به فکر نمازت باش، مثل شارژ موبایلت!

ARIANA

ARIANA

پدر جد تالار !
مدیر بازنشسته
به فکر نمازت باش، مثل شارژ موبایلت!

با صدای اذان بلند شو، مثل صدای موبایلت!از انگشتانت برای اذکار استفاده کن، مثل صفحه کلید موبایلت!​
قرآن را هم همیشه بخوان، مثل پیامهای موبایلت و ...

متنی که پیش روی شماست، گزیدهای از بیانات آیت الله جاودان در باب اهمیت نماز و احترام به این فریضه الهی است.

نماز برای کسی که حق نمازش را ادا کند، دعا میکند. حق نمازش چیست؟ خیلی ساده است. یک نماز صحیح بخواند. این هم مکرر به جمع دوستان و غیر دوستان، عرض میکنم.
یک نماز صحیح بخواند، نماز صحیح چقدر زحمت دارد؟ شما حمد و سوره را صحیح کن، مسئلههایت را هم یاد بگیر. آدم چند تا مسئله بلد باشد نمازش صحیح میشود؟ چهل تا، پنجاه تا مسئله، که میشود مثلاً ده صفحه یک رساله. آدم ده صفحه یک رساله را مسئله بلد باشد، نمازش صحیح میشود. خیلی سخت نیست. ده صفحه، پانزده صفحه رساله را آدم بخواند، نمازش میشود درست.
یک حمد و سوره هم پیش یک معلم قرآن یا مثلاً کسی که تجوید بلد باشد، یاد بگیرد. به خصوص برای نوجوانها به سرعت درست میشود، اگر سنش گذشته باشد، یک کم سخت میشود، اما برای نوجوان و جوان، خیلی زود حمد و سورهاش درست میشود. آنقدر هم که سخت نیست. خوب میشود نماز صحیح.
اگر کسی نماز درست بخواند، نماز صحیح بخواند، اول وقت بخواند، نماز دعایش میکند. دعای نماز قبول است. یک کسی که دعایش قبول است، روزی پنج بار شما را دارد دعا میکند.

یک وضو و غسل هم آدم یاد میگیرد. آن هم میشود پنج دقیقه. آدم دو تا پنج دقیقه مسئلههای وضو و غسل را یاد میگیرد، بعدش نمازش صحیح میشود. دو تا پنچ دقیقه، آن هم ده یا پانزده صفحه، مثلاً یک ده دقیقه یا نیم ساعت هم پیش معلم، حمد و سوره میخواند، میشود نماز صحیح.
نماز صحیح هم همان اول وقت بخوان. این میشود نماز چی؟ نماز خوب، نماز درست. اگر کسی نماز درست بخواند، نماز صحیح بخواند، اول وقت بخواند، نماز دعایش میکند. دعای نماز قبول است. یک کسی که دعایش قبول است، روزی پنج بار شما را دارد دعا میکند. خدای نکرده اگر آدم، نمازش خراب باشد، نماز نفرین میکند. میگوید من را ضایع کردی، خدا ضایعت کند. خدا پیش نیاورد. اگر آدم نمازش را بیبند و بار بخواند، نماز میخواند، اما بیبند و بار میخواند. ارزش برای نمازش قائل نیست، سبک میشمارد. دیر میخواند، بد میخواند، آخر وقت میخواند.


دیشب با یک جوانی صحبت میکردیم، گفت: خوب، یک ساعت به آخر وقت میخوانیم. چه عیبی دارد؟
من گفتم: خوب، نماز اول وقت رضای خداست. دعای مستجاب هم که عرض کردیم در آن هست. آن وقت آخر وقتش، ممکن است خدای نکرده، خدای نکرده، نماز نفرین کند. گاهی فرد هم نماز را خراب میکند، هم آخر وقت میخواند، بد میخواند، تند تند میخواند، به قدری تند که خراب میشود، یعنی آیات را به هم میچسباند، بعضی از آقایان مراجع اجازه نمیدهند. یک نفس بین دو تا آیه بکشید. چقدر فرقش است؟ نمازی که آن طوری تند و تند بخوانی، با این که یک کم بین دو تا آیه مکث کنی، فرقش چند ثانیه میشود؟ این میشود نماز خوب، نماز صحیح. اگر تند تند بخوانی، ممکن است مرجع تقلیدتان اجازه ندهد. خیلی از دوستان ما از آقای بهجت تقلید میکردند، ایشان میگویند: این فاصله را بدهید. بین دو تا آیه فاصله بدهید.
چه بسا بندهای نماز میخواند ولی آن نماز را به صورتش میکوبند. میگویند: وَ اَحجُبُ اَنّی صوته، برای صدایش مانع میگذارم که به گوش من نرسد، اینکه صدا به گوش خدا نرسد که نیست، خدا هر صدایی را میشنود، میداند. یعنی به صدایش گوش نمیدهم. به حرفش اعتنا نمیکنم. در این روایت، خدای متعال با داوود(ع) صحبت میکرده است: ای داوود، میدانی چرا برای صدای آن فرد مانع میگذارم؟ برای اینکه این فرد به چشم خیانت، به چشم خیانت به ناموس مردمان، زیاد نگاه میکرده است. ذلک الَذی یُکِثرُ الالتفاتِ الی حُرم المُومِنین به عین الفِسق، به چشم خیانت، به ناموس مردم زیاد نگاه میکرده است. دوم: این فرد نقشه برای مردم داشته، برای مردم، برای مسلمانها نقشه داشته، نقشه ظلم میکشیده. نماز هم بخواند، نمازش را میزنیم تو سرش. حالا اینجا فرمودند تو صورتش. این حدیث خیلی بلند است، حالا این قسمت به همه ما مربوط میشود، آن دو تا انشاء الله به ماها مربوط نیست. بعد فرمود: یا داود نُح عَلی خَطیئَتِکَ کَالمَرئَة الثَکلی عَلی وَلَدِها ای داود نوحه کن. ببینید، نوحه یعنی گریه با صدا، وقتی که آدم در خانه خدا میرود با صدا بر گناهانش گریه کند، مثل مادری که بچهاش را از دست داده، آن طور در خانه خدا برای گناهانت گریه کن.
عمل خوبی که جلوی عمل بد را نمیگیرد، معلوم میشود که آن عمل، قوت و قدرت ندارد. نماز، نماز نیست. که جلوی عمل بد را نمیگیرد. وگرنه عمل خوب، نماز خوب، جلوی عمل بد را میگیرد.

یک دومی را هم عرض کنیم. سلیمان بن خالد میگوید که من از حضرت صادق (ع) سوال کردم این آیه را: وَقَدِمنَا إِلَی مَا عَمِلوا مِنْ عَمَل فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا خدای متعال میفرمایند ما به نزد اعمالی که اینها کردهاند میآییم. قدرت ما بالاسر عمل اینهاست. مأموران ما بالاسر عمل اینها هستند و این اعمال را گردی میکنیم که به باد رفته است.
چه جوری میشود؟ آدم عمل خیر کرده است، عملش به درگاه خدا میرود و عمل به باد فنا مینشیند! امام فرمودند که: «أما والله اِن کانَت اَعمالهُم اَشَدُ بَیاضا منَ القَباطی» اینها عمل زیاد دارند. مثلاً سالی دو بار کربلا رفته، حج و عمره میرود، خمس میدهد، کار خوب خیلی میکند، نماز جماعت میرود، این اعمال چطور میشود که به باد فنا برود؟
1021161867612019821223912312624315286182-1.jpg

میگویند این مال آدمی است که، اعمال خوب دارد، هزار طور عمل خوب دارد، اما وقتی گناه پیش میآید، چهار دست و پا میافتد، نمیتوانم توضیح بدهم. اصلاً گناه را رد نمیکند، از گناه نمیگذرد. آخر یک گناهانی هست که آدم را میسوزاند. آقا چطور میشود من حج میروم، عمره که بیشتر میشود رفت. حالا مثلاً کربلا که میشود رفت. صد جور کارهای خوب، چطور میشود که این کارها، هیچگاه جلوی هیچ کار بد من را نمیگیرد، چطور میشود؟ من نماز جماعت میروم، هر روز نماز جماعت، مثلاً بعضیها هستند که صبح هم نماز جماعت میروند، نماز اول وقت میخوانند، نماز جماعت میخوانند. چطور این نماز من، جلوی بدی اعمال من را نمیگیرد؟ عمل خوبی که جلوی عمل بد را نمیگیرد، معلوم میشود که آن عمل، قوت و قدرت ندارد. نماز، نماز نیست. که جلوی عمل بد را نمیگیرد. وگرنه عمل خوب، نماز خوب، جلوی عمل بد را میگیرد. پس اینها یک ظاهر خوب داشتند. اما یک جایی از کار خراب بوده. نماز جلوی کارهای بد را میگیرد.
مثالی که برای شما در مورد نماز خوب عرض کردم، نماز خوب را آنقدر سخت نگرفتیم. عرض کردم یک نماز صحیح اول وقت. باور کنید جلوی بدی را میگیرد، جلوی گناهان را میگیرد. این نماز خاصیت دارد. من اگر یک ذره نماز را احترام کنم، نماز خاصیت دارد. خاصیتش جلوی بدی را میگیرد. جلوی دهان من را میبندد، هر حرفی از دهان من در نمیآید. هر گناهی از دست من برنمیآید. نماز خاصیت دارد. اگر میبیند هیچ خاصیتی ندارد، نگاه کنیم، بررسی کنیم، بررسی کنیم که کجای کارمان خرابی دارد. خرابی اصلی دارد. آن وقت این نمازها را روز قیامت میآورند، که خیلی هم زرق و برق دارد. باز که میکنی آن را، میبینی خاکستر است. به باد فنا میرود.
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا