چاه ارت چیست ؟ + آموزش احداث چاه ارت

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
با سلام؛
چاه ارت یا زمین الکتریکی ( Sālur) امروزه یکی از مهمترین تاسیسات ایمنی در ساختمان می باشد و وجود چاه ارت در هر ساختمانی نیاز می باشد . معمولا زمین کردن دو کاربرد دارد یکی زمین کردن یاختمان و کاهش خطرات برق گرفتی و دیگری ایجاد برقگیر در بالای ساختمان برای جلوگیری از برخورد صاعقه می باشد . در این ارسال قصد داریم به بررسی چاه ارت بپردازیم ... با ما همراه باشید .


1. مقاومت اهمی چاه ارت چقدر است ؟ مقاومت چاه ارت در ساختمان های مسکونی معمولا زیر 5 اهم می باشد ... هر چه این عدد کوچک تر باشد ایده آل تر ( خصوصا برای کارخانه ها تاسیسات بزرگ ) است .
2. عمق چاه ارت چقدر باشد ؟ عمق چاه ارت به نوع خاک و البته رطوبت خاک بستگی دارد . معمولا عمق چاه ارت بین 4 تا 8 متر و با قطر 80 سانتی متر متغیر می باشد .(بطور كلي عمق 6 مترو قطر حدود 80 سانتيمتر براي حفر چاه پيشنهاد مي گردد.)
3. سیم مسی استفاده شده در چاه ارت باید چند باشد ؟ سیم مسی استفاده شده در چاه ارت باید نمره هفتاد یا بیشتر باشد تا مقاومت آن کمتر شود. ( قطر بیشتر = مقاومت کمتر )

به طور کلی احداث چاه ارت نیاز به دانش تخصصی خاصی ندارد اما اگر اطلاعات لازم و تجهیزات مورد نیاز را نداشته باشید احداث چاه ارت می تواند بی نتیجه باشد . یعنی اگر مقاومت زمین زیاد و جنس مصالح و مواد استفاده شده مرغوبیت کافی را نداشته باشند عملا چاه ارت بی معنی خواهد بود .

نحوه احداث چاه ارت
برای ساخت چاه ارت یک حلقه چاه به عمق بین 4 الی 8 متر حفر می‌گردد ( امکان دارد با توجه به جنس خاک این عمق تغییر کند ) و یک صفحه مسی به ابعاد ۷۰*۷۰ سانتیمتر و با ضخامت ۵ میلیمتر که به یک سیم مسی معمولاً نمره 70 از طریق جوش و بست اتصال می‌یابد و از ماده‌ای بنام بنتونیت یا سوپر اکتیو بنتونیت استفاده می‌گردد این ماده را بهمراه ۱۰۰۰ لیتر آب بصورت دوغاب در آورده و درون چاه می‌ریزیم در بین کار صفحه مسی را بصورت عمودی و در وسط چاه قرار می‌دهیم و الباقی دوغاب را می‌ریزیم سپس خاک را سرند کرده داخل چاه می‌ریزیم . یک تابلو تست برای ارت بالای چاه ارت قرار می دهیم و سیم ارت به شین ارت داخل تابلو وصل می گردد و از طریق سیم کلیه بدنه دستگاهها شامل الکتروموتور بدنه لوازم آشپزخانه هر آنچه را که به برق وصل شده و قابلیت تماس با انسان را دارد به این شمش مسی وصل می‌کنیم .

برای احداث چاه صاعقه گیر نیز می توان یک چاه مشابه همین چاه ولی مجزا از این چاه با فاصله 2 برابر عمق چاه اجرا نمود و در بلندترین نقطه ساختمان یک میله برقگیر نصب می‌کنیم و آنرا نیز به تابلو چاه ارت وصل می‌کنیم.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا