آنچه سبب بی‌بهره ماندن از قرائت قرآن می‌شود

ARIANA

ARIANA

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
(بسم الله الرحمن الرحیم)
بسیاری از ما قرآن می‌خوانیم و یا دوست داریم که بخوانیم، اما وقتی هم که قرآن می‌خوانیم هر چند که از نور آن بهره‌ می‌بریم اما گویی لذتی برایمان ندارد، تاکنون به علتش اندیشیده‌ایم؟





معنای تدبر در قرآن این است که خواننده آن هنگام تلاوت به معانی آیات توجه کند، در آن تفکر نماید و پس از اندیشیدن از معارف قرآن درس بگیرد و سرگذشت‌های آن برای او عبرت‌آموز باشد.

قرآن کریم کتاب حق است و برای هدایت همه انسان‌ها نازل شده است؛ یکی از زمینه‌های هدایت، تلاوت قرآن همراه با تدبر است ولی برخی بر اثر «گناه» دلشان بیمار می‌شود و توفیق تدبر در قرآن نصیب‌شان نمی‌شود.

خداوند در این زمینه می‌فرماید: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آیا به آیات قرآن نمى‏اندیشند یا [مگر] بر دل‌هایشان قفل‌هایى نهاده شده است»، (سوره مبارکه «محمد(ص)»، آیه 24).

دلبستگی به دنیا و گناه مانع توجه و تفکر در قرآن و آیات الهی است. گناه قفل محکمی در آیینه دل است. درست مانند درب‌های معمولی که با قفل آن را می‌بندند.

برای فهمیدن معانی قرآن از سوی خدای مهربان حجاب و مانعی نیست، باید آیینه دل را از زنگار گناه پاک کرد، آنگاه می‌توان با نگاه کردن به قرآن، جمال دوست را در آن دید و به محض برخورد با قرآن و معانی آیات آن قلب انسان جذب کلام خدا و پیام او می‌شود.

ثنایی غزنوی می‌گوید: کسی که مانند اهل دنیا، اهل فساد و تباهی باشد، کی تواند محرم اسرار قرآن شود.

اگر می‌خواهی اهل قرآن شوی ابتدا خویشتن باید شست.

کی توان با همرهان خطّه کَونُ و فساد/ جان خود را محرم اسرار فرقان داشتن

خویشتن اول بباید شست از گرد حُدوث/ آنگهی خود را چو قرّا ز اهل قرآن داشتن

 
mohsenzelzele

mohsenzelzele

کاربر تالار
کاربر تالار
با سلام خدمت دوستان
این پستی که من می نویسم رو دوست دارم همه بخونن یه کم بهش توجه کنن
این پستی که شما نوشتید اشتباه نیست ولی من نظر دیگری دارم در مورد تلاوت قرآن
در این دوره به نظر من یک مشکلی که وجود داره اینه که اصلا قرآن نمی خونیم یعنی کار به اون جا نکشیده که حالا طرف مثلا 10 بار قرآن خونده و حالا میگه من لذت نمی برم و در جواب شما می گید باید تدبر کنید در قرآن
یه جور دیگه میگم دلیل این که قرآن نمی خونیم می دونین چیه؟ دلیلش اینه که قرآن نمی خونیم!!
ببینید قرآن رو وقتی برای چند بار اول می خونید براتون غریبه هست و اصلا با الفاظش مانوس نیستید و اصلا چیز خاصی انگار براتون نداره بعد برا همین دیگه ولش می کنید به امان خدا
در شروع کار خواندن قرآن یه کم برای انسان سخته ولی من توصیه می کنم یه کم این سختی رو تحمل کنید و به خوندنتون ادامه بدید
بعضی ها انتظار نداشته باشن که حالا وقتی برای بار اول و دوم قرآن رو خوندن به مفاهیم قرآن برسن و بلافاصله نگن اه چرا مثلا هیچی نداره و این کلمات عربی چی هستش و اینا (من رک میگم حرفمو)
ببینید روش خوندن قرآن مهمه
آدم برای خوندن قرآن در دفعات اول نیاز به انگیزه داره و این خیلی مهمه. شما اول از همه نیاز دارین به انگیزه برای خوندن.
برای شروع خوندن قرآن سوره ی یوسف رو انتخاب کنید. با توجه به این که خود قرآن گفته در ابتدای سوره ی یوسف این داستان یکی از زیباترین داستان هاست که به پیامبر وحی شده. با توجه به این که فیلم حضرت یوسف رو هم دیدید و داستانش رو هم کاملا می دونین این سوره رو باز کنید از اول با آرامش و با دقت بخونید با معنی. و تو ذهنتون داستان رو با فیلمی که دیدید مطابقت بدید و می بینید که بخش زیادی از فیلم مطابق با آیات قرآن ساخته شده. داستان زیبایی هست اگر سوره ی یوسف رو با یکی از ترتیل خون ها گوش بدید خیلی خوبه.
سوره ی یوسف رو که خوندید حالا ممکنه یکی تو دو هفته بخونه یکی تو یه روز یکی تو یک ماه فرقی نمی کنه ولی بخونیدش. انگیزه ی خوبی میده به آدم. بعد از سوره ی یوسف سوره ی رعد که بعد از سوره ی سیوسف هست اون رو شروع کنید به خوندن. سوره ای هست کوچک که 6 صفحه هست اما بسیار بسیار پر محتوا با مفاهیم بلند و واقعا زیباست در عین حال به آدم واقعا تلنگر میزنه که حواسشو جمع کنه و به آدم یه شک میده
بسیار زیبا بیان شده و توحید و خداوند رو خیلی زیبا توصیف می کنه. این سوره رو با معانیش بخونید خیلی هم نمی خواد حساس بشید با آرامش بخونید و همون که یه دور معانیش رو بخونید به نظرم کافیه. این دو سوره رو که خوندید کم کم به قرآن علاقه مند میشید و با قرآن مانوس. اگه خواستید دوباره این دو سوره رو بخونید برای بار سوم هم بخونید هر چی بیشتر بهتر. وقتی مانوس شدید با قرآن اون وقت دیگه یه برنامه ی خیلی کوچیکی در حد مثلا روزانه 15 دیقه برای خودتون بچینید و حالا هر جوری که خواستید شروع کنید به قرآن خوندن. همین کافی است و چیز زیادی نیست.
فقط فراموش نکنید حتما حتما تلاوت های زیبای قرآن رو گوش بدید چه قرائت چه ترتیل چون به آدم انگیزه میده برای قرآن خوندن
ممنونم که توجه می کنید
 
ARIANA

ARIANA

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
دوست عزیز من باحرف شما کاملاموافق هستم.وخیلی ممنون ذکرکردین.وروش بهتر راارائه دادین.
خب مادرخواندن عربی یکم مشکل داریم درتلفظ
زبان عربی جزوه 5زبان سخت دنیاست(البته ذکرکنم برای مازیاد سخت نیست چون ما زبان فارسی هستیم وبه عربی خیلی نزدیک هم هستند.ویادگیریش برای ماکاری نداره.فقط یکم سعی میخواهد)
طرف فرانسوی قرآن راحت میخونه برای اون هاسخت تره که باحروف وعلامت های مااشنا نیستن ماکه اشناهستیم فقط4حرف زبان عربی نداره (گ-پ-ژ-چ)
حالا درخواندن شایدزیاددل چسب نباشه چون خوب نمیتونیم بخونیم یک راهش اینه که طرزدرست خوندنش بشنویم سعی کنیم مثل آن بخوانیم.خدایش انگیزه میده.
توگوشیتون یاکامپیوترباشه روزی 15یا30دقیقه گوش کنید.برکاتش زندگی تون راپرمیکنه عاقبت به خیرمیشین.

پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله:هر كس قرآن را بشنود ، خداوند به ازاى هر حرفى ، يك حسنه براى او مى‏نويسد و در زمره كسانى كه قرآن مى‏خوانند و [از درجات و پلّه‏هاى بهشت ]بالا مى‏روند، محشور مى‏گردد

به این صفحه بروید دانلودش کنید..............دانلودقرآن باترجمه فارسی

 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا