اختصاصی اصول و ماهیت طراحی لوگو

  • شروع کننده موضوع Pb.GraphisT
  • تاریخ شروع
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک

1.jpg



با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست داران طراحی و گرافیک

در این تاپیک قصد داریم ماهیت و اصول طراحی لوگو و همینطور لوگوتایپ، کالیگرافی و تایپوگرافی رو توضیح بدیم
امیدوارم بتونم موثر عمل کنم و توضیحاتی که میدم براتون کسل کننده نباشه

خب بزودی بحثمون رو در حیطه ی طراحی و گرافیک شروع میکنیم!​
 
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک
خب امروز در این جلسه بحثمون رو در رابطه با لوگو و زیر مجموعه های اون شروع میکنیم


بخش 1 : لوگو چیست و چه ویژگی هایی را باید دارا باشه

در فرهنگ واژگان، لوگو به معنای آرم، علامت، نماد یا نشانه و... اومده که انسان ها حال از این نشانه ها برای رسوندن پیامی کوتاه استفاده میکنند.

در زمان حال لوگو ها طبیعتا به گرافیکی بودن گرایش پیدا کرده اند و برای به رسمیت شناخته شدن یک سازمان طراحی میشوند؛ درواقع لوگو ابزاری شده برای ساختن هویت و شخصیت یک سازمان!

یک لوگو باید اصیل و جالب باشه!

شاید از اینکه کلمه ی جالب رو به کار بردم تعجب کرده باشید اما منظور من از جالب بودن اینه که براحتی قابل بخاطر سپردن باشه، یعنی با یک نگاه به خاطر سپرده شه.
 
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک
بخش 2 : ویژگی های یک لوگوی شرکتی

یک لوگوی شرکتی باید وابستگی خاصی با نام تجاری شرکت خود داشته باشد. درواقع این تصور اولیه هر کسی از کمپانی مورد نظر هست، دقیقا مثل پرچم کشور!

ولی تاثیر گذاری آن به شرایط استفاده از آن بستگی دارد و ساختار آن باید فاکتور های مختلفی رو در بر گیرد، از جمله فرهنگ نشان دهنده ی آن شرکت.


----------------------

از اینکه بخش هارو جدا جدا میذارم و فاصله ی بین اونها تقریبا زیاد هست به خاطر اینه که من روی هر بخش مطالعه ی فراوونی انجام میدم و در نهایت باید 4-5 مقاله انگلیسی بخونم و اونهارو ترجمه کنم و در آخرش جمع بندی کنم!
برای همین یکمی طول میکشه
قول میدم که در آخر تاپیکی جامع در خدمت شما دوستان قرار بدم
 
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک
ادامه ی بخش 2 - (ویژگی های یک لوگوی شرکتی)

ترکیب های جالب و هوشمندانه و استفاده از اشکال، رنگ ها، فونت ها
و عناصر دیگر میتواند تصویری ساده و در عین حال غنی بسازد که مفهومی مترادف با سازمان دارد.

انتخاب علامت ها یا نوشته هایی که بهترین توصیف را در باره ی کار یا نام شرکت میدهند. برای مثال انتخاب PB برای نام لوگوی Persianbax میتواند نمونه ای از این ویژگی باشد، یا میتواند درخور سلیقه شخص، از تصاویر انتزاعی نیز استفاده نمود که با شرکت ارتباط معنایی و مفهومی دارند.

متوجه گروه ها بودن! شاید با خواندن این عنوان کمی سر در گم شوید، اما منظور بنده عدم تعصب در مقابل گروه های اقلیتی، فرهنگی، نژادی یا ... است. حین طراحی لوگو نباید هیچ گونه تعصبی روی هر گونه از این موضوعات داشت، زیرا ممکن است باعث آزرده خاطر کردن برخی گروه ها شود و در نهایت موجب تجدید نظر شما نسبت به طراحی لوگوی مربوطه ... !

استفاده از ایدئو گرام ها و یا آیکون ها، استفاده از ترکیب های رنگی مفهومی و ... همه و همه از ویژگی های لوگو های شرکتی و رسمی میباشند
 
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک
خب بریم سر بخش تایپوگرافی و آموزش اون!


تایپوگرافی - Typography (یا لوگوتایپ - Logotype)
تایپوگرافی در بازه های زمانی مختلف، دارای مفهومی مستقل بوده و تا امروز تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است.
امروزه تایپوگرافی یا لوگوتایپ به اثر گرافیکی خلاقانه ای گفته می شود که ساختار اصلی آن را حرف ها تشکیل می دهد.
درواقع ما با تغییر شکل خلاقانه ی حروف و تزئین آن، تایپوگرافی بوجود می آوریم!

به صورت جامع تر میتوان گفت : تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ( مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و ... ) زبان بصری برای تایپ به وجود آورد.

 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا