اختصاصی تندخوانی در ده دقیقه

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
b67e7141364eee2330cd5e6223f2071e.jpg

من تندخوانی را دوست دارم!


تندخوانی تجربه ای خیره کننده است.

اینکه بتوانید تمام مطالعاتی را که برای کار/درس/سرگرمی نیاز دارید در مدت کوتاهی انجام دهید بسیار عالی است. و بهتر از آن حس خوبی است که این کار به شما می دهد.

می توانید تصور کنید که چقدر لذت بخش است که بنشینید و یک کتاب کامل را در دو یا سه ساعت بخوانید؟ این تجربه ی مطالعه با سطح دیگری می رساند! احساس می کنید که تمام محتویات کتاب را جذب کردید و موفق شده اید.

می خواهید این را به دست بیاورید؟ پس به تکنیک های تندخوانی نیازدارید.

اجازه دهید در این پست از پرشین بکس با مفاهیم پایه شروع کنیم. تکنیک امروز به شما اجازه می دهد با تغییر نحوه ی خواندن، سرعت مطالعه ی خود را دو برار کنید. یادگیری این تکنیک تنها ده دقیقه طول می کشد. بسیار ساده است، با این حال برای استاد شدن در آن باید چندین کتاب را با این روش مطالعه کنید.


معرفی تکنیک

مراحل آن به شرح زیر است:

· ابتدا، باید عادت مطالعه ی خود را از پی در پی خواندن به تکه تکه خواندن تغییر دهید. به این معنا که به جای خواندن یک کلمه، باید گروهی از کلمات را با یک نگاه بخوانید.

هر نگاه به معنی پرش بین نقاط مطالعه ی هر خط است. تعداد پرش های شما باید به اندازه ای باشد که بتوانید کل خط را پوشش دهید.

· برای شروع سه پرش در هر خط مناسب است ( در آینده با افزایش سرعت می توانید تعداد پرش های خود را به دو کاهش دهید). ازآنجایی که یک خط ممکن است بین ده تا پانزده کلمه داشته باشد، سه پرش نیازمند این است که در هر پرش چهار تا پنج کلمه را بخوانید.

وقتی مطالعه می کنید، برای هر گروه چهار تا پنج کلمه ای، نقطه ای بین کلمات به عنوان نقطه ی پرش انتخاب کنید. با چشمان خود به صورت متوالی بین این نقاط پرش در طول خط حرکت کنید. هنگام پرش کلمات را نخوانید. فقط به آن نقطه رفته و سپس در یک نگاه تمام گروه کلمات را ببینید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما با تمرین بسیار ساده خواهد شد.

· برای تسهیل در پرش ها، از انگشت یا مداد برای خط بردن و انتخاب نقاط پرش استفاده کنید. مداد را در نقطه ی پرش انتخاب شده قرار دهید و با یک نگاه دو کلمه ی قبل و دو کلمه ی بعد از آن را بخوانید. اگر نمی توانید این تعداد کلمات را ببینید نگران نباشید، کافیست به تمرین ادامه دهید.

· از یک مترونوم برای مشخص کردن زمان پرش بعدی اتسفاده کنید. سرعت BPM را به اندازه ای که با آن احساس راحتی می کنید قرار دهید. سرعت مناسب آن است که به شما اجازه دهد کلمه ها را به صورت گروه، نه به صورت پی در پی، بخوانید.

· وقتی در این تکنیک مهارت پیدا کردید می توانید مداد را حذف کرده و با چشمان خود نقاط پرش را انتخاب کنید.

· دوباره خوانی به معنای بازگشت به متن قبلی و چک کردن متن برای اطمینان از درست خواندن آن است. این یکی از بزرگترین مشکلات افراد هنگام مطالعه است. بازگشت متداوم برای اینکه مطمئن شوید متن را درست خوانده اید سرعت مطالعه را تا حد زیادی کاهش می دهد. با توجه کردن به خودتان در هنگام تمرین می توانید این عادت را ترک کنید. کافیست به خودتان اعتماد کنید که در دفعه ی اول متن را به درستی درک کرده و به خواندن ادامه دهید.

تنها با به کار بردن این تکنیک ها سرعت مطالعه ی شما در حال حاضر باید دوبرابر شده باشد.

در ابتدا احساس خواهید کرد که درک مطلبتان کاهش پیدا کرده است. اما نگران نباشید. بعد از اینکه در این تکنیک مهارت پیدا کردید و آن را بدون تفکر انجام دادید درک مطلب افزایش خواهد یافت.

همین اتفاق زمانی که برای اولین بار خواندن را شروع کردید نیز افتاد. در ابتدا به تمام تمرکز خود برای تشخیص حروف و کلمات نیاز داشتید، اما وقتی در شناسایی کلمات استاد شدید، درک مطلبتان قوی تر شد. همین امر در مورد تندخوانی نیز صادق است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمرین کنید.

بسیار مهم است که از حالا، تکنیک های گفته شده را در مطالعه ی هر چیزی به کار ببرید.

7e8da742ede7d4f61e7046facbe51b6e.jpg
تمرین

تنها با تمرین در تکنیک ها مهارت پیدا کرده و سرعت مطالعه تان افزایش پیدا می کند.

ابتدا، کتابی برای مطالعه انتخاب کنید. برای تمرین کتاب شما باید چاپ شده باشد نه در کامپیوتر. از خواندن متنی که از خطوط طولانی ( بین دوازده تا هفده کلمه) تشکیل نشده است خودداری کنید.

برای مثال می توانید از مجلات، روزنامه ها و بهتر از آن، از کتاب های فاقد عکس استفاده کنید.( مانند یک رمان)

علاوه بر این، چون در حال حاضر درک مطلب کمی دارید، از کتاب هایی با محتویات سنگین اجتناب کنید. یک رمان ساده بهترین گزینه برای تمرین است.

بعد از انتخاب کتاب، تمرین زیر را برای یک هفته به مدت 15 دقیقه انجام دهید.

1. در یک مکان راحت بنشینید.

2. مترونوم خود را روی سرعت مناسب قرار دهید.

3. مترونوم را فعال کرده و به مدت 2 دقیقه با تکنیک های گفته شده مطالعه کنید.

4. یک دقیقه استراحت کنید.

5. سرعت مترونوم را بیست واحد افزایش داده و مجدداً دو دقیقه مطالعه کنید. به درک مطلب توجهی نداشته باشید، فقط تکنیک ها را به کار بگیرید.

6. یک دقیقه ی دیگر استراحت کنید.

7. سرعت مترونوم را بیست واحد کاهش داده و از شماره ی 3 شروع کنید.

8. این فرایند را به مدت 15 دقیقه انجام دهید. اگر احساس کردید که سرعت مترونوم کم است، آن را افزایش دهید.

تمرین اضافه ( اجباری!)

در این لحظه باید تکنیک ها را به مدت یک هفته انجام داده باشید.

حالا یک کتاب کامل را در دو ساعت با تکنیک های گفته شده مطالعه کنید. کتابی که انتخاب می کنید باید مطابق با معیارهای گفته شده باشد.

این تمرین را به مدت سه روز انجام دهید. پس از آن نحوه ی مطالعه تان تغییر خواهد کرد.

توجه کنید که تکنیک های تندخوانی را می توانید به همراه سایر روش های تقویت حافظه به کار بگیرید.

برنامه های مترونوم:






 
آخرین ویرایش:
پرسی

پرسی

کاربر تالار
کاربر تالار
مطالب مفیدی بود، از این به بعد سعی می کنم از این تکنیکا استفاده کنم! :011:
درباره ی درس خوندنم میشه از این روش استفاده کرد آیا؟
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
مطالب مفیدی بود، از این به بعد سعی می کنم از این تکنیکا استفاده کنم! :011:
درباره ی درس خوندنم میشه از این روش استفاده کرد آیا؟
بله برای هر نوع متنی میشه استفاده کرد:)
اما بهتره برای شروع با کتاب های ساده تمرین کنید و وقتی مهارت پیدا کردید سراغ کتاب های درسی برید
 
پرسی

پرسی

کاربر تالار
کاربر تالار
بله برای هر نوع متنی میشه استفاده کرد:)
اما بهتره برای شروع با کتاب های ساده تمرین کنید و وقتی مهارت پیدا کردید سراغ کتاب های درسی برید


ممنون بابت راهنمایی:nish2:
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا