علت اصلي مرگ مرد يخي آلپ | News

  • شروع کننده موضوع M.Bagheri
  • تاریخ شروع
M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
پرشین بکس :

تازه ترین بررسی های دانشمندان روی dna مرد یخی آلپ که با عنوان "اوتزی" شناخته شده نشان می دهد که این مومیایی پنج هزار ساله از تصلب شریانی رنج می برده است.اوتزی، یک مرد مومیایی یخی با قدمتی پنج هزار و 300 ساله است که در سال 1991 در یخ های کوه های آلپ در مرز میان ایتالیا و دره "اوتزتال" اتریش کشف شد.
از آن زمان دانشمندان در تلاش برای کشف رازهای این مرد یخی بوده اند. در رادیوگرافی که در سال 2001 روی بقایای "اوتزی" انجام شد، یک پیکان در کتف آن مشاهده شد. در سال 2002 نتایج تحقیقات بر روی زخمهای شانه راست اوتزی نشان داد که این مرد به صورت خشونت آمیزی مرده است.
اکنون گروهی از محققان موسسه مومیایی ها و مرد یخی آکادمی اروپایی بولتزانو در ایتالیا و موسسه ژنتیک انسانی دانشگاه توبینگن آلمان در بررسیهای خود کشف کردند که این مرد یخی از تصلب شریان رنج می برده است.
این مرد یخی در شرایطی از بیماری قلبی رنج می برده است که در پنج هزار سال قبل تاثیرات اضافه وزن و زندگی پشت میز نشینی وجود نداشته است.
بررسیهای ژنوم "اوتزی" که در زمان مرگ در حدود 48 سال، 160 سانتیمتر و در حدود 55 کیلوگرم وزن داشت آثاری از "بورلیا" را هم نشان داد. "بورلیا" عنوان خانواده ای از باکتریها است که سبب یک بیماری عفونی می شوند که از طریق کنه منتقل می شود.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این قدیمی ترین شاهد از عفونت به بورلیا است. اکنون می دانیم که این آلودگی از پنج هزار سال قبل وجود داشته است."
این دانشمندان همچنین توانستند منشای ژنتیکی این مرد یخی را پیدا کنند. برپایه این تحقیقات، اوتزی دارای "تک رونویسی y" است که در اروپا پدیده نادری به شمار می رود. بنابراین می توان از این کشف نتیجه گرفت که اجداد اوتزی در عصر نوسنگی و در ادامه گسترش کشاورزی و پرورش دام از خاور نزدیک به اروپا مهاجرت کرده اند.
dna این مهاجران نوسنگی، امروز در مناطق دورافتاده ای چون ساردنیا و کورسیکا در جنوب اروپا دیده می شود.
براساس گزارش نشنال جغرافی، در مارس2011 دو هنرمند هلندی به نامهای "آدری و آلفونس کنیس" از چهره اوتزی یک بازسازی جدید انجام دادند. این چهره بازسازی شده با استفاده از مدلهای سه بعدی از جمجمه و تصاویر مادون قرمز و پرتونگاری از مومیایی انجام شده است.
این تصویر، اوتزی را با یک لباس نیم تنه پهلوانی بدون آستین، عضلانی با ریش و موهای مردان کوهستان، چشمهای بلوطی رنگ و گونه های استخوانی آفتاب سوخته نشان می دهد.
وی در این عکس، ظاهری شبیه به چوپان یا کشاورز دارد که در تابستان از کوه عبور می کرده است و برپایه فرضیه هایی که بیان می دارند وی قبل از مرگ بیمار بوده خسته و شکسته به نظر می رسد.
پس از 20 سال تحقیقات بر روی مرد یخی، امروز دانشمندان می دانند که اصلیت اوتزی از "آلتو آدیجه" ایتالیا بوده و لباس پهلوانی به تن کرده است و به همین دلیل یک فرضیه دیگر مطرح می کند که در طول یک نبرد کشته شده است.
در ژوئن 2011 دانشمندان موسسه مومیایی ها و مردیخی بولتزانو با بررسی محتویات معده "اوتزی" موفق شدند آخرین وعده غذایی که این مومیایی یخی بین 30 تا 120 دقیقه قبل از مرگ خورده بود را شناسایی و بازسازی کنند.
این محققان با توالی نویسی فیبرهای گوشتی حیوانات پیدا شده در معده این مومیایی کشف کردند که اوتزی پیش از مرگ گوشت بز کوهی ساکن آلپ را خورده است. این حیوان، بومی مناطق مرتفع آلپ است.
تحقیقات قبلی که بر روی باقیمانده های محتویات روده اوتزی انجام شده بود نشان می داد که این مرد حدود چهار ساعت قبل از مرگ غذایی برپایه گوشت گوزن قرمز و حبوبات خورده است.(مهر)


منبع : جام جم
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا