجا رو داشته باشیم دفعه بعد اصول کار ماشین رو مطرح می کنم تا مثال تکمیل شه:)) البته مثال طولانی هست و همچنان ادامه داره:)
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
خب رسیدیم به خاصیت های ماشین فرگوسن:دی
قبلش باید چندتا نماد رو تعریف کنیم
اگر a مجموعه ی معینی از اعداد صحیح مثبت باشد کلیه اعداد صحیح مثبتی را که در a نیستند به عنوان مکمل مجموعه a تعریف می کنیم و با علامت a` نمایش میدهیم( مثلا اگر مجموعه a اعداد زوج باشن مجموعه a` اعداد فرد می شوند)
اگر a مجموعه اعداد صحیح مثبت باشد مجموعه a* را به عنوان مجموعه متشکل از اعداد صحیح مثبت x تعریف می کنیم با این شرط که X*x عضوی از a باشد. بنابراین وقتی می گوییم x عضو a* است معادل این هست که بگوییم X*X عوض a است.
خب حالا سه خاصیت اصلی این ماشین رو توضیح میدیم
خاصیت 1: مجموعه a8 مجموعه کلیه اعدادی است که ماشین می تواند چاپ کند.
خاصیت 2: به ازای هر عدد مثبت n , مجموعه a3*n مکمب مجموعه an است(منظور مجموعه 3 ضرب در n است)
خاصیت3: به ازای هر عدد مثبت n , مجموعه a3*n+1 همان مجموعه a*n است(مجموعه a*n یعنی مجموعه اعداد x به طوریکه x*x عضو an باشد)
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
برسیم سر سوالات جنجالی این مبحث!!!
اصلا اسون نیست ولی قابل حل هست:دی
از خواص 1 و 2 و 3 می توان با استدلالی پیچیده نتیجه گرفت که ماشین فرگوسن قادر به اثبات همه عبارتهای درست نیست!(حالا اثباتش رو کار نداشته باشید خود من هم زیاد مسلط بهش نیستم:دی)
عبارتی پیدا کنید که درست باشد اما به وسیله ماشین اثباتپذیر نباشد.(در حیقیت حفره این ماشین رو باید پیدا کنید)
یه توضیح بدم راجع به پیدا کردن حفره!
سوال یعنی اعداد n ,m را به گونه ای پیدا کنید که n در واقع عضو am باشد اما ماشین نتواند عدد m*n را که در عدد رمز عبارت n<am است چاپ کند.
عدد m و n می توانند هم یکی باشند هم متفاوت
همچنین باید بتونید که از اون سه خاصیت استفاده کنید برای اثبات!
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
عبارت a75>ظ75 که عبارتی درست است اما ماشین نمی تواند آن را اثبات کند .
استدلالش اینجوری میشه:
فرض می کنیم عبارت بالا( نوشتنش سخته هی جابجا میشه اون ظ رو هم واسه این گذاشتم که نمایشش درست باشه) نادرست باشه. در این صورت عدد 75 به مجموعه a75 تعلق نداره در نتیجه عضو مجموعه a25 است
طبق قاعده دو مجموعه a75 مکمل مجموعه ش25 هست.
از اینجا طبق قاعده قاعده 3 نتیجه میشه که 75*75 عضو محموعه a8 هست

چون 25=3*8+1 و بنابراین ماشین می تواند عدد رمز 75*75 رو چاپ کند به بیان دیگر عبارت بالا(همون اولیه) به وسیله ماشین اثبات پذیر است. پس اگر عبارت بالا نادرست باشد به وسیله ماشین اثبات پذیر خواهد بود.
اما می داینم که ماشین درست عمل می کند و عبارتهای نادرست را اثبات نمی کند.
بنابراین عبارت بالا نمی تواند نادرست باشد و بایستی درست باشد!
چون عبارت بالا درست هست پس عدد 75 عضو مجموعه a75 است و نمی تواند متعلق به مجموعه a25 باشد ( طبق خاصیت 2). و بنابراین عدد75*75 نمی تواند عضو a8 باشد، چون اگر باشد طیق خاصیت 3 عدد 75 به مجموعه A25 متعلق خواهد بود. چون 75*75 به A8 متعلق نیست پس عبارت بالا به وسیله ماشین اثبات پذیر نیست در نتیجه عبارت بالا درست است اما ماشین نمی تواند آن را اثبات کند
 
lighting

lighting

Light Of GuidancE
کاربر ماندگار
سوال دوم

در حل مسئله اول یک اعداد Nو M هر دو کوچکتر از 100 بدست امده اند یه پاسخ دیگر هم که N و M کوچکتر از 100 باشند نیز دارد
آیا می توانید این پاسخ را پیدا کنید؟
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا