اژدها وارد شده است! | News

  • شروع کننده موضوع M.Bagheri
  • تاریخ شروع
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

براي اين كه در همين ابتداي مطلب شما را شوكه كنيم به سراغ برخي آمار و ارقام جالب در سال جاري مي رويم. بر اساس آمار منتشرشده از سوي انجمن خودروسازان چين، اين كشور در سال، 18 ميليون و 500 هزار خودرو توليد مي كند؛ عددي كه علاوه بر نشان دادن رشد هر چند اندك در توليد خودرو هاي اين كشور، همچنان چين را آنچنان كه از 4 سال پيش مرسوم بوده در صدر كشور هاي خودروساز جهان قرار مي دهد. اگر فكر مي كنيد چنين رشد اندكي بايد چيني ها را نگران كند سخت در اشتباهيد، چرا كه تنها تعقيب كننده چين در اين تيراژ گسترده، ژاپن با حدود 10 ميليون دستگاه خودرو در سال گذشته است.
در اين رقابت همه بايد نگران باشند به جز چين. اما حالا ديگر به نظر مي رسد كه اين كشور از رشد قارچ گونه توليد خودرو دست كشيده و مشغول تحقيقات و فعاليت براي ارتقاي كيفي آن است. سالانه بيش از 100 مدل اتومبيل جديد در چين معرفي مي شوند و نمايشگاه هاي اين كشور پذيراي بيش از 1500 شركت فعال در صنعت خودروسازي در جهان است. فورد، جنرال موتورز، جگوار، تويوتا، ب ام و و حتي پورشه مراكز توليدي را در اين كشور برپا كرده اند تا از نيروي كار ارزان قيمت و پتانسيل بالقوه مشتريان اين بازار بي نصيب نمانند. همه چيز آرام و بدون جنگ و خونريزي در دستان چيني ها كنترل مي شود. چيني ها با پي بردن به اهميت جايگاه خودروهاي سواري، آمار توليدشان در اين شاخه را آنقدر افزايش داده اند كه امروزه حدود 14 ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو سواري توليد مي كنند. اين حجم توليد حدود 10 برابر كل توليد خودرو در ايران طي زمان مشابه است. در سبد پر و پيمان خودروهاي چيني هم چهارچرخه هاي ارزان و بي كيفيت وجود دارند و هم خودروهاي لوكس و گران قيمت انتظار مشترياني با جيب هاي باد كرده را مي كشند.
مردم چين ركورددار خريد خودرو هاي لوكس در جهان هستند و در عين حال ميانگين قيمت خودرو هاي توليدي در اين كشور، پايين تر از هر كشور ديگر نظير هند يا تركيه است.
عكس العمل شما نسبت به يك خودرو چيني چيست؟ اخم نكنيد، عصباني نشويد، زود قضاوت نكنيد و سريع موضع نگيريد. اينها، توصيه هاي ما به شما هنگام مواجهه با يك خودرو يا در كل يك كالاي چيني است. كالاي ژاپني روزگاري در كشور ما حكم جنس بنجل را داشت. آن روزگار گذشت و امروزه كالاهاي ژاپني حكم طلا را در بازار پيدا كرده اند. كره اي ها نيز روزگاري در بازار ما چنين وضعيتي داشتند و امروز نه تنها در ايران، بلكه در جهان به جايگاهي رسيده اند كه افراد بسياري به توليدات اين كشور اطمينان مي كنند. به نظر شما، عمر بيزاري از كالاهاي چيني تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟ به خاطر دارم وقتي براي يك سفر شهري كوتاه سوار يك تاكسي ون دليكا شدم كه از همه جايش صدا مي آمد به جز سيستم صوتي! فرصت را غنيمت شمردم و سر حرف را با راننده كه مردي نسبتا مسن بود، را در مورد خودرويش باز كردم. انتظار داشتم مثل بيشتر مردم از باب گلايه حرفش را شروع كند اما با تعجب جمله اي را از او شنيدم كه نشان مي داد پرونده نفرت از چيني ها در ايران در حال بسته شدن است. او گفت: من اين ون را سال 1387 تحويل گرفتم و خوشبختانه ون من در چين توليد شده و يكراست به ايران آمده و از اين ون هاي توليدشده در ايران نيست. پرسيدم خوب اين چه نكته مثبتي دارد؟ گفت: آنها حداقل يك موتور ژاپني (ميتسوبيشي) روي ون من گذاشته اند كه از همه چيز برايم مهم تر است. پيرمرد خسته خبر نداشت كه موتور ون هر چند طراحي ميتسوبيشي ژاپن است اما در دهه 90 ميلادي در ژاپن به خاطره ها سپرده شده است و مدت زيادي است كه چين آن را توليد مي كند، اما در هر خودرو چيني مي توان اثري از شركت هاي بزرگ دنيا را يافت. چري چين كه در ايران محصولاتش را با نام MVM مي شناسيم همكاري نزديكي با شركت طراحي موتور AVL اتريش دارد و گيربكس هايش توسط موسسه استاندارد آلمان تاييد شده اند.
نكته: در شرايطي كه سالانه بيش از 100 مدل اتومبيل جديد در چين معرفي مي شوند به نظر مي رسد اين كشور از رشد قارچ گونه توليد خودرو دست كشيده و مشغول تحقيقات و فعاليت براي ارتقاي كيفي آن است
شركت JAC كه بزودي به بازار ايران خواهد آمد 2 مركز تحقيقات و طراحي در ژاپن و ايتاليا دارد و براي طراحي خودروهايش با يك شركت ايتاليايي قرارداد بسته است و موتورهايش را هم علاوه بر بخش مهندسي اش در ژاپن، از ميتسوبيشي تامين مي كند. حال ما با آن بيني هاي سربالايمان بايد عميقا فكر كنيم كه انصافا صنعت خودروسازي ما در اين زمينه چگونه عمل كرده است؟
بازار خودرو ايران، چيني مي شود
داستان باز كردن پاي خودروسازان چيني به ايران را بايد جايي در حوالي خرابه هاي بم جستجو كرد. پس از منع توليد و عرضه محصولات دوو توسط كرمان خودرو در ايران از سوي شركت مادر دوو يعني جنرال موتورز آمريكا، اين شركت ايراني به همراهي اعضاي گروه كرمان موتور در مسيري بدون مين پاي گذاشتند تا نه تنها از گزند تحريم ها در امان بمانند، بلكه خودروهايشان را با بهترين قيمت ممكن در ايران عرضه كنند. ليفان نخستين نماينده چيني ها بود كه سال 1387 به ايران آمد و در ادامه لشكر چشم بادامي ها به سرزمين اهورايي ما سرازير شدند. اجازه بدهيد نگاهي به جنرال هاي اين سپاه سرخپوش بيندازيم.
چيني هاي بازار ايران
ليفان (كرمان خودرو) 
گروه خودروسازي ليفان چين توليدكننده موتورسيكلت، خودرو هاي سنگين و خودرو هاي سواري است كه فعاليتش را از سال 1992 آغاز كرده و زماني به عنوان هشتادوهشتمين شركت بزرگ چين شناخته مي شد. اوج فعاليت هاي ليفان به سال 2006 و خريداري امتياز توليد پيشرانه تريتك گروه كرايسلر/ ب ام و برمي گردد؛ زماني كه اين پيشرانه تنها اعتبار خودرو هاي ليفان در جهان و ضامن فروش نسبتا خوب محصول اين كمپاني شد. ليفان هم اكنون در دو مدل 520 و 620 در ايران و در كارخانه كرمان خودرو توليد مي شود و در آينده نزديك مدل 60 X اين كمپاني به عنوان يك شاسي بلند كوچك نيز در ايران به توليد خواهد رسيد.
چري (مديران خودرو) 
چري از سال 1997 و با خريداري پلت فرم سئات تولدو (اسپانيا) جان گرفت. چري سال گذشته حدود 580 هزار دستگاه خودرو در چين به توليد رسانده است و هم اكنون به عنوان هفتمين خودروساز چين شناخته مي شود. سياست اصلي اين خودروساز كپي برداري از محصولات موفق جهان براي عرضه با قيمت كمتر و ايجاد رقابت با برند هاي معتبر است. شركت مديران خودرو نماينده رسمي اين كمپاني در ايران است كه تاكنون 3 محصول چري را در ايران معرفي و عرضه كرده است و در آينده نيز قصد دارد يك هاچ بك داغ از اين خودروساز چيني را براي رقابت با 206 روانه بازار كند. طبق توافق به عمل آمده محصولات اين شركت در ايران تحت نام MVM روانه بازار مي شوند. همچنين لازم به ذكر است كه بخش عمده سهام مديران خودرو ايران، متعلق به چري چين است.
SAIC (مديا موتورز) 
كمپاني رووي چين، به عنوان يكي از زير مجموعه هاي خودروسازي شانگهاي و توليدكننده محصولات گروه MG Rover انگلستان در چين شناخته مي شود. اين شركت از سال 2006 تاكنون توانسته با همكاري اين برند انگليسي كه اكنون مالكيتش در دست چيني هاست، بر پايه پلتفرم هاي روور انگلستان خودرو هاي سواري بسياري را توليد كند. از آنجا كه چيني ها معتقدند محصولات اين كمپاني هنوز هم اصالت انگليسي خود را حفظ كرده اند، پيشوند MG انگلستان را براي خودرو هاي توليديشان استفاده مي كنند. مديا موتور كه متشكل از مديران برجسته صنعت خودرو ايران است با توجه به وضعيت بازار خودرو ايران و شرايط تحريم اين برند چيني را انتخاب كرده اند. آنها خودرو را با عرضه خودرويي با آپشن هاي بيشتر از هيونداي آزارو با قيمتي بين 30 تا 40 ميليون آغاز كردند كه از همه جهات نسبت به رقباي هم قيمت خود، امتيازات بيشتر داشت. مديا موتور اعلام كرده هيچ گاه قصد توليد محصولات MG را در ايران نخواهد داشت.
چري A15 سناباد خودرو توس
سناباد خودرو توس كه در شهرك صنعتي توس واقع شده به عنوان اولين تلاش خراساني ها براي شركت در اين صنعت بزرگ پيش از ايران خودرو خراسان شناخته مي شود. چري A15 به عنوان اولين محصول پرحاشيه چري در سال 2003 و بر پايه پلت فرم سئات تولدو دهه 90 طراحي شد. اين خودرو براي نخستين بار سال 1387 به مشتريان در ايران عرضه شد و هم اكنون نيز در 2 تيپ و به صورت بنزين سوز و دوگانه سوز عرضه مي شود. تيپ يك اين خودرو با بهره گيري از موتور نه چندان پرقدرت 87 و امكاناتي نظير ترمز ABS، 2 كيسه هوا و شيشه ها و آينه هاي برقي از استقبال نسبتا خوبي برخوردارند هرچند با ورود تيپ 2 اين خودرو با نام ويانا مشتريان چهره تازه اي از امكانات و مشخصات فني را در اين خودرو ديدند كه البته با افزايش قابل توجه قيمت نيز همراه بود. پيشرانه 110 اسب بخار ويانا مصرف كمتري از تيپ يك دارد و امكانات جديدي همچون سيستم ضد سرقت نيز به آن اضافه شده است.
GreatWall Motors (ديار خودرو) 
يكي از قديمي ترين و بزرگ ترين خودروسازان چين، كمپاني ديوار بزرگ است كه به عنوان بزرگ ترين توليدكننده SUV در چين نيز شناخته مي شود. تاريخچه اين كمپاني به سال 1976 و طراحي و توليد كاميون و خودروهاي سنگين بر مي گردد تا زماني كه GW در دهه 90 توليد محصولات سواري را آغاز كرد و تاكنون توانسته به بازار بسياري از كشور هاي جهان نفوذ كند و حتي در كشور هاي صاحب صنعت خودرو مانند ايتاليا نيز فروش خوبي داشته باشد. ديار خودرو به عنوان نماينده رسمي سابق اين كمپاني چيني خيلي بدون حاشيه و كمرنگ در بازار ايران حضور دارد. اين شركت تاكنون توانسته تعداد محدودي از وانت Deer تك كابينش را به فروش برساند.
وانت سفير: اين وانت با نام GW Deer شناخته مي شود و بر پايه نسل دوم تويوتا هايلوكس طراحي شده است. وانت ديار در چين براي 10 سال پياپي به عنوان پرفروش ترين وانت شناخته شده و از فروش بالايي در سال هاي گذشته در اين كشور برخوردار بوده است. Deer به عنوان محصول يك خودروساز خصوصي در رقابت با وانت باردو، وانت مزدا و زامياد 24 فروش اندكي داشته كه نتوانسته به خواسته هاي ديار خودرو جامه عمل بپوشاند. وانت Deer از پيشرانه 2/2 ليتري نسل دوم تويوتا هايلوكس بهره مي برد كه توانايي توليد قدرت ناچيز 100 اسب بخار را دارد. اين نيرو توسط يك گيربكس 6 دنده دستي به چرخ هاي عقب منتقل مي شود. ديار خودرو اين وانت را با امكاناتي همچون كولر، فرمان هيدروليك و قابل تنظيم و همچنين راديو پخش استريو به بازار عرضه كرده است.
Soueast Motors (خودروسازي اسنا) 
كمپاني مشترك بين ميتسوبيشي ژاپن، خودروسازي فوجيان چين و كمپاني تايواني در سال 1995 فعاليت خود را آغاز كرد. فعاليت اصلي اين كمپاني به توليد محصولات كرايسلر و ميني بوس هاي ويژه بازار چين و همچنين طراحي و عرضه خودرو هاي ون و سواري مخصوص بازار چين است. تمامي محصولات اين كمپاني تحت ليسانس ميتسوبيشي ژاپن و با نظارت طراحي كرايسلر توليد مي شوند و حتي برخي محصولات اين كمپاني انواع تغيير نام يافته محصولات ميتسوبيشي ژاپن هستند. يكي از اصلي ترين افتخارات اين كمپاني فروش بالاي محصولاتش در ايران است كه به لطف نماينده تام الاختيارش ـ شركت خودروسازي اسنا ـ به دست آمده است. شركت خودروسازي ستاره نيك آريا (اسنا) فعاليت خود را از سال 1380 در زمينه خودرو آغاز نموده و هم اكنون نمايندگي محصولات King Long، SHAC و Soueast را در دست دارد.
FAW (سيبا موتور) 
كمپاني FAW اولين كمپاني توليد كننده خودرو در چين است. اين كمپاني اولين خودروي ملي چين با نامHongqi را در سال 1958 طراحي و به بازار عرضه كرد. FAW فعاليت خود را در زمينه طراحي و توليد خودروهاي سواري، نيمه سنگين، سنگين و قطعات خودرو آغاز كرد و هم اكنون به عنوان سومين خودروساز بزرگ چين شناخته مي شود. خوردوسازي مجموعه FAW در 11 زيرمجموعه پيگيري مي شود. شركت سيبا موتور به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي گروه خودروسازي بهمن همكاري خود با خودروسازي FAW را از سال 86 آغاز كرد. اين همكاري با 12 محصول آغاز شده كه از بين آنها، هم اكنون تنها يكي از محصولات سيبا موتور آماده عرضه به خيابان هاست. محصولات در نظر گرفته شده براي بازار ايران شامل خودرو هاي سواري، ون، وانت، خودرو هاي سنگين و نيمه سنگين و كشنده مي شود.
ZX Auto (بهمن خودرو) 
اين خودروساز چيني فعاليتش را از سال 1999 به صورت تخصصي در زمينه وانت و SUV آغاز كرد. خاورميانه، آفريقا، روسيه، لهستان و آمريكاي جنوبي از بازار هاي اصلي اين كمپاني چيني به حساب مي آيند؛ بازار هايي كه ما با شركت هاي بزرگي همچون ايران خودرو و سايپا هنوز موفق به فتح شان نشده ايم. بهمن خودرو كه به دنبال پيكاپي قدرتمند براي رقابت با نيسان پيكاپ پارس خودرو بود، وقتي دستش به وانت سري BT مزدا ژاپن نرسيد (به دليل عرضه اختصاصي اين وانت در آمريكا) به سراغ محصولي مشابه آن از چين رفت.
وانت 2 كابين كاپرا: ZX Auto با افتخار اعلام مي كند كه پيكاپ پرطرفدارش با قطعاتي مشترك با پيكاپ هاي نيسان و تويوتا به توليد مي رسد. كاپرا، محصول سال 2006 كمپاني ژانگ ژينگ چين است كه براساس گفته هاي اين كمپاني، تلفيقي از نسل پنجم پيكاپ هاي ژاپني است. اين خودرو از پيشرانه 4/2 ليتري 125 اسب بخاري بهره مي برد و از امكان استفاده از هر دو محور (WD4)  براي افزايش كارايي بهره مي برد. بهمن خودرو، اين محصول را هم اكنون با امكاناتي نظير پخش CD، سيستم هاي ايمني ABS و EBD، سيستم تهويه مطبوع، مه شكن عقب و جلو و همچنين آپشن ايربگ روانه بازار مي كند.
Hafei (خودروسازي وستي / كرمان) : هفي، بزرگ ترين كمپاني توليد كننده ون هاي كوچك شهري در چين است كه به طور محدود خودرو هاي سواري را نيز طراحي و توليد مي كند. يكي از عجيب ترين و جالب ترين نكات اين كمپاني همكاري با موسسه معتبر طراحي پينين فارينا در طراحي برخي محصولات اين كمپاني است. صنايع خودروسازي وستي فعاليت خود را از سال 87 و با همكاري كمپاني Hafei به عنوان زيرمجموعه گروه خودروسازان بم آغاز كرد. اين شركت هم اكنون تنها محصول Lobo از سري محصولات هفي را در ايران عرضه مي كند.
JAC (بم خودرو) :
JAC مخفف عبارت Jianghuai Automobile Co است كه در سال 1964 در شهر هفي چين تاسيس شده است. اين شركت تا سال 2000 تنها به مونتاژ و ساخت خودرو هاي سنگين مشغول بوده است تا اين كه بالاخره سال 2000 خودرو هاي سواري و تلاش براي دستيابي به تكنولوژي در اين شركت اوج مي گيرد. 5/2 درصد بازار چين هم اكنون در اختيار اين كمپاني است و آمار توليد حدود 466 هزار دستگاه خودرو در سال 2011، JAC را به نهمين خودروساز بزرگ چين تبديل كرده است. يكي از قديمي ترين خودروسازان كشور، شركت ايران اتومبيل از حدود 3، 4 سال قبل عرضه ون Refine يا مدل M 1 اين شركت را در ايران آغاز كرد. در گفت وگو با يكي از مسوولان اين شركت، اين مسوول از تمايل نداشتن ايران اتومبيل به ادامه همكاري با JAC و عرضه محصولات سواري اين شركت در ايران خبر داد، لذا JAC مطمئنا پس از مذاكرات چندساله با بم خودرو، در نهايت با اين شركت براي توليد محصولات سواري اش به توافق رسيده است.
بم خودرويي ها هنوز سخني از محصولات در نظر گرفته شده براي ايران به ميان نياورده اند، اما با بررسي كلي خط توليد JAC در چين درمي يابيم كه اين كمپاني هم اكنون 7 محصول قابل عرضه در ايران دارد. در بين اين محصولات سدان ها و هاچ بك هاي شهري و همچنين ون  شهري و يك شاسي بلند متوسط به چشم مي خورد.
اميرحسين برخورداري / جام جم

منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا