همه چیز درباره سایت «نذرییاب»

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
n00028367b-1.jpg
داستان ما داستان «موزه» و «گنجیاب» است. آنقدر که تبلیغ گنجیاب اینور و آنور میبینیم هیچ خبری از تبلیغ موزهها که اصلیترین نگهدارندههای همان گنجها هستند، نیست. حالا این داستان را میشود همینجا هم دید، یک سایت کوچک و نقلی اما کامل و مجهز برای پیدا کردن «نذری»های ماه محرم!


در ادامه این مطلب آمده است: باورش هم خیلی سخت نیست. یک راهنما با نقشه دقیق و منو و این توضیح که در فلان روز محرم، در فلان محله تهران، چه غذایی نذر میشود. از قیمه و حلیم و باقالیپلو با گوشت گرفته تا شلهزرد و کاچی و شربت!

Nazriyab.com امسال دومین سالی است که فعال شده و به همین دلیل مو لای درز آدرسهایی که دارد نمیرود! این را داوود مظفری که یکی از طراحان سایت است به میگوید. او که خودش تجربه کار طراحی سایت را دارد، ایده اولیه این سایت را ظرف چند دقیقه با دوستش، آرمان طاهریان که او هم یک طراح سایت است، مطرح میکند و حاصل کار میشود سایت «نذرییاب»؛ یک سایت شسته و رفته بر پایه «گوگلمپ» با همه جزئیات نذریهای تهران، اصفهان و مشهد از روز اول محرم تا پایان ماه صفر.

پس از طراحی، سایت به شبکههای اجتماعی معرفی میشود، نزدیکیهای محرم است و استقبال آنقدر بالا میرود که تا یک میلیون نفر از این سایت در سال گذشته بازدید میکنند اما در داخل سایت نذرییاب، چیزهای عجیبی دیده میشود که شاید اگر این سایت نبود، دسترسی به این میزان اطلاعات واقعا سخت میشد.

در حال حاضر برای محرم امسال، در سایت نذرییاب، ۱۴۹ آدرس نذری در شهر تهران ثبت شده و جالب اینجاست که بخش عمده این نذریها در شمال تهران هستند. شهرکغرب، سعادتآباد و بخشهای شمالی خیابان شریعتی از پرنذریترین مناطق تهران هستند و در عوض محلههای پاییندستی چون راهآهن، عبدلآباد و ... یا نذری ندارند یا در این سایت به ثبت نرسیده که احتمال زیاد، فرض دوم قویتر است.

طراحان این سایت میگویند که روش اصلی کار با نذرییاب اینطور است که هر فرد، خودش میآید و اطلاعات محل و نوع نذریاش را در این سایت ثبت میکند و به همین دلیل، ۱۴۹ آدرسی که از سال قبل در سایت مانده، کاملا تاییدشده هستند چراکه لااقل یک بار تجربهشان را پس دادهاند.

ایرانیها از هر مرام و مسلکی که باشند، عاشقان نذری هستند و این به گفته جامعهشناسان، هم ریشه در آداب و رسوم اجتماعی دارد و هم در اعتقادات مذهبی آدمها اما پیوند چنین فعالیتهای سنتی با تکنولوژی همیشه عجیب و غریب بوده.

حالا این اعجاب بیشتر و بیشتر شده است چرا که نذرییابی اینترنتی همانطور که میتواند یک امکان فوقالعاده از بهرهوری اینترنتی باشد، یک کار نامتعارف برای مخاطبان اصلی نذری نیز هست.

در آیین ما، نذری یک اقدام خداپسندانه برای آنهایی است که میخواهند از خوان نعمت خود به تهیدستان و بیبضاعتان انفاق کنند اما وقتی چنین مراسم باشکوهی با تکنولوژی گره میخورد، وضع عوض میشود و گویی وسیله، خود نوعی هدف شده و یافتن گنج اهمیت پیدا میکند نه میراث فرهنگی پشت شیشههای موزه!

«نذرییاب»، این روزها باز هم در شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد و احتمالا خیلی زود، بازدیدکنندگانش رکورد پارسال را بزنند. این در حالی است که در اینترنت هنوز هیچ سایتی برای «بیمارستان یابی»، «اورژانس یابی»، «موزه یابی»، «پارکینگ یابی» و خیلی دیگر از نیازهای روزانه شهروندان وجود ندارد.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا