همه چیز در مورد کاشتن و تازه های پیوند مو

R

reza2025

کاربر تالار
کاربر تالار
Banned
dedebe99b18655e141cbc7490bac7e25.jpg





کاشت مو
پیوند مو در میان آقایانی که طاسی سر را تجربه کرده اند مثل جراحی بینی در میان خانم ها طرفدار دارد. درباره تازه ترین نکاتی که باید قبل و بعد از پیوند مو بدانید، با دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک، گفتگو کرده ایم...

nayzi-clinic.com

چه روش های جدیدی برای جراحی پیوند مو وجود دارد؟

ـ با پیشرفت های علمی اخیر، موهای طبیعی و قابل رشد امکان پذیر شده است. در این روش یک نوار از موهای دایمی پشت سر برداشته می شود و سپس با استفاده از روش های خاصی به قطعات میکروگرافت (حاوی ۱ تا ۳ مو) و مینی گرافت (حاوی ۳ تا ۸ مو) تقسیم می شود. این قطعات در نواحی بدون مو یا کم تراکم جلوی سر کاشته می شوند. پیوند میکروگرافت می تواند موجب ایجاد خط موی کاملا طبیعی در جلوی سر شود.





▪ به طور معمول، چند تار مو در سر کاشته می شود؟

ـ بسته به شدت طاسی سر از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یا بیشتر تار مو کاشته می شود تا تراکم مناسبی در این ناحیه ایجاد شود. در صورت طاسی شدید ممکن است بیش از یک جلسه برای ایجاد پوشش مناسب لازم باشد. موهای پیوند شده اغلب طی ۱۸ تا ۲۲ هفته پس از عمل شروع به رشد کرده و در تمام طول عمر به رشد خود ادامه می دهند. استفاده از کاشت مو به وسیله لیزر CO۲ یاEr تا Yag موفقیت چندانی نداشته است. همچنین کاشت مو به روش پانچ گرافت و استفاده از روش کاشت اتوماتیک توسط دستگاه کاشت مو(سیستم بازگردانی خودکار مو) امروزه در دنیا کنار گذاشته شده و همچنین توسط انجمن تخصصی پوست و وزارت بهداشت به دلیل مشکلات فراوانی مطرود گشته است.





▪ در حال حاضر، استفاده از چه روش هایی برای پیوند مو در جهان شایع تر است؟

ـ در حال حاضر استفاده از اسلیت گرافت و پیوند مو به روش فولیکولاریونیت است که در این روش می توانیم تراکم خوب و مناسب و ظاهر بسیار زیبا و طبیعی را داشته باشیم. روش F.U.E هم برای افرادی که پشت مو (donor) مناسبی ندارد به صورت محدود کاربرد دارد.





▪ به چه دلیلی انجمن متخصصان پوست ایران، استفاده از دستگاه کاشت مو را ممنوع اعلام کرده است؟

ـ به خاطر خطراتش. انجمن متخصصان پوست ایران طی نامه شماره ۷۵۱۴۸۵/پ مورخ ۱۸/۱۲/۸۱ در مورد دستگاه Omni graft ساخت کارخانه Medicaenot فرانسه (AHRS) درخواست ممنوعیت این دستگاه را به دلیل زیان آور بودن برای افرادی که تحت عمل پیوند قرار می گیرند ارائه داده است و به دنبال آن به دعوت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، یک کمیته تخصصی متشکل از متخصصان پوست، جراحی پلاستیک و ENT تشکیل شده و این کمیته تخصصی هم نظریه انجمن متخصصان پوست را تایید کرده.

این کمیته عمده عللی که برای غیر علمی بودن این دستگاه (AHRS) ذکر کرده، عبارت است از: احتمال انتقال بیماری ها و ایجاد تخریب در Donor و گیرنده و استفاده از مکانیزم قدیمی و مطرود شده پانچ گرافت. البته در ESHRS ۲۰۰۲ لندن، یکی از پزشکان فرانسوی که جزو شرکت سازنده دستگاه است، مقاله ای ارایه داد که مورد مخالفت تمامی اعضا و متخصصان کشورهای دیگر قرار گرفت و ایشان نتواست پاسخ سوالات مختلف مطرح شده را بدهد و یکی از ایرادات عمده مطرح شده این بود که مکانیسم دستگاه طوری است که ۳۰ تا ۵۰ درصد فولیکول های ناحیه دهنده را از بین می برد و بقیه دستگاه همان دستگاه پانچ قدیمی است که دیگر همه جراحان کاشت مو به دلیل اسکارهای ناحیه گیرنده چند سالی است که آن را کنار گذاشته اند و کسی هم خریدار آن نیست.



زیرا نه بیمار راضی است و نه پزشک راضی می شود که با آن کار کند و حتی الآن سازندگان دستگاه اعلام کرده اند این دستگاه برای آموزش کاشت مو و برای افراد مبتدی و تازه کار خوب است و خلاصه در هیچ کشور پیشرفته دنیا توفیقی نداشته است. در حقیقت، امروزه یکی از پیشرفت های جدید کاشت مو این بوده که در ناحیه دهنده و تقسیم فولیکولی از روش های میکروسکوپی و تهیه F.U استفاده می شود و در ناحیه کاشت در قسمت گیرنده با دقت و ظرافت توسط اسیلت کاشت می شود و این روشی است که تمامی بزرگان این رشته انجام می دهند و نتایج بسیار خوب و رضایت بخش است.





▪ به طور کلی، پیوند مو را در مورد چه کسانی می توان انجام داد؟

ـ هر فردی که دچار ریزش دایمی موها باشد می تواند یک کاندیدای بالقوه برای عمل پیوند باشد. در طاسی موی مردانه در مردان و زنان و در افرادی که دارای اسکارهای (جوشگاه) فاقد مو در ناحیه سر هستند و همین طور در مواردی برای ایجاد پوشش مناسب در برخی نواحی ابرو یا ریش از این روش پیوند مو می توان استفاده کرد. روش های پیوند مو معمولا ۳ تا ۶ ساعت طول می کشد. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود و بیمار هوشیار است ولی چون داروی آرام بخش ملایم دریافت می کند، احساس راحتی می کند.





▪ عمل پیوند مو درد ندارد؟

ـ معمولا بیمار طی عمل، دردی احساس نمی کند و یا دردش خیلی خفیف است. پس از عمل یک بانداژ توری شکل روی سر قرار داده می شود تا مانع جا به جایی گرافت شود. روز پس از عمل نیز پانسمان تعویض و این بانداژ برداشته می شود، ناحیه پشت سر که موها از آن برداشته می شوند بخیه می شود که بین ۷ تا ۱۲ روز پس از عمل بخیه ها کشیده می شوند و بهبود کامل دارند.





▪ پس از عمل جراحی پیوند مو چه مراقبت هایی باید وجود داشته باشد؟

ـ بیمار پس از عمل یک داوری مسکن ملایم دریافت می کند. طی ۲ تا ۳ روز پس از عمل بیمار باید در وضعیت ۴۵ درجه بخوابد تا احتمال تورم پس از عمل کمتر شود. روی هر کدام از گرافت ها دلمه ای بسته می شود که حداکثر طی ۱۰ تا ۱۴ روز پس از عمل می افتد. ممکن است تعدادی از موهای پیوند شده در ابتدا ریزش داشته باشند، ولی چون پیاز مو زنده و سالم است پس از طی یک دوره سکون ۳ تا ۴ ماهه، شروع به رشد می کنند و تا ماه هشتم رویش موها کامل می شود و چون این موها تحت تاثیر آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز نیستند، به هیچ وجه تا آخر عمر ریزش ندارند.





▪ و این عمل چه عوارضی دارد؟

ـ ممکن است احساس کرختی خفیفی در ناحیه دهنده یا گیرنده پیوند وجود داشته باشد که طی ۲ تا ۸ ماه پس از عمل کاملا بر طرف می شود، عوارض پس از عمل پیوند بسیار نادر است. عفونت خفیفی ممکن است در ناحیه گیرنده پیوند ایجاد شود که به راحتی با تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است. محل برداشتن مو در پشت سر کوچک است و براحتی با موهای اطراف پوشانده می شود. موهای گرافت شده در جلوی سر هیچ اسکاری بر جای نمی گذارند و پس از رویش موهای پیوند شده کاملا پوشانده می شوند تا چند روز پس از عمل ممکن است ناحیه پیشانی و اطراف چشم متورم شده که ظرف مدت چند روز جذب و کاملا پوشانده و اطراف چشم متورم شده که ظرف مدت چند روز جذب و کاملا بهبود می یابد. در بعضی بیماران ۴ تا ۶ ماه پس از عمل بر اثر پدیده تلوژن افلوویوم موهای قبلی بیمار ریزش موقت پیدا می کند.



در تعداد زیادی از بیماران ۶ تا ۸ ماه پس از عمل کاشت مو، ریزش مو قطع شده و حتی بعضی موهای نازک قبلی بیمار ضخیم تر می شود، لذا بسیاری از جراحان کاشت مو معتقدند که در صورت داشتن شرایط، عمل کاشت مو هرچه زودتر انجام شود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا