تلسکوپی ۱۰ برابر دقیقتر از هابل

ArasH--h.p

ArasH--h.p

کاربر تالار
کاربر تالار
روز شنبه آینهای غولپیکر برای تکمیل نهایی وارد کوره شد تا یکی از اصلیترین قدمها برای ساخت تلسکوپی که میتواند بیشتر از هر ابزار دیگری در جهان پرتوهای منابع نوری را جمعآوری کند، برداشته شود.

براساس گزارش اسپیس، آینه تلسکوپ ماژلان بزرگ یا GMT، سومین آینه از هفت آینه اولیهای که برای این تلسکوپ درنظر گرفته شدهاست، وسعتی برابر 8 متر داشته و وزن آن 20 تن خواهد بود. این آینه از تکههای شیشه بروسیلیکات ساخته شده و در حرارت دو هزار و 140 درجه فارنهایت درون تنوری گردان ساخته خواهد شد.

زمانی که این آینهها قالبگیری شده و صیقل داده شوند، در کنار هم آینهای واحد را به بزرگی 24 متر تشکیل خواهند داد که در تلسکوپ 700 میلیون دلاری GMT قرار گرفته و وضوح تصویری آن 10 برابر بیشتر از تلسکوپ مشهور هابل ناسا خواهد بود. این تلسکوپ قرار است در سال 2020 در شمال شیلی چشم به آسمان بگشاید.

آینهها در کنار یکدیگر عملکردی مانند یک سیستم نوری انطباقی پیدا خواهند کرد که تمامی آثار مختل کننده اتمسفر زمین را فرایند رصد حذف خواهند کرد.

اخترشناسان از این تلسکوپ برای ردیابی و بررسی سیارههای فراخورشیدی، بررسی طبیعت مرموز ماده تاریک و انرژی تاریک و مطالعه برروی فیزیک سیاهچالهها و دیگر پدیدههای فضایی استفاده خواهند کرد. این تلسکوپ یکی از معدود تلسکوپهای عظیم در دست ساخت در جهان است که با تکمیل آنها دورانی جدید از نجوم آغاز خواهد شد. با وجود ابعاد غولآسایی که این تلسکوپ دارد، هنوز نمیتوان آن را بزرگترین تلسکوپ جهان نامید.

تلسکوپ درحال ساخت 30 متری که قرار است در سال 2050 برفراز قله کوه مائوناکیدر هاوایی تکمیل شود، شاید رکورددار بزرگترین تلسکوپ در جهان شود. آینه اصلی این تلسکوپ 42 متر خواهد بود.

اولین آینه تلسکوپ GMT هماکنون قالبگیری شده و با دقت سطحی برابر 25 نانومتر، یعنی هزار برابر نازکتری از تار موی انسان، صیقل داده شدهاست درحالی که آینه دوم قالبگیری شده و در انتظار صیقلخوردن به سر میبرد.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا