اختصاصی روش هایی برای تقویت مطالعه در دانشگاه

Night Spirit

Night Spirit

گنده تالار !
مدیر ارشد تالار
شاید شما تا مقطع دبیرستان رو تونستید به راحتی و چشم بسته پشت سر بذارید، اما متاسفانه دانشگاه تا حدودی از سطح متفاوتی برخوردار هست. هنگامی که شما بفهمید چگونه با دانشگاه و جو حاکم بر اون برخورد کنید، حتما وضعیت بهتری خواهید داشت.

پیش از درس خواندن


یک لیست یا برنامه برای امتحانات خود درست کنید :

aid1213898-728px-1213898-1.jpg.webp


امتحاناتتون رو بر اساس تاریخ برگذاری مرتب کنید. به طوری که اولین امتحانی که دارید بالای لیست باشه بعد امتحان دوم و سوم و ...
بخش های مربوط به کلاس هاتون رو در همون زمان مطالعه کنید.
هرروز که به زمان امتحان نزدیک میشه، زمان مهم تر میشه، هر دقیقه ارزشمندتر میشه که باعث میشه زمانبندی و برنامه ریزی کردن برای هر هفته (یا هرروز) قبل امتحان اهمیت پیدا کنه. یه برنامه ریزی با در نظر گرفتن شرایطتتون درست کنید و به اندازه کافی استراحت برای خودتون در نظر بگیرید (نه خیلی زیاد، نه خیلی کم). اولویت بندی کنید کدام کلاسها به مطالعه بیشتری نیازمنده؛ این خود به خود باعث بیشتر خوندن اون درس ها میشه.

یکی از مهم ترین برگه هایی که استاد ها به شما میده، سرفصل ها هستند. از اون خوب نگهداری کنید، وقتی برای امتحان های کلی درس میخونید به درد میخوره. با این کار، مباحثی که استاد به اونها اهمیتی بیشتری میده رو راحت تر به ذهن میسپارید. در نتیجه ضمن اینکه درس رو بهتر به ذهن میسپارید میدونید قسمتای مهمی که احتمالا تو امتحان میان هم کامل خوندید.









خلاق باشید و سعی کنید مطالب مهم رو هایلایت کنید.

aid1213898-728px-1213898-2.jpg.webp


فقط میخواهید کلمات را به ذهن بسپارید؟ آنها را در ورد بنویسید و پرینت بگیرید. کلماتی که از قبل به معنی آنها مسلطید، نباید نوشته شوند. پیش از صرف نظر از اونها، مطمئن شید که کاملا بر اونها مسلط هستید
هر کلمه را بارها و بارها بخونید. در این صورت معنی اونها رو فراموش نمیکنید.
در جزوه ها روی کلمه های کلیدی و مفاهیم (به رنگ دیگر) هایلایت بکشید. رنگ هایلایت ها را با توجه به رنگ مورد علاقه خودتون انتخاب کنید.
برای کمک به بهتر درس خواندن، جدول بکشید یا جعبه کارت درست کنید. کارت ها میتونند انواع مختلفی داشته باشند

(مثلا بعضی برای اصطلاحات مختلف، بعضی مفاهیم، فرمول ها و ...)





از یک دوست برای همراهی در درس خواندن دعوت کنید.

aid1213898-728px-1213898-3.jpg.webp


اگر با دوستتان همکلاسی باشید، هم برای خودتان بهتر است هم برای دوستتان. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید کسی که از او دعوت میکنید، در امور درسی جدی باشد و وقتتان سر امور غیر درسی و غیر ضروری هدر نرود. دوستی که برای تمرکز در امور درسی مفید باشد.

زمانی رو برای توضیح مفاهیم و مطالب به همدیگه اختصاص بدید. توضیح مطالب خونده شده به همدیگه تاثیر به سزایی در یادگیری مفاهیم و انتقال اونها داره. که البته این تاثیر به خوبی خودش رو در زمان امتحان نشون میده.







یک جای مناسب برای مطالعه پیدا کنید

aid1213898-728px-1213898-4.jpg.webp


در مکان آرام و با صندلی مناسب و راحت مطالعه کنید به طوری که لازم نباشه هر بار برای فراهم کردن محیط زمانی تلف بشه. اگر صندلی مناسبی در محیط نامناسب بود، مکانش رو به محیط های مناسب تری تغییر بدید (اون صندلی رو که نچسبوندن به زمین! تکونی به خودتون بدید!)

در هر صورت در مکان خوبی به مطالعه بپردازید چند مکان خوب در نظر بگیرید و بعضی اوقات جایی متفاوت از مکان همیشگی خود انتخاب کنید. تحقیقات زیادی مبنی بر تاثیر مثبت تغییر مکان در افزایش کارآیی مغز و راحت تر به خاطر سپردن اطلاعات انجام شده و به طرز عجیبی در بعضی موارد این تاثیر فوق العاده زیاد بوده! با تغییر مکان اطلاعات ساده تر و سریعتر منتقل میشند. اگر مکان مناسبی برای مطالعه در خونه یا خوابگاه نیست، میتونید به کتابخانه ها برید.





تمام وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید

aid1213898-728px-1213898-5.jpg.webp


در صورتی که برای مطالعه به کتابخانه یا بیرون از خانه میرید، قبل از رفتن اطمینان حاصل کنید هر چه لازم دارید همراه خود داشته باشید. پوشه ها یادداشت ها دفتر و کتاب ها؛ ولی حواستان باشد موارد مهم تر مانند یک بطری آب، مقداری پول و کمی تنقلات فراموش نشود.

جالب است بدانید شکلات تلخ جدیدا سوپر میوه تلقی میشود! شکلات آنتی اکسیدان قوی و متشکل از ترکیبات گیاهی سالم است و حتی از آبمیوه ام مفید تر است! بنابراین حتما همراه خود مقداری شکلات تلخ داشته باشید و قبل از شروع درس مقداری شکلات بخورید.
این کار فایده زیادی برایتان خواهد داشت.


 
Night Spirit

Night Spirit

گنده تالار !
مدیر ارشد تالار

در هنگام درس خواندن




با نوشتن خو بگیرید!

aid1213898-728px-1213898-6.jpg.webp


هرکاری که فکر میکنید به درس خواندن و بازده درسی کمک میکند، انجام دهید. هزاران هزار تکنیک درس خواندن وجود دارد، میتوانید چند تا از روش های قابل انجام را امتحان کنید و اگر به دردتان خورد استفاده کنید.

- خلاصه نویسی کنید؛ اگر باید تاریخ یا علم حفظ کنید، به روش بهتری برای آموختن نیاز دارید، خلاصه ای برای هر فصل درست کنید و از روی آن بخوانید.

- از دستگاه های حافظه استفاده کنید. قصر ذهن یا درست کردن کلمه اختصاری با حرف اول کلمات.
مثلا فکبیا، کلمه ای اختصاری برای نام هالوژن هاست! فــلوئور، کـــلر، بــــرم، یـــد، استاتین!
اینطوری شما با شنیدن سوال یاد کلمه اختصاری میافتید و به آسانی آن را گسترش داده و جواب کامل به ذهنتان می آید.


- اگر کارت درسی درست میکنید، آن ها را بلند بخوانید. این کمک خواهد کرد مطالب را به ذهن بسپارید. خواندن کارت بدون صدا بسیار منفعلانست و ممکن است به زودی چیزی که خواندید را فراموش کنید. کارت هارا همراه خود داشته باشید که اگر جایی وقت آزاد داشتید بتوانید آن ها را مرور و از آن ها استفاده کنید.



استراحت های مکرر داشته باشید


aid1213898-728px-1213898-7.jpg.webp


درس خواندن پنج ساعت پیوسته هیچ کمکی نمیکند. بدن و مغز شما نیاز به استراحت دارد چیزی بخورید و یک لیوان شیر یا آب بنوشید.20-30 دقیقه مطالعه کنید، 5 دقیقه استراحت، و دوباره 20-30 دقیقه مطالعه کنید. یادگیری شما در این صورت خیلی بیشتر خواهد بود.
به گزارش مرکز مهارت های علمی دارتموث، برای به دست آوردن بهترین بازده و نتیجه در یک هفته، باید 20-50 دقیقه مطالعه، و 5 تا ده دقیقه استراحت باشد.






به موسیقی گوش دهید

aid1213898-728px-1213898-8.jpg.webp


اکثر افراد درباره تاثیر موسیقی های موتزارت شنیده اند که گفته میشود با گوش دادن آن ضریب هوشی افزایش میابد. درواقع این حرف تقریبا اشتباه است و تاثیری ندارد. اما موضوعی نیز وجود دارد، که نشان میدهد موسیقی نیز در ضریب هوشی موثر است.
وقتی در آزمایشی موزیک بی کلام توانست روی مغز شرکت کننده ها تاثیر مثبت بگذارد، متوجه شدند تا حدود 15 دقیقه بعد از آن هم این تاثیر باقی میماند. با ادامه دادن آزمایشات و مطالعات به این قضیه رسیدند که نه فقط موتزارت، بلکه هر موزیکی (تا زمانی که شنونده از آن لذت ببرد) میتواند مغز را تحریک کند. درواقع راه رفتن، دویدن یا پریدن هم تاثیر مشابهی روی مغز دارند. پس راهی برای تحرک مغز پیدا کنید و انجامش دهید.




در هنگام مطالعه یک مطلب، آن را با مفاهیم دیگر تلفیق کنید

aid1213898-728px-1213898-9.jpg.webp


با اینکار نه تنها میزان درک شما افزایش میابد، بلکه مغز شما نیز راحتتر آن را هضم میکند. بجای اینکه صرفا روی یک لغت تمرکز کنید آنرا تحت پوشش مفاهیم و متن بیاموزید.

آیا میدانید که چگونه موسیقی دانان نُت ها را با قطعه های حقیقی تلفیق میکنند؟ و ورزشکار ها هرگز یک تمرین را دو بار در هر مرحله انجام نمیدهند. آنها دقیقا کاری را انجام میدهند که شما باید الگو بگیرید! استفاده از مهارت های کامل در هر جلسه تاثیر بیشتری روی مغز شما میگذارد.



در گروه مطالعه کنید
aid1213898-728px-1213898-10.jpg.webp


درس خواندن گروهی هنگامی که شما انگیزه کافی برای شروع درس خواندن ندارید، بسیار موثر خواهد بود. به علاوه که توضیح مفاهیم با صدای بلند به شما نشان خواهد داد چه مفاهیمی را کامل مسلطید و در چه مفاهیمی هنوز نیاز به مطالعه دارید و گروه شدن به شما اجازه تقسیم و توضیح دادن مفاهیم میدهد.

هر فرد در گروه باید برای پرسش و پاسخ آماده باشد. دو نفر دو نفر گروه شوید و پرسش و پاسخ داشته باشید. گروهی روی جواب ها فکر کنید و سعی کنید مشکل هم دیگر را حل کنید،و حواستان باشد گروه از مسیر درسی خودش خارج نشود!
توجه کنید که تمام اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته میشود درست باشد وگرنه کل گروه اشتباه خواهند کرد.


 
Night Spirit

Night Spirit

گنده تالار !
مدیر ارشد تالار
دقیقا قبل از امتحان



خواب کافی داشته باشید

aid1213898-728px-1213898-11.jpg.webp


شب بیداری کار خطرناکیست. اکثر دانشجو ها فکر میکنند تمام شب درس خواندن به آنها اطلاعات بیشتری برای امتحان میدهد و آماده تر خواهند بود در حالی که کار خطرناکیست. دانش آموزان خسته نمیتوانند بر امتحان تمرکز داشته باشند و این عدم تمرکز باعث میشود از اطلاعاتی که بلدند هم کمتر بتوانند استفاده کنند. در مقابل دانش آموزانی که به خوبی استراحت کرده اند و خواب کافی دارند خیلی ریلکس و آرام ترند و زمان امتحان آگاه و آماده تر هستند. چیزی که شما از شب بیداری برای امتحان به دست می آورید، ارزش از دست دادن آمادگی ذهنی و تمرکز برای امتحان را ندارد
پس زمان کافی برای خواب بگذارید، در آینده از خودتان متشکر خواهید شد.



صبحانه مناسب بخورید

aid1213898-728px-1213898-12.jpg.webp



صبحانه، هم برای بدن و هم برای مغز ضروریست. تمرکز کردن هنگام گرسنگی کار سختی خواهد بود و مغز بدون انرژی نمیتواند کارایی خوبی داشته باشد. چیزی نخورید که به آن عادت ندارید و امکان دلدرد به وجود بیاید.

صبحانه جدیدی را صرفا برای اینکه پربازده تر باشد نخورید؛ ممکن است بیشتر عصبیتان کند، صبحانه عادی خودتان مناسب تر و پربازده تر است.


اعتماد به نفس داشته باشید

aid1213898-728px-1213898-13.jpg.webp


ممکن است فکر کنید این حرف ها تاثیری ندارد، ولی باید اعتماد به نفس داشته باشید و فکر کنید بهترین نتیجه را خواهید داشت، و در واقع هم هر تلاش و کاری که باید میکردید، کردید پس جای نگرانی نیست.
وقتی بدون اعتماد داشتن به خود و حافظه، سعی میکنیم به یاد بیاریم، حافظه تضعیف میشه و باید انرژی صرف شود تا دوباره امیدواری به دست بیاد و حافظه اطلاعات را به یاد بیاورد.


به همان نسبت که باری بر دوش حافظه قرار میدهید (یا به عبارتی از آن کار میکشید) نیرومند تر و قابل اعتماد تر خواهد شد. پس سعی کنید که به زودی عادت کنید که بر حافظه تان متکی باشید نه به نوشته ها و یادداشت هایتان!



منبع
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا