اصطلاحات فنی و تخصصی برای خرید موبایل !

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
A-GPS : مخفف کلمه assisted GPS و به معناي دستيار جي پي اس ميباشد.اين تکنولوژي براي سرعت بخشيدن به زمان شروع به کار سيستم هاي وابسته به موقعيت يابي هنگام ضعيف شدن سيگنالهاي ماهواره اي استفاده ميشود.

A2DP : مخفف advanced audio distribution profile است.اين تکنولوژي تکميل کننده فناوري Bluetooth است و براي اجراي استريو موسيقي بر روي هدفون و يا اسپيکر از طريق بي سيم ميباشد.مهمترين ويژگي اين تکنولوژي اين است که بر خلاف هدست هاي سيمي استريو که از دو مسير براي انتقال صدا استفاده ميکنند،اين فناوري تنها از يک مسير صدا را به صورت استريو منتقل ميکند

AAC : مخفف Advanced Audio Coding است.
Format خاصي از فايل هاي صوتي ميباشد برخلاف حجم پايين خود از کيفيت بالايي برخوردار است.اين format جايگزين خوبي براي فايل هاي mp3 ميباشد.انواع جديد اين فرمت AAC+ وAAC++ ميباشد

Accelerometer : به معناي شتاب سنج است و يک وسيله الکترونيکي است که جنبش و حرکت را اندازه گيري مي کند .
دستگاهي که داراي شتاب سنج است مي تواند تشخيص دهد که در چه زاويه اي قرار دارد . شتاب سنج قادر است حرکاتي مانند چرخش و زبان اشارات مانند تکان دادن دست ، نوسان دست و تلنگر را تشخيص دهد . استفاده معمول اين ويژگي در گوشي هاي موبايل تشخيص اين است که گوشي بطرف بالا قرار دارد يا مايل . شتاب سنج همچنين بطور اتوماتيک جهت صفحه نمايش را مطابق با حرکت گوشي تغيير مي دهد . کاربرد ديگر آن در کنترل بازي ها و ساير نرم افزارها( پخش موسيقي) است که با تکان دادن يا حرکت دادن گوشي صورت مي گيرد و يا در برخي گوشي ها هنگام به صدا در آمدن زنگ گوشي يا ساعت و.يا پخش آهنگ و.... چرخاندن گوشي به پشت گوشي را به حالت سکوت در مي آورد که به آن Turn to mute يا Etiquette نيز مي گويند.

Airplane mode : با توجه به اينکه اکثر خطوط هوايي و بسياري از دولت ها استفاده از وسايل راديويي بي سيم را در طول پرواز براي جلوگيري از ايجاد اختلال در فرکانس هاي راديوي هواپيما و سيستم هاي هوانوردي ممنوع کرده اند،با فعال کردن تکنولوژي فوق که در برخي گوشي هاي موبايل به کار رفته کليه اتصالات راديويي و تلفن همراه قطع ميشود. بنابراين کاربرمي تواند که بطور مطمئن از عملکردهاي غير بي سيم موبايل نظير دوربين،بازي،پخش فيلم و موسيقي و.... در حين پرواز استفاده کند.اين فناوري با نام هاي ديگري مانند Offline mode و يا Flight mode نيز شناخته ميشود.

Alarm Clock : اين تکنولوژي که اصطلاحا زنگ ساعت ناميده ميشود تقريبا در تمامي گوشي هاي موبايل وجود دارد.تنها تفاوت در اين است که در برخي گوشي ها ميتوان به صورت نامحدود(روزانه،هفتگي،ماهانه و...)زنگ ساعت تعريف کرد.در برخي تلفن هاي همراه نيز ميتوان از راديو به عنوان زنگ هشدار استفاده کرد.

ادامه دارد ...
 
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
Alphanumeric Display : اين اصطلاح براي صفحه کليد گوشي هايي به کار ميرود که فقط شامل حروف الفبا و اعداد مي باشند.

Analog : به معني انتقال از طريق امواج انرژي است وابتدايي ترين و ساده ترين راه براي برقراري يک ارتباط صوتي و يا تصويري ميباشد.اولين شبکه هاي تلفن همراه آنالوگ بوده اند که البته هنوز هم برخي کشور ها از اين سيستم استفاده ميکنند.پوشش دهي آنتن شبکه هاي آنالوگ بسيار بالاتر از شبکه هاي ديجيتال ميباشد ولي از امنيت کافي برخوردار نبوده و براحتي قابل شنود مي باشند.

AMOLED display: لغت AMOLED مخفف Active matrix organic light-emitting است.AMOLED تکنولوژي جديدي است که در صفحات نمايش تجهيزات الکترونيکي قابل حمل نظير گوشي موبايل استفاده ميشود.اين نمايشگر ها کارايي و کيفيتي نظير صفحه نمايش هاي OLED دارند ولي داراي مصرف انرژي به مراتب کمتري نسبت به رقيب خود هستند.گوشي هايي که از اين فناوري بهره مي برند داراي عمر باتري بسيار بيشتري نسبت به ساير گوشي ها هستند.

Antenna : قطعه اي ايست که براي ارسال و دريافت امواج راديويي به کار ميرود.در برخي گوشي ها اين قطعه به صورت داخلي و در برخي ديگربه صورت خارجي تعبيه شده است.

APN : مخفف Access point name است.
APN نوعي اسم (مانند اسم يک وب سايت) براي دسترسي به شبکه هايي مانند GPRS/EDGE/UMTS ميباشد.معمولا اوپراتورهاي تلفن همراه از اين عنوان براي استفاده کاربران از شبکه استفاده مي کنند.

Audio Jack: محل اتصال سيم هدفون به تلفن همراه مي باشد.اغلب دستگاه هاي ديجيتال مانند کامپيوتر و Mp3 player ها از جک استاندارد 3.5 ميليمتري استفاده مي کنند.ولي در گوشي هاي موبايل بسته به کارخانه سازنده از جک هاي استاندارد خاص خود استفاده مي شود.اما در حال حاضر در بسياري از گوشي ها از جک هاي استاندارد 3.5 ميليمتري استفاده شده است و يا در برخي ديگر بر روي هدست آنها خروجي اين جک تعبيه شده است که براحتي قابليت اتصال به ديگر دستگاه هاي پخش صدا را داشته باشند.

Auto focus : فناوري ايست بسيارموثر براي برخي از دوربين هاي ديجيتال که اجازه ميدهد لنز دوربين به صورت خودکار فاصله کانوني خود را تنظيم کند.دوربين هايي که فوکوس اتوماتيک دارند معمولا در مقايسه با دوربين هاي فوکوس ثابت ، کيفيت تصوير به مراتب بهتري ارايه مي دهند. زيرا لنزهاي با فوکوس اتوماتيک مي توانند بر روي چيزي که ميخواهند از آن عکس بگيرند متمرکز شوند.همچنين لنز فوکوس اتوماتيک نسبت به نوع ثابت آن بزرگتر است و امکان رسيدن نور بيشتري را به حسگر دوربين فراهم مي نمايد.به عنوان مثال اين تکنولوژي در مکان هايي که نور پايين دارند ميتواند بسيار مفيد باشد.تنها مشکل کانون اتوماتيک اين است که در زمان گرفتن عکس با وقفه کوتاهي همراه مي باشد . لنزهاي فوکوس اتوماتيک بر خلاف لنزهاي فوکوس ثابت حالتي به نام "عمق زمينه " ايجاد مي کنند.يعني اجسامي که در فاصله کانوني قرار ندارند خارج از کانون بنظر مي رسند.

AV RCP : مخفف Audio/Video Remote Control Profile است.
اين تکنولوژي براي کنترل و عملکرد دستگاه هاي چند رسانه اي(Multi Media) که از طريق بلوتوث کار مي کنند استفاده ميشود.با استفاده از اين فناوري مي توان عملکرد هايي نظير Play,Pause,Stop,Next و ...را به صورت بيسيم کنترل کرد.معمولا در دستگاه هايي که از تکنولوژي A2DP استفاده مي شود از AV RCP براي کنترل عملکرد هاي دستگاه استفاده مي شود.
 
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
Band
به محدوده خاصي از فرکانس ها باند مي گويند.(به عنوان مثال فرکانس هاي بين 1850 الي 1995 مگاهرتز را يک باند مي گويند).يک باند قابل تقسيم به کانال هاي مختلف مي باشد.

Bandwidth
تفاوت بين پايين ترين و بالاترين فرکانس در باند است که تعيين مي کند چقدر اطلاعات مي تواند در همان زمان انتقال داده شود در واقع بندويت براي اندازه گيري مقدار اطلاعات انتقال يافته در يک کانال و يا ارتباط خاص استفاده مي شود.

Base Station
يک ايستگاه ثابت که براي برقراري ارتباط با ايستگاههاي موبايل بکار مي رود . اغلب يک محفظه يا ساختمان کوچک است که حاوي تجهيزات الکترونيک و آنتن هاي مربوطه مي باشد .ايستگاه هاي مرکزي در ابعاد و محدوده هاي پوشش دهي مختلفي وجود دارند.محدوده پوشش دهي برخي از اين ايستگاه ها ممکن است به چندين کيلومتر برسد در حالي که برخي ديگر يک شهر را پوشش مي دهند.معمولا اين ايستگاه ها متعلق به اوپراتور هاي خاص مي باشند ولي در حالت رومينگ ممکن است اوپراتور هاي ديگر را نيز پوشش دهند.

Bluetooth
نوعي امواج راديويي براي تبادل اطلاعاتي نظير صدا،تصوير،موسيقي و... مي باشد.با استفاده از اين تکنولوژي مي توان هر گونه اطلاعات را بين دستگاه هاي مختلف داراي اين تکنولوژي مانند هندزفري،چاپگر،تلفن همراه،کامپيوتر و ...ارسال کرد.حداکثر برد امواج بلوتوث 10 متر مي باشد.اين تکنولوژي مشتمل بر چند نسخه است که نوع A2DP آن در حال حاضر بالاترين سرعت را دارد. . بلوتوث يک پاد شاه دانمارکي با نام کامل Viking king Harald Bluetooth است که کشور نروژ را در قرن دهم فتح کرد .

Bit
کوچکترين واحد انتقال اطلاعات است که توسط " 0 " يا " 1 " نشان داده مي شود .

Broadband
به برقراري يک ارتباط با سرعت بالا مي گويندکه سرعت آن معمولا بالاتر از 56 کيلو بايت بر ثانيه است. فرکانس هاي Broadband مي توانند داده بيشتري را در سرعت بالاتر از فرکانس هاي باند باريک انتقال دهند .

Browser
قسمتي از نرم افزار يک دستگاه که به کاربراين امکان را مي دهد که با استفاده از تلفن خود به سايت هاي خاص اينترنت دسترسي داشته باشد . اکثر گوشي هاي موبايل مي توانند تمامي وب سايت هاي موجود را نمايش دهند.البته در برخي مرورگرهاي پيشرفته مي توان سايت هاي معتبري همچون Youtube که شامل فايل هاي فلش مي باشد را مشاهده نمود.

Calculator
ماشين حساب در اکثر گوشي هاي تلفن همراه وجود دارد و مي تواند محاسبات پايه همچون جمع- تفريق- ضرب و تقسيم را انجام دهد.البته در برخي گوشي ها قابليت هاي محاسباتي پيشرفته تري با هدف خاص مانند بدل ارزو مبدل واحد ها وجود دارد.

Calendar
تقويم در اغلب گوشي ها يافت مي شود.اين گزينه که معادل آن در در برخي گوشي ها با نام PIM(personal information manager) هم شناخته مي شود . شما را قادر مي سازد تا رويداد هاي شخصي خود مانند قرار ملاقات ها و يادآوري موضوعي خاص با هر نوع هشداري که مايليد(زنگ،موسيقي،راديو و...) به ياد بياوريد.در برخي از گوشي هاي موبايل مي توان تقويم يا رويداد هاي تنظيم شده را با کامپيوتر يکسان سازي کرد.

Capacitive Touch Screen
صفحه نمايش شامل حسگر هاي خازني و حساس به الکتريسيته بدن مي باشند و عموما با لمس انگشتان دست کار مي کنند و نمي توان آنها را از طريق اشيايي مانند قلم گوشي به کار انداخت.اين حسگرها نسبت به حسگرهايي که با به فشار انگشتان دست يا قلم کار مي کنند به مراتب حساس ترند و به همين دليل مقاوم تر نيز ميباشند.
 
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
Carkit
صحبت کردن با تلفن همراه در هنگام رانندگي تقريبا در همه جاي دنيا ممنوع مي باشد.به همين علت تجهيزاتي ساخته شده است که داراي بلندگو و ميکروفون داخلي بوده و قابليت اتصال از طريق کابل يا بلوتوث را دارند وبا پخش مکالمه با صداي بلند نياز به در دست گرفتن تلفن همراه را براي صحبت کردن در اتومبيل مرتفع مي سازند.

Carrier
به شرکت هايي خدمات تلفن همراه ارايه مي دهند کرير مي گويند.همچنين ار عبارت اوپراتور نيز براي اين شرکت ها استفاده مي شود.

CDMA
مخفف code division multiple access است.
CDMA يک تکنولوژي بي سيم ديجيتال است . آن نوع کلي تکنولوژي است که در بسياري از تکنولوژي هاي خاص اجرا مي شود . اما بعبارتي CDMA بطور رايج براي اشاره به يک اجراي خاص نيز بکار مي رود CDMA.يک تکنولوژي طيف گسترده است به اين معنا که اطلاعات قرار گرفته در يک سيگنال خاص مورد نظر را روي يک عرض باند خيلي بزرگتر از سيگنال اوليه مي گستراند CDMA.برخلاف بسياري ازتکنولوژي هاي رقيب ، محدوديتي براي کاربراني که ممکن است بطور مشترک از يک برج استفاده کنند، ندارد . در عوض ، با CDMA کاربران ديگر نيز مي توانند ارتباط برقرار کنند تا اينکه مرکز تعيين کند که کيفيت تماس وراي حد تعيين شده کاهش مي يابد . سيستم هاي CDMA از سال 1995 در کار تجاري بوده اند . شبکه هاي CDMA در باندهاي فرکانس 1900 MHZ و 800 با بازارهاي اصلي در امريکا و آسيا کار مي کنند . گاهي اوقات به سيستم هاي CDMA 95 – IS بصورت CDMA one اشاره مي شود مرحله تکاملي بعدي براي CDMA به سرويس هاي نسل سوم ، CDMA 2000 است .

Cell
1- يک يا چند ايستگاه مرکزي که در کنار هم قرار گرفته اند . آنها مي توانند جهت هاي مختلف ، فرکانس هاي متفاوت يا هر دو را سرويس دهي کنند .
2- ناحيه جغرافيايي بکار گرفته شده توسط يک ايستگاه مرکزي . شبکه هاي بي سيم متشکل از واحدهاي روي هم قرار گرفته بسياري مي باشند .

cHTML
نمونه ساده شدهHTML است که قابليت هاي ديگري همچون کليد هاي دسترسي، ميانبر هاي شماره تلفن و شکلک هاي ژاپني را داراست.
اين زبان صرفا براي iMode کابردي است ، اين سرويس تنها در ژاپن و چند کشور اروپايي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد.
بيشتر تلفن هاي از فرمت WML و نمونه هاي جديد XHTML استفاده مي کنند.

CIF
رزولوشن استانداردي است (352 در 288 پيکسل) که در برخي دوربين هاي ديجيتال براي فيلم برداري و عکاسي استفاده مي شود که داراي گونه هاي ديگري همچون QCIF 176 در 144 پيکسل) و SQCIF (128 در 96 پيکسل) مي باشد.

CLAMSHELL
به انواع گوشي که داراي 2 قسمت جداگانه و يک لولا در وسط (تا شو) مي باشد گفته مي شود که بواسطه همين اتصال مانند يک صدف بسته مي شوند. با اين عمل دکمه ها از فشرده شدن اتفاقي در امان خواهند بود.
نيمه بالاي معمولا داراي يک صفحه نمايش بزرگ داخلي و يک صفحه نمايش کوچکتر خارجي است. نيمه دوم نيز دکمه ها را در بر مي گيرد.دوربين ( اگر وجود داشته باشد) نيز مي تواند در هر دو نيمه قرار گيرد.

MOS
يکي از دو گونه اصلي سنسور هاي استفاده شده در دوربين هاي ديجيتال است(نوع ديگر CCD است). سنسور ها در دوربين هاي ديجيتال عملياتي مشابه فيلم در دروبين هاي معمولي را انجام مي دهد.
سنسور دوربين نور را دريافت ، تبديل به بارهاي الکتريکي و سيگنال هاي الکتريکي را توليد مي کند.
سنسور هاي CMOS عمدتا کوچکتر، ارزان تر و با مصرف کمتر انرژي همراهند و اين در حالي است که در حال حاضر کيفيتي مشابه با سنسور هاي CCD را ارايه مي کنند.

CONCATENATED SMS
معمولا يک پيام کوتاه قادر به انتقال 160 حرف لاتين است. اما يک سرويس پيام کوتاه متصل (CONCATENATED SMS ) داراي طول حداکثر بيشتري است. پيامي که به عنوان يک متن نوشته مي شود توسط سيستم يه پيام هاي کوتاهتر (با 160 حرف) تبديل شده و در گوشي تلفن همراه گيرنده با اتصال مجدد آنها پيامي يکپارچه را ارائه مي دهد. بيشترين طول با توجه به اپراتور ارائه دهنده سيستم از 300 تا 1000 حرف مي باشد.

CoverageArea
منطقه جغرافيايي که در آن يک انتقال دهنده ( اپراتور ) ، سرويس فراهم مي کند . منطقه اي که در آن يک تلفن با استفاده از آن شبکه انتقال دهنده يا شبکه هاي کمکي ، تماس ها را کامل مي کند

CROSSTALK
پديده اي که در ان سيگنال ارسال شده بر روي يک مدار يا کانال باعث بروز اثرات بد بر روي کانالي يا مدار ديگري مي شود. در شبکه هاي بي سيم مدرن نادر است اما کاملا از بين نرفته است.

STEREO CROSSTALK
از مواردي است که در تعين کيفيت گوشي مورد بررسي قرار مي گيرد. اين اندازه گيري نشان مي دهد که چه مقدار سگنال از شبکه اي به شبکه ديگر نفوذ مي کند. (به بيان کاملا غير تکنيکي) نشان مي دهد که کيفيت استريو به چه ميزان خوب است.

CSTN
STN از انواع فناوري هاي LCD است. STN فقط سياه و سفيد است در حالي که CSTN گونه رنگي است.(پرشین بکس) اين دو نوع معمولا در صفحه نمايش محصولات درجه پايين (از نظر کيفيت و قيمت) استفاده مي شوند.
اين فناوري کيفيت تصوير به مراتب را نسبت به TFT ارائه مي دهد اما معمولا ارزانتر و کم مصرف تر است.
 
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
CSTN
STN از انواع فناوري هاي LCD است. STN فقط سياه و سفيد است در حالي که CSTN گونه رنگي است. اين دو نوع معمولا در صفحه نمايش محصولات درجه پايين (از نظر کيفيت و قيمت) استفاده مي شوند.
اين فناوري کيفيت تصوير به مراتب را نسبت به TFT ارائه مي دهد اما معمولا ارزانتر و کم مصرف تر است.

CTIA
سازمان بين المللي صنايع ارتباط راديويي و نظارت بر گسترش حدود شبکه هاي بي سيم است.
بطور کل، گروه صنعتي بين المللي است که تمام بخش هاي صنعت ارتباطات را تحت پوشش قرار مي دهد.

CUSTOM RINGTONES
گوشي ها معمولا با تعدادي آهنگ تماس ذخيره شده ارائه مي شوند که برخي از انها اجازه اضافه کردن اهنگ ها بيشتر را فراهم مي کنند. اين امر با نوشتن نت ها در نرم افزارهاي ساخت موسيقي و يا دانلود اهنگ توسط پيام کوتاه يا چند رسانه اي و همچنين اينترنت ميسر مي شود.
راه ساده براي انتقال آهنگ هاي بيشتر به گوشي استفاده از کابل USB ، بلوتوث و يا کارت حافظه است.
پيش از استفاده ازآهنگ ها بايد فرمت هاي پشتيباني شده توسط گوشي را بررسي کنيد.

D-PAD (کليد جهتي)
صفحه گرد يا مربع (D شکل ) است که حرکت به چهار جهت ، بالا، پايين، چپ و راست را فراهم مي کند . اين صفحه معادل با کليد هاي جهت دار کامپيوتر است که براي حرکت در صفحه کاربر استفاده مي شود.
انواع ارتقا يافته 8 جهته حرکت هاي زاويه دار را نيز ميسر مي کنند. برخي از D-PAD ها داراي يک دکمه در مرکز هستند که به عنوان دکمه انتخاب(SELECT) يا تاييد(OK)، در صفحه استفاده مي شوند.

DATA- CAPABLE
اين نوع گوشي را مي توان به عنوان وسيله اي براي ارتباط با شبکه هاي ديگر و يا اينترنت (به عنوان مودم) استفاده کرد. در صورت پشتيباني شبکه، از اين گوشي ها مي توان براي ارسال و دريافت فاکس نيز استفاده نمود.

DIGITAL ZOOM(زوم ديجيتال)
زوم قابليتي عمومي در دوربين ها به حساب مي ايد. دوربين هاي گوشي ها نيز داراي اين قابليت هستند که عموما از نوع ديجيتال است.
زوم ديجيتال با يکي از دو روش زير کار مي کند:
تکه کردن: نرم افزار تصوير اوليه را تکه کرده و با اين کار اجسام را بزرگتر نشان مي دهد اما نتيجه کار تصويري با کيفيت کمتر از حداکثر رزولوشن دورين است.تصوير تکه شده نسبت به تصوير اوليه جزييات بيشتري ندارد.
کشيدن: اين روش نيز مشابه روش قبلي است اما اينبار تصوير کشيده شده با رزولوشن انتخاب شده تکه مي شود. به اين دليل که کشيدن تصوير توسط يک سري از الگوريتم ها صورت مي گيرد ، تصوير جزييات بيشتري ندارد.
زوم اپتيکال نوع ديگر زوم است که با جابجايي لنز ميسر مي شود و کيفيت عکس را کاهش نمي دهد.

DivX
Divx نام مارک محصولات توليد شده توسط Divx , Inc است که شامل رمزگذار Divx مي باشد و اين محصول بدليل توانايي براي فشرده کردن قسمت هاي طولاني ويدئو به اندازه اي کوچک معروف است که در عين حال ، کيفيت نسبتا بالاي ويدئوها را نيز حفظ مي کند. رمزگذار Divx از فشردگي MPEG-4 Port 2 استفاده مي کند که بصورت MPEG-4 ASP شناخته شده است و کيفيت آن متناسب با اندازه فايل تنظيم مي شود. از Divx در کپي گرفتن و توزيع DVD هاي داراي حق چاپ استفاده مي شود.

DLNA
مخفف DIGITAL LIVING NETWORK ALLIANCE است.
اين اسم به يک سازمان و فناوري ساخت شده در همين سازمان اشاره مي کند.اين استاندارد براي به اشتراک گذاشتن موسيقي ، فيلم و عکس در يک شبکه خانگي مورد استفاده قرار مي گيرد. براي مثال با اين فناوري شما مي توانيد يک فيلم را از روي گوشي همراه خود بر روي يک تلويزيون که با شبکه بي سيم WI-FI سازگار باشد ، پخش کنيد.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا