۱۰ میانبر برای ناوبری سریع تر و دسترسی به قابلیت های فایرفاکس

P4NISh3R

P4NISh3R

Comming soon...
مدیر بازنشسته
477.jpg

کلیدهای میانبر مرورگرها به صورت استاندارد انتخاب می شوند . مثلا با زدن کلید Ctrl + D می توانید یک صفحه را بوکمارک کنید یا مواردی از این دست . البته ممکن است که در سیستم عامل های مختلف این کلیدهای کمی با هم فرق داشته باشند . حالا کاری به این قضایا نداریم . در واقع در این مطلب قصد داریم تا کلیدهای میانبر مفیدی را به شما معرفی کنیم که سرعت کار کردن شما با مرورگر فایرفاکس را افزایش می هند . اشتباه نکنید ؛ نمی خواهیم همان کلیدهای میانبر تکراری را به شما یاد بدهیم . در واقع در این مطلب کلیدهای میانبری را مثال خواهیم زد که شاید کمتر در مورد آنها اطلاع داشته باشید . این کلیدهای میانبر هم در قسمت ناوبری و هم در دسترسی به ابزارهای این مرورگر به شما کمک شایانی خواهند کرد .

۱- نمایش سریع نوار منوها
از زمانی که کروم با آن ظاهر متفاوت و ساده خود با به دنیای وب گذاشت ، اکثر مرورگرهای مطرح سعی کردند رابط کاربری خود را بیشتر شبیه این مرورگر کنند . در کروم هیچ چیز اضافه ای وجود ندارد و صفحات وب با گستردگی بیشتر و عاری از هرگونه شلوغی در اختیار کاربر هستند . مرورگر فایرفاکس نیز یکی از مرورگرهایی بود چندی پس از کروم ، موارد اضافه نظیر نوار ابزار را حذف کرد . اما برخی کاربران نمی توانند بدون نوار ابزار کار خود را به راحتی پیش ببرند . این کاربران بهتر است که از منوی View گزینه Menu bar را انتخاب کنند تا نوار منوها همیشه برای آنها نمایش داده شود . اما اگر شما می خواهید برای دفعات محدودی از نوار منوها استفاده کنید ، بهتر است که با استفاده از کلید میانبر Alt به منظور نمایش لحظه ای نوار منو استفاده نمایید . خیلی ساده است . هر گاه نیاز به نوار منوها داشتید کافیست که کلید Alt را بفشارید . پس از اتمام کارتان ، نوار منوها به صورت اتوماتیک مخفی خواهد شد .

۲- نمایش صفحه افزونه ها
مطمئنا همه می دانند که بیشترین قدرت مرورگر فایرفاکس از افزونه های بیشمار و قدرتمند آن سرچشمه می گیرد . شما می توانید به ده ها هزار افزونه مفید دسترسی داشته باشید و هر کدام که مناسب کارتان بود را انتخاب کرده و نصب کنید . اگر شما هم خیلی زیاد به نصب ، حذف ، فعال و غیر فعال کردن افزونه ها می پردازید ، بهتر است که از کلید Ctrl + Shift + A استفاده کنید تا مستقیما به صفحه افزونه ها بروید .

۳- جستجوی سریع
اشتباه نکنید ؛ منظورمان Ctrl + F نیست . در واقع قابلیت Quick Find خیلی شبیه همان Find مرورگرهای وب است . اما با این تفاوت که به جای فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + F ، این بار کلید Backtick را باید بفشارید . در واقع منظور فشردن کلیدی است که کاراکتر آپاستروف یا همان ( ‘ ) روی آن قرار دارد ( در صفحه کلیدهای فارسی معمولا روی حرف ” گ ” قرار دارد ) . حالا چیزی شبیه همان Find bar فایرفاکس ظاهر می شود . با این تفاوت که تنها کلماتی که به صورت لینک باشند را جستجو می کند . تصویر زیر را مشاهده کنید .
13.png
البته می توانید از قابلیت Quick find برای جستجوی کلمات معمولی نیز استفاده کنید . تنها کافیست کلید مربوط به کاراکتر اسلش ( / ) بفشارید . سپس کلمات مورد نظرتان را جستجو کنید . خیلی راحت و حتی بدون زدن Ctrl + F
8.gif


4- دسترسی سریع به منوی بوکمارک ها
همانطور که قبلا هم گفتیم موزیلا سعی زیادی در ساده سازی اینترفیس فایرفاکس کرده است . این تلاش ها از حذف نوار منوها شروع شد . اما خود شما هم می توانید با حذف کردن برخی قسمت ها به افزایش فضای نمایش صفحات وب کمک کنید . مثلا یکی از این قسمت ها همان نوار بوکمارک ها می باشد . اگر زیاد با این نوار کار نمی کنید ، بهتر است که آن را حذف کنید . البته می توانید به صورت موقت این قسمت را دوباره نمایش دهید . تنها کافیست که کلیدهای Alt + B را بزنید تا به بوکمارک های خود دسترسی حاصل کنید . البته با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl + B در فایرفاکس و مرورگرهای دیگری نظیر اینترنت اکسپلورر ، سافاری و اپرا نیز می توانید به بخش مدیریت بوکمارک ها دسترسی داشته باشید . در مرورگر کروم هم می توانید به منظور نمایش / مخفی کردن نوار بوکمارک از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + B استفاده کنید . با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + O نیز بخش مدیریت بوکمارک ها برای شما نمایش داده خواهد شد .

۵- دسترسی سریع به ابزار Responsive Design Tool
این ابزار یکی از بهترین قابلیت های فایرفاکس برای برنامه نویسان و طراحان وب است که با استفاده از آن می توانید اقدام به نمایش صفحه وب مورد نظر خود در اندازه های متفاوت کنند . مثلا فرض کنید که یک طراح وب می خواهد صفحه طراحی شده توسط خودش را برای صفحات نمایش مختلف بهینه سازی کند . ابزارهای زیادی هستند که می توانند صفحه وب مورد نظر را در اندازه های متفاوت نمایش دهند . اما با استفاده از این ابزار فایرفاکس دیگری نیازی به استفاده از ابزارهای جانبی نیست . می توانید خیلی راحت و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + M این ابزار را مشاهده کرده و استفاده کنید . گرچه هنوز برای تغییر سایز صفحه مجبور به استفاده از موس خواهید بود . لازم به ذکر است که این ابزار تنها در مرورگر فایرفاکس وجود دارد و در سایر مرورگرها نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید .

۶- نوار ابزار مخصوص توسعه دهندگان
این نوار ابزار از نسخه ۱۶ فایرفاکس در دسترس کاربران قرار گرفته و در واقع یک محیط خط فرمان است که بهترین ابزار برای برنامه نویسان وب می باشد . گرچه ممکن است برخی کاربران حرفه ای نیز بتوانند دستوراتی را در این بخش وارد کرده و از آنها استفاده کنند . کافیست که کلیدهای ترکیبی Shift + F2 را بفشارید تا به این ابزار دسترسی حاصل کنید . این مورد هم یکی دیگر از ابزارهای اختصاصی فایرفاکس می باشد . پس فکر استفاده از آن در مرورگرهای دیگر را از سر خود بیرون کنید
8.gif


۷- مرور خصوصی وب
این ابزار در اکثر مرورگرها وجود دارد و در البته در هر کدام نیز با نام خاصی شناخته می شود . مثلا در فایرفاکس و اپرا به آن Private Browsing می گویند . در کروم به آن Incognito Mode و در اینترنت اکسپلورر نیز به آن In Private گفته می شود . با استفاده از قابلیت مرور خصوصی وب می توانید خیلی راحت در فضای وب به گشت و گذار بپردازید ، بدون اینکه نگران باشید که مبادا ردپایی از وبگردی های شما به جا بماند . ضمنا با قابلیت Private Browsing می توانید از دست سایت های تبلیغاتی که فعالیت های شما را رصد می کنند نیز فرار کنید .
برای دسترسی به حالت مرور خصوصی وب کافیست از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + P استفاده کنید . البته مرور خصوصی وب در مرورگر فایرفاکس مشکلی دارد که حل نشدن آن تا به حال کمی عجیب است . مشکل را در این مطلب از گویا آی تی به صورت کامل شرح داده ایم و راه حل هایی نیز برای آن ارائه کرده ایم که پیشنهاد می کنیم که قبل از استفاده از این قابلیت آن را به دقت مطالعه کنید ( لینک این مطلب در پایان همین مطلب آورده شده است ) .

۸- دسترسی سریع به صفحه خانگی
در همه مرورگرها می توانید صفحه خانگی را به دلخواه خود تغییر دهید . ممکن است صفحه خانگی شما یک سایت باشد ( مثل گوگل ) . یا اینکه یک صفحه خالی . فایرفاکس به صورت پیشفرض صفحه خانگی مخصوص به خود را دارد . در این صفحه خانگی موتور جستجوی گوگل ( در زمان نوشته شدن این مطلب ) و منوهایی برای دسترسی به بخش های مختلف مرورگر مثل Sync ، تنظیمات تاریخچه و … قرار گرفته است . در صورتی که به جای صفحه خانگی اصلی فایرفاکس ، یک صفحه خالی را به عنوان صفحه خانگی انتخاب کرده اید و حالا نیاز به صفحه خانگی پیشفرض فایرفاکس دارید ، می توانید از کلیدهای ترکیبی Alt + Home استفاده کنید .

۹- شروع دانلود از لینک انتخاب شده
در صورتی که به منظور حرکت بین لینک ها از کلید Tab استفاده می کنید ، می توانید برای دانلود لینک های مورد نظرتان نیز از یک کلید ترکیبی عالی استفاده کنید . کافیست با استفاده از کلید تب روی لینک دانلود مورد نظر بروید و سپس کلیدهای ترکیبی Alt + Enter را بفشارید . بلافاصله دانلود شروع خواهد شد . البته لازم به ذکر است که این روش تنها برای لینک های متنی کار می کند . به عنوان مثال اگر برای دانلود یک فایل باید روی یک دکمه کلید کنید ، نمی توانید از این روش استفاده کنید . اما مسلما این روش خیلی راحت تر از راست کلیک روی لینک ها و انتخاب گزینه Save Link as خواهد بود
8.gif


۱۰- تکمیل آدرس ها در آدرس بار

آخرین کلید میانبری که قصد داریم خدمت شما عرض کنیم شاید به نظرتان قدیمی و پیش پا افتاده برسد . اما در واقع می تواند بسیار کاربردی باشد . حتما دیده اید که هنگام تایپ کردن حروف در آدرس بار ، فایرفاکس نیز به شما پیشنهادهایی را ارائه می دهد . مثلا با تایپ Stackov در آدرس بار ، فایرفاکس به من کلمه Stackoverflow را پیشنهاد می دهد . در واقع این نام یک سایت مشهور است . در صورتی که این آیتم را انتخاب کنم ، stackoverflow در گوگل جستجو خواهد شد . اما خیلی راحت می توانید با استفاده از کلیدهای جهتی روی گزینه مورد نظر ( در اینجا stackoverflow ) بروید و کلیدهای ترکیبی Ctrl + Enter را بزنید تا www و .com نیز به آن اضافه شود و مستقیما به آدرس مورد نظرتان بروید . مسلما در صورتی که آدرس مذکور وجود نداشته باشد با صفحه خطا مواجه خواهید شد .

این ها کلیدهای ترکیبی بودند که برخی از آنها نسبتا جدید بوده و شاید با آنها تا به حال کار نکرده باشید . البته برخی کلیدهای ترکیبی نیز قدیمی بودند که در این مطلب شاید کاربرد جدیدی برای شان پیدا کردیم .
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا