هوش مصنوعی در گیم استادیو

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
تعریف هوش مصنوعی و انواع آن :

اشاره :
در بسياري از ژانرهاي بازي هاي كامپيوتري، نزديك تر بودن به واقعيت، هم براي سازندگان و هم براي دوستداران بازي جايگاه ويژه اي دارد. گرافيك بازي ها در طبيعي تر جلوه دادن محيط و چهره ها، و استفاده از صدا و افكت هاي صوتي پيشرفته در واقعيت بخشيدن به اتفاقاتي كه در بازي ها با آن روبه رو مي شويم، مؤثرند. انيميشن نيز هر چه با دقت و جزئيات بيشتري طراحي شود، باورپذيرتر به نظر مي آيد. ولي آنچه دوستداران بازي را در ژانرهاي ويژه اي از بازي ها به وجد مي آورد، هوشمندي شخصيت هاي بازي است. حوصله همه از اين كه هم تيمي هاي مجازيشان در بازي هاي كامپيوتري نسنجيده عمل كنند، سر مي رود. گاه آن ها نمي توانند از خودشان هم محافظت كنند؛ چه برسد به آن كه بخواهند در طول بازي به شما كمك كنند. مبارزه با دشمناني كه دست كمي از افرادتان ندارند نيز جذابيتي ندارد. همان گونه كه گرافيك خوب به مدل ها، صداي خوب به رويدادها و انيميشن خوب به حركت هاي موجود در بازي واقعيت مي بخشد، استفاده از روش هاي مختلف هوش مصنوعي نيز رفتار شخصيت هاي بازي را طبيعي تر مي كند. در بازي هاي كامپيوتري، هوش مصنوعي بيشتر براي شخصيت هاي مجازي مقابل شما به كار مي رود و اگر در بازي، هم تيمي هايي نيز داشته باشيد كه خودِ بازي، آن ها را كنترل مي كند، براي آن ها نيز به كار مي رود. براي ملموس تر بودن توضيحاتي كه در ادامه پيش رو خواهد بود، از رفتار شخصيت هاي مجازي بازي Counter - 1.7 Strike در حالتي كه دست كم كنترل يك طرف بازي با كامپيوتر است و بازي هاي Quake استفاده خواهد شد. هوش مصنوعي در بازي Counter - Strike به خوبي پياده سازي شده است و بسياري از دوستداران بازي نيز با آن آشنا هستند. وقتي در هر مرحله، شخصيت  مجازي شما كشته مي شود و چند دقيقه اي از بازي بيرون هستيد، زمان خوبي است كه رفتار هم تيمي ها و دشمنانتان را بررسي كنيد و به عملكرد هوش مصنوعي آن ها پي ببريد. پنهان شدن، آهسته حركت كردن و همكاري آن ها با هم، بسيار ديدني است و در كمتر بازي اي چنين رفتارهايي ديده مي شود.
كاربرد هوش مصنوعي
هدف هوش مصنوعي نزديك نمودن رفتار و پاسخ يك سيستم كامپيوتري به الگوهايي است كه انسان براساس آن ها رفتار مي كند و پاسخ مي دهد. گاه سيستم هايي طراحي مي شوند كه قدرت تجزيه و تحليل آن ها از انسان بيشتر است. ولي باز از الگوهاي ما استفاده مي كنند. هوش مصنوعي با سيستم فازي يا سيستمي كه انسان برطبق آن تصميم مي گيرد، رابطه تنگاتنگي در اين سيستم برخلا ف سيستم صفر و يك ديجيتال، مي توان به يك متغير مقداري كمتر از يك و بيشتر از صفر نيز داد.

براي نمونه مي خواهيد يك بازي كامپيوتري را از ميان چندين بازي مورد علا قه خود بخريد و از آنجا كه مقدار پول شما مشخص است، مي خواهيد فقط يك بازي را برگزينيد. پس شما به بازي هاي مورد علا قه  خود، امتيازي بين صفر و يك مي دهيد. ارزش صفر براي بازي هايي است كه كمتر آن ها را دوست داريد و هر چه مقدار عدديِ بيشتري به آن بازي بدهيد، بيشتر آن را دوست داريد و از ميان آن ها بازي اي كه بيشترين ارزش را براي شما دارد، انتخاب مي كنيد.

از ديد فروشنده، شما با سيستم صفر و يك پاسخ داده ايد و بازي هاي ديگر را انتخاب نكرده ايد. هرچند در واقع شما فازي فكر كرده ايد، ولي با منطق صفر و يك پاسخ داده ايد. اگر كامپيوترها فازي تر تحليل كنند، هوشمندتر مي شوند. ولي پاسخ آن ها بايد براساس همين صفر و يك باشد؛ چرا كه هيچ كس نمي خواهد يك پاسخ غيرقطعي از كامپيوتر دريافت كند. هر چه رفتارهاي شخصيت هاي بازي بيشتر براساس سيستم فازي باشد، پيش بيني ناپذيرتر و هوشمندانه تر خواهند بود. يعني مي توانند در مقابل رفتارهاي مختلف شما و موقعيت محيط، رفتارهايي متفاوت نشان دهند.

انواع هوش مصنوعي
در بازي هاي كامپيوتري سه نوع هوش بيشتر از همه استفاده مي شوند كه به صورت خلا صه عبارتند از:

  هوش مصنوعي رويدادگرا: اين هوش معمول ترين نوع هوش مصنوعي است. رويداد مي تواند شامل هر چيزي اعم از اتفاقات بازي تا دستوراتي باشد كه كاربر به شخصيت مجازي خود مي دهد. براساس هر رويدادي كه در بازي انجام مي شود، يك واكنش هوشمندانه نيز روي مي دهد. در بازي كانتراسترايك دشمن شما نسبت به صدا حساس است و صداي دويدن شما را هم مي شنود. از اين رو بسته به موقعيت خود، يا به آهستگي پنهان مي شود، يا برمي گردد و از راه ديگري به سوي شما مي آيد يا به سوي شما مي آيد و شليك مي كند.

هوش مصنوعي هدف گرا: اين نوع هوش مصنوعي از هوش مصنوعي رويدادگرا مستقل است. ولي هوش مصنوعي رويدادگرا مي تواند در طراحي يك بازي، هدف هاي موتور هوش مصنوعي هدف گرا را تامين كند. اين نوع هوش مصنوعي، هدفِ با ارزش بيشتر را برمي گزيند و آن را با تقسيم به زيرهدف هاي كوچك تر، پردازش مي كند.

شايد در بازي كانتراسترايك زماني كه كامپيوتر هم كنترل هم تيمي ها و هم كنترل دشمنان شما را به عهده دارد، ديده باشيد كه وقتي با هم تيمي هايتان به سوي دشمنان خود تيراندازي مي كنيد، آن ها هم بيشتر به سوي شما شليك مي كنند تا ديگر هم تيمي هايتان؛ چرا كه شما بايد هدف هاي خواسته شده در بازي (مانند آزاد كردن گروگان ها يا خنثي كردن بمب) را انجام دهيد. براي همين ارزش شما براي آن ها بيشتر است.


محفظه هاي سوراخ: اين روش تركيبي از دو روش گفته شده است. روش كار ساده است. دو محفظه داريد و چند نوع كار: فرار (flee)، مبارزه (fight) و پركردن تفنگ (restock) را در نظر مي گيريم. محفظه ها مقداري از محتواي خود را با گذشت زمان از دست مي دهند.

شما اسكريپتي را در ارتباط با محفظه اي كه بيشتر پر است، به اجرا در ميآوريد. رويدادهايي كه اتفاق مي افتند، اين محفظه ها را با ارزش هاي مختلفي پر مي كنند و اين محفظه ها پر و خالي مي شوند. براي نمونه دشمن مجازي را در موقعيت هاي زير در نظر بگيريد كه مي توان بسته به طراحي بازي عددهاي زير را كم و زياد كرد: 

- شما دشمن را ببينيد، پنج درصد به ارزش فرار و ده  درصد به ارزش مبارزه او افزوده مي شود. چون در بازي اولين هدف مبارزه است نه فرار. فرار كاري است كه هنگام رويا رويي با دشمن زماني كه دشمن شما موقعيت مناسبي ندارد، انجام مي دهد. پس ارزش مبارزه در اينجا از فرار بيشتر است.

- گلوله او كم باشد، بيست درصد به ارزش ريستوك يا پر كردن تفنگ افزوده مي شود. چون شايد به زودي به آن نياز داشته باشد.

- اگر آسيب ديدگي او كم باشد، بيست درصد به ارزش فرار و ده درصد به ارزش ريستوك افزوده مي شود. چون اگر شخصيت مجازي آسيب كمي ديده باشد، با ماندن در يك جا و پركردن تفنگ خود چنانچه در تيررس شما باشد، آسيب بيشتري مي بيند.

پس در حالي كه جاي خود را عوض مي كند، بايد تفنگ خود را نيز پركند. چون اگر باز در تيررس قرار بگيرد و گلوله هاي او رو به پايان باشد، هنگام پركردن، آسيب بيشتري مي بيند. دشمنان شما در كانتراسترايك نيز اين كار را مي كنند. اگر شما پشت سر هم به آن ها شليك كنيد، در پشت ديوار پنهان مي شوند يا به جايي فرار مي كنند و تفنگ خود را در صورت رو به پايان بودن گلوله ها پرمي كنند. پس اولويت در فرار و قرار گرفتن در يك جاي خوب و سپس پر كردن تفنگ است.

- شليك به سوي او و آسيب ديدگي زياد باشد، پنجاه درصد به ارزش مبارزه افزوده مي شود و بيست درصد از ارزش فرار و ريستوك كم مي شود. چون وقتي به سوي او شليك مي كنيد، هنگام فرار اگر در جاي مناسبي نباشد، آسيب پذيرتر مي شود و زماني كه تفنگ خود را پر مي كند، شما آسان تر مي توانيد به سوي او شليك كنيد.

- اگر در يك بار شليك پنجاه درصد آسيب ببيند، پنجاه درصد به ارزش فرار و بيست درصد به ارزش ريستوك افزوده مي شود و پنجاه درصد از ارزش مبارزه كم مي شود. گاهي با يك سلا ح قوي مي توانيد آسيب بيشتري به دشمنتان برسانيد. اگر در بازي كانتراسترايك، يك نارنجك به سمت دشمن پرتاب كنيد، بيش از نيمي از نيروي او كم مي شود. اگر او در جاي مناسبي نباشد، چون بيش از نيمي از نيروي خود را از دست داده است، بايد فرار كند و تنها زماني كه موقعيت او از موقعيت شما بهتر است، شليك مي كند. در اينجا فرار ارزش بيشتري دارد.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا