ویندوز ۳۰ ساله شد؛ روایت تصویری از ۳۰ سال با ویندوز.

KaShKoOl

KaShKoOl

یه مرد تنها و خسته
کاربر ماندگار
b1435dbb2f9b6e6312608847e66f81e5.jpg


انقلاب کامپیوتر ها ۳۰ سال پیش در همین هفته شروع شد. مایکروسافت اولین نسخه ی ویندوزش را در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ با نام MS-DOS منتشر کرد. این ویندوز راه طولانی ای را برای رسیدن به این ویندوزی که امروز از آن استفاده می کنیم طی کرد. با اینکه ویندوز ۱۰ تقریبا دیگر هیچ شباهتی به ویندوز ۱ آن سال ها ندارد، هنوز هم خیلی از اصول پایه ای در آن رعایت شده است، مانند اسکرول بار های کنار صفحه برای بالا و پایین بردن آن، منو های کشویی، آیکون ها، صفحه های اخطار، و نرم افزارهایی مثل نوت پد و Paint.


ویندوز ۱ همچنین موس را به جهانیان معرفی کرد. اگر از MS-DOS استفاده می کردید تنها وسیله ی ارتباطی شما کیبورد بود و دستورات تایپ شده ولی با ویندوز ۱ شما کافی بود موس را در دست بگیرید و با حرکت آن و کلیک کردن کارهایتان را انجام دهید. در کنار مکینتاش بود که موس کاملا راه ارتباط کاربران با کامپیوتر را تغییر داد. در آن زمان خیلی از کاربران معترض بودند که مایکروسافت تمرکز زیادی را روی موس به جای دستورات کیبورد می گذارد. اولین نسخه ی ویندوز مایکروسافت شاید زیاد فروش نکرد ولی آغز جنگی بود بین اپل، IBM و مایکروسافت برای بهتر کردن کیفیت محصولاتشان.

28dc2eb16da445a00ee036472504a6a0.jpg

بیل گیتس، موسس مایکروسافت با یک نسخه از سیستم عامل ویندوز
در سال ۱۹۸۵ ویندوز ۱.۰ دو فلاپی دیسک برای ذخیره شدن، ۲۵۶ کیلوبایت مموری و یک کارت گرافیک نیاز داشت. اگر می خواستید چند نرم افزار را اجرا کنید تنها یک کامیپوتر با یک هارد دیسک و ۵۱۲ کیلوبایت مموری نیاز داشتید. شما نمی توانستید با ۲۵۶ کیلوبایت مموری چند نرم افزار را اجرا کنید اما آن مشکلات همه آغاز راه بود. زمانی که اپل در ساخت GUI های مبتنی بر موس پیشرو بود، مایکروسافت روی ترکیب سخت افزار و نرم افزار تمرکز کرده بود. مایکروسافت کامپیوتر های مبتنی بر DOS با قیمت های کم را برای شرکت IBM قبلا ساخته بود و جایگاهش را به عنوان یک شرکت نرم افزاری تثبیت کرده بود.

با ویندوز ۱ مایکروسافت مهم ترین قدم را برای تمرکز روی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای اصلی برداشت. IBM چند سالی را روی اصول معماری کامپیوترش وقت گذاشت اما مایکروسافت برای توسعه دهندگان راه را باز تر کرد که نرم افزار بسازند و به آن ها اطمینان داد که ویندوز سیستم عاملی باز و آسان برای کارهایشان است. سازندگان کامپیوترها به سمت ویندوز آمدند و سیستم عامل ویندوز از سوی کارخانه های مختلف حمایت شد. این به هم پیوستن باعث ساخت نرم افزار ها برای سخت افزارهای مختلف شد و باعث شد آن ها ماشین های غولشان را با ویندوز مایکروسافت ارتقا دهند. این تبلیغ ویندوز ۱.۰ که توسط استیو بالمر اجرا می شود را تماشا کنید:


دانلود ویدیو

ویندوز امروز ۳۰ سال است که در ساخت کامپیوتر های شخصی پیشرو است و نه تنها مک بلکه هیچ محصولی قابلیت رقابت با آن را ندارد. مایکروسافت سعی کرد که استفاده از ویندوزش را میان کاربران ارتقا دهد و این کار را با با سیستم Cloud انجام داد. و حالا هم که شاهد محبوبیت گوشی های هوشمند و تبلت های آن هستیم. با تصاویر برای شما تاریخچه ای از پیشرفت های مایکروسافت را آماده کردیم.

8e39669d5bd3ac63fc49c0711dc74bc9.png

شروع راه با ویندوز ۱.۰ با پشتیبانی از موس و برنامه های مهم
79b8e3a30d11b4b7bffbfbdaf878811f.png

ویندوز ۲.۰ با سیستم محاسبه ی ۱۶ بیتی و گرافیک VGA به همراه اولین نسخه از برنامه های Word و Excel
ویندوز ۳.۰ دارای یک رابط کاربری بهتر به همراه برنامه برنامه های کاربردی و قابل منیجر جدید، و بازی مین روب که در آپدیت ۳.۱ از راه رسید.
7c5aadba3f3645d55fce1b07a43821f4.png

ویندوز NT 3.5 دومین عرضه ی ویندوز NT بود و توانست با قابلیت های مهم امنیتی و به اشتراک گذاری، مایکروسافت را برای مشاغل با ارزش کند.
ویندوز ۹۵ یکی از بزرگترین آپدیت های ویندوز بود. مایکروسافت به سمت معماری ۳۲ بیتی حرکت کرد و منوی استارت را رونمایی کرد. اینترنت اکسپلورر نیز در آپدیتی در ویندوز ۹۵ از راه رسید.
b0957eef8377ff667956033165a258a9.png

در ادامه ی موفقیت ویندوز ۹۵، مایکروسافت ویندوز ۹۸ را روانه ی بازار کرد. مایکروسافت هنگام رونمایی از این سیستم عامل، بر قابلیت های وب آن تمرکز کرد و برنامه و قابلیت هایی همچون دسکتاپ فعال، اوتلوک اکسپرس، مایکروسافت چت و نت میتینگ را به ارمغان آورد.
cedae97bcd91549bd0bd89e7cf5ac63c.png

ویندوز ME بر روی محتوای چند رسانه ای و کاربران خانگی تمرکز کرده بود، اما این سیستم عامل ناپایدار و به همراه باگ بود. برنامه ی مووی میکر برای اولین بار در ویندوز Me پدیدار شد و برنامه های ویندوز مدیا پلیر و اینترنت اکسپلورر نیز بسیار بهبود یافته بودند.
64e9b07278a613025cd56007d848055f.png

ویندوز ۲۰۰۰ برای مشتریان خدمات سازمانی و مشاغل طراحی شده بود. این سیستم عامل طوری طراحی شده بود تا امن باشد و از فایل ها محافظت کند.
ویندوز XP توانست تمام تلاش مایکروسافت برای کاربران خانگی و تجاری را در یک جا جمع کند و به ارمغان بیاورد. این سیستم عامل بر مبنای ویندوز NT طراحی شده بود و تمامی ویژگی های ویندوز های قبلی را به همراه بهبود های فراوان در تمام قسمت ها به دنبال داشت.
60daf0cee66f5dd45623a5b6d3c46b7c.png

ویندوز ویستا نیز همچون ویندوز ME چندان مورد توجه کاربران واقع نشد. در حالی که مایکروسافت برای ویندوز ویستا یک رابط کاربری شیشه ای جدید در نظر گرفته بود و ۶ سال بر روی آن کار کرده بود، اما این سیستم عامل تنها می توانست بر روی سخت افزار های جدید کار کند.
e96f5425aa7e691bf7a33f5defe4a48b.jpg

ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ از راه رسید تا گندی که ویندوز ویستا زده بود را جمع کند و مایکروسافت نیز در این امر کاملا موفق بود، بهبود در رابط کاربری، عملکرد و حذف کردن بخش های آزار دهنده باعث شد تا ویندوز ۷، یکی از محبوب ترین سیستم عامل های تاریخ ویندوز شود.
مایکروسافت در ویندوز ۸ طراحی کاملا جدیدی را برای رابط کاربری خود به وجود آورد. مایکروسافت در این سیستم عامل منوی استارت را حذف کرده بود و به جای آن یک استارت تمام صفحه را جایگزین کرده بود. برنامه ی متروی جدید این سیستم عامل طوری طراحی شده بودند تا جایگزین برنامه های دسکتاپ شوند. در این سیستم عامل تمرکز اصلی بر روی رایانه و تبلت های لمسی بود که باعث شده بود کاربران دسکتاپ از آن ناراضی شوند و مایکروسافت را مجبور به تفکر دوباره در این مورد کنند.
b1435dbb2f9b6e6312608847e66f81e5.jpg

بازگشت به استارت: ویندوز ۱۰ منوی آشنای استار را به سیستم عامل خود باز گرداند و چند قابلیت جدید همچون کرتانا، مایکروسافت اج و امکان استریم اکس باکس وان بر روی رایانه را معرفی کرد. این سیستم عامل هم برای رایانه های شخصی و هم برای تبلت ها لپ تاپ ها طراحی شده است و بر روی روی همه ی آن ها به خوبی کار می کند. مایکروسافت ویندوز ۱۰ را از یک محصول، به یک خدمت تبدیل کرده است که در آینده به طور مرتب آپدیت خواهد شد و ویژگی های جدیدی را به ارمغان خواهد آورد.


منبع : وینفون , THE VERGE
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا