ساخت پمپ انژکتوری با مصرف انرژی بسیار کمتر

  • شروع کننده موضوع Jason Statham
  • تاریخ شروع
Jason Statham

Jason Statham

دل شکسته
کاربر تالار
کاربر فعال
b22708c36e2076c5c3c1f25c966c0f74._.jpg

پژوهشگران ایرانی موفق شدند پمپی را طراحی کنند که تنها یک دهم پمپ های معمولی، انرژی مصرف می کند.

مجتبی پاکباز میاب از اعضای گروه طراح و سازنده این پمپ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ویژگی های منحصربه فرد آن توضیح داد: موتورهای دیزلی یک سیستم سوخت رسانی بسیار قوی دارند که برای پاشش سوخت، توان زیادی از موتور می گیرند.

به گفته این پژوهشگر جوان، میزان مصرف انرژی در موتورهای دیزلی بستگی به حجم و توان موتور دارد که به عنوان مثال در موتور کامیون برای پمپ کردن سوخت، چهار اسب بخار از توان موتور گرفته می شود.

وی با تاکید بر این که این پمپ تنها یک دهم پمپ های عادی از توان موتور استفاده می کند درباره عملکرد آن توضیح داد: این پمپ در واقع یک پمپ فشار تراکمی است که با استفاده از تراکم موتور کار می کند. فشار تراکم موتور، پشت یک پیستون جمع می شود و سطح مقطع کنار آن را کم می کند تا فشار بالا رود. این فشار اگر 35 بار باشد می تواند گازوئیل را با فشار 690 بار پمپ کند.

پاکباز ضمن اشاره به این موضوع که استفاده از این پمپ باید در طراحی اولیه موتور دیزلی لحاظ شده باشد، گفت: موتورهای دیزلی معمولا ارتعاشات زیادی دارند که این پمپ می تواند آن ها را اندازه گیری کند و از میزان آن ها بکاهد. این پمپ می تواند در کنار تمامی موتورها چه برای یک کشتی ساخته شده باشند و چه برای یک خودرو به کار گرفته شوند.

به گفته این پژوهشگر، پمپ انژکتوری در مقایس آزمایشگاهی ساخته شده و نتایج آزمایش های آن مثبت بوده است. عملکرد این پمپ همچنین در مراسم رونمایی آن در دانشگاه شهید رجایی با حضور مهندس میرسلیم، عضو هیات رییسه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و نیز دکتر سوادکوهی، رییس پیشین پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تایید شده است.

این پژوهشگر جوان با اشاره به این که این موتور به عنوان طرح رتبه نخست بخش اختراع جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شده است ابراز امیدواری کرد که شرکت های داخلی اشتیاق خود را برای به کارگیری آن و یا ساخت نمونه مهندسی از آن نشان دهند.

منبع ایسنا

 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا