فصل طلايي نگارخانه ها

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پاييز در تمام دنيا فصل رونق برپايي نمايشگاه هاي هنري است. هنرمندان و نگارخانه داران ايراني هم با توجه به اين امر اين روزها به تكاپو افتاده اند تا از اين قافله جهاني باز نمانند. در همين چند روز باقيمانده تا شروع مهر نيز برنامه هاي نگارخانه هاي تهران نشان مي دهد كه روزهاي خوبي در انتظار هنرهاي تجسمي ايران است.
نقد مساله جهاني شدن
اما نخستين پيشنهاد اين هفته ما، بازديد از نمايشگاه آثار متفاوت نقاشي علي زعيم است كه اين روزها در نگارخانه سيحون به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه شامل 15 اثر روي بوم و كاشي است كه با گرايش پست مدرن به نقد مساله جهاني شدن مي پردازد. او در تمام آثار هنري ايراني ـ اسلامي اش، فرهنگ غرب را به چالش مي كشد.
آيدين آغداشلو، نقاش معاصر كشورمان در يادداشت خود بر اين نمايشگاه نوشته است: تماشاي جهان زيباي كهنسالي كه در معرض ساختارهاي مدرن و معاصر صدمه  ديده و زخمي شده اند، اين روزها نگاه رايجي است در ميان ما.
اين هنرمند در بخش ديگري از يادداشت خود آورده است: اين نگاه حساس شده و احساساتي، «گذشته» را به نيابت آثار هنري همان دوران، مطلق خوبي فرض مي كند و جهان معاصر را چون مهاجمي كه گذشته مزاحم و دست و پاگير را مي روبد و در هم مي شكند، تحمل نمي كند.
اين نمايشگاه تا 6 مهر پذيراي علاقه مندان است. نگارخانه سيحون در خيابان وزرا، كوچه چهارم، شماره 11 واقع شده است.
عكس هاي تئاتر
اما در يك نمايشگاه ديگر هنري و براي نخستين بار در سالن انتظار مجموعه تماشاخانه ايرانشهر، نمايشگاهي از عكس هاي تئاتري يك هنرمند برپا شده كه در جاي خود قابل تامل است.
در اين نمايشگاه 15 تابلو از آثار عكاسي تئاتر بابك برزويه از نمايش هايي همچون «قصه تلخ طلا» با كارگرداني بهروز غريب پور، «بخوان از» از عاطفه تهراني، «من خانه اي را مي فروشم كه در آن زندگي نمي كنم» اثر برژي زون، «ننه دلاور» با كارگرداني كلاوس پايمن، «دادالوس و ايكاروس» و «كاليگولا» از همايون غني زاده، «كالن و قيام كاستليون» اثر آرش دادگر، «مكاشفه در باب يك مهماني خاموش» كاري از آتيلا پسياني، «آمادئوس» از منيژه محامدي، «عجيب ولي واقعي» كار ياسر خاسب و «خداي كشتار» اثر عليرضا كوشك جلالي، به نمايش گذاشته شده است. عكاسي تئاتر ازجمله شاخه هاي عكاسي است كه در ايران كمتر به آن توجه شده است، اما در تمامي دنيا هواداران خاص خود را دارد.
تماشاخانه ايرانشهر در خيابان طالقاني، خيابان موسوي، ضلع جنوب شرقي باغ هنر، جنب خانه هنرمندان ايران واقع شده است.
خوشنويسي با تذهيب
اما در ديگر نمايشگاه هنري اين روزها، آثار خوشنويسي «ميلاد قاصدي» در نگارخانه آيينه برج آزادي است.
اين نمايشگاه شامل 30 اثر خوشنويسي همراه با تذهيب  است كه به خط نستعليق نوشته شده اند. اين نمايشگاه اولين تجربه هنري اين خوشنويس است كه درآمد حاصل از فروش آثار آن به حمايت از نيازمندان اختصاص داده مي شود.
اين نمايشگاه تا پايان اين هفته در نگارخانه برج آزادي ادامه دارد.
چشم ارواح
اما ديگر پيشنهاد هنري ما به بازديد نمايشگاهي از تصاوير مصطفي جعفري با عنوان «تير زدن در چشم ارواح» برمي گردد كه اين روزها در گالري طراحان آزاد به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه 15 تابلو عكس را در بر گرفته است.
اين مجموعه با موضوع نكاح و با احترام به قانون مدني ايران و با حفظ پيچيدگي هاي خاص اين نوع نگاه در قالب چيدمان هاي ديجيتال و كولاژ به روش كلاسيك عرضه شده است.
مصطفي جعفري، دانشجوي كار شناسي ارشد مرمت و احياي بنا ها و بافت هاي تاريخي دانشگاه هنر اصفهان است. اين نمايشگاه هم تا پايان اين هفته در اين نگارخانه برپاست.
نگارخانه طراحان آزاد در خيابان فتحي شقاقي و ميدان گل ها واقع شده است.
بچه هاي نفت
اما در ميان نمايشگاه هاي متعدد هنري اين روزهاي پايتخت، عكس هاي ميثم حسنلو با عنوان «بچه هاي نفت» در گالري لاله به نمايش درآمده كه با استقبال خوب منتقدان روبه رو شده است.
در اين نمايشگاه 24 عكس سياه و سفيد در اندازه هاي مختلف از زندگي بچه هاي روستاهاي جنوب ايران در مناطق نفت خير و محروميت آنها از امكانات زندگي به نمايش گذاشته شده است.
اين نمايشگاه تا ششم مهر در نگارخانه لاله واقع در خيابان دكتر فاطمي و ضلع شمالي پارك لاله برپاست.
هنر بعد از اسلام
آغازگر فصل پاييز نگارخانه ساربان هم نمايشگاه نقاشي هاي منصوره پناهگر است.
در اين نمايشگاه، 21 اثر در ابعاد مختلف با تكنيك هاي اكريليك روي بوم، گواش روي مقوا و مدادرنگي روي مقوا ارائه شده است.
آثار ارائه شده در اين نمايشگاه تلفيقي از اشياي مربوط به هنر بعد از اسلام با عناصر گياهي است كه به گونه اي رمزآلود و تقديس شده كشيده شده اند. در اين مجموعه، اشياي گوناگون در روشي بسيار ماهرانه بازسازي شده اند و انعكاس حضور تاريخي شان در تفسير و تجليلي همه جانبه تا به زمان معاصر ادامه يافته است.
منصوره پناهگر كه 35 سال دارد، در 15 سال گذشته شيوه هاي گوناگوني را در نقاشي آزموده تا اين كه در 5 سال اخير به آثار هنري قديمي ايراني دل باخته است. برخورد او با اشيايي كه به نقش مي كشد، برخوردي سلبي يا انكاركننده نيست و در هر اثر، تجليل و ستايش از هنر و فرهنگ گذشته ايران نمود و نمايشي به كمال دارد.
نگارخانه ساربان در خيابان شهيد بهشتي، خيابان صابونچي (مهناز)، كوچه مهماندوست واقع شده است.
اسطوره هاي مدرن
نگارخانه آتبين نيز در آغاز برنامه هاي پاييزي خود ميزبان نقاشي هاي حميد جعفري شكيب خواهد بود. اين هنرمند در اين نمايشگاه 18 تابلو نقاشي با رويكرد تصويرسازي ارائه كرده است.
اين نقاش در آثار تازه خود از مواد مختلف و تكنيك هاي متعدد بهره برده است. او علاوه بر استفاده از موادي همچون چرم، از كاغذهاي دست ساز استفاده كرده است. جعفري شكيب روي اين مواد طرح هايي را براي ارائه اسطوره هاي مدرن نقش زده است.
اين نمايشگاه تا دوازدهم مهر در اين نگارخانه ميزبان علاقه مندان خواهد بود. نگارخانه آتبين در خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، انتهاي كوچه تورج قرار دارد.
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854613826
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا