گينه نو ، بهشتي گمشده

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
قورباغه دندان دار ، مار نابينا و دلفين سر گرد در ميان بيش از 1000 گونه  جديدي هستند كه بتازگي توسط بنياد جهاني حيات وحش WWF در جزاير افسانه اي «ملانيزيا» در گينه نو يافت شده اند. دانشمندان كشفيات مبهوت كننده اي داشته اند كه كوسه رودخانه اي و پروانه هاي مختلف جزو آن هستند. براساس گزارش WWF از سال 1998 تا 2008 در گينه نو به طور متوسط در هر هفته 2 گونه جديد توسط متخصصان و دانشمندان كشف شده است.
اين گزارش حاكي از آن است كه جنگل ها و رودخانه هاي گينه نو تنوع زيستي بسيار زيادي داشته و از لحاظ گونه هاي جانوري يكي از غني ترين مناطق روي زمين محسوب مي شود. گينه نو يكي از عجيب ترين و در عين حال دست نخورده ترين اكوسيستم هاي روي زمين است. جنگل هاي باراني گينه نو پس از آمازون و كنگو بزرگ ترين نمونه در سطح جهان است.
در حالي كه جزاير اين منطقه تنها 5/0درصد از وسعت زمين را اشغال كرده، اما حدود 8 درصد گونه هاي موجود   دنيا در اين منطقه زندگي مي كنند. پيش از اين هم خبرهاي زيادي در مورد تنوع زيستي اين منطقه شنيده شده بود. به عنوان مثال بزرگ ترين پروانه جهان با طول بال هايي به اندازه 30 سانتي متر يا موش هاي غول پيكري كه تا طول يك متر مي توانند رشد كنند، جزو ويترين افتخارات گينه نو هستند.
دانشمندان معتقدند كه هر كيلومتر مربع از زمين هاي پست جنگل هاي باراني در اين جزاير ممكن است حدود 150 گونه پرنده مختلف را در خود جاي داده باشد.
متخصصان بر اين باورند كه 106 گونه تاييد شده اي كه طي تحقيقات 10 ساله در اين مكان يافت شده تنها بخش كوچكي از اكوسيستم خيره كننده گينه نو است.
دلفين سر گرد و دلفين بالدار كوچك از نمونه هاي قابل توجه و اولين گونه هاي جديد دلفين هستند كه طي 3 دهه گذشته به ثبت رسيده اند. يكي ديگر از 12 پستانداري كه طي يك دهه كشف شده اند مورچه خواري با نام علمي zaglossus attenboroghi است.
يكي ديگر از 134گونه قورباغه كشف شده، قورباغه اي به نام «ليتوريا سارون» است كه به خاطر چشم هاي برجسته با نقطه هاي قرمز و سياه، دانشمندان را به ياد شخصيت شيطاني «سارون» در فيلم ارباب حلقه ها مي اندازد. ديگر نمونه جالب توجه، قورباغه بسيار كوچكي به طول يك سانتي متر با دنداني شبيه خون آشام است.
9 گونه مار جديد با رنگ هاي بسيار متنوع هم در ميان 58 گونه بي مهرگان كشف شده است. خرچنگ زردآلويي هم يكي ديگر از بي مهرگان شناخته شده در اين منطقه است.
در ميان 43 خزنده كشف شده مي توان ادعا كرد كه بي خطرترين مار جهان به طول 12 تا 14 سانتي متر است كه نه مي بيند، نه گاز مي گيرد و نه زهردار است.

علي رغم طبيعت بكر و مهيج، حقيقت اين است كه مانند آنچه در جنگل هاي باراني آمازون و برونئي شاهد آن هستيم در گينه نو هم انسان با سرعت هشداردهنده اي در حال از بين بردن اين اكوسيستم بي نظير است.

nature
مترجم: آتنا حسن آبادي
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100855395998
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا