اخبار روز دنياي موسيقي كشور

  • شروع کننده موضوع aminmr73
  • تاریخ شروع
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
قصد دارم در اين تاپيك هر روز بهترين و بروز ترين اخبار حوضه موسيقي داخلي رو بزارم:7009:
از قبيل تمام اخبارحاشيه اي اهالي موسيقي تا اخبار كنسرت ها




منتظر باشيد:thumbsupsmileyanim::thumbsupsmileyanim::هه
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
دلایل «ورود ممنوع» برج میلاد به برخی چهرههای سرشناس موسیقی چیست؟

سیاست جدید مدیران برج میلاد در اعطای سالن همایشها به خوانندهها

v6-1.jpg





* شورای گزینش
یکی از تهیه کنندههای سرشناس عرصه موسیقی پاپ پس از پیگیری و تماسهای خبرنگار «موسیقی ما» در این باره میگوید: «مسئولین برج میلاد چندی ست که به قول خودشان، شورایی را برای انتخاب و تائید صلاحیت چهرههایی که قرار است در این سالن به اجرای برنامه بپردازند، تشکیل دادهاند. در این شورا که اصلا معلوم نیست اعضایش چه کسی است و با چه معیارهایی این انتخابها صورت میگیرد، برخی از چهرهها و گروهها فاقد صلاحیت اجرای برنامه در این سالن معرفی میشوند و اجازه برگزاری کنسرت در این سالن را ندارند.» این اتفاق در حالی صورت گرفته که بر اساس قوانین عرفی که در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعمال میشود، خوانندهها مجازند در همه سالنهای تهران به اجرای برنامه ، در صورت اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه، به اجرای برنامه بپردازند.

* ستاره سوزی...
در ماههای گذشته چهرههایی چون «فرزاد فرزین»، «محسن یگانه»، «گروه سون» و ... پس از پیگیریهای فراوان موفق به دریافت صلاحیت اجرای زنده در سالن برج نشدند تا کنسرتهایشان به سالنهای دیگر تهران منتقل شوند. اتفاقی که باعث تعجب بسیاری از اهالی موسیقی شد. در این بین «مرتضی پاشایی»، «احسان حق شناس»، «محمد علیزاده» و «شهرام شکوهی» که تاکنون همه اجراهای زنده تهران شان در سالنهایی به جز برج میلاد برگزار میشد، به یک باره برنامههایشان را در برج میلاد روی صحنه بردند تا تناقضهای این اتفاق و سیاست گذاری جدید مسئولین برج میلاد، چند برابر شود.

* گزینشی در کار نیست!
پیگیری خبرنگار «موسیقی ما» از مسئولین سالن برج میلاد به «بی آزار» (مدیر برگزاری برنامههای اجرایی در سالن همایشهای برج میلاد) ختم شد و ایشان پاسخگویی در این رابطه را از وظایف مدیر روابط عمومی برج دانست. پس از عدم پاسخگویی جناب «بی آزار»، خبرنگار «موسیقی ما» در گفتگو با «محمد جعفری» (مدیر روابط عمومی برج میلاد) درباره سیاست جدید این مجموعه در واگذاری یا عدم واگذاری سالن همایشها به برخی چهرههای موسیقی سوالاتش را عنوان کرد. مدیر روابط عمومی برج میلاد نیز در پاسخ به این سوالات به «موسیقی ما» گفت: «اولا کلیت این ادعا از نظر مدیران برج میلاد منتفی است و به هیچ وجه سیاستهای این مجموعه، سیاستهایی گزینشی نیست. وجود شورای اعطای صلاحیت برگزاری کنسرت در برج میلاد هم کاملا کذب است و به هیچ عنوان مورد تائید ما نیست. اما برخی استانداردها از سوی مدیران برج میلاد تعیین شده که بر اساس آنها، برخی چهرهها اجازه برگزاری برنامه در این سالن را ندارند.» وی افزود: «تیم نظارتی مجموعه فاکتورهایی از قبیل «محتوای برنامه» و «کم فروشی» خواننده را از عوامل مهم در این تعیین صلاحیت معتبر میدانند. مثلا خواننددهای که قرار است 70 دقیقه به اجرای برنامه بپردازد، در مواقعی پیش آمده که دیرتر روی صحنه آمده و با تاخیر برنامه را شروع کرده است. عدهای نیز به جای اینکه خودشان روی صحنه بخوانند، میکروفن را به سمت مردم میگیرند و کلا چهل درصد کنسرت را مردم میخوانند! به هر حال ما برای جلب رضایت مخاطبان برنامه نهایت سعیمان را میکنیم که اجازه ندهیم این کم فروشیها، باعث بدبینی مردم شود. از سوی دیگر در تمام سالنهای دنیا، مدیران آن هستند که بر اساس استانداردهایی که تعریف میکنند، پذیرای چهرههایی هستند که اعتبار سالن شان حفظ شود. ما هم بر اساس این عرف جهانی، حق و صلاحیت این را داریم که برای سالن برج تصمیم گیری کنیم. ما در بحثهای محتوایی کنسرتهایمان نیز به شدت وسواس داریم و اجازه نمیدهیم خوانندهای در برنامههایش روندی تکراری و خسته کننده را اعمال نماید. برای همین به کنسرت گذارها و تهیه کنندهها هم فاکتورهایی را تعیین کردهایم که باید بر اساس آنها برنامههای اجرایی، روندی جذاب و سرگرم کننده داشته باشد و در عین حال کیفیت هنری برنامه و محتواییاش، حفظ شود». توضیحات «محمد جعفری» در حالی ست که در یک ماه گذشته چهرههایی از قبیل «بابک جهانبخش» و «مازیار فلاحی» در کمتر از یک ماه، بیش از ده سانس برنامه یک شکل و یک فرم را در این سالن به روی صحنه بردهاند.

*ما مستقلایم!
جعفری در پاسخ به این سوال که «نام افرادی که در این باره تصمیم گیری نهایی میکنند چیست؟» توضیح داد: «این افراد مجموعه مدیران برج میلاد هستند. مجموعهای که تصمیمات کلان آن را میگیرند و سیاست گذار این جریانها هستند.» خبرنگار «موسیقی ما» در ادامه سوال «سالنهای کنسرت در جهان معمولا به بخش خصوصی تعلق دارند که تصمیم گیریهای کلان شان را مدیران این سالنها تعیین میکنند. اما برج میلاد مجموعهای دولتی ست و تمام چهرهها حق استفاده از آن را دارند»، را مطرح کرد که جعفری در این باره نیز توضیح داد: «شرکت برج میلاد، شرکتیست که به صورت مستقل با مجموعه میلاد در همکاریست. کیفیت و محتوا برای برگزاری هر برنامه در این سالن بسیار حائز اهمیت است و بخاطر همین با تعاملات صورت گرفته، سعی کردهایم بیشتر به بحثهای محتوایی در اجراهای زنده این سالن بپردازیم.»

* به کجا چنین شتابان؟
برج میلاد به عنوان یکی از اصلیترین سالنهای برگزاری کنسرتهای موسیقی در کشور، در سالهای گذشته سهم زیادی را در گرم شدن بازار کنسرتهای داخلی و بازار پاپ داشته است. اتفاقی که باعث شد مارکت موسیقی، بتواند در سالهای گذشته خیز بلندی در راستای تحول در این حوزه بردارد و بتواند به صورت مستقل، چرخه اقتصادی جالب توجهی را نیز تجربه نماید. شرکتهای جدید و تهیه کنندههای جوان وارد گود شدند تا این بازار از سیطره تهیه کندههای سنتی و در اصلاح «لاله زاری» در بیاورند تا خوانندهها و فعالین این حوزه بتوانند با استقلال کاری بیشتری به فعالیت بپردازند. اما تصمیمات جدید سیاست گذاران و مدیران این سالن در واگذاری یا عدم واگذاری این سالن به چهره های پاپ، و نگاه گزینشی که بوجود آمده، قطعا میتواند در سمت و سو دادن به سلیقه مخاطب موسیقی تاثیرات فراوانی داشته باشد و با توجه به اینکه مشخصا یک نهاد اجرایی، صرفا بایستی مجری برخی تصمیمات باشد، اعمال ********ینگ و نگاه گزینشی در انتخاب چهرههای موسیقی برای اجرای زنده در این سالن، چندان نمیتواند مثمر ثمر واقع شود.


منبع: اختصاصی موسیقی ما
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
«رضا یزدانی» به دیدار دوستداران اهوازی خود می رود

y25203_0-1.jpg



27 مهر و با برگزاری کنسرت در سینما هلال




کنسرت «رضا یزدانی» روز بیست و هفت مهر در شهر «اهواز» برگزار می شود و خواننده آلبوم «خاطرات مبهم» در سینما «هلال» این شهر به دیدار دوستداران خود می رود.
این در حالی است که اجرای تهران این خواننده نیز روز ششم آبان و در برج میلاد برگزار خواهد شد و وی قطعاتی از آلبوم جدید خود را نیز اجرا می کند.
آلبومی که در مرحله میکس نهایی قرار دارد یزدانی در برنامه تور کنسرت های خود شهرهای ساری ، رشت ، شیراز و بندر عباس را هم مدنظر دارد اما به احتمال خیلی زیاد کنسرت شهرهای فوق به پس از ماه محرم و صفر موکول می شود.
از سوی دیگر سری دوم مجموعه «عقاید یک آکتور سینما» به تازگی با حضور رضا یزدانی منتشر شده است. در این مجموعه «ساره بیات» با یزدانی گفتگوی مفصلی انجام داده است و پشت صحنه های کنسرت ها و تمرینات ورزشی و زندگی شخصی او نیز در این برنامه قرار دارد.
در بخش دیگر از همین سری نیز «ریما رامین فر» با «علیرضا خمسه» گفتگویی را انجام داده است.




منبع:

اختصاصی موسیقی ما
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
میلاد ترابی: با فرزاد حسنی به این نتیجه رسیدیم که این قطعه را باید «روزبه نعمت اللهی» بخواند

jklkljgg-1.jpg



«خانومی که شما باشی» عنوان یک برنامه کاملا زنانه به تهیه کنندگی و اجرای «آزاده نامداری» می باشد. سری اول این برنامه در ایام نوروز 91 از شبکه دوم سیما پخش شد و با استقبال خوبی همراه شد. سری جدید آن قالب مستند دارد و از روز چهاردهم مهر 92 پخش آن آغاز شده است و شامل بیست قسمت می باشد. اما تیتراژ این برنامه در نوع خود جالب است. «روزبه نعمت اللهی» در تیتراژ برنامه خانومی که شما باشی برای نخستین بار ترانه ای از «فرزاد حسنی» را اجرا کرده است. «میلاد ترابی» در گفتگو با سایت «موسیقی ما» از آهنگسازی و تنظیم این قطعه که «مغناطیس» نام دارد و تجربه اولین همکاری با روزبه نعمت اللهی سخن گفت:

*پیش از تولید قطعه «مغناطیس» با «روزبه نعمت اللهی» آشنایی داشتید؟
خیر. هیچ آشنایی با «روزبه نعمت اللهی» نداشتم و یکی دو بار در کنسرت ها همدیگر را دیده بودیم. روزبه پسر خوبی به نظر می رسید و همیشه حس خوبی نسبت به او داشتم و پس از دیدار وی حسم به یقین تبدیل شد. زیرا یک انسان بسیار متشخص و خواننده توانایی است.

*کارهای او را پیگیری می کردید؟
اصولا کار همکاران را پیگیری نمی کنم چون در کارهایی که خودم برای دیگران می سازم تاثیر می گذارد. در این حوزه داشته های شما از شنیده ها است و در هر صورت تاثیر می گذارد. من کارها را خیلی گوش نمی کنم مگر اینکه یک کار خاص ارائه شود و هرجا که بروید آن را بشنوید. البته دو سه سال است که چنین کارهایی در موسیقی ما تولید نشده است! ولی زمانی که قرار باشد که با کسی کار کنم حتما در مورد آثارش تحقیق می کنم. هنگامی که «فرزاد حسنی» این ترانه را گفت و مشورت داشتیم به اتفاق به این نتیجه رسیدیم که این ترانه را باید روزبه بخواند.

*چرا؟
روزبه لحن گفتار و استایل خاصی دارد و با توجه به این ترانه که روتین نبود در مشورت ها به این نتیجه رسیدیم. من از آن موقع چند روز کارهای روزبه را پیگیری کردم و با استایل او بیشتر آشنا شدم تا بتوانم اثر شایسته ای برای او تولید کنم و فکر می کنم نتیجه خوبی داشته است.

*اتفاقا بیشتر کارهای روزبه نعمت اللهی حماسی است. همین مساله برای شما ریسک محسوب نمی شد؟
ریسک اصلی برای روزبه است ولی قاعدتا شما باید در مواردی نرمش داشته باشید. روزبه برای جذب مخاطب بیشتر به نظر من فکر درستی کرد که این کار را خواند و یک خواننده نمی تواند همیشه در یک مسیر خاص حرکت کند. به عنوان مثال زمانی که «محسن یگانه» فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد ، هیچ کس فکر نمی کرد که او یک روز آهنگ 6 و 8 هم بخواند اما می خواند و جواب می گیرد. موضوع این است که شما باید نرمش داشته باشید و فکر می کنم این نرمش روزبه باعث اتفاقات خوبی برای او می شود.

*احتمال ادامه همکاری شما با این خواننده وجود دارد؟
او خواننده خیلی خوبی است و از همه مهمتر یک فرد بسیار شخصیت است و هر کمکی که از دست من بر بیاید در ادامه راه برای او انجام می دهم.

*صحبتی برای ادامه این فعالیت مطرح شده است؟
آلبوم روزبه به تازگی منتشر شده است. در شرایط فعلی هم خودم درگیر کارهای خوانندگان دیگر هستم. اما صحبت هایی شده است تا انشالله بتوانیم در کارهای بعدی همکاری های بیشتری داشته باشیم. روزبه را دوست دارم و از او استقبال می کنم.

*ادامه همکاری با «فرزاد حسنی» چطور؟
فرزاد حسنی دوست هفت یا هشت ساله من است. ما اگر همکاری هم نداشته باشیم حداقل هفته پنج بار با هم صحبت می کنیم و در بدترین حالت هفته ای یک بار همدیگر را می بینیم! فرزاد خیلی کم ترانه می نویسد و برای هر ترانه ای که تا کنون نوشته است من را قابل دانسته و علاوه بر مشورت ، آهنگسازی و تنظیم آن را به من سپرده است. همکاری های مشترک ما تا زمانی که زنده هستیم ادامه دارد!

*از فعالیت های شخصی خودتان چه خبر؟
مشغول همکاری با دو خواننده آلبوم اولی خوب به نام های آقایان «شهرام میرجلالی» و «حسین توکلی» هستم. آلبوم «شهرام شکوهی» را پیگیری می کنیم و به امید خدا تولید آلبوم جدید «محمد علیزاده» را از اواخر این ماه آغاز خواهیم کرد. شهرام کمی درگیر کنسرت ها و اجراهای خود شد و همین مساله کمی در کار وقفه ایجاد کرد و در تلاش هستیم که سرعت فعالیت ها را بیشتر کنیم. در آلبوم جدید «مهدی احمدوند» و «مرتضی پاشایی» نیز حضور دارم. شاید آلبومی که به بازار ارائه کردم را با همان تنظیم ها بازخوانی کنم و یک نسخه دیگر را در فضای مجازی قرار بدهم. همچنین در همان بازخوانی ها احتمالا یک قطعه را من با «محمد علیزاده» می خوانیم.









منبع:
اختصاصی موسیقی ما
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
پاسخ : اخبار روز دنياي موسيقي كشور

انتشار مجموعه تصویری کنسرت یونیسف در تهران با بیش از چهار سال تاخیر


این کنسرت، فقط کنسرت «مهران مدیری» نیست!
fw-1.png




مجموعه تصویری کنسرت یونیسف در تهران با بیش از چهار سال تاخیر منتشر شد. مجموعهای که دو هفتهای هست در ویترین اکثر سوپر مارکتها خودی نشان میدهد ولی استفاده از عنوان: «کنسرت مهران مدیری»، سر و صداهای زیادی را در رسانه ها به دنبال داشته است.
برخی رسانهها لقب «کلاه بردار» را برای شرکت توزیع کننده این اثر استفاده کردهاند. اینکه حق دارند یا نه، مهم نیست ولی ماجرای این مجموعه که به نام «کنسرت مهران مدیری» در شبکه نمایش خانگی منتشر شده، داستان عجیب و غریبی دارد. سال 87 خبر کنسرت مشترک چند چهره سرشناس آن زمان به یک باره در رسانه ها منتشر شد. مهران مدیری، علیرضا عصار، مانی رهنما و رضا یزدانی قرار بود در یک اجرای گروهی، با حمایت یونیسف، کنسرتی را در تهران روی صحنه ببرند. محمد رضا فروتن و نیکی کریمی هم به عنوان مجریان این برنامه معرفی شدند تا جذابیت رسانهای موضوع چند برابر شود. در آن سالها همه کنسرتهای داخلی در سالن همایشهای وزارت کشور برگزار میشد و برج میلادیی هنوز وجود نداشت.
ترافیکهای مرکز شهر و ماجراهای خاص اجرای برنامه در این سالن هم که همیشه سوژه خاص رسانهها بود. اما این کنسرت خیریه باعث شده بود که حتی رسانهها دیگر کوتاه بیایند و با یک حمایت همه جانبه کاری کنند که این برنامه به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی شود. آن کنسرت در آن سال برگزار شد و فقط اتفاقی که در لحظات آخر باعث شد کمی خارج از برنامه برگزار شود، صادر نشدن مجوز حضور فروتن و نیکی کریمی روی سن بود که باعث شد این دو چهره در ردیف جلوی سالن بنشینند و در همه سانسهای برنامه فقط نظارهگر کنسرت باشند.
رضا یزدانی با سرماخوردگی وحشتناکی روی سن رفت و اولین اجرای زنده این خواننده بعد از به شهرت رسیدناش، همین برنامه ای بود که آن زمان و در اوج بیماریاش، جمله عجیباش در باره آن، تیتر یک خیلی از رسانهها شد: «حتی شده جسدم روی سن برود، میروم!». از آن برنامه سالهای زیادی گذشته و بازار موسیقی کشور دچار تغییر و تحولات گستردهای شده است.
دو هفتهای هست که مجموعهای در شبکه نمایش خانگی منتشر شده که روی بسته بندی آن به صورت برجسته و با فونتی درشت نوشته شده: «کنسرت مهران مدیری!». بعد از بررسیهای به عمل آمده، بالاخره مشخص شد همان کنسرت یونیسف پس از 5 سال توانسته مجوز انتشار بگیرد و شیطنت شرکت صاحب امتیاز باعث شده با این نام منتشر شود. دلایل حذف عصار از این مجموعه هم مشخص نیست و یکی از بزرگترین علامت سوالهای این مجموعه است. تماشای این مجموعه از این بابت پیشنهاد میشود که کنسرت رو های امروزی میتوانند به خوبی فضای برنامههای آن سالها را در کشور بهتر دریابند و قدر کنسرتهای خسته کننده و تکراری این روزها را بهتر بدانند!منبع:
اختصاصی موسیقی ما


 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
پاسخ : اخبار روز دنياي موسيقي كشور

همراه با يادبود فريدون فروغي؛


دومين برنامه 1000صدا در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود


gh-1.jpg



دومين برنامه 1000 صدا امروز پنجشنبه در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود. به گزارش خبرنگار موسيقي ما دومين برنامه از سلسله برنامه هاي 1000 صدا امروزپنجشنبه 18 مهرماه ساعت 17 باحضور اهالي موسيقي ، منتقدان و خبرنگارن برگزار میشود. اين برنامه به اجرا 10 خواننده اختصاص دارد كه در طول برنامه قطعاتي از خود را اجرا میكنند و نهايتا بهترين قطعه و بهترين خواننده انتخاب میشوند. در روز پنجشنبه 18 مهرماه، ساعت 15، در فرهنگسراي ارسباران افرادی همچون محمدعلي بهمني، عليرضا بندری ، پدرام كشتكار و مهدي يغمايي حضور خواهند داشت تا بهترينهای اين روز را انتخاب كنند. گفتني است گروه جوان و پرطرفدار مانوها در اين برنامه به اجراي افتخاري برنامه مي پردازند. همچنين اين برنامه يادبودی از فريدون فروغي را همراه خواهد داشت. اجراي اين برنامه را آرش نصيري به عهده دارد. ورود در دومين برنامه 1000 صدا در فرهنگسراي ارسباران براي عموم آزاد است.منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
نیما مسیحا: آلبوم که رفت برای تولید، اطلاعات نهایی اش را بیان می کنم!

IMAGE634163503000937500-1.jpg



در گفتگو با خواننده آلبوم «توهم» عنوان شد؛
«نیما مسیحا» سال 90 را با انتشار آلبوم «توهم» آغاز کرد. وی در این مدت تک قطعاتی را منتشر کرد و کار ساخت آلبوم جدید خود را نیز پیگیری می کرد.

آلبوم جدید او تقریبا نیمی از مراحل تولید را سپری کرده است و احتمال انتشار آن تا پایان سال جاری وجود دارد. نیما مسیحا در مورد مراحل ساخت آلبوم جدید خود به خبرنگار «موسیقی ما» گفت: «این روزها مشغول تولید آلبوم سوم هستم. کارها را یک به یک و با سلیقه خودم جمع آوری می کنم و مراحل انتخاب شعر و ملودی را با دقت پیگیری می کنم. فکر می کنم این آلبوم کار متفاوتی با سایر آثاری باشد که تا کنون مخاطبان با صدای من شنیده اند. سعی می کنم از تجاربی که در این چندین و چند سال کسب کرده ام برای هرچه بهتر شدن آثار استفاده کنم. با وسواس زیاد کارها را انجام می دهم و در همه بخش ها اعم از ترانه و ملودی و تنظیم خودم دخیل هستم و نظارت می کنم. تا الان حدودا چهار قطعه آماده دارم و نیمی از آلبوم آماده شده است و خودم آن کارها را فوق العاده دوست دارم.» او در مورد زمان انتشار این اثر افزود: «امید دارم که این آلبوم تا پایان سال جاری منتشر شود و هر روز به صورت مستمر مراحل تولید را پیگیری می کنم. متاسفانه ما نمی توانیم تاریخ دقیقی را به مخاطبان ارائه کنیم زیرا مراحل اخذ مجوز و انتشار امکان دارد که زمان زیادی را خود اختصاص بدهند. تلاش می کنم که این اثر در کوتاه ترین زمان اما با بهترین کیفیت به دست مخاطبانی که کارهای من را گوش می کنند برسد. از تک تک این عزیزان تشکر می کنم که به من با محبت های بی پایان انرژی می دهند. پیغام های این عزیزان را دریافت می کنم و برای پیشبرد کارها خیلی به من کمک می کنند. به عنوان مثال اگر در آلبوم «توهم» مشکلات ناشر وجود نداشت باید زودتر به بازار می آمد. فکر می کنم آن آلبوم حدود شش یا نه ماه زودتر باید منتشر می شد ولی متاسفانه ناشر مشکلاتی داشت و بدقولی کرد.»

وی در مورد تیم سازنده نیز گفت: «اگر اجازه بدهید در مورد عوامل سازنده آلبوم پس از نهایی شدن قطعات صحبت کنیم. امکان دارد که در دقیقه نود یک ترک از آلبوم کنار گذاشته شود و یا قطعه ای به مجموعه اضافه شود. به طور کل سعی می کنم زمانی که قرار است سی دی در شرکت رایت شود اطلاعات نهایی آلبوم را بیان کنم! تلاش کردم در این مجموعه از کسانی استفاده کنم پتانسیل بالایی برای قطعات پاپ دارند و آهنگسازان جوانی هستند که توانا هستند. منظورم از پتانسیل این است که از نظر من آینده روشنی دارند و مطمئن هستم که در نهایت آلبوم خوبی تولید می شود.»

مسیحا در پایان پیرامون بحث اجراهای زنده خاطرنشان کرد: «پیگیر برگزاری کنسرت هستم و صد در صد سعی می کنم که امسال در تهران و سایر شهرستانها برنامه داشته باشم. من در شهرستانها اجراهای زیادی نداشتم و دوست دارم که در کنسرت ها فقط محدود به تهران نباشم. مخصوصا شهرستانهایی که می دانم مخاطبان بیشتری دارم را در اولویت قرار می دهم که در این بین می توانم به رشت ، تبریز و اهواز و... اشاره کنم. یا متاسفانه تا کنون در استان مازندران کنسرتی را برگزار نکرده ام اما می دانم که اگر برنامه ای داشته باشم موفق خواهد بود. سعی می کنم به دیدار عزیزانی که در شهرستانها هستند بروم و حتما قبل از انتشار آلبوم جدید در تهران به روی صحنه می روم. پیش از ماه محرم برنامه ای ندارم و برای بعد از ایام سوگواری هنوز برنامه ای قطعی نشده است اما صد در صد کنسرت بزرگی خواهم داشت. در حال مذاکره هستیم و به محض قطعیت از طریق سایت «موسیقی ما» اطلاع رسانی خواهم کرد.منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
 
aminmr73

aminmr73

کاربر تالار
کاربر تالار
گفتوگو با لوريس چكناواريان رهبر اركستر

01_1-1.jpg



اركستر در ايران وضعيت غمانگيزي دارد


لوريس چكناواريان رهبر اركستر ايراني است كه تاكنون بيش از 75 اثر شامل سمفوني، اپرا، موسيقي مجلسي، كنسرتو براي پيانو، ويلن، گيتار، ويلن سل و پيپا، موسيقي باله، آثاري براي گروه كر، يك ركوئيم و يك اوراتوريوو بيش از 45 موسيقي فيلم ساخته است.از معدود هنرمنداني است كه مصاحبههاي مطبوعاتي را دوست دارد و از گفتوگو لذت ميبرد. نقاشي ميكشد، شعر و داستان مينويسد، در عرصه موسيقي كار ميكند و بارها گفته است دوست دارد همه هنرها را تجربه كند.اين هنرمند پس از زلزله ارمنستان نشان داد تمايل زيادي هم براي انجام كارهاي انساندوستانه دارد. چكناواريان پس از اين حادثه، كيلومترها مسير را پياده پيمود تا براي زلزله زدگان كمكهاي مالي جمعآوري كند. او همچنين موفق به دريافت مدال از سوي رئيسجمهور اتريش هم شده است.با او درباره تازهترين فعاليتهايش و همچنين نگاهش به موسيقي كشورمان به گفتوگو نشستيم.

  • آقاي چكناواريان، اگر اجازه بدهيد فعاليت شما در سبكهاي مختلف موسيقي را مورد بازخواني قرار دهيم...
موسيقي انواع مختلفي دارد و من به اغلب آنها علاقهمندم؛ پاپ، سنتي، جاز و انواع فولكلورهايي كه در موسيقي وجود دارند گاهي به دلم مينشيند ولي علاقه و دلبستگي اصليام به موسيقي كلاسيك است، چون با آن بزرگ شدهام. البته در ارتباط با موسيقي تعصب چيز خوبي نيست. موسيقي مانند لباس است كه برتن انسان با هر فرهنگ و قومي وجود دارد. همانطور كه هر قومي لباس خاص خودشان را دارند، موسيقي مخصوص خودشان را هم مينوازند.


  • چه كارهايي در زمينه موسيقي ايراني انجام دادهايد و چه نوع موسيقي ايراني را ميپسنديد؟
در موسيقي ايراني بيشتر تمايلم به موسيقي زورخانهاي است. در كودكي از طريق راديو با صداي «شيرخدا» آشنايي پيدا كردم و به آن علاقهمند شدم و به همين خاطر در اپراي «رستم و سهراب» از سازهاي زورخانهاي استفاده كردم.
علاقه و اشتياق من به موسيقي ايراني و زورخانهاي باعث شد طي سالها تحقيق و مطالعه و همچنين همكاري با مرحوم «فرامرز پايور» اپراي باله سيمرغ را به رشته تحرير و اجرا درآوردم كه سعيام بر اين بوده است كه چند صدايي سازهاي ايراني را نشان دهم.


  • تحليل كلي شما از شرايط كنوني موسيقي ايران چيست؟
موسيقي ايران رنگ و بوي مخصوص خود را دارد و اين رنگ و بو در شعر و ادبيات اصيل ايراني ديده ميشود. براي درك موسيقي ايراني بايد با شعر و ادبيات كلاسيك ايران آشنا بود. موسيقي اصيل صرفاً يك موسيقي بيكلام نيست و ارتباط تنگاتنگي با شعر و ادبيات ايراني دارد. به همين دليل اكثر خوانندههاي «اصيل ايراني» از اشعار حافظ، سعدي و مولانا در آثارشان استفاده ميكنند.


  • و اگر از شما بپرسم اساسيترين مشكل و يا ايرادي كه به موسيقي سنتي وارد ميدانيد چيست، چه پاسخي داريد.
موسيقي اصيل ايراني نتوانسته به سمت چند صدايي «پلي فونيك» پيشرفت قابل ملاحظه داشته باشد. هر چند اساتيدي چون مرحوم وزيري، خالقي و صبا زحمت زيادي كشيدند تا موسيقي ايراني زنده و پويا بماند، اما متأسفانه هنوز در تك صدايي «مونوفونيك» مانده است.


  • همين مونوفونيك (تك صدايي) بودن موسيقي ايراني باعث شده نتواند در عرصه بينالمللي جايي براي خود باز كند؟
ممكن است كسي از اين تك صدايي بودن خوشش بيايد ولي موسيقي ايراني بهخاطر ارتباط نزديكش با ادبيات فارسي براي فرهنگهاي ديگري كه با اين زبان آشنا نيستند قابل فهم نيست. اگر ما موسيقي اصيل ايراني را در كشوري چون انگلستان اجرا كنيم به سبب ناآشنايي مردم اين كشور با زبان فارسي شايد چندان مورد توجه قرار نگيرد. روحالله خالقي علاقه داشت موسيقي اركسترال را به مردم معرفي كند اما بعدها به من گفت كه مردم هنگام پخش اين نوع موسيقي راديوهايشان را خاموش ميكنند و علاقهاي به شنيدن موسيقي بيكلام ندارند.
اگر بخواهيم موسيقي اصيل ايراني را همانگونه كه <رابي شانكرال> موسيقي هند را به دنيا معرفي كرد به جهان بشناسانيم بايد بتوانيم آن را بهگونهاي ارائه دهيم كه متكي به شعر نباشد و توسط هنرمنداني ارائه شود كه در جهان شناخته شده باشد.


  • آیا به باور شما در ايران كسي وجود دارد كه بتواند طبق اين شرايط موسيقي ايران را به جهان معرفي كند؟
البته كساني در ايران وجود دارند كه ميتوانند با عنوان يك سفير، موسيقي اصيل ما را به دنيا معرفي كنند و به بسط و گسترش آن بپردازند ولي به دليل حمايت نشدن از آنها در بعد ملي، تمامي حركتهايي كه صورت گرفته بيشتر شخصي بوده نه ملي. همه ميدانيم كه هنر بسيار پرهزينه است، برخي كشورها براي تبليغ فرهنگشان هزينه فراواني ميكنند تا فرهنگ و هنرشان را به دنيا بشناسانند.
متاسفانه در كشور ما نه تنها در اين زمينه كه در هيچ زمينه هنري هزينه صرف شناختن فرهنگ و هنر صورت نگرفته است. اگر شرايطي فراهم شود هنرمندش هم پيدا ميشود چنانچه در «هند» پيدا شد.


  • وضعيت موسيقي اركسترال ايران را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
اركستر در ايران وضعيت غمانگيزي دارد. سازها قديمي و بيكيفيت هستند و سالنها جوابگو نيستند ضمن اينكه هنرستانهاي موسيقي خوبي نداريم كه بتواند موزيسينهاي خوب و زبده تربيت كنند. در موسيقي اركسترال ابتدا بايد به تربيت موزيسينهاي خوب بپردازيم و بهخاطر طولاني بودن زمان يادگيري بايد از آنها حمايت و پشتيباني كنيم تا براي 50 سال آينده اركستر خوب و درخوري داشته باشيم كه بتواند هر قطعهاي را به خوبي اجرا كند.
متاسفانه نوازندگان كنوني به دليل مشكلات مالي هر نوع موسيقي اعم از سنتي، پاپ، جاز و كلاسيك را براي امرار معاش اجرا ميكنند كه باعث ميشود نتوانند به صورت تخصصي موسيقي مورد علاقه خود را پيگيري كنند. البته مردم نيز نياز به بودن يك اركستر ملي خوب در جامعه را احساس نميكنند و علاقهاي هم به موسيقي كلاسيك ندارند. ايرانيها اغلب دوست دارند يك نفر بنشيند تار بنوازد و ديگري آواز بخواند.


  • به چه نوع يادگيري موسيقي اعتقاد داريد. روش سنتي استاد و شاگردي را ميپسنديد يا آموزش آكادميك؟
يادگيري موسيقي در گذشته به صورت مدرسهاي نبود. بتهوون و حافظ به صورت آكادميك اينگونه شدهاند، آنها نزد اساتيد و بزرگان ميرفتند و با استعداد و هوش خود در يك محيط فرهنگي پرورش مييافتند. نقش محيط در پرورش هنر و هنرمند بسيار حائز اهميت است.


  • شما تحصيلات آكادميك داشتهايد و در مدرسه موسيقي پرورش يافتهايد چرا به آموزش آكادميك اعتقاد نداريد؟
بله تحصيلات آكادميك دارم ولي بتهوون نزد موتسارت موسيقي آموخت و موتسارت نزد هايدن و... در قديم هنرمندان بزرگ، اساتيد بزرگي داشتند ولي در حال حاضر، توليدات هنري، متاسفانه كارخانهاي شده است.


  • آموزش موسيقي به نظر شما در دانشكدههاي موسيقي چگونه است؟
هيچ جاي دنيا بهخودي خود، وضعيت آموزش مطلوب نيست. اگر اساتيدي از خارج از كشور براي تدريس دعوت نشوند، تعليم پيشرفت نميكند. تمامي آكادميهاي معتبر جهان از اتريش، روسيه و آلمان همه با هم همكاري دارند و تجربيات خود را به هم منتقل ميكنند.در زمان جنگ جهاني دوم مهاجران بسياري از لهستان، گرجستان، ارمنستان، اتريش، روماني، چك و... به ايران آمدند و شروع به آموزش موسيقي كردند و شاگرد تربيت كردند كه اين افراد در پيشرفت موسيقي كشور دخيل بودهاند.


  • به نظر شما يك رهبر اركستر بايد چه خصوصياتي داشته باشد و با حضور رهبر و نوازندگان مهمان در اركستر موافق هستيد؟
نخستين ويژگي يك رهبر انتقال احساسات به ساير اعضاي گروه است. دومين نكته كه اثر رواني زيادي بر هنرمندان نوازنده دارد؛ اعتبار رهبر اركستر است. پس بايد سابقه طولاني در فعاليت هنري داشته و در اين مسير اعتبار و آبروي لازم را كسب كرده باشد. سومين خصلت يك رهبر شخصيت قابل احترام اوست كه سبب ميشود تا گروه مستحكم و منظمي را هدايت كند.
با حضور رهبر و نوازنده مهمان كاملاً موافق هستم. حضور رهبر اركستر يا نوازندگان بخشي از تعامل هنري ما به دنيا به حساب ميآيد و براي ارتقاي هنر بسيار مفيد خواهد بود. اين موضوع باعث رشد فرهنگي و موسيقايي ما ميشود. رهبران اركستر در هر گوشه از دنيا توانايي و استعدادهاي خاص خود را دارند. ممكن است نوازندگان يا رهبران درجه يك به ايران نيايند اما حضور هر هنرمند برجستهاي در ايران خواهد توانست تجارت خوبي را به هنرمندان ما منتقل كند. همين موضوع در مورد رهبران اركستر ايران نيز صدق ميكند. آنها نيز بايد در تعامل با جهان بوده و براي اجرا در تيمهاي خارجي قرار گيرند. در واقع موسيقي مليت نميشناسد و به باور من زبان خداوند است.


  • آقاي چكناواريان از آخرين فعاليتهاي خود بگویید.
نگارش سمفوني «كوروش بزرگ» به اتمام رسيده است. منتظر اسپانسري هستم كه آن را به اجرا درآورم كه فعلاً محقق نشده است. جامعه ما هنوز به اين سطح نرسيده كه براي فرهنگ و هنر اسپانسر شود. اينجا اسپانسر را سرمايهگذار تلقي ميكنند و منتظر سود هستند. در فرهنگ نميشود پول خرج كرد و منتظر برگشت آني همراه با سود آن بود. اين اسپانسرينگ نيست بلكه سرمايهگذاري است. فراموش نكنيم دنياي هنر در كشور ما همانند يك حوض كوچك است كه با هر قطرهاي متلاطم ميشود، بايد اقيانوس باشيم كه هر حادثهاي ما را آشفته نكند و اينكه پيشرفت فرهنگي يك جامعه بسيار مهمتر از پيشرفت صنعتي و تجاري آن است. ساختن سالن كنسرت و تئاتر از كارخانه و جاده مهمتر است. تا فرهنگ يك جامعه ساخته نشود، جهانبيني آن دستخوش تغييرات نميشود.
پرداختن به مسائل فرهنگي در آلمان و ژاپن پس از جنگ، نتيجهاش را در اقتصاد امروز آنها نشان داده است. فرهنگ ريشه رفتار و تربيت انسان است و باعث تغيير تعاملات مردم نسبت به يكديگر ميشود. به اميد روزي كه فرهنگ در اولويت قرار بگيرد.
منبع:
روزنامه ایران
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا