مردمي بودن و ولايت مداري شاخصه  مهم شهريار است

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهریار را شاعر بزرگ معاصر کشورمان خواند و گفت: مردمی بودن و ولایت مداری شاخصه  مهم شهریار است.به گزارش فارس، آیین بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و استاد سیدمحمدحسین شهریار با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس  جمهور برگزار شد.
سید محمد حسینی شامگاه گذشته در همایش گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار با بیان اینکه شهریار بلند آوازه ترین شاعر معاصر است، اظهار داشت: اگر بخواهیم حافظ، سعدی و شاعران بزرگ گذشته را در حال جستجو کنیم شهریار را شاعری بزرگ در حال معاصر می توان یافت.
وی افزود: اقشار مختلف مردم با شهریار آشنا بوده و گروه های مختلف از خرد و کلان حافظ اشعار شهریار هستند. شهریار به واسطه عشق و ارادت به حافظ تخلص خود را بنا به فال حافظ شهریار انتخاب کرده بود در حالی که تخلص اول او بهجت بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: رهبر فرزانه انقلاب نیز وی را شهریار شعر و ادب نامیده و شهریار از زبان بزرگان افتخار مشرق زمین نامیده شده است.
وی به شخصیت ممتاز شهریار اشاره کرد و افزود: شهریار با شخصیت های بزرگی همدم و همراه بود و این چهره ها در شکل گیری شخصیت وی تاثیر داشتند.
اشعار متعدد شهریار در حافظه تاریخی مردم ماندگار شده است
حسینی با اشاره به اشعار متعدد شهریار که در حافظه تاریخی مردم ماندگار شده است، گفت: اشعاری چون «علی ای همای رحمت» و یا دیگر اشعار وی زمزمه مردم شده و در جامعه تاثیرگذار و حضور دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: عشق و ارادت شهریار به اهل بیت(ع) در اشعار مختلف وی منعکس شده و در مورد مولای متقیان نیز شهریار اشعاری لطیف و با معنا دارد.
وی با قرائت اشعاری از شهریار در مدح امام علی (ع) گفت: وی در مورد امام حسین (ع) نیز اشعار خاصی دارد که در ماه محرم در سراسر کشور خوانده می شود.
حسینی یادآور شد: روح لطیف و انسانی شهریار همانند دیگر شاعران بزرگ ایران زمین متجلی شده و شهریار در مورد یگانگی روح انسانی و اجتماعی و پیوندهای بشری اشعار لطیفی دارد.تاثیر و نفوذ معنوی اشعار شهریار منحصر به انسان های ادیب نبوده و شهریار بر دانشمندانی چون انیشتین نیز تاثیرگذار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شهریار در همان زمان هم به کسانی که ایران را متهم به ساخت سلاح هسته ای می کنند پاسخ گفته که مردم ایران با روح لطیف و معنوی خود مخالف سلاح های کشتار جمعی و اتمی بوده است.
شهریار با وجود دعوت های مکرر برای مهاجرت، خاک وطن را برای اقامت برگزید
حسینی در ادامه به شخصیت شهریار و موقعیت جهانی وی اشاره کرد و گفت: شهریار با وجود دعوت های مکرر برای مهاجرت به خارج خاک وطن را برای اقامت برگزید و بر بازگشت نخبگان و خدمت به وطن تاکید می کند. شهریار توجه خاصی به مسائل روز داشته و علاوه بر اشعار وی در زمینه انقلاب اسلامی، شهریار قبل از انقلاب و در زمان جنگ جهانی دوم نیز در زمینه تحولات روز اشعاری داشته است.
وی با اشاره به اشعار نغز و انقلابی او افزود: شهریار در تمام عرصه های انقلاب حضوری موثر و برجسته داشت و برای حفظ تمامیت ارضی کشور اشعار گرانسنگی را سروده است.
مردمی بودن و ولایت مداری شاخصه ای مهم شهریار است
حسینی مردمی بودن و ولایت مداری شهریار را شاخصه ای مهم عنوان کرد و گفت: انس و الفت وی با بزرگان فرهنگ و ادب شخصیتی برجسته و ممتاز از او پدید آورده بود. شهریار شهادت را برترین معراج عشق و ملائکه را در رکاب شهدا می دانست و اخلاص و ارادت وی به رهبر انقلاب، رزمندگان اسلام و شهدا را در کمتر شاعری می توان یافت.
بزرگداشت «کمال خجندی» از شعرای به نام آذربایجان برگزار می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از بزرگداشت «کمال خجندی» از شعرای به نام آذربایجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در راستای برنامه های فرهنگی و هنری وزارت از شعرا و بزرگان عرصه علم و ادب در تهران و استان ها تجلیل می شود.
میرتاج الدینی: شهریار با مظاهر غربزدگی در جدال بود
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در همایش گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار بر جامعیت شخصیت اشعار در زمینه ادبی و عرفانی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس روایات شعر حکمتی موزون بوده و شعر بر حکمت پناهی یافته که معانی ملکوتی به زیباترین شکل ممکن بیان شده است.
تاج الدینی تصریح کرد: گرامیداشت شاعران بزرگ و مخلص که اشعار حکیمانه دارند باید به صورت خاص مورد توجه باشند و شعرای این دیار نیز دارای جایگاهی ارزشمند بوده و صدها شاعر و عارف در مقبره الشعرای تبریز خفته اند.
میرتاج الدینی اظهار داشت: شهریار و عرفان نیز موضوعی قابل توجه بوده و شهریار عاشقی عارف و حکیمی فرزانه بود که اشعار عرفانی فراوانی دارد. شهریار از ابتدای کودکی با مبانی دینی پیوندی محکم داشته و نخستین اشعار وی حکایت از توجه وی به اسلام و احکام دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: شهریار در زمینه علوم فقهی و حوزوی نیز تحصیل کرد و تا حد قابل توجهی علوم اسلامی را تحصیل کرد. وی در 30 سالگی شعر شب و علی را سروده که مورد تائید اهل بیت (ع) بوده و علمای زمان نیز در این زمینه تأییداتی دارند.
وي افزود: شهریار در سال های بعد شهر معروف علی ای همای رحمت را سرود و در زمینه توجه به علم قرآن نیز تبحری خاص داشت و در کتابت قرآن و انس و الفت با قرآن نیز جایگاهی خاص داشت.
معاون پارلمانی رئیس جمهور استفاده شهریار از آیات قرآنی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در جای جای اشعار شهریار این استفاده معنوی وجود داشته و شهریار آیات قرآنی را به زبان شعر سروده است.
وی در ادامه به جایگاه توحید در اشعار شاعران ترکی اشاره کرد و تاکید کرد: توجه به توحید، مبدا و معاد در شاعران ترکی متجلی بوده و نوع نگاه و پردازش شاعران این دیار به مرثیه سرایی اهل بیت (ع) در میان شاعران دیگر زبان ها ممتاز و منحصر به فرد است.
میرتاج الدینی گفت: شهریار واپسین حلقه شاعران مدیحه گو و میرثه خوان اهل بیت(ع) بود و اشعاری ممتاز در زمینه اهل بیت(ع) دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین با اشاره به روحیه استبداد ستیزی شهریار تاکید کرد: شاه مخلوع از شهریار دلگیر بوده و شاه دستور داده بود تا اثر حیدربابای شهریار چاپ نشود.
وی پیوند شهریار و انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: اشعار شهریار در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ممتاز بوده و شهریار به انقلاب و امام راحل و نیز مقام معظم رهبری ارادتی خاص داشت.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد شهریار گفت: شهریار شاعری ولایتمدار و ولایت پذیر بود و به سیادت خود می بالید.
روح قرآنی در اشعار شهریار مشهود است
ميرتاج الدینی افزود: شهریار با قرآن و نهج البلاغه مانوس بود و روح قرآنی و عشق به ائمه اطهار و اهل بیت (ع) در اکثر اشعار وی معلوم و مشهود است.شهریار حتی در شورانگیزترین غزل هایی که آتش زن دل هاست آن نشانه صفا و روحانیت را از خود باز گذاشته و دیوان او مشحون و مملو از مناجات ها، ترجمه ها و اقتباسات از فرمایشات امیر مومنان علی (ع) است.
وي اضافه كرد: به تعبیر مقام معظم رهبری شهریار یک حکیم و فرزانه بوده است. عاشق عارفی که دیوانش مملو از معارف عالیه الهی است و شاهد پرمدعای این عشق و عرفان، آثار به جا مانده از وی است.
شهریار با مظاهر غربزدگی و مدرنیته در جدال بود
معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: شهریار با مظاهر غرب زدگی و مدرنیته در جدال بود و توجه وی به ارزش های زیبای ایرانی و عادات و رسوم فولکلور اقوام ایرانی و مناجات عاطفی و انسانی شرقی و ایرانی موجب شد تا وی در عصر شیفتگی به مظاهر دنیای غرب و مدرنیته و عصر ماشین، اثر بی بدیل و بزرگ ترین شاهکار ادبیات ترکی یعنی حیدربابایه سلام را آفرید.
ميرتاج الدینی افزود: استاد شهریار همزمان با آغاز انقلاب اسلامی و حتی پیش از آغاز انقلاب کبیر مردمی، طبع و قلم خود را برای موضوعات انقلاب اسلامی وقف کرد و در این عرصه جزو پرکارترین شعرا بود و بی دریغ در تمام عرصه ها هرگاه قلم خود را لازم تشخیص داده اثری بی بدیل خلق کرده است.
آژیده: اشعار شهریار در فرهنگ ایرانی اسلامی عجین شده است
پرویز آژیده در همایش گرامی داشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار توجه شهریار به وحدت ملی و فرهنگ اسلامی را یک موضوع ممتاز در مورد شخصیت شهریار دانست.
وی با بیان اینکه شهریار در عرصه شعر ترکی و فارسی دارای مهارت است، اظهار داشت: علاوه بر شهریار اغلب شاعران این خطه اشعار متعددی به زبان فارسی دارند. توجه به وحدت ملی در شعر شاعران ترکی ملموس است و شهریار نیز به این مسئله توجه خاصی داشت.
معاون سیاسی  امنیتی استاندار آذربایجان شرقی افزود: این رویکرد شهریار و دیگر شاعران بزرگ آذری زبان توجه خاصی به این موضوع شده که این رویکرد روشی مهم را یادآور شده و اهمیت وحدت ملی را نشان می دهد.
جایگاه رفیع آذربایجان در عرصه شعر و ادب مشخص شود
وی با اشاره به جایگاه رفیع آذربایجان در عرصه شعر و ادب افزود: تبریز مهد فرهنگ، هنر و شعر است و ظهور شعرای برجسته که هر کدام وزنه ای در عرصه ادبیات کشور و جهان هستند دلیلی بر این مدعاست. باید جایگاه رفیع آذربایجان و تبریز در عرصه شعر و ادب مشخص و معرفی شود.
ضرورت چاپ و انتشار اشعار پرمحتوا و غنی شعرای نامی استان
معاون سیاسی  امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت چاپ و انتشار اشعار پرمحتوا و غنی شعرای نامی استان گفت: باید از ظرفیت فکری و ادبی و همچنین ظرفیت غنی شعرای نامی استان در گذشته و معاصر بهره گرفته و در راستای شکوفایی استعداد شعرای جوان اهتمام داشته باشیم.
عجین شدن فرهنگ اسلامی و ایرانی در اشعار شهریار ملموس است
آژیده تصریح کرد: عجین شدن فرهنگ اسلامی و ایرانی در اشعار شهریار ملموس است و عشق به اهل بیت در اشعار شهریار متجلی است. توجه شهریار به فرهنگ متعالی دینی و انزجار وی از فرهنگ منحط غربی از نکات بدیهی است که در اشعار مختلف شهریار منعکس شده است.
معاون سیاسی  امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: شهریار در زمینه معنویت و اخلاق نیز دارای جایگاه خاصی بود و شعر مشهور شهریار در مورد علی (ع) در واقع یک الهام بود.
وی تاکید کرد: شهریار حافظ قرآن بوده و به ادبیات عرب تسلط خاصی داشت. شهریار مایه افتخار اسلام ، ایران و آذربایجان بوده و هر چه برای شهریار کار شود باز هم کم است.
توجه بیشتر به ظرفیت های معنوی و شعرای آذری زبان
معاون سیاسی  امنیتی استاندار آذربایجان شرقی خواستار توجه بیشتر به ظرفیت های معنوی و شعرای آذری زبان شد و گفت: شعرای زیادی وجود دارند که کشف نشده اند و یا از حمایت کافی برخوردار نیستند و مسئولان مختلف آذربایجان باید دست در دست هم تلاش کنند تا از شعر و شاعری حمایت شود.
آژیده رهبری را از بزرگ ترین شهریارشناسان معاصر دانست و گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری شهریار دارای تسلط خاصی در زمینه شعر فارسی و ترکی بود و بیانات خاصی در مورد وی دارند.
داننده: نامگذاری روز ملی شعر با نام شهریار نماد قدردانی و توجه به این استاد برجسته است
علی داننده در این همایش یک روزه در مجتمع فرهنگی 29 بهمن تبریز گفت: روز شعر و ادب فرصت مغتنمی است تا بتوانیم گذشته پرافتخار خود را در تمام زمینه ها به ویژه در عرصه شعر و ادب مورد واکاوی قرار دهیم تا با عزت و افتخاری که در این حوزه کسب کرده ایم جایگاه در خور توجهی برای دقت و توجه آیندگان در این حوزه کسب کنیم.
وی افزود: بزرگداشت مفاخر و فرهیختگان علم و ادب زمینه مناسبی برای رشد و توسعه بیشتر شعر و ادب در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
داننده با اشاره به جایگاه والای ادبیات شرق در جهان اظهار داشت: این عظمت در فرهنگ و ادب فارسی باید مورد توجه، دقت و قدردانی بیشتر قرار گیرد. چنانکه بزرگانی همچون گوته خود چون تخته پاره ای در دریای خروشان علم و ادب مشرق زمین می دانند.
وی، نامگذاری و تبرک روز ملی شعر و ادب با نام استاد شهریار را نماد و نشان از قدردانی و توجه به این استاد برجسته و هنرمندانی دانست که برای این آب و خاک افتخار آفریده اند.
داننده با اشاره به تایید سه طرح در سفر گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آذربایجان شرقی گفت: جشنواره فرهنگی هنری علوی، ایجاد دبیرخانه مفاخر آذربایجان نماد عزت و سرافرازی ایران اسلامی و ایجاد دبیرخانه ارتباطات فرهنگی شمالغرب در تبریز به عنوان قطب فرهنگی شمالغرب کشور از جمله طرح های خوبی است که در دیدار های گذشته مورد تایید و عنایت ویژه از سوی ایشان قرار گرفت.
به گزارش فارس، «محمد حسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهریار» در سال 1324 هجری- قمری در تبریز متولد شد و در دوران طفولیت پدر خود را از دست داد و در شش سالگی همزمان با اوج انقلاب مشروطیت در تبریز به روستای «خشگناب» در اطراف شهرستان بستان آباد نقل مکان کرد. نخستین شعر «شهریار» در سن چهار سالگی به زبان مادری شاعر سروده شده است.
استاد «شهریار» در طول حیات پربارش با سرودن ده ها غزل ، قصیده ، قطعه و مثنوی به زبان های فارسی و آذری درخششی نوین در ادبیات معاصر این مرز و بوم ایجاد کرد. منظومه ترکی «حیدر بابایه سلام» اثر بی نظیر این شاعر بزرگ به عنوان یک شاهکار ادبی مورد توجه ادب دوستان قرار گرفته و تاکنون به بیش از 90 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
«شهریار» به مذهب تشیع و پس از آن به انقلاب اسلامی دلبستگی عارفانه و شاعرانه خاصی داشت و این دلبستگی علت اصلی مظلومیت او در میان شاعران مسلمان و دگراندیش بود، اما شهریار با آثاری که از خود برجای گذاشت به هر دو گروه نشان داد که سیر صعودی را از زمین به آسمان آغاز کرده است که مذهب تشیع و انقلاب اسلامی همچون دو بال به یاری او شتافتند.
قدرت شعری «شهریار» در دو قطعه معروف «مرغ بهشتی» و «هذیان دل» به حد زیبایی جلوه کرده است.

شهریور ماه سالروز خاموشی شهریار شعر ایران با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز ملی شعر و ادب » نامیده شده است.
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854462100
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا