نقد و بررسی جامع تبلت مایکروسافت Surface 3

KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
45343f95070c0f9ff7bc3f8c90de9117.jpg


سال ۲۰۱۲، مایکروسافت جهانیان را با عرضه اولین تبلت مایکروسافتی اصیل شگفت زده کرد. تبلتی که سیستم عامل ویندوز RT را اجرا می کرد و تماما توسط مایکروسافت طراحی و ساخته شده بود. این برای اولین بار بود که مایکروسافت به طور جدی به دنیای سخت افزار وارد شده و سنت تمرکز بر روی نرم افزار را شکسته بود. داستان تبلت های مایکروسافت، به سال ها پیش از معرفی اولین نسل سرفس باز می گردد!

شرکت مایکروسافت، اولین تبلت ویندوزی را در سال ۲۰۰۰ میلادی عرضه کرد. این تبلت را مهندسین شرکت زیراکس طراحی کرده بودند اما به دلیل مشکلات متعدد نتوانست به جایگاه شایسته ای برسد و آن طور که باید در میان مردم محبوب نشد و جامعه آمادگی پذیرش چنین محصولی را نداشتند. اما در سال ۲۰۱۲ که اولین نسل سرفس معرفی شد، این شرکت به طور جدی وارد دنیای سخت افزار شد و خود را به نرم افزار محدود نکرد. هنگامی که سرفس RT معرفی شد، کاربران هم شگفت زده و هم نا امید بودند زیرا این تبلت محصولی نبود که آنان تصور می کردند. پردازنده نسبتا ضعیف Tegra 3 توانایی بالایی نداشت و تبلت را با مشکلاتی چون هنگ و لگ مواجه می کرد و از طرفی هم سیستم عامل ویندوز RT آینده روشنی نداشت! زیرا محدود بود و نمی توانست نرم افزار های دسکتاپ را اجرا کند و کاربر را از بسیاری جهات نا امید و محدود می کرد.

در کنار سرفس RT، مایکروسافت، سرفس پرو ۶۴ بیتی را معرفی کرد که توانایی اجرای نسخه کامل ویندوز ۸ را داشت اما قیمت آن تقریبا دو برابر قیمت سرفس RT بود و نمی شد آن را با آیپد های پر فروش مقایسه کرد.

372ba7826d57ef974ff227ba7bb65b4d.jpg


در کل، دو نسل از تبلت های ویندوزی مایکروسافت چندان موفق نبودند. سرفس ۲ و سرفس RT این دو محصول هستند زیرا آن ها حتی از لحاظ سخت افزاری نیز رضایت بخش نبودند. حال ۳ سال از زمان معرفی سرفس RT می گذرد و در سال جاری میلادی یعنی ۲۰۱۵، ویندوز RT خارج از محدوده محسوب می شود و کم تر کسی به سراغ آن می رود.

مایکروسافت از ویندوز RT و سرفس RT درس های مهمی گرفت و سعی کرد تا با تصمیم گیری های صحیح، یک خانه تکانی انجام داده و در بخش تولید تبلت های سرفس تحولی ایجاد کند. نتیجه این تصمیم گیری مهم، تولید نسل جدید و پر قدرت تبلت های سرفس بود که برای خریدار از هر لحاظ جذاب به نظر می رسید. مایکروسافت بلافاصله پردازنده هایی با معماری X86 را جایگزین پردازنده های با معماری ARM کرد و به سرفس ها جانی تازه بخشید.

جدیدترین نسل تبلت های ویندوزی مایکروسافت، سرفس ۳ نام دارد که به طور وصف نشدنی زیباست. با ما همراه باشید تا با یکدیگر یک بررسی جامع از این تبلت خارق العاده داشته باشیم.

ملاقات با سرفس ۳
9885b73c5068f0e501f24ef061dc2f1f.jpg


سرفس ۳ طراحی مشابه سرفس پرو ۳ دارد البته از نظر ضخامت، سرفس ۳ کمی نازک تر به نظر می رسد. در ساخت بدنه این تبلت از آلیاژ منیزیم استفاده شده و بدنه تبلت خاکستری مات است. صفحه نمایش ۱۰.۸ اینچی، ۴ گیگابایت حافظه رَم، پردازنده ۴ هسته ای اینتل اتم، وجود درگاه USB و… دست به دست هم داده اند تا شما با یک دستگاه همه فن حریف مواجه شوید!

یکی از ویژگی های بارز این تبلت، بدنه فلزی فوق العاده با کیفیت آن است. این ویژگی علاوه بر این که باعث می شود دستگاه محکم به نظر برسد، بلکه به هنگام در دست گرفتن احساسی را به شما منتقل می کند که قابل مقایسه با هیچ یک از تبلت های فلزی و پلاستیکی مطرح بازار نیست. همچنین استفاده از پوشش مات در این دستگاه باعث می شود که بدنه کم تر اثر انگشت را جذب کند و این برای بسیاری از کاربران مهم است. یکی دیگر از نکات مثبت طراحی سرفس ۳ سادگی و هماهنگی خطوط بدنه است. همچنین اگر شما از کنار به دستگاه نگاه کنید، می بینید که دستگاه از کنار طراحی ذوزنقه شکل دارد و این درست همان چیزیست که سرفس ۳ را از سایر تبلت های بازار جدا می کند. زیرا در تبلت های امروزی استفاده از طراحی مستطیلی به وفور دیده می شود و همین امر باعث می شود تبلت ها از لحاظ طراحی، تکراری به نظر برسند.

6194a154c9a05f86167afcf6bb3db04e.jpg


4d49d0d6813a3edd8b34dc32fab8b8b1.jpg


در سرفس ۳ بخش هایی نیز وجود دارند که فلزی نبوده و از پلاستیک در ساخت آن ها استفاده شده است. یکی از این بخش ها، قسمت بالایی دستگاه بوده که تجهیزات ارتباط بی سیم و رادیویی در آن قسمت قرار دارند و جهت عملکرد بهتر آن ها استفاده از پلاستیک ضروریست همچنین در همان بخش ما شاهد دوربین تبلت و چراغ اعلانات LED هستیم. دکمه های سخت افزاری کنترل بلندی صدا و همچنین پاور نیز در لبه بالایی دستگاه قرار دارند که برای یک دستگاه مستطیل شکل چندان مناسب به نظر نمی رسد.

بخش جلویی دستگاه تماما به صفحه نمایش اختصاص یافته و برای پوشش این بخش از گوریلا گلس استفاده شده است و شما به هنگام لمس صفحه با مشکل خاصی مواجه نمی شوید. حاشیه های صفحه نمایش بسیار مناسب به نظر می رسند و شما هنگامی که تبلت را در دست می گیرید مشکل خاصی را مشاهده نمی کنید. اگر تبلت را به حالت افقی در دست بگیرید، در سمت راست بخش جلویی دستگاه دکمه خازنی ویندوز را مشاهده می کنید، در بالای صفحه نیز دوربین جلویی تبلت قرار گرفته است و در هر دو سمت جلوی دستگاه نیز بلندگو ها قرار گرفته اند.

3fdade6d4b3f3d40a987321f358d32e3.jpg


30f666cf14914466d6e657ac96b75ccb.jpg


سمت راست دستگاه را اگر نگاه کنید، پورت های مختلف را مشاهده خواهید کرد. در این سمت، جک ۳.۵ میلی متری صدا، پورت میکرو USB جهت شارژ دستگاه، پورت USB 3.0 و پورت mini-Display قرار گرفته اند. انتظار می رود که در نسل های بعدی سرفس، به جای استفاده از این نوع پورت ها از USB Type-C استفاده شود که باعث می شود سرفس ها کمی نازک تر شوند و همین موضوع، این تبلت ها را بسیار کاربردی تر خواهد کرد.

صحبت از نازک شدن سرفس شد! بد نیست بدانید که سرفس ۳ تنها ۸.۶ میلی متر ضخامت و ۶۲۰ گرم وزن دارد که برای یک تبلت با این ابعاد، ایده آل به نظر می رسد. همچنین طراحی سرفس ۳ نیز به گونه ای نیست که باعث شود دستگاه نازک تر از آن چه که هست به نظر برسد و حتی ممکن است که شما این دستگاه را ضخیم تر از آن چه که هست ببینید و احساس ضخیم بودن با تماشای تصاویر تبلت بیشتر خواهد شد. سرفس ۳ در مقایسه با تبلت هایی چون سونی اکسپریا Z4 و اپل آیپد ایر ۲ که هر دو از پردازنده های با معماری ARM استفاده می کنند، در حد ۲ میلی متر ضخیم تر است.

7b9b0a7ee925c92ab1a8f07893f55634.jpg


در لبه ی پایینی دستگاه، سطوح مغناطیسی قوی جهت اتصال پوشش و یا کیبورد به دستگاه قرار دارند. پشت دستگاه نیز پایه نگه دارنده معروف تبلت های سرفس قرار دارد که می توان در سرفس ۳ آن را در سه حالت مختلف تنظیم کرد. البته بهتر بود که مانند سرفس پرو ۳، پایه نگه دارنده در زوایای مختلفی (بین ۲۲ تا ۱۵۰ درجه) قابل تنظیم می بود. این پایه نگه دارنده اغلب اوقات که شما تبلت را بر روی میز و یا پاهای خود قرار داده اید، به کمک شما می آید تا زاویه دید مناسبی را ایجاد کند. پیش از این که فراموش کنیم، باید بدانید که سرفس ۳ از کارت حافظه Micro SD پشتیبانی می کند و شما نگرانی چندانی درباره پر شدن حافظه دستگاه نخواهید داشت.

در سرفس ۳، از یک صفحه نمایش ۱۰.۸ اینچی IPS LCD فول اچ دی پلاس با رزولوشن ۱۲۸۰×۱۹۲۰ استفاده شده است. همچنین انتخاب نسبت تصویر ۳ به ۲ نیز یکی از نکات مثبت صفحه نمایش این تبلت به شمار می رود و مشکلاتی که نسبت تصویر ۱۶:۹ برای کاربر به وجود می آورد را ایجاد نمی کند.

2b97dbe7c35e7857836facc618cb23e3.jpg


162605143653edaf23b9517a02db992f.jpg


تراکم پیکسلی در این صفحه نمایش، ۲۱۴ پیکسل بر اینچ بوده که برای یک صفحه نمایش ۱۰.۸ اینچی تقریبا ایده آل بوده و مشکل چندانی را برای کاربر ایجاد نمی کند همچنین این تراکم پیکسلی مشابه تراکم پیکسلی است که ما در سرفس پرو ۳ بزرگ تر ۱۲ اینچی مشاهده می کنیم. اما باید در نظر داشت که رقبای این تبلت از رزولوشن های ۱۴۴۰p و ۱۶۰۰p استفاده می کنند. به عنوان مثال، صفحه نمایش تبلت سونی اکسپریا Z4 از تراکم پیکسلی ۳۰۰ پیکسل بر اینچ بهره می برد و یا آیپد ۹.۷ اینچی صفحه نمایشی با تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ را دارا بوده و همین موضوع می تواند یکی از نقاط ضعف سرفس ۳ در مقابل رقبا باشد و باعث می شود که کاربر در خواندن متون ریز دچار مشکل شده و مجبور به تغییر اندازه نوشته ها شود.

29c67ab782dda2daddf8e981bb0e972a.jpg


هنگامی که با سرفس ۳ کار می کنید، تراکم پیکسلی پایین موضوع چندان آزار دهنده ای به نظر نمی رسد! زیرا نمایش رنگ ها به طرز قابل توجهی دقیق است. تن رنگ ها در صفحه نمایش گرم بوده و همین موضوع باعث می شود که هنگام مشاهده رنگ سفید و یا خاکستری احساس خوبی پیدا کنید. کنتراست عالی بوده و گاما نیز همان چیزیست که شما از یک صفحه نمایش با استاندارد sRGB انتظار دارید. زاویه دید بسیار عالی صفحه نمایش و روشنایی بالای آن در زیر نور شدید هر آن چه را که می خواهید در اختیارتان می گذارد.

تایپ کاور، قلم سرفس: لپ تاپ – تبلت هیبریدی؟
یکی از بهترین ویژگی های سرفس های مایکروسافت، طیف وسیع وسایلی است که همراه تبلت هستند و آن را هر چه بیشتر کارآمد می کنند. یکی از وسایلی که همراه دستگاه بوده و در میان مردم محبوب است، تایپ کاور سرفس است. مایکروسافت پس از حذف تاچ کاور (به دلیل ارگونومی نا مناسب جهت تایپ) تایپ کاور جدید را جایگزین آن کرد که اتفاقا توانست موفق ظاهر شود.

برای آن دسته از افرادی که از تایپ کاور سرفس پرو ۳ استفاده کرده اند، تایپ کاور سرفس ۳ بسیار آشنا خواهد بود و تنها تفاوت آن با تایپ کاور پرو ۳ در اندازه آن ها است. تایپ کاور سرفس ۳ دقیقا هم اندازه دستگاه بوده و تنها ۵.۲ میلی متر ضخامت دارد و می تواند به عنوان یک پوشش محافظ برای صفحه نمایش نیز مورد استفاده قرار گیرد تا از وارد آمدن آسیب های احتمالی به صفحه نمایش جلوگیری کند. بسیاری از قسمت های جلویی تایپ کاور مانند کیبورد از پلاستیک ساخته شده اند و مواد به کار رفته در سایر بخش ها نیز از نوعی پارچه نرم بوده که بسیار مناسب است.

از جنس بدنه و ویژگی های تایپ کاور و کاربرد های آن که بگذریم، به لذت تایپ کردن با این کیبورد می رسیم! نوع چیدمان کلید های این صفحه کلید به گونه ای است که شما را از تایپ کردن خسته نکرده و چیدمان آن ها تقریبا مانند چیدمان کیبورد های رایج است و برای عادت کردن به آن نیاز به تمرین نخواهید داشت.

ca084d47c3398fe3b2047aa33c65a856.jpg


تایپ کاور در مقایسه با کیبورد های مکانیکی که اغلب ما استفاده می کنیم، تفاوت چندانی نداشته و درست به مانند کیبورد رایانه های رومیزی و لپ تاپ عمل می کند و به دلیل روان بودن، لذت تایپ کردن را دو چندان می کند.

تا به این لحظه از ویژگی های مثبت تایپ کاور صحبت کردیم و اکنون نوبت به معایب آن رسیده و اولین مورد، تاچ پد آن است. تاچ پد این تایپ کاور بسیار دقیق بوده و از این بابت مشکلی ندارد اما اگر راستش را بخواهید از لحاظ اندازه برای استفاده روزمره چندان مناسب نبوده و کوچک است و باید بگوییم که مایکروسافت در این زمینه کمی ضعیف عمل کرده است. یکی دیگر از معایب این کیبورد که شاید آن را بتوان به سلیقه شخصی نسبت داد، عدم اختصاص یک ردیف مجزا به کلید های F1 تا F12 است و قرار دادن دکمه های PrtScn و… بر روی آن ها چندان جالب نیست. البته نوع طراحی باعث شده تا فضا کمی محدود باشد اما در کل قرار گرفتن این دکمه ها در یک ردیف مناسب به نظر نمی رسد.

یکی از قسمت های تایپ کاور، سطوح مغناطیسی است که در بالای آن قرار گرفته اند و جهت اتصال تایپ کاور به سرفس ۳ به کار می روند. این سطوح مغناطیسی بسیار قوی بوده و فرآیند اتصال و جدا کردن تایپ کاور از سرفس را بسیار راحت کرده اند. در این کیبورد یک سطح مغناطیسی دیگر نیز قرار دارد که جهت اتصال تایپ کاور به قسمت جلویی سرفس به کار می رود و شما می توانید با اتصال آن به تبلت، یک حالت مناسب برای تایپ کردن را به وجود بیاورید همچنین استفاده از این حالت هنگامی که تبلت را بر روی پا های خود قرار داده اید پیشنهاد می شود.

46e6657110859ef8b065285aa79a7623.jpg


6fdcf2e6af5afffc79e5b9ddec5d24cd.jpg


یکی دیگر از وسایل جانبی سرفس ۳، قلم آن است که متاسفانه همراه دستگاه عرضه نمی شود و برای خرید آن می بایست مبلغ جداگانه ای را پرداخت کنید. حساسیت این قلم استایلوس در درجه بالایی قرار دارد و شما به راحتی می توانید در سرفس ۳ مطالب خود را به وسیله آن یادداشت کنید و یا این که نقاشی بکشید و کار های دیگری را انجام دهید. این قلم ابعاد نسبتا بزرگی داشته و از باتری AAAA استفاده می کند. اما این بزرگی شما را آزار نمی دهد و شما به هنگام در دست گرفتن آن احساس بسیار خوبی پیدا می کنید.

c60b2d801053301966b8da96a9431d77.jpg


بر روی بدنه قلم سرفس، سه دکمه قرار گرفته است. دو عدد از آن ها در بغل قلم بوده که جهت پاک کردن و راست کلیک استفاده می شوند و یکی از دکمه ها نیز در بالای قلم قرار دارد که شما با فشردن آن، به طور خودکار به نرم افزار One Note هدایت می شوید و اگر دو بار این دکمه را بفشارید می توانید اسکرین شات تهیه کنید. این سه دکمه از طراحی بسیار خوبی برخوردار بوده و در قسمت های مناسبی از قلم قرار گرفته اند به طوری که شما به هنگام استفاده از آن ها هیچ گونه مشکلی احساس نخواهید کرد. برای این که بتوانید از قلم سرفس استفاده کنید، می بایست آن را به وسیله بلوتوث با تبلت خود همگام سازی کنید. که روش انجام این کار نیز در وب سایت مایکروسافت توضیح داده شده است.

یکی از مشکلات سرفس ها، عدم وجود یک نگه دارنده قلم است. ممکن است که شما نیاز داشته باشید قلم را با خود تبلت به همراه داشته باشید اما عدم وجود یک جایگاه نگه دارنده برای این قلم در بدنه تبلت، شما را با مشکلاتی مواجه می کند. اگر چه در تایپ کاور مکانی جهت قرار گرفتن قلم تعبیه شده اما وجود یک چنین نگه دارنده ای در بدنه تبلت احساس می شود. زیرا شما در هر جایی تایپ کاور را همراه خود ندارید.

cf86f7e5ef94d27ac2c71b8c7fa45610.jpg


با توجه به وجود قلم و تایپ کاور در کنار سرفس ۳، آیا می توان آن را علاوه بر تبلت به عنوان یک لپ تاپ نیز محسوب کرد؟ سرفس RT و سرفس ۲ نیز با شعار تبلت و لپ تاپ در یک دستگاه آمده بودند اما به دلیل مشکلات متعددی که داشتند، در این راه نتوانستند به موفقیت برسند اما آیا سرفس ۳ می تواند در این راه موفق شود؟

پس از استفاده چند هفته ای از سرفس ۳ متوجه خواهید شد که ایده لپ تاپ و تبلت در یک دستگاه تا حدودی توانسته موفق شود و این بسیار عالیست اما یک مشکل وجود دارد که نمی توان به سادگی از آن گذشت. این تبلت به اندازه یک لپ تاپ قدرتمند نبوده و این بر هیچ کس پوشیده نیست. سرفس ۳ به عنوان یک تبلت عملکرد بسیار عالی را در اختیار شما می گذارد و سیستم عامل ویندوز نیز در عملکرد دستگاه سهم بسزایی دارد اما متاسفانه این تبلت – لپ تاپ، در مقایسه با یک لپ تاپ صغیف تر است.

عمده مشکلاتی که هنگام استفاده از سرفس ۳ مشاهده می شود به پایه نگه دارنده آن باز می گردند. وقتی تبلت روی میز قرار دارد و یا بر روی پاهایتان، پایه نگه دارنده عملکرد مناسبی دارد اما متاسفانه محدود شدن این پایه به سه حالت، آزار دهنده است و این یعنی شما نمی توانید به مانند یک لپ تاپ زاویه دید را کنترل کنید. اگر چه زوایای انتخاب شده برای پایه نگه دارنده سرفس ۳ استاندارد هستند اما گاهی اوقات ممکن است که زاویه ای برای دید شما مناسب باشد که پایه از آن پشتیبانی نمی کند و این جاست که شما با مشکل مواجه می شوید.

07d4fe758d60e825723ab6cdc57f7f7f.jpg


موردی که کاربران را آزرده خاطر می کند این است که پایه نگه دارنده سرفس پرو ۳ بین زاویه های ۲۲ تا ۱۵۰ درجه قابل تنظیم بود و محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده بود اما در سرفس ۳ این محدودیت اعمال شده و هنوز مشخص نیست که چرا مانند سرفس پرو ۳ نمی توان آن را در زوایای مختلف تنظیم کرد و می توان گفت که مایکروسافت در این مورد عقب گرد داشته است. اگر پایه نگه دارنده سرفس ۳ نیز مانند پرو ۳ بود، این دستگاه عملکردی به مراتب مناسب تر داشت.

در بالا گفتیم که پایه نگه دارنده برای استفاده از تبلت بر روی پا مناسب است اما در واقع در این مورد نیز عملکرد خوبی را به نمایش نمی گذارد. استفاده از لپ تاپ های هیبریدی و معمولی رایج بر روی پا به مراتب آسان تر از استفاده از سرفس ۳ بر روی پا به نظر می رسد و پایه نگه دارنده سرفس ۳ باعث شده تا این مشکل به وجود آید و مایکروسافت باید حتما این مشکلات ریز را در نسل های بعدی سرفس رفع کند.

عملکرد
اگر سرفس ۲ را با سرفس ۳ مقایسه کنید، کاملا متوجه رشد سخت افزاری دستگاه خواهید شد. مایکروسافت پردازنده های با معماری ARM را کنار گذاشت و ویندوز RT را قربانی کرد تا ویندوز ۸.۱ با سرفس های جدید بتوانند رشد کنند و قدرت مند ظاهر شوند و توانایی این را داشته باشند که ویندوز ۱۰ را دریافت کنند.

پردازنده چهار هسته ای سرفس ۳، نسل جدید اینتل اتم x7-Z8700 با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است و همان طوری که می دانید، پردازنده اتم X7 بهترین اعضای چری تریل را شامل می‌شود. پردازنده سرفس ۳ در مقایسه با نسل های پیشین، بسیار قدرتمند تر و سریع تر شده است. پشتیبانی از پیکربندی ۶۴ بیتی به طور کامل، مصرف بهینه و… از ویژگی های این پردازنده هستند.

از جمله ویژگی های پردازنده اینتل اتم x7-Z8700 می توان به استفاده از چهار هسته ایر مونت با کلاک ۱.۶ گیگاهرتز، ۲ مگابایت حافظه کش سطح دوم، نسل هشتم پردازنده گرافیکی اینتل HD، کلاک پردازنده گرافیکی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ مگاهرتز اشاره کرد. مایکروسافت می گوید که اگر بخواهیم یک مقایسه بین عملکرد سرفس ۳ و پرو ۳ انجام دهیم، می توانیم بگوییم که سرفس ۳ تا ۸۰ درصد به نمونه ای از سرفس پرو ۳ با پردازنده Core i3 شباهت دارد.

9354f0e9d08ad550c319cf8e2b6b4b13.jpg


مایکروسافت، سرفس ۳ را در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه کرده است که نمونه ۶۴ گیگابایتی ۲ گیگابایت رم و نمونه ۱۲۸ گیگابایتی، ۴ گیگابیت رم دارد. البته بهتر بود که برای تمام مدل ها از رم ۴ گیگابایتی استفاده می شد زیرا رم ۲ گیگابایتی برای یک تبلت با پردازنده X86 چندان مناسب به نظر نمی رسد. نمونه ای که در این ملب مورد بررسی قرار گرفته، ۶۴ گیگابایتی با ۴ گیگابایت حافظه رم بوده که به صورت ویژه از طرف مایکروسافت ارسال شده و نمی توان آن را در بازار یافت.

دیگر مشخصات سخت افزاری سرفس ۳ عبارتند از: وای فای ۸۰۲.۱۱a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه ۴.۰، دوربین جلو ۳.۵ مگاپیکسلی و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی.

در طول استفاده از این تبلت، متوجه خواهید شد که سرفس ۳ برای انجام کار های روزمره به طرز خارق العاده ای سریع بوده و شما را اذیت نمی کند. اجرای نرم افزار ها سریع بوده و وب گردی با اینترنت اکسپلورر نیز بسیار سریع است و هنگام کار با نرم افزار های مدرن، شما به وضوح قدرت این تبلت میان رده را مشاهده خواهید کرد و اگر بخواهیم آن را با تبلت های با معماری ARM مقایسه کنیم، سرفس ۳ بدون شک چندین گام از لحاظ قدرت پردازشی جلوتر خواهد بود.

3c58fcd5bdf5e08b419ceddda89b7627.jpg


در طول این بررسی چندان از حالت دسکتاپ برای باز کردن نرم افزار های سنگین مانند گوگل کروم و … جهت آزمایش عملکرد استفاده نشده است زیرا همه ما می دانیم که نباید از یک تبلت میان رده انتظار پرو ۳ را داشته باشیم و باز کردن نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و یا نرم افزار های ویرایش ویدیو در این تبلت کار چندان صحیحی نیست. زیرا می دانیم که تبلت برای کار های سبک ساخته شده و برای کار های سنگین مسلما باید چندین برابر بیشتر هزینه کرد و یک رایانه قدرتمند خرید. با انجام کارهای سنگین بر روی سرفس ۳ شما چیزی جز کندی را مشاهده نمی کنید زیرا قدرت پردازشی سرفس ۳ توانایی پاسخ به این کار ها را ندارد.

اما این تبلت از لحاظ اجرای بازی عملکرد بسیار خوبی دارد و تمام بازی های استور ویندوز بدون کوچک ترین مشکلی بر روی این تبلت اجرا می شوند. اما در نظر داشته باشید که با توجه به اجرای نسخه کامل ویندوز ۸.۱، شما می توانید بازی های کم حجم PC را نیز بر روی این تبلت نصب کنید و از بازی کردن لذت ببرید. متاسفانه پردازنده گرافیکی این تبلت نسبتا ضعیف است و برای بازی های سنگین چندان مناسب نیست و اصلا وارد بازی نمی شود. شما می توانید بازی های ۵ تا ۸ سال پیش و یا قدیمی تر را بر روی این تبلت اجرا کنید اما عناوین جدید تر، تبلت را با مشکلاتی مواجه می کنند. شما می توانید بازی ها را با گرافیک و رزولوشن بسیار پایین بر روی این تبلت اجرا کنید اما پیشنهاد می شود که از بازی های استور ویندوز بیشتر استفاده کنید تا تبلت نیز دچار مشکل نشود.

f8c156c714bc00d8b57dc94eb14649e8.jpg


184c405252c3f9c242fc6703b5c2592f.jpg


eaed39268269041ab8f63d6526fc1b0b.jpg


37d56495795af0cfb7191af61879ed64.jpg


c505a076fcac1858ba332ac1c0c93955.jpg


4c52712cbe71536dd1d4f50ba81c5ffd.jpg


0b2b259f90335d3bc35cacefbe155927.jpg


a75d9cae07377f3a1ca9333b7910d539.jpg


در پردازنده جدید اینتل، ما شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی عملکرد نسبت به نسل های پیشین هستیم و این بسیار قابل توجه است. عملکرد گرافیکی نیز رشد قابل قبولی داشته و می توانید در بنچمارک های مختلفی که منتشر شده آن را مشاهده کنید.

سرعت عملکرد سرفس ۳ در مقایسه با سایر لپ تاپ های مطرح بازار کمی نا امید کننده است اما نمی توان از یک تبلت میان رده انتظار یک لپ تاپ بالا رده را داشت.

af57235db35b84fcaa5b302a7a29f508.jpg


59a4b5538d2e4134a6d0b4780b2c8b6e.jpg


عمر باتری
درون سرفس ۳، یک باتری ۲۸ وات ساعتی قرار گرفته که با توجه به ابعاد کوچک تر آن نسبت به پرو ۳، مناسب به نظر می رسد. سرفس پرو ۳ با یک باتری غول پیکر ۴۲ وات ساعتی عرضه شده بود که البته با توجه به مصرف بالاتر پردازنده و بزرگ بودن صفحه نمایش آن، وجود یک چنین باتری غول پیکری ضروریست. مایکروسافت می گوید که سرفس ۳ با پخش مداوم ویدیو، می تواند تا ۹ ساعت شارژ باتری را نگه دارد که رقم مناسبی به نظر می رسد.

در طول مدت چند هفته ای که از سرفس ۳ استفاده شده، مشکلی از لحاظ عملکرد باتری دیده نشده و شما نیز باید این موضوع را در نظر داشته باشید که قرار نیست در طول روز مدام با تبلت کار کنید و معمولا چند ساعت را به کار کردن با آن اختصاص می دهید و اگر این چنین باشد مشکلی احساس نمی کنید. البته انتظار ها از یک تبلت ۱۰ اینچی بسیار بالاتر است و کاربران ترجیح می دهند بتوانند مدت زمان بیشتری از تبلت خود استفاده کنند.

e18ef3522998f3e99c2524865860e7f2.jpg


b31c4fab32a4a52a045e35bd9e8f1135.jpg


همان طوری که در بنچمارک های بالا می بینید، عملکرد باتری سرفس ۳ کمی نا امید کننده به نظر می رسد. تبلت سرفس ۳ بر خلاف گفته های مایکروسافت، تنها ۷ ساعت با پخش مداوم ویدیو توانست دوام بیاورد و این نشان می دهد که مایکروسافت این تست ها را با نور صفحه پایین انجام داده، چیزی که بر خلاف تست انجام شده است. همچنین عملکرد باتری دستگاه در مقایسه با رقبایی چون لنوو ThinkPad Helix که تقریبا هم اندازه سرفس ۳ است اما قدرت بالاتر و ویژگی های برتری دارد، در سطح پایین تری قرار می گیرد که نگران کننده است و می دانیم که باتری یکی از فاکتور های مهم برای خریداران است.

آزمایشات وب گردی در سرفس ۳ با وای فای نیز نتایج نا امید کننده ای داشتند و باز هم سرفس ۳ در جایگاه پایین تری نسبت به لنوو ThinkPad Helix قرار گرفت. حتی در این تست، سرفس ۳ نتوانست لنوو Miix 2 8 که یک تبلت ۸ اینچی است را شکست دهد. البته نتایج به دست آمده برای یک تبلت با پردازنده اتم چری تریل مناسب هستند اما می دانیم که بیشتر کاربران به آمار و ارقام اهمیت می دهند و توجهی به شرایط سخت افزاری دستگاه ندارند. در مورد بازی کردن نیز شما می توانید چندین ساعت بدون این که تبلت را به شارژر متصل کنید، به بازی کردن بپردازید.

سخن پایانی
اگر چند هفته با سرفس ۳ کار کنید، به وضوح دلیل رها کردن ویندوز RT را خواهید فهمید. سرفس ۳ علاوه بر این که سریع تر است، بلکه در مقایسه با نسل های پیشین خود از طراحی زیباتری بهره می برد و شما را مجذوب می کند و به لطف نسخه کامل ویندوز ۸.۱، این تبلت یک سر و گردن بالاتر از سایر تبلت های مطرح بازار قرار می گیرد.

بدنه فلزی سرفس ۳ باعث می شود تا ما آن را به عنوان یکی از زیباترین تبلت های ویندوزی مطرح بازار بدانیم و وجود پایه نگه دارنده، درگاه مخفی کارت حافظه، وجود درگاه USB نسبت تصویر ۳ به ۲ و… نشان می دهند که مایکروسافت برای این تبلت میان رده سنگ تمام گذاشته است.

02d9a15afd23c8cfa6da0a3c782c9060.jpg


از لحاظ عملکرد نیز به لطف پردازنده اینتل اتم x7-Z8700 در سطح قابل قبولی قرار می گیرد و توانایی انجام کارهای روزمره شما را داراست. سرفس ۳ آن دستگاه قدرتمندی نیست که کاربران فکر می کنند و برای اجرای برنامه های سنگین مانند فتوشاپ و یا نرم افزار های ویرایش ویدیو اصلا مناسب نیست. اما برای ویرایش اسناد Office، وب گردی، تماشای ویدیو، اجرای نرم افزار ها و بازی های سبک و سایر کارهای روزمره مناسب بوده و هیچ مشکلی ندارد. مهاجرت به پردازنده های با معماری X86 درهای بسیاری را بر روی سرفس ۳ گشوده که می توان آن را به وضوح مشاهده کرد.

تایپ کاور به طرز خارق العاده ای عالیست و تجربه بی نظیری را در اختیار کاربر قرار می دهد و با توجه به قرار گرفتن سطوح مغناطیسی جهت اتصال آن به قسمت جلویی تبلت، تایپ کردن با صفحه کلید چندین برابر لذت بخش می شود و ارگونومی مناسبی جهت قرار گرفتن بر روی پا ایجاد می کند. از قلم هم هر چه بگوییم کم گفته ایم! لذت نوشتن با قلم سرفس چیزیست که تا آن را تجربه نکنید متوجه قابلیت های بی شمار آن نمی شوید.

750fdb320435588a3a7002570fb55a28.jpg


معمولا در سخن پایانی هر بررسی، در کنار ذکر موارد مثبت، نقاط ضعف را نیز مطرح می کنند. از مهم ترین نقاط ضعف سرفس ۳ می توان به محدود بودن زاویه تنظیم پایه نگه دارنده در سه حالت و کوچک بودن تاچ تایپ کاور اشاره کرد که کمی با استاندارد های رایج لپ تاپ های امروزی فاصله دارند.

یکی دیگر از مشکلات سرفس ۳، قیمت آن است. قیمت نسخه ۶۴ گیگابایتی با ۲ گیگابایت حافظه رم ۴۹۹ دلار و قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی با ۴ گیگابایت حافظه رم ۵۹۹ دلار است که البته برای خرید وسایل جانبی مانند قلم باید مبالغ اضافی را نیز پرداخت کنید و این جاست که انتخاب سخت می شود زیرا تبلت هایی با قدرت مشابه سرفس ۳ قیمتی به مراتب پایین تر دارند اما سرفس ها همیشه طرفداران خاص خود را دارند.

3812fea6edf70649649a660cbba419a7.jpg


بدون تایپ کاور، سرفس ۳ تنها یک تبلت ویندوزی است اما هنگامی که تایپ کاور را به آن متصل می کنید، به یک دستگاه هیبریدی تبدیل می شود که می تواند محیط Modern UI و دسکتاپ را به طور همزمان اجرا کند. پس نتیجه می گیریم که تایپ کاور می تواند ماهیت یک دستگاه مانند سرفس ۳ را تعیین کند و به وسیله آن می توان دستگاه را به یک تبلت و یا یک لپ تاپ تبدیل کرد.

با در نظر گرفتن قیمت سرفس ۳، شما می توانید انتخاب های دیگری نظیر ایسوس Transformer Book T300 Chi داشته باشید که هیبریدی بوده و از پردازنده های سری Core M بهره می برد و صفحه نمایش ۱۲ اینچی دارد و مسلما در جایگاه بالاتری نسبت به سرفس ۳ قرار دارد و قیمت آن نیز ۵۹۹ دلار است.

اگر مایکروسافت در قیمت سرفس ۳ تجدید نظر کرده و آن را مقداری کاهش دهد، می تواند آن را به یکی از تبلت های مطرح بازار تبدیل کند. اما متاسفانه حتی امکاناتی نظیر قلم استایلوس و تایپ کاور نیز نمی توانند قیمت بالای این محصول را توجیه کنند.

جمع بندی:
در کل سرفس ۳ را می توان یک تبلت میان رده کامل دانست که از هر جهت می تواند نیاز های روزمره یک کاربر معمولی را رفع کند. اما اگر یک کاربر حرفه ای هستید و کارهای سنگینی را با رایانه انجام می دهید، سرفس ۳ نمی تواند از پس نیاز های شما بر آید. البته کاربران حرفه ای می توانند به برادر بزرگ تر این تبلت یعنی پرو ۳ فکر کنند که از لحاظ سخت افزاری در سطح بالاتری قرار دارد و می تواند کارهای سنگین شما را تا حدودی انجام دهد. سرفس ها همواره از لحاظ طراحی تحسین شده هستند و سرفس ۳ نیز از این قاعده مستثنا نیست و همان طوری که در بالا نیز اشاره کردیم، علاوه بر زیبایی، به این تبلت لقب نازک ترین تبلت خانواده سرفس را داده اند. نسل جدید پردازنده اینتل اتم نیز با قدرت بسیار خوبی که دارد، کاربران را هر چه بیشتر به خرید این تبلت ترغیب می کند. البته در این میان مشکلاتی نیز هستند که می توان از آن ها چشم پوشی کرد و در مقابل مزایای این تبلت، بدی ها و ایرادات چندان به چشم نمی آیند اما موردی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، باتری تبلت است که در مقایسه با سایر تبلت های هم رده عملکرد رضایت بخشی ندارد و از آن جایی که باتری از فاکتور های مهم خریداران برای انتخاب یک محصول است، می تواند آن ها را در خرید این تبلت کمی دچار تردید کند.

در نظر داشته باشید که در دنیای تبلت های ویندوزی، سرفس ها همواره کلاس خاص و طرفداران خاص خود را دارند پس اگر شما نیز از طرفداران سرفس و محصولات مایکروسافت بوده و در نظر دارید که یک تبلت برای نیاز های روز مره خود خریداری کنید، باید حتما سرفس ۳ را در صدر لیست خرید خود قرار دهید.

مزایا:طراحی بی نظیر، پایه ی نگه دارنده، وجود درگاه های مختلف از جمله درگاه USB، عملکرد بسیار خوب پردازنده ی اینتل اتم، وجود تایپ کاور و قلم شگفت انگیز سرفس که استفاده از این تبلت را لذت بخش می کند.

معایب:عرضه ی جداگانه ی تایپ کاور و قلم با قیمتی نه چندان ارزان، قدرت کم تر نسبت به لپ تاپ ها، عمر باتری متوسط.

نظر شما درباره سرفس ۳ چیست؟ آیا انتخاب بعدی شما خواهد بود؟

منبع: TECHSPOT /وینفون
 
آخرین ویرایش:
TaurohtaR

TaurohtaR

The Ranger
مدیر بخش
انتخاب بعدی که چی بگم :دی انتخاب فعلیمون شد :دی

آقا خیلی خوبه ^_^ مخصوصاً اینکه درجا ارتقا دادم به ویندوز 10 و کاملاً میسازه باهاش، کیبوردم خریدم البته :دی کیبوردشم بَک لایت داره، عالیه :دی نورشم میشه تنظیم کرد، دوباره میگم عالیه :دی
ماینکرفت هم روش بازی میکنم خیلیم عالیه :دی
 
TaurohtaR

TaurohtaR

The Ranger
مدیر بخش
آقا فقط اینکه شارژرش از اون آمریکایاس :| منم با تبدیل میزنم به شارژ خیلی دیر شارژش کامل میشه :/
 
KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
انتخاب بعدی که چی بگم :دی انتخاب فعلیمون شد :دی

آقا خیلی خوبه ^_^ مخصوصاً اینکه درجا ارتقا دادم به ویندوز 10 و کاملاً میسازه باهاش، کیبوردم خریدم البته :دی کیبوردشم بَک لایت داره، عالیه :دی نورشم میشه تنظیم کرد، دوباره میگم عالیه :دی
ماینکرفت هم روش بازی میکنم خیلیم عالیه :دی
کوفتت بشه :)
 
TaurohtaR

TaurohtaR

The Ranger
مدیر بخش
مرسی :|
----
در رابطه با شارژر هم بگم که لق بود یکم، محکم کردم اوکی شد :دی قشنگ شارژ میشه ^^
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا