پرینتر و انواع آن

R

reza2025

کاربر تالار
کاربر تالار
Banned
پرینتر و انواع آن
راهنمای خرید پرینتر و چاپگر و معرفی پرینتر و توضیح خصوصیات ی پرینتر و انواع چاپگر و انواع پرینتر و ارزیابی تکنولوژی چاپ پرینتر لیزی و پرینتر جوهر افشان

371dd06e334dd75c3b7a4d58d2c37f8f._.jpg
پرینتر ها وسایلی می باشند که از آنها برای چاپ بر روی کاغذ استفاده می شود . بعضی پرینتر ها ویژه چاپ بر روی دیگـر اجسام می باشند ولی ما در ایـن نوشته به ارزیابی چاپگرهایی که با کاغذ سر و کار دارند می پردازیم.

همـان طور که گفته شد پرینتر ها برای چاپ متن یا تصویر بر روی کاغذ استفاده می شوند. ولی ایـن نقطه اشتراک چاپگرها به مفهوم یکسان بودن تمام پرینتر ها نیست. ما در ایـن مطلب کوشش داریم تا با آسان ترین واژه ها به توضیح و ارزیابی انواع پرینتر و شیوه کاری آنها بپردازیم.

چیزی که بایستی در ابتدا مورد دقت قرار گیرد ؛ رنگی بودن یا نبودن چاپگر هاست . اولین چیزی که در تقسیم بندی پرینترها لحاظ می شود ؛ همین موضوع رنگ است . بعد از آن ؛ چگونگی عملکرد و تکنولوژی چاپ پرینتر ها ارزیابی خواهد شد .

همـان طور که می دانید پرینتر ها در دو نوع جوهر افشان و لیزری ساخته می شوند که هرکدام خصوصیات ی خود را داشته و برای کاربردی ویِژه ؛ مناسب است . ایـن فرق در تکنولوژی چاپ بطور مستقیم بر روی کیفیت نهایی چاپ و سرعت چاپ مربوط می شود . پس اولین چیزی که بایستی در زمان خرید هر نوع چاپگر به آن توجه شود تکنولوژی چاپ است . چنانچه به بازار سری زده باشید مدقت شده اید که پرینتر ها در انواع متفاوتی عرضه شده اند و هرکدام قیمت مخصوصی دارند. پس در صورتی که قبل از خرید ؛ نیاز سنجی و انتخاب صحیحی نداشته باشید احتما لاً در اثر تبلیغات ؛ هزینه های سنگینی را متحمل خواهید شد.

بعد از تکنولوژی چاپ ؛ بایستی به نوع پرینتر و امکانات کاربردی آن چاپگر بپردازیم . یکـی از بنیادی ترین فرق ها در ایـن بخش مربوط به سایز کاغذ چاپ و نوع کاغذی است که می تواند بر روی آن پرینت بگیرد.

ما در ایـن مطلب کوشش می کنیم شما را با چند مورد با ارزش در مورد پرینتر ها آشنا می کنیم تا در زمان خرید ؛ انتخاب درست تری داشته باشید.



رنگ :

3402f488a4b63dcd5ec32eb181564be2._.jpg
sharp-center.ir


همـان طور که گفته شد پرینترها در دو دسته ی رنگی و سیاه و سفید وجود دارند. پرینتر های سیاه و سفید ویژه جاهایی است که تنها با متن سر و کار دارند و برای چاپ نوشته ها و متون متفاوت از آن استفاده می کنند. طبیعی است ایـن پرینتر ها به دلیل فقدان رنگ ؛ در چاپ عکس های و یا نوشته های رنگی ناتوان است اما پرینترهای رنگی نقطه ی مقابل پرینتر سیاه و سفید است . چون برای هر دو کار ( چاپ متن و عکس ) استفاده می شوند.

پرینتر های جوهرافشان سیاه و سفید تنها یک کارتریج برای جوهر سیاه دارند ولی پرینتر های جوهر افشان رنگی ؛ به حداقل سه رنگ بنیادی (قرمز سبز آبی) نیاز دارند. اما پرینتر قادر است برای تولید هر رنگی حتی سیاه از ترکیب همین سه رنگ استفاده نماید ولی اکثرا ترجیح بر ایـن است یک رنگ دیگـر (سیاه) در کنار سه رنگ بنیادی اضافه کنند تا از استفاده بیش از میزان رنگ در زمان ترکیب جلوگیری شود و کیفیت و عمق سیاهی و کنتراست زیادتری را در چاپ عکس های داشته باشیم. بعضی پرینتر ها برای بهره مندی از کیفیت بهتر ؛ دو رنگ دیگـر به آن مجموعه اضافه می کنند و با داشتن 6 رنگ ؛ چاپ با کیفیت تری را انجام می دهند.

08d3c96092c0a2423dc4f15c189d3c87._.jpg
28c73a10a4beaa3e16eabe816ff94b32._.jpg


اما پرینتر های لیزری فاقد جوهر می باشند . کارتریج آنها از پودرهای ویژه سیاه و رنگی ذخیره شده که توسط مکانیزم ویِژه و اختصاصی ی ؛ و با استفاده از ذرات معناطیسی و غلطک های ویِژه ؛ عملیات پرینت را انجام می دهند.

تکنولوژی پرینت :

بدون شک تا کنون مدقت شده اید که پرینتر ها از نظـر تکنولوژی چاپ به دو نوع جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. در پارت قبل کمی دربـار ه سیستم رنگی آنها حرف کردیم در ادامه به توضیح زیادتری در مورد آنها می پردازیم.



جوهر افشان:
67bc3c17d9891d5aacfe924e17661a29._.jpg


همـان طور که گفته شد پرینتر های جوهر افشان دارای محفظه های جوهر یا همـان رنگ مایع می باشند. زمانی شما وظیفه ی چاپ تصویری را به پرینتر محول می بکنید ؛ ایـن دستگاه با پردازش سریع ؛ اقدام به ترکیب رنگها کرده و با ریختن بر روی کاغذ ؛ تصویر را ایجاد می نماید . پروسه ی انجام ایـن کار بدین صورت است که اطلاعات از رایانه به بورد بنیادی پرینتر می آید . از آنجا فرامین برای حتما ت و متعلقات پرینتر صادر می شود . ابتدا سیستم feeder کاغذ را به داخل می کشد ؛ موتور و تسمه وظیفه ی حرکت دادن هد را بر عهده می گیرند که با حرکت دادن هد ؛ نازلهای کارتریج می توانند رنگها را بر روی کاغذ بریزند و تصویر را بسازند. حال در ایـن بین هرچه پرینتر مرغوب تر باشد ؛ کیفیت مراحل انجام شده با دقت بالاتری انجام می شود و در نهایت تصویر با کیفیت تری را شاهد خواهیم بود.





لیزری :
31ba805d526661e4d3cc5c89b5da6dec._.jpg


ایـن نوع پرینتر طرز کار بسیار جالبی دارد . ابتدا کاغذ توسط سیستم تغذیه وارد می شود و در زیر غلطکی قرار می گیرد. در آنجا توسط سیستم کرونا و غلطک ؛ بـار های الکتریکـی بر روی کاغذ سوار می شود ( طبق الگوی چاپ ) و در اصطلاح کاغذ بـار دار می شود . پس پودر ها که همـان پورد رنگ است بر روی آن پاشیده می شود و بر اثر اختلاف بـار ؛ ایـن ذرات به پارت هایی از کاغذ که بـار دار شده اند می چسبد. پس ایـن کاغذ از بین دو غلطک گرمایی یا همـان fuser عبور می نماید . ایـن پودرها بر اثر گرما به مایع تبدیل شده و بر روی کاغذ حک می شود و در اصطلاح با تار و پود کاغذ آمیخته می شود . از آنجا به بعد ؛ توسط سیستم هدایتگر به خارج از دستگاه منتقل می شود و شما همچنین میتوانید کاغذ چاپ شده را که کمی داغ است بردارید.







خصوصیات :

حال که با مفاهیم کلی و اختلافات موجود در ایـن نوع پرینترها آشنا شدید کمی به توضیح بیشتر در مورد ایـن پرینتر ها می پردازیم.

هر کدام از پرینتر ها دارای معایب و محاسنی نسبت به نوع دیگـر می باشند . بطور مثال هزینه ی شارژ پرینتر جوهر افشان از پرینتر لیزری ارازن تر است ولی در عوض هزینه ی چاپ هر عکس با پرینتر جوهر افشان در مقایسه با پرینتر لیزری بیشتر است .

یکـی دیگـر از معایب پرینتر های جوهر افشان ایـن ست که چنانچه در یک زمان معین ( بطور مثال چند روز ) از پرینتر خود استفاده نکنید ؛ جوهر های رنگ داخل کارتریج خشک می شود و قابلیت چاپ را از دست خواهید داد ولی ایـن عیب در پرینتر های لیزری وجود ندارد و شما همچنین میتوانید با فراغ خاطر در هر وقتی که نیاز داشتید از پرینتر خود استفاده بکنید .

از دیگـر نقاط ضعف پرینتر های جوهر افشان می توان سریع پائین در چاپ عکس های اشاره کرد. ایـن عدد که با عبـار ت ppm معین می شود به معنای تعداد صفحه در دقیقه است که ایـن عدد اکثرا در پرینتر های لیزری بیشتر است .

یکـی دیگـر از نقاط ضعف پرینتر های جوهر افشان ؛ ضعف در چاپ کردن شارپ تصویر است . یعنی ممکن است در لبه های تصویر یا انحنا و تیزی های خط ها با مساله روبرو شود که ایـن ضعف در پرینتر های لیزری وجود نداشته و می تواند اجزا را با دقت بالا و درست چاپ نماید .

مورد دیگـر ی که می توان به آن اشاره کرد کیفیت چاپ است . قاعده بر ایـن است که پرینتر های لیزری کیفیت چاپ بهتری داشته باشند. کیفیت چاپ را با dpi می سنجند. ایـن عدد اشاره به تعداد نقاط رنگی در هر ایـن چ از تصویر است . پس واضح است هرچه ایـن عدد بالاتر باشد کیفیت چاپ بالاتری را خواهید داشت.

در ایـن بین ممکن است انتظار بعضی اشخاص از پرینتر ؛ چاپ کردن دو الی سه برگ متنی در روز باشد که در ایـن حالت توصیه می شود با دقت به گرانقیمت بودن پرینتر های لیزری و اصولا پرینتر های رنگی ؛ پرینتر جوهر افشان سیاه و سفید را انتخاب نماید چون برای ایـن کار لزومی ندارد هزینه های زیادی را برای داشتن امکاناتی که استفاده نمی نماید بپردازد.



امکانات کاربردی :
6b013d29b2cfd757107c3173670aadb2._.jpg


با گسترش تکنولوژی و نیاز مردم برای داشتن دستگاهی با حداکثر کیفیت و بالاترین سازگاری ؛ پرینتر ها به معین ه هایی غیر از معین ه های چاپ مجهز شده اند . بطور مثال پشتیبانی از پورت های متفاوت ؛ قابلیت pictbridge ؛ صفحه لمسی ؛ قابلیت NFC ؛ حافظه ؛ قابلیت استفاده در شبکه و مسائل ی ایـن چنینی که ممکن است در بعضی پرینتر ها وجود داشته باشد.

اکثرا اکثر پرینتر ها در حد A4 می باشند ولی قابلیت تنظیم شدن برای ابعاد کوچکتر را دارند ولی با ایـن وجود ممکن است کسانی بنا به نیازشان به پرینتر های سایز بزگتر نیاز داشته باشند. بعضی از پرینتر ها ویژه چاپ عکس می باشند . ایـن پرینتر ها برای چاپ بر روی کاغذ عکس که از نظـر جنس با کاغذ های معمولی فرق دارد مناسب می باشند .

حال که با انواع مرسوم پرینتر و تکنولوژی چاپ آنها و بعضی ویژگی ها و معایب هر کدام از پرینتر ها آشنا شدید ؛ همچنین میتوانید راحتتر انتخاب بکنید . ضروری است که توقع و نیازتان را از پرینتر معین بکنید تا برترین مورد برای شما ظاهر منبع شود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا