تاثیر مکمل کلسیم و ویتامین d درپیشگیری از دیابت نوع2

Night Spirit

Night Spirit

گنده تالار !
مدیر ارشد تالار

نتایج مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته اند حاکی از این است که کمبود ویتامین D و Caعلاوه بر تاثیرات منفی که در بروز و پیشرفت بیماریهای اسکلتی و پوکی استخوان دارد، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است. اما آیا به تجویز کلسیم و ویتامین Dمی توان از بروز دیابت پیشگیری نمود؟

در مطالعه جدیدی که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده است تاثیر مصرف مکمل ویتامین Dبا یا بدون Caدر بهبود هموستاز گلوگز در افراد بزرگسال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو بررسی گشته است.
در این مطالعه 92 فرد بالغ با میانگین سنی 57 سال ،BMI 32 و Hb A1c 9/5% مورد بررسی قرار گرفتند به این ترتیب که تعدادی از افراد به مدت 16 هفته روزی IU2000 کله کلسیفرول وگروه دیگر 2 بار در روز mg400 کربنات کلسیم مصرف کردند. عملکرد سلول های بتا، پاسخ انسولین، حساسیت به انسولین و قند خون در این مطالعه بررسی شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که ترشح انسولین در افرادی که از مکمل ویتامین Dاستفاده کرده بودند نسبت به افرادی که مکمل دریافت نکردند، بهبود یافت همچنین افزایش Hb A1c در گروهی که مکمل ویتامین Dمصرف می کردند کمتر از گروهی بود که ویتامین Dدریافت نکردند. اما پژوهشگران ااذعان می دارندکه این نتایج در بین افرادی که فقط کلسیم مصرف کرده بودند دیده نشد و مصرف مکمل کلسیم در هیچ یک از فاکتورها تاثیری نداشت.
نکته عملی: مکمل یاری کوتاه مدت با کله کلسیفرول(ویتامین D) در افرادی که د رمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند سبب بهبود عملکرد سلول های بتا پانکراس شده و می تواند در پیشگیری از افزایش متوسط سه ماهه قند خون موثر باشد..
منبع: American Journal of Clinical Nutrition, 2011
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا