اختصاصی ارتباط سازی بی نقص | قدم دوم

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
93828b7f5b10968f3e58ec6784bc9c2c.jpg

اگر پرشین بکس را دنبال کرده باشید، می دانید که در پست قبلی راجع به قصر حافظه توضیح دادیم. حال نوبت به برداشتن گام دوم رسیده است. در این مطلب می خواهیم نحوه ی استفاده از مسیر ساخته شده، و ایجاد داستانی که ارزش یادآوری داشته باشد را به شما آموزش دهیم.


قدم او: تصور کنید، بشنوید، احساس کنید!

این ارزشمندترین درس در ورزشهای حافظه است: داستان خود را با چشم درونی تصور کنید. داستانتان را ببینید که زنده می شود. این بزرگترین اشتباه تازه کاران است که داستانی را برای حفظ کردن می سازند، اما آن را تصور نمی کنند. بعضی از افراد ممکن است فقط یک کلمه را در ذهن تکرار کنند، در حالی که باید آن را در تمام جزئیات بفهمید. این روند نیاز به زمان زیادی ندارد. اما اگر می خواهید داستانی را برای مقاصد حافظه در ذهن خود ایجاد کنید، باید خودتان آنجا باشید و آن را ببینید.

باید ببینید که کدام یک از حواس شما به حفظ کردن کمک بیشتری می کند. بو، رنگ، صدا، لامسه و... . این بستگی به خودتان دارد. کاترینا بانک یکی از قهرمانان حافظه، سیستمی را برای حفظ کارت بر اساس ارتباط آوایی طراحی کرده بود. او می توانست یک دسته کارت را در 45.8 ثانیه حفظ کند، بنابراین این سیستم عالی عمل می کرد. حتی می توانید تمام حواس خود را استفاده کرده و یک داستان بی نقص تولید کنید.


قدم دوم – خارج از چارچوب فکر کنید!
94f160ff1bed915bbb9c91c2e511073a.jpg

اجازه دهید تصور کنیم اولین ایستگاه در مسیر شما میز آشپزخانه است. هدف شما حفظ کردن چندین کلمه ی تصادفی است. این یکی از ساده ترین رشته ها در مسابقات حافظه است، چراکه به چیزی جز یک مسیر و خلاقیت نیازی ندارد. اولین کلمه ای که قرار است حفظ کنید موز می باشد.

اولین فکر شما برای یک ارتباط چیست؟ حدس می زنم ممکن است تصور کنید یک موز روی میز قرار دارد. به شما اطمینان می دهم که این بدترین ایده ای است که ممکن است آن را به کار بگیرید. اگر بخواهید ده ها کلمه را به این صورت حفظ کنید، در اکثر موارد نمی توانید چندان چیزی به خاطر بیاورید. فقط ممکن است به یاد بیاورید یک چیزی روی میز قرار دارد. اما چی؟ چرا نمی توانیم داستان را به یاد بیاوریم؟

جواب خیلی ساده است: چون داستان خسته کننده است! چنین داستانی هرگز به حافظه ی بلند مدت راه پیدا نخواهد کرد. اگر پست هفت عنصر حافظه را مطالعه کرده باشید، می دانید که مغز ما هرثانیه میلیون ها داده را دریافت می کند و باید هرچیزی را بر اساس ارتباط ف ی ل ت ر کند. اگر چیزی بی ربط به نظر برسد، مغز ما آن را نگه نمی دارد ( بعضی از دانشمندان معتقدند که ما هرچیزی را که ببینیم نگه می داریم، اما حتی در این صورت هم نمی توانیم چیزی به خاطر بیاوریم ). با وجود اینکه ما قدم اول را برداشتیم و مسیری را برای حفظ اطلاعات مشخص کردیم تا مغز ما مجبور نباشد کهکشانی که درون سرمان هست را جستجو کند و دنبال اطلاعات بگردد، هنوز هم نمی توانیم به خاطر بیاوریم.

اما رفع این مشکل آسان است: از خلاقیتمان استفاده می کنیم!

اجازه بدهید به موز و میز برگردیم: به جای اینکه موز را خیلی ساده روی میز بگذاریم چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟

· موز را می خوریم و هر تکه از پوست آن را زیر یکی از پایه های میز قرار می دهیم. اکنون می توانیم از میز به عنوان اسکیت استفاده کنیم و درون اتاق سُر بخوریم.

· سطح رویی میز را با موز له شده می پوشانیم.

· میز را می چرخانیم، پشت آن پنهان می شویم و از موز مانند یک سلاح استفاده می کنیم. « دارن بهمون حمله می کنن، مراقب باشین!»

همانطور که دیدید به راحتی با خلاقیت خود می توانید داستانی جالب، خنده دار و به یاد ماندنی طراحی کنید.

فقط دقت کنید که باید یک موز را در تصویر به کار ببرید. در غیر این صورت ممکن است بعد کلمه ی موزها را به خاطر بیاورید و این در مسابقات حافظه اشتباه است!


قدم سوم: از احساسات خود استفاده کنید.

درباره ی زندگی گذشتهتان فکر کنید: چه رخدادهایی را اول به خاطر می آورید؟ چقدر آن ها را واضح به خاطر می آورید؟ متوجه خواهید شد که که بهترین خاطرات در سر شما پر از احساسات هستند. مانند تولدها، عید نوروز، اولین روز مدرسه، ازدواج و ... . ممکن است خیلی از شما بتوانید اتفاقات مهمی را که در چندین سال پیش برایتان افتاده است به وضوح به خاطر بیاورید، در صورتی که یادتان نیست دیروز ناهار چه خورده اید.

بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که داستان ها را از با احساسات پُر کنید. برای هرموجود زنده ای که ایجاد می کنید احساس تاسف یا شادی کنید. نسبت به هرچیزی که در ذهن شما هنگام حفظ کردن اتفاق می افتد حس همدلی داشته باشید.


قدم چهارم: حرکت را فراموش نکنید!

یادتان هست وقتی پوست موز را زیر پایه های میز گذاشتیم چه اتفاقی برای میز افتاد؟ حدس می زنم که به خاطر می آورید. و نه فقط به خاطر اینکه خارج از چارچوب فکر کردیم، بلکه حرکات مشخصی که در داستانمان وجود داشت ارتباط آن را به شدت تقویت می کرد.


قدم پنج: اغراق!!!!!!!!!!!!!!
4ed78906a7bc0deaf8a7db478fe56e92.jpg

یکی از قوی ترین ابزارها هنگام ساخت تصویر، اغراق کردن است. این کار داستان شما را بسیار تقویت می کند. یکی از کارهایی که من برای بیشتر تصاویرم انجام می دهم، این است که اندازه ی آن ها را به شدت کم یا زیاد میکنم. چرا باید یک فیل را در اندازه ی واقعی اش روی مبل تصور کنم؟ تصور چنین چیزی اندکی سخت است، چراکه فیل برای مبل بیش از حد بزرگ است. اما اگر آن را به اندازه ی یک سگ کوچک در بیاورید، خنده دار و جالب خواهد شد و هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.


قدم ششم: خجالت نکشید!

از تصویرهای خود خجالت نکشید. می توانید از یکی از قوی ترین غرایز انسان( که حتماً می دانید چیست!) در تصاویر خود استفاده کنید. این کار قدرت داستان را تا حد زیادی افزایش می دهد. توصیه ی من به شما این است که خودتان را از قید و بند رها کنید. چیزی را از دست نخواهید داد، چراکه تصاویر در ذهن شما هستند و نیازی نیست آن ها را برای شخص دیگری تعریف کنید.

قدم هفتم: رنگ آمیزی کنید!
d79b28423c4f7ac1d4c288da913e6799.jpg

مغز شما از رنگ های زیبا بسیار لذت می برد. کدام را بهتر به خاطر می سپارید: یک روز خاکستری و ابری در پاییز، یا یک روز آفتابی در دشتی از گُل های رنگارنگ؟ جواب مشخص است. از رنگ در تصاویر خود استفاده کنید. لازم نیست تک تک تصاویر خود را به شدت در ذهنتان رنگ آمیزی کنید، اما بهتر است به تصاویر و مسیرتان رنگ ببخشید تا آن ها را به یاد ماندنی تر کنید.


قدم هشتم: تکرار، تکرار، تکرار...

تکرار کمتر از سایر عناصر برای یک ارتباط سازی بی نقص لازم است، اما برای هرنوع حافظه ای به شدت مهم است. در مسابقات حافظه، یکبار مرور تصاویری که ایجاد کردید می تواند داستان ها را تا حد زیادی تقویت کند. البته این یک شمشیر دو لبه است: اگر می خواهید حجم عظیمی از اطلاعات را در مدت کوتاهی حفظ کنید، وقت کافی برای تکرار نخواهید داشت. در این موارد باید به ارتباط سازی خود اعتماد کنید. اما بیشتر ورزشکاران حداقل یک بار تصاویر خود را تکرار می کنند. بعضی از ورزشکاران مانند بوریس کُنراد چندین بار تصاویرشان را مرور می کنند که نشان می دهد وی به تکرار بیشتر از ارتباط سازی توجه می کند. رکورد قدیمی او حفظ 106 کلمه در 5 دقیقه بود که نمایانگر فایده ی این روش است.


همانطور که دیدید، کارهای زیادی هست که می توانید برای بهبود ارتباط سازی خود به کار ببرید. اگر از این توصیه ها و آموزش هایی که در آینده در پرشین بکس منتشر خواهد شد استفاده کنید و تجربه ی خود را به کار ببندید، به زودی یکی از ورزشکاران حافظه خواهید شد!


اکنون اگر قصر خود را ساخته، و این مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید، آماده اید که اولین تجربه ی حفظ کردن خود را شروع کنید. در زیر 20 کلمه ی تصادفی برای شما آورده ایم که می توانید به حفظ کردن آنها بپردازید. توجه داشته باشید که یک مسیر با ده ایستگاه برای حفظ کردن این تعداد کلمه کافیست( هر ایستگاه، دو تصویر). به خاطر داشته باشید که از شکست نترسید. اگر بعد از حفظ کردن هرکدام از کلمه ها را فراموش کردید، به این معناست که تصویرتان برای آن کلمه به اندازه ی کافی قوی نیست. پیشنهاد می کنم که برای بار اول، بعد از هر پنج کلمه تصاویر خود را از اول مرور کنید.

کلمات:

1. صابون

2. آتش

3. پدر

4. مبلمان

5. حمام

6. طعمه

7. رئیس جمهور

8. زندان

9. گیلاس

10. غذا

11. جعبه

12. خرگوش

13. برف

14. توپ

15. جرقه

16. بادبان

17. دایناسور

18. روزنامه

19. رستوران

20. عمه
 
M

mer377

کاربر تالار
کاربر تالار
93828b7f5b10968f3e58ec6784bc9c2c.jpg

اگر پرشین بکس را دنبال کرده باشید، می دانید که در پست قبلی راجع به قصر حافظه توضیح دادیم. حال نوبت به برداشتن گام دوم رسیده است. در این مطلب می خواهیم نحوه ی استفاده از مسیر ساخته شده، و ایجاد داستانی که ارزش یادآوری داشته باشد را به شما آموزش دهیم.

نه تو پست قبلی بحثی در این مورد نیست...
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
M

mer377

کاربر تالار
کاربر تالار

خیلی ممنون
راستی ببخشید این سوال رو اینجا میپرسم اما شاید برای دیگران هم سوال باشه برا همین میپرسم...
این روشا بدرد کنکوری ها میخورن؟
مثلا همون کاخ ذهنی یا روشه بهتر دیگه هم برامون هست؟
 
A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
خیلی ممنون
راستی ببخشید این سوال رو اینجا میپرسم اما شاید برای دیگران هم سوال باشه برا همین میپرسم...
این روشا بدرد کنکوری ها میخورن؟
مثلا همون کاخ ذهنی یا روشه بهتر دیگه هم برامون هست؟
قطعا به درد می خوره
اما انتظار نداشته باشین که خیلی سریع بتونین باهاش یه کتاب رو حفظ کنین :3:
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا