چگونه با gzip، سرعت سایت خود را افزایش دهیم؟

P@rtiz@n

P@rtiz@n

ريزه ميزه تالار
مدیر بازنشسته
شاید خیلیها هنوز ندانند که شیوه عمل ترفند GZIP و نحوه فشرده کردن صفحه به چه صورت انجام میشود. قبل از آنکه به سراغ معرفی این روش بپردازیم اجازه دهید تا با بیان یک مثال تصویری، نحوه انجام این کار را عنوان کنیم. هنگامی که فایل صفحه ای مانند www.str1.ir را از مرورگر درخواست می کنید، اطلاعاتی بین مرورگر و سایت مورد نظر رد و بدل میشود


۱. مرورگر: سلام! لطفا فایل index.php را به من بده

۲. سرور: خوب! اجازه بده تا فایل مورد نظر را پیدا کنم

۳. سرور: پیدا کردم! این کد پاسخ شماست (200 OK). من فایل را برایتان میفرستم

۴. مرورگر: 100 کیلوبایت؟ اوه چقدر زیاد! انتظار... انتظار... بسیار خوب، بارگزاری شد


این یک مکالمه بسیار ساده (و نه کامل) از آن چیزی است که هنگام درخواست مشاهده صفحه از سوی مرورگر شما با سرور سایت انجام میگیرد.


کجای کار مشکل دارد؟


درواقع مشکل کار همین حجم بالای محتوای صفحه است. کدها و تگهای بهکار برده شده و تکراری موجود در صفحات، باعث سنگین شدن فایل آنها میشود و این امر، بارگزاری صفحه را برای کاربران آن سایت به تاخیر میاندازد. خوب حالا سوال اینجاست که چطور میتوان بدون دست بردن به کد و محتوای سایت، حجم صفحات را کاهش داد؟


تصور کنید اگر یک فایل فشرده شده (ZIP) از صفحه درخواستی کاربر را، به جای صفحه کدهای معمول سایتتان برای مرورگر وی بفرستید، میتوانید تا حد زیادی از پهنای باند مصرفی سرورتان را کاهش داده و از طرفی سرعت دانلود صفحه مورد نظر را برای او به میزان چشمگیری افزایش دهید. این دقیقا همان کاری است که GZIP برای شما میکند!


۱. مرورگر: سلام! میتوانم index.php را دریافت کنم؟ اگر نسخه فشرده دارید لطفا آنرا به من بدهید.

۲. سرور: اجازه بدهید فایل را پیدا کنم. بله، همینجاست! نسخه فشرده میخواهید؟ عالی است.

۳. سرور: من index.php را پیدا کردم (200 OK). فایل را فشرده و برایتان ارسال میکنم.

۴. مرورگر: فوقالعاده است. فقط ۱۰ کیلوبایت! آنرا از حالت فشرده خارج و به کاربر نمایش خواهم داد.


در واقع هنگامی که مرورگر به سرور سایت مراجعه میکند، با ارسال پیامی، از سرور درخواست ارسال فایل فشرده را میکند. اگر این پیام از سوی سرور پاسخ داده شد (به عبارتی دیگر، اگر سایت مورد نظر از قابلیت gzip یا deflate استفاده کند)، فایل مورد نظر برای مرورگر ارسال خواهد شد. در غیر اینصورت، همان روال عادی بارگزاری صفحه طی میشود.


خب برای این کار کافیه اگه توی روت هاستتون .htaccess ندارید فایل زیر رو تو روت آپلود کنید.
اگر هم از قبل .htaccess داشید اونو ویرایش کنید و اطلاعات .htaccess که دانلود کردید رو با نوتپد بازکنید و به آخرین خط .htaccess خودتون اضافه کنید.


این کد، فایلهای CSS، JS، HTML، XHTML و PHP سایت شما را gzip میکند.


دانلود :
پی سی الفا|آموزش سئو,اسکریپت,هک
و پسورد:

[PASSWORD]pcalfa.com[/PASSWORD]
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا