برای سفیدی دندان چه بخوریم و چه کار کنیم ؟

  • شروع کننده موضوع M.Bagheri
  • تاریخ شروع
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
سلام؛
سفید کردن دندان ها سوال خیلی از عزیزان هست . به همین دلیل تصمیم گرفتم مطالب جالبی رو برای شما از راه های سفید کردن دندان برای شما قرار بدم . امیدوارم که مورد پسند شما واقع بشه .

روش های سفید کردن دندان :

بلیچینگ : کم ‌صدمه‌ترین روش درمانی بدرنگی، بلیچینگ است زیرا به مینای دندان آسیب نمی‌رساند. در روش بلیچینگ در منزل، دندانپزشک از فک بیمار قالب‌گیری کرده و نایت گارد می‌سازد. سپس بیمار در منزل مواد بلیچینگ را داخل نایت گارد ریخته و برحسب غلظت ماده، روزانه بین یک تا 6ساعت داخل دهان قرار می‌دهد. زمان سفید شدن برای هر فک بین یک تا 2 هفته است. گاهی اوقات، به‌خصوص در موارد بدرنگی ناشی از مصرف تتراسایکلین، این زمان ممکن است به 6 ماه افزایش یابد. بعضی مواقع حین استفاده از مواد بلیچینگ ممکن است دندان‌های بیمار به سرما حساس شوند. در این موارد بهتر است زمان استفاده از بلیچینگ کاهش داده شود و حتی درمان به مدت یک روز متوقف شود. البته استفاده از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌های ضد حساسیت به متوقف شدن این‌عارضه کمک می‌کند.در مورد بیمارانی که مایل به انجام بلیچینگ در منزل نیستند و می‌خواهند سریع‌تر به نتیجه برسند، می‌توان از روش بلیچینگ داخل مطب استفاده کرد. در این روش پس از تمیز کردن دندان‌ها، لثه توسط محافظ‌های مخصوص پوشانده می‌شود، سپس دندانپزشک با زدن ژل دی اکسید کربن روی دندان (این ژل برخلاف سایر مواد سفیدکننده اثر سوء بر دندان ندارد) لیزر به آن می‌تاباند. لیزر در زمان بسیار کم آن را اکسید کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند. در این روش از 3 نوع لیزر CO2، آرگون و دیود استفاده می‌شود که لیزر دیود از سرعت بیشتری برای سفید کردن برخوردار است.در مواردی که دندان به علت وارد آمدن ضربه، پوسیدگی شدید یا معالجه عصب، سیاه می‌شود پس از انجام معالجه عصب صحیح ابتدا باید تمام مواد تیره و خون‌مرده از داخل تاج دندان تمیز شده سپس مواد سفیدکننده را داخل تاج دندان قرار داد و روی آن را پانسمان کرد. این ماده باید حدود یک تا 2 هفته داخل تاج دندان باشد تا بتواند بدرنگی را برطرف کند. بدرنگی‌های خاکستری بهتر از بدرنگی‌های نارنجی به بلیچینگ پاسخ می‌دهند. گاهی اوقات هم نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. پس از سفید شدن تاج دندان به حد لازم، مواد سفیدکننده از داخل آن خارج شده و پس از یک هفته پانسمان، با کامپوزیت پر می‌شود.

کامپوزیت : از دیگر روش‌های تغییر رنگ دندان استفاده از کامپوزیت است. کامپوزیت‌ها همان مواد سفیدکننده ترمیمی هستند که برای پر کردن دندان‌ها استفاده شده و با چسب‌های دندانپزشکی «باندینگ» به دندان متصل می‌شوند. ازجمله محسنات کامپوزیت‌ها، حفظ نسج سالم دندان است اما کار با کامپوزیت‌ها نیاز به دقت بیشتری دارد بنابراین بهتر است در این مورد به دندانپزشکان متبحر مراجعه کنید. بهتر است از دندان‌هایی که با کامپوزیت ترمیم شده‌اند برای شکستن تخمه، یخ، استخوان، ناخن و اجسام سخت استفاده نشود چون احتمال دارد ترک خورده و لب پر شوند.

لامینیت : یکی دیگر از روش‌های زیباسازی دندان استفاده از لامینیت است. لامینیت پوسته‌ای نازک از جنس چینی است که سطح بیرون و لبه دندان‌ها را می‌پوشاند. لامینیت گاهی در مطب (فقط با دو بار مراجعه) و گاهی داخل لابراتوار مجهز (در کمتر از دو ساعت) ساخته و روی دندان‌ها تعبیه می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا نیم تا یک میلی‌متر از سطح خارجی و لبه دندان تراشیده می‌شود، سپس از دندان‌ها قالب‌گیری شده و قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود. در جلسه بعدی نیز دندانپزشک آنها را روی دندان‌ها می‌چسباند. رنگ‌پذیری لامینیت کمتر از کامپوزیت‌هاست و البته هزینه آن بیشتر از ترمیم با کامپوزیت است.


غذاهای مفید برای سفید کردن دندان :

۱.توت فرنگی

دکتر اروین اسمیگل، نماینده انجمن زیبایی دندان در آمریکا می‌گوید، درست است که توت فرنگی قرمز است، اما مالیک اسید، مهم‌ترین جزء این میوه‌ی تابستانی، نقش یک ماده قوی برای از بین بردن رنگ روی سطح دندان‌ها را بازی می‌کند.


توت‌فرنگی‌های تازه و آبدار در هر غذایی طعم فوق‌العاده‌ای دارند: سالاد، دسر، صبحانه و ... و همه جا می‌توان آن را تهیه کرد. پس خوردن روزانه مقداری از آن هم ساده و هم دلچسب است.

۲.تخمه و آجیل


دکتر متیومسینا، عضو انجمن زیبایی دندان آمریکا می‌گوید، جویدن این خوراکی‌های ساینده و سخت، پلاک‌ها و لکه‌ها را از سطح دندان پاک می‌کند. به عنوان میان وعده، بعدازظهرها چند دانه بادام بخورید، آنها سرشار از پروتئین چربی سالم‌اند و دندان‌هایتان را مثل مروارید سفید می‌کنند.

۳.پیاز

اگرچه این محصول به خاطر بوی بدش بدنام است،‌اما می‌تواند برای دندان‌ها بسیار مفید باشد. دکتر مسینا می‌گوید پیاز به دلیل بی‌رنگ بودنش هیچ لکی روی دندان ایجاد نمی‌کند. به علاوه بعد از خوردن آن، به احتمال زیاد مسواک می‌زنید که صد در صد به داشتن دندان‌های سفیدتر کمک می‌کند.

۴.سیب

شاید صدایی که موقع گاززدن این میوه‌ی سفت می‌شنوید آزاردهنده باشد،‌ اما تردی آن لثه را تقویت می‌کند و آب فراوان موجود در آن، تولید بزاق در دهان را افزایش می‌دهد، اجتماع باکتری‌ها را که سبب بوی بد دهان و پلاک دندان‌ها می‌شود،‌ پراکنده و خنثی می‌کند.

۵.جوش شیرین

یک مسواک بردارید و دندان‌هایتان را با این ترکیب معمولی مسواک بزنید. دکتر مسینا می‌گوید: جوش شیرین مثل یک سفیدکننده‌ی واقعی عمل می‌کند و سدیم که در واقع گونه‌ای نمک است مثل یک ساینده عمل می‌کند و پلاک‌ها و لکه‌ها را از روی سطح دندان به تدریج پاک می‌کند.

۶.کرفس و هویج

به گفته‌ی دکتر اسمیگل، مقدار آب بالای موجود در این دو نوع سبزی، آنها را به ماده‌ای عالی برای کمر، سلامتی و همچنین سفیدی دندان‌ها، تبدیل می‌کند. کرفس و هویج بزاق دهان را تحریک می‌کنند که این کار به شستن باقی مانده‌ی غذا در دهان و تقویت لثه‌ها نیز کمک می‌کند.

۷. کلم بروکلی

دکتر مسینا می‌گوید برخلاف لبو و زغال اخته، این سبزی ترد به دندان‌ها نمی‌چسبد و باعث ایجاد لکه‌های بدمنظره روی دندان‌ها نمی‌شود. کمی بروکلی خام را با ناهار بخورید. این گل‌های کوچک سطح دندان‌ها را تمیز می‌کنند و می‌توان از آن به عنوان یک مسواک مختصر و طبیعی نیم‌روزی استفاده کرد.


۸.پنیر

پنیرهای سفت،این تکه‌های کوچک خوشمزه در ظرف پیش‌غذا، سرشار از کلسیم است که دندان‌ها و لثه‌ها را تقویت می‌کند. به علاوه اغلب پنیرها تقریبا بی‌رنگ هستند که به این معنی است که باعث ایجاد لک روی دندان نمی‌شوند.

۹.پرتقال


این میوه‌ی خوش‌رنگ حاوی اسیدی است که اگر به مقدار زیادی مصرف شود، می‌تواند باعث ساییدن مینای دندان و سفیدترشدن آن بشود. اما ما توصیه نمی‌کنیم به خاطر داشتن لبخندی زیباتر یک سبد پر از پرتقال ببلعید، فقط هرازچندگاهی با خوردن یک پرتقال آبدار می‌توانید به سفیدشدن دندان‌هایتان کمک کنید.

۱۰.آب

دکتر اسمیگل می‌گوید، در طول روز یک عالم آب بنوشید تا دهانتان را هیدرات نگه دارید و دندان‌های درخشان‌تری داشته باشید. او همچنین می‌گوید بعد از خوردن خوراکی‌های سیاه و حاوی رنگدانه حتما آب بنوشید تا از ایجاد لک روی دندان‌هایتان جلوگیری کنید. اگرچه آب، از اسیدیته‌ی دهانتان می‌کاهد که باعث آسیب رساندن به مینای دندان است،‌دکتر اسمیگل هشدار می‌دهد که جذب آب‌های گازدار نشوید، چون پتانسیل بیشتری برای ساییدن مینای دندان و آسیب‌رساندن دارند.

۱۱.گلابی

دکتر اسمیگل خوردن گلابی را برای خنثی کردن باکتری‌های مزاحم که باعث ایجاد بو و لک روی دندان می‌شوند، توصیه می‌کند. این میوه‌ی شیرین و خوشمزه باعث افزایش تولید بزاق دهان، شستن باقی مانده‌ی غذاها و در نتیجه‌ تمیز و درخشان شدن دندان‌ها می‌شود.

۱۲.شیر و ماست

این محصولات لبنیاتی بهترین غذا برای سلامت دندان به شمار می‌روند. کلسیم بالای آنها باعث تقویت دندان‌ها و سلامت و سفیدی بیشتر مینای دندان می‌شود. اما مراقب باشید همه‌ی غذاهایی که مقدار کلسیم زیادی دارند (مثل اسفناج با رنگدانه‌هایش که باعث کدر و لکه‌دار شدن دندان می‌شود) چنین تاثیر مشابهی ندارند. به عنوان میان‌وعده می‌توانید ماست چکیده بخورید یا چند ساعت بعد از شام شیرینی و یک لیوان شیر سرد میل کنید تا به آن درخشندگی که می‌خواهید برسید.
 
Pb.GraphisT

Pb.GraphisT

گرافیست
مدیر ارشد گرافیک
معلم شیمی ما دندون پزشکه
ازش پرسیدیم راجع به سفیدی دندون
جواب مارو اینطوری داد :
بعضی از افراد دندوناشون سفیده بعضیا مثل خودم یکمی رنگ دندوناشون زرد تره
که از نظر مقاومت دندون های زرد در کل بهتر از دندون های سفید هستن
دندون های سفید میزان منیزیم دندونشون خیلی کمه برای همین رنگ سدیم (که سفید رنگ هست) بیشتر خودنمایی میکنه و باعث سفید نشون دادن دندون میشه
درصورتی که دندون های زرد اون مقدار منیزیمشون کم نیست و به اندازه اس که از نظر استقامت و مقاومت دندون، دندون هایی که یکمی به زرد میخورن قوی تر هستن
اما یه زردی داریم که حاصل نکشیدن نخ دندون هستن و جرم هایی دور لثه و لای دندون ها جمع میشن که باعث میشه قسمت های نزدیک لثه زرد بشن
که اونارو با جرم گیری کردن میتونیم برطرف کنیم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا