چرا فالش می خوانیم؟

  • شروع کننده موضوع hassanseo
  • تاریخ شروع
hassanseo

hassanseo

کاربر تالار
کاربر تالار
یک خواننده به دلایل مختلف ی شاید نتواند یک ملودی را آنطور که انتطار می رود بخواند و نت ها را در فرکانس های غیر صحیح گاه گوش خراش بخواند. به نقل از radiojavan فالش خوانی دلایل مختلف ی دارد. آشنایی با این دلایل به معلمان آواز و خوانندگان یاری می نماید تا در صدد رفع این نقص برآیند. یک خواننده هر چقدر هم ولوم قشنگ یی داشته باشد، اگر ملودی را صحیح نخواند، نتیجه جهت شنونده دیدنی نخواهد بود. گاه فالش خوانی شاید خیلی جزئی در حد هشتم پرده باشد که در این صورت نیز، مخاطب متوجه ناقشنگ یی در موزیک می شود در نهایت جذب آن نمی شود. همراه رادیو جوان باشید در ادامه با دلایل رایج فالش خوانی آشنا می شویم.

اختلالات شنوایی: گاهي از افراد اختلالات شنوایی یا فیزیکی هستند و عدم توانایی آنها در تولید ملودی ها ناشی از این مساله است. ولی تخمین زده می شود که تنها 3 تا 5 درصد جمعیت کره زمین از نظر پزشکی این مساله را داشته باشند نتوانند ملودی ها را بشنوند یا پردازش کنند. در بین اهالی علاقمند به موسیقی این درصد شاید کمتر باشد، چون فردی که از موسیقی لذت می برد احتمـا لا آنرا درست می شنود. اکثرا ٌ این موارد در پی آسیب های مغزی محیطی یا موارد ژنتیکی در افراد وجود دارند.

درک نادرست ملودی: گاهي از غلط ات در خواندن ملودی ناشی از درک نادرست است. درک ملودی احتمالا به دلایلی چون شنیدن غلط ملودی باشد که ناشی از صداهای مزاحم محیطی یا کم دقتی در شنیدن است. این شکل از فالش خوانی علی الخصوص در خوانندگانی که بیشتر به گوش خود تکیه می کنند تا نت های روی کاغذ، رایج تر است.

ضعف در به خاطر سپردن: این مساله علی الخصوص در ملودی هایی که پیچیدگی بیشتری دارند روی می دهد. هر چقدر میزان پیش بینی پذیری ملودی برای خواننده پایین تر باشد، ابه احتمال زیاد ل خطا در به خاطر سپردن ملودی بیشتر است. همين طور ذهن بایستی به یادگیری به خاطر سپردن آن عادت نماید .

ضعف در آزمایش در زمان کودکی نوجوانی: خوانندگی مهارت الزامی برای زندگی نیست. عده ای از افراد از کودکی هیچ گاه خواندن را امتحان نکرده اند یا امتحان کردن آنرا ادامه نداده اند. به مفهوم خواندن هیچ گاه جزئی از عادات آنها در کودکی و نوجوانی نبوده است. اگر از این دسته از افراد در سن جوانی و میانسالی بخواهید که بخوانند، عمدتاً فالش هستند . بخشی از خانم های ایرانی که به دلیل محدودیت های اجتماعی، حتی در خلوت خود خواندن را امتحان نمی کنند، اکثرا ٌ ً در سن بزرگسالی در تلاش جهت خواندن فالش می باشند . باورهای غلطی که اطرافیان یا فرد در خویش تقویت می کنند شاید به این مشکلات دامن بزند. جهت مثال اگر ملکه ذهن کودکی این باشد که صوت بدی دارد، شاید دیگر هرگز اقدام به تلاش برای خواندن نکند.

دوری از موسیقی : بخشی از افراد به ایزوله بودن از انواع موزیک ، ریتم ها، هارمونی ها و صداها احتمالا نسبت به گستره وسیع ی ازبقیه موسیقی ها فالش باشند. چنانچه فردی که از کودکی تا بزرگسالی تنها موسیقی ملی ایرانی را گوش داده باشد برای اولین بار در بزرگسالی برای خواندن ملودی کلاسیک تلاش نماید ، فالشی های زیاد در خواندن ملودی آیرو موزیک این قطعه خارج از انتظار نیست. همین مساله بالعکـس نیز صادق است. به نظر می رسد این موضوع ناشی از پردازش صدا در مغز و توان آن باشد.

خروج از محدوده امن: منطقه امن در واقع محدوده ای از نت هاست که خواننده به راحتی آن ها را میخواند اکثرا ٌ ً حاوی گستره میانی پایین (بم) صدایی فرد می شود. اگر ملودی در محدوده ای بالاتر از محدوده امن شخص باشد خواننده دچار اضطراب تنش می شود دچار ترس جهت خواندن ملودی خارج از محدوده امن صدایی خود می شود. به این ترتیب شخص به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه نیم پرده یا کمی بیشتر از آن ملودی را پایین تر از فرکانس واقعی میخواند فالش می شود.

موارد فیزیکی: افراد گاه به موارد فیزیکی حنجره یا تنفسی احتمال دارد در خواندن محدود باشند. این موارد از طریق مشاوره معلم آواز تشخیص و معاینه پزشک کارشناس حنجره قابل شناسایی است. گاهي از فالش خوانی ها ممکن است به مشکات مقطعی یا دائمی در ساختار فیزیکی دستگاه تولید صوت در بدن است.

محدودیت در فیزیک دستگاه صوتی: محدودیت های فیزیکی (و نه موارد فیزیکی) در ساختار حنجره یا سیـستم صوتی شاید واضح نباشند در وقت حرف کردن شخص قابل شنیدن نباشند. ولی در زمان خواندن این محدودیت ها خود را به گوش می رسانند. عمده این موارد ناشی از ضعف در تست ورزیدگی دستگاه تولید صوت در بدن است و با تست روش قابل رفع است. مشکلات بعدی همگی ناشی از محدودیت های فیزیکی هستند .

حرکت بین رجیسترهای صدایی: اکثرا جهت خوانندگان آماتور حرکت بین رجیسترهای صدایی مساله ساز است منجر به فالشی در صدا می شود. این مساله علی الخصوص در حرکت از رجیستر گستره میانی صدایی به گستره زیر صدا رایج است. در این حالت اکثرا ولوم خواننده به میزان غیر قابل پیش بینی فالش می شود و میزان فالشی احتمالا بیش از پرده یا دو پرده باشد. این مساله عمدتا ناشی از کافی نبودن میزان کشش در چین های صوتی پدید می آید که تنها تنها با روش و تست قابل کنترل است.

کنترل ضعیف نفس: اگر جریان هوای خروجی به صورت یکنواخت نباشد، در اجرای برخي نت ها احتمالا رنگ صدا و فرکانس آن دست خوش تغییر شوند که هر دو برای گوش مخاطب جالب نیستند. در این حالت اکثرا ٌ فشار ناگهانی به چین های صوتی کشش در آنها پدید می آورد باز شدن ناگهانی آنها اکثرا نتی با فرکانس بالاتر از فرکانس مورد نیاز تولید می نماید . این حالت چیزی نیست جز فالشی. این موضوع نیز با آموزش تست قابل کنترل است. برای مثال تست آپوجو فارس کیدذ یک آزمایش عالی جهت رفع این مساله است. جدا از این آزمایش ، صداها آزمایش دیگر در حوزه آموزش آواز برای کنترل نفس که اساس خوانندگی است وجود دارند.

تاخت به نت زیر: تاخت یا پرش جهت اجرای نت زیر، و به طور کلی پرش ها در اجرای نت ها احتمال دارد منجر به اجرای فالش شود. مساله رایج در این موارد زمانی است که خواننده نتی بالاتر از نت مورد نظر را میخواند . حالت دیگر این است که خواننده برای لحظات زیاد کوتاهی نتی غیر از نت مهم را میخواند پس سریع را تصحیح می نماید . این مساله هم عمدتا ناشی از حالت محیط دهانی کنترل نفس روی می دهد که با آموزش تست قابل رفع است.

موارد دیگری همچون اجرای آرپژها، ویبراتوهای نادرست، بازنبودن دهان، پوزیسیون غلط سر، پوزیسیون غلط زبان و ... هم وجود دارند که عوامل رایجی در ظهور فالشی در صدا هستند .

نتایج یک ارزیابی بین دو دسته از خوانندگان خوب و بد (از حیث فالش خواندن) نشان می دهد، هر دو دسته در درک تغییرات ملودی فرق نت ها با هم فرقی ندارند. اما خوانندگان خوب تر، در تولید صدا ها خیلی خوبتر عمل می کنند. همچنین در همین تحلیل معین شد خوانندگانی که فالش خوانی بسياري دارند، اکثرا ٌ ً عمدتا به میزان نیم پرده یا کمی بیشتر فالش هستند (چه یک نت چه یک ملودی). این نشان می دهد که فرق خوانندگان خوب بد بیش از هر چیزی بایستی ناشی از عادات شنوایی خواندن با اهمیت تر از تمام موارد تکنیکی باشد.

فالش خواندن، ظهور خطاهای تکنیکی موارد ی از این دست ذات حرفه خوانندگی است و برای هر خواننده پیشرفته هم در مواقعی روی می دهد. در این بین آنچه مهم است، توجه به علل ظهور غلط و تلاش برای کاهش آن تا میزان شاید .
منابع گردآوری شده: farskids و iromusic
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا