رقابت بین دو جستجوگر ملی فجر و یاحق

  • شروع کننده موضوع killer666
  • تاریخ شروع
killer666

killer666

demon is back
مدیر بازنشسته
زمانی موتورهای جست وجوی گوگل و یاهو نوعی غول اطلاعات محسوب می شدند و حتی به ذهن کاربران هم خطور نمی کرد که اطلاعات موتور مورد نظر خود را از طریق غیر این دو سایت تامین کنند. اما اکنون چند سالی است که کشورهای مختلف به راه اندازی موتور جست وجوهای ملی دست زده اند و در این میان موفقیت های متعددی هم به دست آورده و گاه به رقابت جدی با این دو سایت پرداخته اند.
اکنون موتور جست وجوی ملی چین که با نام «بایدو» فعالیت می کند، دهمین سایت پربازدید دنیا محسوب می شود و طبق تحقیقات اخیر صورت گرفته، موتور جست وجوی «بینگ» که متعلق به مایکروسافت است سایت های "یاهو " و "گوگل" را از نظر دقت پشت سرگذاشته و از آن ها پیشی گرفته و در شرایطی که سال گذشته میزان دقت و موفقیت گوگل کمتر از 68 درصد بود، این موتور جست وجو موفقیت 80 درصدی خود را به رخ اولین موتور جست وجو دنیا کشیده است. علاوه بر این موارد کشوری مثل ترکیه تاکنون 36 موتور جست وجوی اختصاصی برای خود طراحی کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست وجوهای ملی یکی از کشورهای پیش رو محسوب می شود. مروری بر همین چند تجربه کوتاه به خوبی نشان می دهد که امکان طراحی سایت هایی به منظور رقابت دو ابر جست وجوگر دنیا وجود دارد، اما قطعا این کار نیازمند دانش و عزمی جدی است.
چرا موتور جست وجوی ملی؟
اما آنچه امروز کشورهای مختلف را به سمت راه اندازی موتور جست وجوهای ملی سوق می دهد بیش از همه به امنیت اطلاعات کشورها برمی گردد. از سوی دیگر تا زمانی که چند موتور محدود به عنوان تنها جست وجوگرهای موجود شناخته شوند این موضوع می تواند تهدیدی جدی علیه آزادی کشورها باشد.
نمونه بارز این ادعا اقدام اخیر گوگل در ارتباط با حذف نام "خلیج فارس" از صفحه نقشه این سایت است. مساله ای که علاوه بر واکنش های مختلف ایرانیان موجب شد مسوولان کشور بر لزوم راه اندازی هر چه سریع تر جست وجوگرهای ملی تاکید کنند.
علی حکیم جوادی - رییس سازمان فن آوری اطلاعات - در این زمینه می گوید: در ارتباط با گوگل که به خود اجازه داده به حریم کشور ما ورود پیدا کند باید تصمیمی جدی اتخاذ کنیم که در این زمینه یک موتور جست وجوی ملی و فقدان وابستگی به این سایت راهکار مناسبی ارزیابی می شود.
وی با تاکید بر این که به عنوان یک ایرانی به هیچ وجه نمی پذیریم که نام خلیج فارس بخواهد از جایی برداشته و یا تغییر داده شود، ادامه می دهد: لازم است هر چه سریع تر موتور جست وجوی ملی خود را فعال کنیم تا مانند کشورهای دیگر دنیا نشان دهیم که هخیچ نوع وابستگی ای به گوگل نداریم.
حکیم جوادی در عین حال به بی تعهدی سایتی مثل گوگل اشاره کرد و خاطرنشان می کند: این اقدام گوگل حرکتی بود که بسیاری افراد مدعی استفاده از امکانات خارجی را متقاعد کرد که این شرکت ها و نمونه هایی همچون گوگل هیچ تعهدی به کار ندارند و هر زمان که بخواهند به خود اجازه می دهند وارد حریم خصوصی ما شوند.
*جست وجوگر ملی با چه نامی و از کی؟
اما با وجود تمام تاکیدات صورت گرفته و این که بارها مسوولان اعلام کرده اند که حتی راه اندازی موتور جست وجوی ملی در برنامه پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته، همچنان زمان دقیقی برای راه اندازی این سایت اعلام نشده و حتی نام این جست وجوگر هم اعلام نشده بود تا حداقل تا پیش از آماده شدن سایت فرهنگ سازی لازم جهت استفاده از آن صورت بگیرد.
البته پیش تر گزینه هایی مانند "یاحق" و "فجر" برای نام این سامانه معرفی شده بود اما در هر دو مورد پس از مدتی مسوولان از عدم قطعیت این اسامی خبر داده و اعلام نام این پایگاه را به همه پرسی و اجماع نهادهای فرهنگی در این زمینه موکول کردند.
درباره زمان راه اندازی این جست وجوگر هم تاکنون وعده های مختلفی داده شده و در آخرین صحبت ها مسوولان از راه اندازی این سامانه تا پایان سال جاری خبر داده اند که باید منتظر ماند تا در پایان سال معلوم شود آیا این بار این وعده عملیاتی می شود یا خیر.البته سال گذشته هم مسوولان گفته بودند که نمونه های پایلوت این طرح آماده و همچنان در حال تکمیل است و تلاش می شود تا نخستین پایلوت آن تا پایان سال آغاز به کار کند.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا