هشت نكته که بايد درباره ويندوز 8 بدانيد!

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار

گردهمایی BUILD که هفته گذشته در کاليفرنيا برگزار شد، ضيافت رونمایی از ويندوز 8 به شمار می رفت. با اينکه طی هفته ها و ماه های گذشته چه به صورت رسمی و چه در قالب شايعات اينترنتی، اطلاعات گوناگونی درباره سيستم عامل آتی مايکروسافت انتشار يافت ولی BUILD جایی بود که در آن ويندوز 8 معرفی شد. ويندوز 8 شاهد بنيادی ترين تغييرات از چندين سال گذشته تاکنون و شايد در کل تاريخ سيستم عامل های مايکروسافت بوده است. اين سيستم عامل مجموعه ای از امکانات و بهبودهای جديد را به نمايش گذاشته است؛ از واسط کاربر جديد Metro که مرا بسيار به ياد سيستم عامل موبايل ويندوز فون 7 انداخت، گرفته تا يکی از پرهياهوترين تغييرات يعنی سازگاری با معماری های غيراينتلی که باعث می شود روی دستگاه های مبتنی بر ARM نيز قابل اجرا باشد. مايکروسافت با وجود رونمایی خبرساز ويندوز 8 در کنفرانس BUILD، درباره زمان فروش و قيمت آن و اينکه آيا همچون ويندوز 7 در چند نسخه مختلف عرضه خواهد شد يا نه، چيزی بر زبان نياورد. با اين  وجود باور عمومی بر اين است که ويندوز 8 در پاييز سال 2012 عرضه خواهد شد که بر جدول زمانی گفته شده در اظهارنظرهای غيررسمی مديران و گفته های به بيرون نشت کرده نيز منطبق است. علاوه بر اين، ويندوز 7 تقريباً يک سال پس از اولين رونمایی در گردهمایی 2008 PDC عرضه شد و در نتيجه زمان تخمينی برای انتشار ويندوز 8 در پاييز 2012 غيرمنطقی نيست.
در اينجا می خواهيم هشت نکته جديد درباره ويندوز 8 را به اطلاع شما برسانيم. سازگاري با پردازنده های ARM
شايد بزرگ ترين تغيير روی داده در ويندوز اين باشد که سيستم عامل جديد ردموند از اين پس روی کامپيوترهایی با پردازنده های غيراينتلی نيز قابل اجرا خواهد بود. چون ويندوز 8 خواهد توانست روی دستگاه های مبتنی بر معماری ARM نيز اجرا شود. بدين ترتيب اين سيستم عامل به دامنه گسترده تری از تجهيزات گوناگون از دستکاپ گرفته تا کامپيوترهای لوحی رسوخ خواهد کرد.
740.jpg
واسط كاربري جديد
طراحی ويندوز 8 تغييرات زيادی را به خود ديده است که شايد چشمگيرترين آن ها واسط کاربري جديدش با نام Metro باشد. البته يک انتخاب ديگر نيز در نظر گرفته شده و آن واسطی است که به طراحی سنتی گونه ويندوز 7 شباهت بيشتری دارد و کاربران می توانند با کليک روی دکمه Start به مد Metro و با کليک روی Computer به مد قديمی سوييچ کنند. همان طور که واسط کاربر Mac OS X Lion از سيستم عامل موبايل اپل يعنی iOS بسيار اقتباس کرده است، ويندوز 8 نيز در طراحی خود از سيستم عامل موبايل مايکروسافت يعنی ويندوز فون 7 وام گرفته است. سيستم عامل جديد از قابليت live tiles بهره می برد. اين ويژگی به کاربران اجازه می دهد تا به برنامه ها دسترسی يافته و اطلاعاتی را که به صورت زنده به روز شده اند (مثل اعلان ها) ببينند. به علاوه، ويندوز 8، هم از نمايش کامل محيط يک برنامه و هم از نمايش ناکامل آن پشتيبانی می کند. همچنين می توان يک برنامه را در نوار کناری پنجره قرار داد، قسمتی شبيه ريبون در نرم افزار Word نيز به ويندوز اکسپلورر افزوده شده است و File Manager نيز ارتقاء پيدا کرده است.
741.jpg
واسط چندلمسی سازگار با تبلت
در سال های اخير حرکات لمسی به يکی از تجارب روزمره در تعامل با دستگاه های کامپيوتری مبدل شده اند؛ کافی است انگشت تان را روی صفحه اسمارت فون، تبلت، نمايشگر و ديگر دستگاه های مشابه بکشيد تا دستور مربوطه اجرا شود. مايکروسافت طی رونمایی از ويندوز 8 نشان داد که چگونه با ضربه زدن به برنامه ها (شبيه آن چيزی که در OS X Lion اپل می بينيم) می توان برنامه ای را که در پس زمينه پنجره جاری، در حال اجرا است به نوار کناری آن برنامه منتقل کرد. قابليت ديگر در ويندوز 8 يک صفحه کليد لمسی و دو بخشی بود که در صورت استفاده روی تبلت ها ورودی های ناشی از ضربه های انگشت را ساده تر دريافت می کند.
742.jpg
انتشار نسخه Developer’s Preview
مايکروسافت نسخه Developer Preview ويندوز 8 را در روز سه شنبه 14 سپتامبر منتشر کرد که اگر مشتاقيد تا زودتر از موعد رسمی از ويندوز 8 استفاده کنيد، می توانيد نسبت به دريافتش اقدام کنيد. اين نسخه شامل دو ويرايش 64 بيتی (x64) با ابزارهای توسعه جهت ساخت برنامه ها و 32 بيتی ((x32 بدون ابزارهای توسعه است که می توانيد آن ها را از پايگاه اينترنتی Windows Dev Center دانلود کنيد. هشدار: در صورت مواجهه با مشکل هيچ گونه پشتيبانی رسمی دريافت نخواهيد کرد ولی مايکروسافت اعلام کرده است که اگر مشکل بزرگی بروز کند، ممکن است ترميم های مورد نياز برای رفع آن را عرضه کند.
743.jpg
پشتيباني از Xbox Live
مايکروسافت می خواهد تجربه بازی با کامپيوترهای شخصی را با کنسول های بازی خود يک دست کند و برای اين کار Xbox Live را به دسکتاپ آورده است. درباره چگونگی اين اتحاد اطلاعات کمی در دست است ولی لری هيرب، مدير برنامه  سازی برای اکس باکس در يکی از پست های بلاگش نوشته است که آوردن اکس باکس لايو به ويندوز 8 بخشی از نگرش ما است مبنی بر اينکه دسترسی به سرگرمی مورد نظر شما و به اشتراک گذاری آن با کسانی که دوست شان داريد، آسان شود.
744.jpg
سازگار با فناوری ابر
ويندوز 8 با سرويس های ابری مايکروسافت ارتباط تنگاتنگی دارد. هر يک از کاربران ويندوز 8 يک حساب SkyDrive خواهند داشت (شايد يک شخص از قبل اين حساب را داشته باشد يا بخواهد حساب جديدی باز کند) که می توانند به وسيله آن درست همان طور که به فايل های خود روی کامپيوتر محلی دسترسی دارند، به فايل های ذخيره شده شان در SkyDrive نيز دسترسی پيدا کنند. ويندوز 8 همچنين به کاربران اجازه می دهد تا به سيستم ديگری که با SkyDrive مرتبط است، متصل شوند و حتی درصورت وجود فايروال نيز از طريق آن سيستم به فايل های خود دسترسی پيدا کنند.
745.jpg
فروشگاه نرم افزار (App Store)
همانطور که اپل برای سيستم عامل دسکتاپ Mac OS X خود Mac App Store را تاسيس کرده، مايکروسافت نيز برای ويندوز 8 فروشگاهی به نام Windows Store را راه اندازی کرده است. Windows Store با Mac App Store تفاوت هایی دارد؛ از جمله اينکه به کاربرانش اجازه می دهد تا نرم افزار منتخب خود را در يک بازه زمانی مشخص به طور آزمايشی به کار ببرند. اين فروشگاه بخشی به نام Spotlight دارد که در آن برنامه های پيشنهادی مايکروسافت قرار گرفته اند و علاوه بر آن دسته بندی های ديگری همچون بازی ها (Games)، ايجاد محتوا (Productivity) و عکاسی (Photography) نيز در نظر گرفته شده اند (می توانيد برحسب نام نيز آن ها را جست وجو کنيد). برنامه های ويژه مد غير Metro يا قديمی تر واسط کاربر هم در Windows Store به فروش خواهند رسيد.
746.jpg
امنيت بيشتر و بيشتر
می دانيم، می دانيم.... با هر بار انتشار نسخه جديد ويندوز، در بوق و کرنا می کنند که امنيت آن بهتر شده است، ولی به حرف مان گوش کنيد. ويندوز 8 چنان طراحی شده که هنگام بوت شدن، تنها اجزای مورد اطمينان سيستم عامل را بارگذاری می کند. Windows Defender نيز همه تمهيدات کامل ضدويروس را شامل می شود و يک سد امنيتی با نام App Reputation نيز شما را از نصب کردن برنامه های مشکوک باز می دارد.
747.jpg

 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا