چگونه وسواس اجباری درمان می شود؟

H

hzrrr14

کاربر تالار
کاربر تالار
Dr.Abidi-fear-of-dirt-the-most-common-type-of-obsession-1.jpg


وسواس فکری عملی که می تواند به عنوان تبدیل افکار وسواسی ، یعنی وسواس به رفتار تعریف شود ، نوعی اختلال اضطراب است. در حضور وسواس فکری عملی ، که به آن بیماری وسواس نیز می گویند ، فرد احساس می کند که برای کاهش سطح اضطراب و استرس ناشی از افکار وسواسی موظف است خود را تکرار کند. بارزترین ویژگی این بیماری که با افکار و رفتارهای تکراری مشخص می شود ، این است که افکاری را که به طور مداوم ذهن را به خود مشغول می کند ، عملی می کند و باعث می شود فرد وقت خود را تلف کند. در حالی که برخی از افراد از ابتلا به بیماری می ترسند ، این وسواس به عنوان شستن مداوم دستها انجام می شود ، در حالی که در برخی دیگر به طور مکرر بررسی می شود که آیا وسایل خانگی مانند اجاق گاز و آهن خاموش هستند. وسواس فکری عملی ، که می تواند از کودکی شروع شود ، یک اختلال روانپزشکی است که می تواند بسیار شدید باشد. به عبارت دیگر ، 7 تا 12 سالگی شروع می شود. وسواس فکری عملی ، که بیشتر در مردان در کودکی دیده می شود ، در مردان و زنان در نوجوانی با همان سرعت مشاهده می شود.
اختلال وسواس اجباری چیست؟
نگرانی و اضطراب در مورد اتفاقاتی که در هر دوره از زندگی رخ می دهد بسیار سالم است. غالباً فرد با برخورد با چنین شرایطی این احساسات را پشت سر می گذارد و به زندگی روزمره خود ادامه می دهد. با این حال ، برخی از افراد نگرانی ها و وسواس خود را ادامه می دهند حتی اگر می دانند این طبیعی نیست. حالت وسواس ، که در پزشکی به عنوان وسواس شناخته می شود ، می تواند به عنوان ایده ، فکر و / یا انگیزه ای تعریف شود که فرد نمی تواند آن را از ذهن خود دور کند. این وضعیت که برخلاف میل خود به ذهن شخص خطور می کند ، توسط خودش غیر منطقی تشخیص داده می شود ، اما فرد نمی تواند از این افکار دور شود. این امر باعث می شود فرد احساس ناراحتی و پریشانی کند. از طرف دیگر ، اجبار ، رفتارهای تکراری است که برای کاهش یا از بین بردن بی قراری و پریشانی ناشی از وسواسی که به عنوان وسواس تعریف می شود ، انجام می شود. شایع ترین اختلال وسواس فکری عملی وسواس شک و کنترل اجباری است. فرد اغلب فکر می کند ممکن است اشیایی مانند اجاق گاز ، اتو ، درب یا قفل را باز گذاشته باشد.او برای مقابله با این وضعیت بارها و بارها این اشیا را بررسی می کند. در بعضی موارد ، ممکن است فرد 3-4 بار از خانه خود پایین بیاید تا مطمئن شود در ماشین را قفل کرده است. بعضی از افراد اجبار لمسی دارند. در این حالت ، شخص نیاز دارد قبل از اقدامات خود ، شیئی را که برای او مهم است لمس کند. این وضعیت که باعث می شود کیفیت زندگی فرد به میزان قابل توجهی کاهش یابد ، حتی ممکن است گاه گاهی فعالیت های حیاتی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بروز این بیماری که در سالهای اخیر شیوع بیشتری داشته است ، در میان بزرگسالان حدود 3٪ است.

Stressed_and_anxious_man_thinking_hard_SIphotography_Getty_Images_large.jpg

علائم اختلال وسواس اجباری چیست؟
علائم اختلال وسواس از نظر اجتماعی و فرهنگی می تواند متفاوت باشد. علائم شایع وسواس فکری عملی به طور جداگانه به عنوان وسواس و اجبار ارزیابی می شوند:
علائم متداول وسواس را می توان به عنوان افکاری که باعث پریشانی فرد می شود تعریف کرد:
تقارن و انگیزه نظم ،
کمال گرایی،
بیش از حد مشکوک ،
نیاز به اعتماد ،
برای ترس از افکار گناه ،
برای جلوگیری از رسوا شدن ،
اضطراب از اشتباه کردن ،
ترس از آسیب رساندن به شخص دیگر ،
ترس از آلودگی یا میکروب.
علائم اجباری
برای خلاص شدن از پریشانی ناشی از وسواس ، فرد رفتارهای مختلفی انجام می دهد. برخی از این رفتارها عبارتند از:
نه برای دست دادن
دستگیره در دست نیست ،
شستن مداوم دست ها ،
جمع آوری اشیاless بی ارزش ،
نیاز به بررسی مداوم اشیا such مانند قفل و آهن ،
وعده های غذایی را به ترتیب خاصی مصرف کنید ،
تکرار کلمات خاص ،
شمارش اعداد هنگام انجام کارهای معمول ،
مرتب سازی چیزها به ترتیب خاص.

چه عواملی باعث اختلال وسواس می شود؟

28976-vasvas-800.jpg


اگرچه علت دقیق اختلال وسواس فکری عملی مشخص نیست ، اما تصور می شود عواملی مانند علل ژنتیکی ، آسیب های دوران کودکی ، ویژگی های شخصیتی و اختلال سروتونین باعث ایجاد بیماری می شوند. افراد مبتلا به وسواس فکری عملی معمولاً در بستگان درجه یک خود سابقه OCD دارند. تصور می شود آسیب هایی مانند سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی، از دست دادن والدین و / یا خشونت خانگی نقش مهمی در بروز اختلال وسواس در اوایل کودکی دارد. ویژگی های شخصیتی شخصیتی مانند دقیق بودن ، جزئی بودن ، کمال گرایی یا ریزبینی بودن نیز عواملی هستند که باعث افزایش حساسیت فرد به OCD می شوند. نورون ها که عملکرد مغز را امکان پذیر می کنند ، با سیگنال های الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. ارتباطات سالم به مواد شیمیایی که به عنوان انتقال دهنده های عصبی تعریف می شوند بستگی دارد. تصور می شود که سطح پایین سروتونین ، یکی از این مواد شیمیایی ، باعث وسواس فکری عملی شود. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد واکنش به عفونت های ناشی از باکتریهای استرپتوکوکی یا ضربه فیزیکی در دوران کودکی نیز ممکن است با اختلال وسواس فکری عملی همراه باشد.

انواع وسواس اجباری ؟

darmane_vasvas_books.jpg


وسواس جبری انواع مختلفی دارد. انواع متداول وسواس را می توان به شرح زیر ذکر کرد:
وسواس آلودگی یا آلودگی و اجبار تمیز کردن: وضعیتی است که فرد معتقد است لباس و بدنش توسط عواملی مانند آلودگی ، میکروب ، گرد و غبار ، مواد شوینده یا ادرار آلوده شده و به طور مداوم تمیز می شوند.
وسواس شک و اجبار کنترل: شرایطی است که اشیا of مورد نگرانی چندین بار بررسی می شوند تا اضطراب ایجاد شود وقتی که فرد فکر می کند درب باز است یا آهن در پریز مانده است.
وسواس جنسی: این حالت داشتن افکار یا تصاویری است که برای فرد و سن او مناسب نباشد ، شرم آور یا غیرقابل قبول باشد. فرد در دور نگه داشتن این افکار از سر خود مشکل دارد و از رفتارهایی که می تواند نسبت به دیگران سو تفاهم شود ، می ترسد.
شمارش اجبار: وضعیتی است که فرد دائماً پیاده روها ، ماشین ها را رد می کند یا کف خانه ها را می شمارد.
تکرار اجبار: رفتارهایی که می توان سه بار باز و بسته شدن قفل یا 4 بار کلیک در را قبل از قفل شدن در مشاهده کرد.
چگونه وسواس اجباری درمان می شود؟
اکثر افراد مبتلا به وسواس از این بیماری آگاه هستند. او می داند که افکار و اعمال وسواسی و تکراری او قانع کننده است و بر زندگی او تأثیر منفی می گذارد ، اما هنوز هم نمی تواند افکار و رفتارهای خود را کنترل کند. این افراد با آگاهی از طبیعی نبودن افکار و اعمالشان ، بیماری های خود را برای سالهای طولانی پنهان نگه می دارند. این روند بهبودی فرد را طولانی می کند. بیماران OCD قبل از شروع درمان سعی می کنند بیماری خود را تقریباً 10 سال پنهان کنند. اما اگر فرد بخواهد از شر این افکار و اعمال خلاص شود ، روانپزشک متخصص بیمار و علائم وی را ارزیابی می کند. پس از روشن شدن تشخیص ، درمان با دارو و رفتار درمانی شناختی اعمال می شود. در درمان پزشکی ، از داروهای ضد افسردگی معمولاً برای تعادل سطح سروتونین در مغز استفاده می شود. تقریباً 3 تا 4 ماه طول می کشد تا دارو اثر بگذارد. در این دوره ، قطع مصرف داروها به دلیل مثر نبودن آنها و ادامه مصرف با دوز و مدت زمان توصیه شده توسط پزشک بسیار مهم است. استفاده طولانی مدت از داروها بعد از اینکه فرد احساس خوبی کرد از بروز بیماری وسواس جلوگیری می کند. بنابراین نباید بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را ترک کرد. از طرف دیگر ، در رفتار درمانی شناختی اطمینان حاصل می شود که فرد برای جلوگیری از افکار و اعمال فرد ، با احساسات اساسی مانند ترس روبرو می شود. بنابراین فرد از رفتار وسواسی خود دور نگه داشته می شود. جلسات درمانی که معمولاً در دوره های هفتگی انجام می شود ، تقریباً برای 12 تا 20 جلسه ادامه دارد. استفاده از کارهای انجام شده در طول جلسه در زندگی روزمره میزان موفقیت درمانی را افزایش می دهد. کیفیت زندگی فرد با درمان اختلال وسواس فکری عملی افزایش می یابد. بر این اساس ، زندگی اجتماعی و شغلی فرد به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
می توانید در مورد مسائلی که درباره بیماری وسواس تعجب می کنید از تیم متخصص ما در وب سایت ما استفاده کنید

منبع: روانشناس و مشاور - بهترین روانشناس تهران | خانم دکتر لیلا جبلی
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا