نکاتی که برای خرید یک کارت گرافیک باید بدانیم

King Of War

King Of War

The DestroyerOf Darkness
کاربر تالار
مقدمه

هنوز به یاد داریم که تا چند سال پیش یک کارت گرافیک با حافظه ۱۲۸ چقدر سروصدا به پا می کرد. تقریبا همه بازی ها با یک کارت ۱۲۸ بسیار عالی اجرا می شد و البته همه از آن لذت می برند ، کاربران به خود می بالیدند که کارت ما ۱۲۸ است . اما سروصدای این کارت گرافیک ها مدت زیادی طول نکشید ، با سرعتی که رایانه ها پیشرفت کردند کارت های گرافیک هم شروع به تغییرات سریع خود نمودند ؛ به طوری که شاید هیچ کس باور نمی کرد که یک حافظه ۱۲۸ اینقدر سریع به پائین کشیده شود. آنقدر سریع که قیمت ها با کاهش نجومی رو به رو شد. در نظر بگیرید برای مثال ۲ سال پیش یک کارت گرافیک با حافظه ۱۲۸ چه قیمتی داشت و حالا چه قیمتی دارد؟ حالا با یک کارت گرافیک ۱ گیگابایتی از بهترین برند کارت گرافیک را می توان با قیمتی معادل همان کارت ۱۲۸ دو سال پیش خریداری کرد. دلیل این همه پیشرفت را باید در هنر سازنده های این کارت ها دانست ، البته پیشرفت سریع رایانه ها هم تاثیر زیادی داشت و البته هنوز هم دارد.

اکنون از خود میپرسیم که کدام گرافیک؟چه قیمتی؟با چه امکاناتی؟این مقاله کارشمارو برای خریدن یک کارت گرافیک اسانتر میکنه

6.gif

77.jpg


1- حتما پش خود فکر کرده اید که اولین مورد مهم در مورد خرید کارت گرافیک RAM کارت گرافیک است ، تا حدودی درست است . کارآیی یک کارت گرافیک تا حدودی به حافظه مورد استفاده در آن بستگی دارد اما اصلا این طور نیست که تمامی قابلیت های یک کارت گرافیک در RAM آن پنهان شده باشد. Performance یک کارت گرافیک به موارد دیگری هم بستگی دارد ، مهمتر از همه GPU به کار رفته در کارت گرافیک است. فردی در خرید یک کارت گرافیک موفق است که ابتدا به GPU Chip Set کارت گرافیک توجه کند و نه به RAM آن .

فرکانس کاری میان GPU و RAM اهمیت فوق العاده ای دارد ، پهنای باند RAM مورد دیگر است که باید به آن توجه شود. البته موارد دیگری هم هستند که باید به آن ها توجه شود اما یادمان باشد که همیشه اول به RAM کارت توجه نکنیم . برای نمونه یک کارت گرافیک محصول nVidia که در بازارها بیشترین فروش را داشته ۸۶۰۰ GT است البته با حافظه ۵۱۲ مگابایت. تقریبا تمامی افراد فکر می کنند که این کارت گرافیک با این مشخصات از یک کارت با مشخصات ۸۶۰۰ GT ۲۵۶ MB حتما کارآیی بسیار بهتری دارد. اما حقیقت آن است که موارد دیگری هستند که در کارآیی یک کارت گرافیک نقش دارند.

قسمت دوم از نکاتی که باید درخرید یک کارت گرافیک دقت نمائیم :

همانطور که در بخش اول هم ذکر شد تنها بالا بودن RAM یک کارت گرافیک دلیل برتری آن نسبت به کارت های دیگر نیست . بلکه موارد دیگری هم در این زمینه نقش دارند.

در این که نمونه های زیادی از کارت های گرافیک در بازارها موجود است شکی وجود ندارد . اکثر کاربران بر این عقیده هستند که اگر برای مثال شماره یک کارت گرافیک بالاتر باشد پس حتما Performance آن نیز بالاتر است . برای مثال حتما کارت گرافیک ۹۶۰۰ از ۸۶۰۰ کارآیی بهتری دارد. اصلا به این صورت نیست و تقریبا این شماره ها یک نوع اسم رمز هستند برای شرکت تولید کننده ، که این حروف و اعداد را به عنوان نشانه ای برای نمونه های پردازنده ها و به طور کلی چیپ ست های گرافیکی خود در نظر می گیرند. برای مثال شرکت ATI که یکی از دو قدرت اصلی تولید کننده پردازنده های گرافیکی به شمار می رود معمولا چیپ های خود را به این صورت ارائه می نماید که نام Radeon در ابتدا و چهار رقم هم به دنبال آن قرار می گیرند. در واقع آن چهار رقم همان رمز های ATI برای کارت های خود به شمار می روند. اگر به صورت عادی سه کارت گرافیک از دو سری ۳ و ۴ را مورد بررسی قرار دهیم ، ابتدا به نظر می رسد که حتما سری چهار سریع تر از سری ۳ بوده و در سری ۴ ، نمونه ۴۳۵۰ کارآیی کمتری نسبت به ۴۶۵۰ دارد ، در حالی که اصلا به این صورت نبوده و این اعداد بیانگر قابلیتی خاص از پردازنده گرافیکی خواهند بود.

78.jpg

79.jpg


اگر ATI Radeon ۴۸۵۰ را در نظر بگیریم :

رقم اول در این نمونه عدد ۴ است . این عدد در حقیت بیانگر نسل این نمونه از پردازنده گرافیکی شرکت ATI است .

رقم دوم یعنی عدد ۸ نمایان گر Range و به عبارت دیگر وسعت کارآیی این نمونه است. مطمئمنا هرچقدر این عدد بزرگتر باشد Performance کارت گرافیک بالاتر خواهد بود.

برای مثال به نمونه های زیر توجه کنید :

۳ : کارآیی و Performance پائین

۶ : حد متوط یک کارت گرافیک

۸ : کارآیی و Performance بسیار بالا و در حد عالی

دو رقم آخر تنها به مدل کارت گرافیک اشاره دارند و بالا یا پائین بودن این دو عدد نمی تواند اصلا دلیل برتری آن نسبت به مدل های دیگر باشد. در نتیجه برای فهمیدن کارآیی کارت گرافیک به عدد دوم توجه می کنیم و برای نسل و نسخه هم به عدد اول . این مورد تنها در مورد پردازنده های گرافیکی ATI صدق می کند . در مورد nVidia دیگر رهبر تولید کننده چیپ ست های گرافیکی به صورت پسوند این اطلاعات را به کاربران و خریداران ارائه می کند. در مورد کارت های nVidia حروفی مانند GS یا GT نمایش داده می شود. در نمونه های قبلی ATI هم این پسوند ها وجود داشت اما در نمونه های تولیدی جدید این حروف دیده نمی شود. در پردازنده های nVidia بسیار ساده است که حروف بیانگر کارآیی یک کارت گرافیک هستند. گاهی GS/SE هم دیده می شود اما این بدین معنا نیست که SE به منزله نسخه مخصوص یا Spesial Edition باشد این حروف به این صورت هستند:

GS< p=""> <>

اگر کمی دقت کینم ، بسیار واضح است که از سمت چپ به راست کارت های گرافیک مرتب شده اند . یعنی GS کارآیی پائین تری نسبت به GT دارد و به همین ترتیب کارآیی ها افزایش می یابد. البته این مورد اصلا نمی تواند همیشه صدق کند برای مثال نمونه بسیار معروف ۸۸۰۰ با پسوند GTS از مدل های جدید همین کارت با پسوند GT از نظر کارآیی ممکن ضعیف تر باشد.

پس نمی توان گفت که یک مدل معمولی یا عالی قدیمی کارآیی پائین تری نسبت به یک مدل جدید دارد . در نتیجه قیمت نمی تواند نشانگر بهتر بودن کارت گرافیک باشد.

سومین نکته ای که در خرید یک کارت گرافیک برای اکثر کاربران امری عادی بوده و کمتر کسی بدان توجه دارد فضای جعبه کیس و همچنین قدرت منبع تغذیه سیستم است. کاربران اغلب به این نکته توجه کمتری دارند که آیا جعبه کیس سیستم به اندازه کافی بزرگ و جادار است که بتواند یک کارت گرافیک با اندازه ای نزدیک به یک DVD-Rom را در خود جای دهد یا خیر ؟ مطمئنا همه ما به این نکته رسیده ایم که کارت های گرافیک جدید ، همگی از فن های بسیار قدرتمند برای خنک کردن خود استفاده می کنند که گاهی در بعضی از همین کارت های گرافیک تعداد فن ها به ۲ یا ۳ هم می رسد ؛ یکی از این دلایل خنک نگه داشتن پردازنده اصلی که همان GPU نامیده می شود ، است . اگر نگاهی اجمالی بر کیس هایی که مخصوص سرورها و یا مخصوص سیستم های Game طراحی می شوند اندازیم مطمئنا این نکته بسیار واضح است که این گونه کیس ها در اندازه ، بزرگتر از کیس ها برای مصارف عمومی هستند. کیس سیستم نباید آنقدر کوچک باشد که کارت گرافیک پس از سوار شدن برروی مادربورد از طرف دیگر به هارد سیستم نزدیک شود ، اگر کاربری بخواهد از دو یا سه کارت گرافیک هم به صورت همزمان استفاده کند که حتما به فضای بسیار بیشتری نیاز دارد. این نکته در کارکرد بهتر یک کارت گرافیک اهمیت بسیاری دارد اما کمتر کسی به این امر پیش پا افتاده توجه دارد.

مورد بعدی در انتخاب کارت گرافیک و گرفتن بهترین کارآیی از آن ، توجه به میزان برق مصرفی است. در بسیاری از موارد نظیر کارت هایی که اکنون تقریبا ۹۰ درصد جامعه از آن استفاده می کنند با همان منبع اصلی سیستم سازگاری و همخوانی دارد ، اما در کارت گرافیک های جدید به این صورت نبوده و کارت علاوه بر سوار شدن بر روی مادربورد نیاز به اتصال جداگانه به منبع نیز دارد و به این ترتیب میزان توان مصرفی تا حدودی افزایش خواهد یافت . این در حالی است که در نمونه های فعلی و معمولی تمام توان لازم برای استفاده از کارت گرافیک به صورت معمولی از درگاه ارتباطی میان کارت و مادربورد تامین می شود. پس علاوه بر انتخاب کارت گرافیک می بایست حتما به قدرت منبع تغذیه دقت ویژه ای شود. اگر در زمان خرید یک کارت گرافیک به این مورد توجه نشود مشکلاتی از قبیل :

کارت گرافیک Connector مجزا داشته و به طبع منبع قابلیت برقراری ارتباط با آن را ندارد.
سیستم کاربر بوت نخواهد شد.
سیستم بوت خواهد شد اما در اجرای بازی ها یا کارهای گرافیکی مدام Crash می شود.

گریبان گیر کاربران خواهد بود. نتیجه این که خرید تنها کارت گرافیک ، مستلزم دقت در انتخاب کیس و منبع تغذیه مناسب خواهد بود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا