اختصاصی هفت عنصر تکنیک های حافظه | بخش اول

A.Shadow

A.Shadow

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
9d78fc183942204eb3882c3990454396.jpg
اگر واقعاً قصد دارید حافظه ی خود را بهبود ببخشید، باید مفاهیم پایه ی حافظه را بدانید. حافظه روند کاملاً پیچیده ای دارد که هنوز دانشمندان نتوانسته اند آن را به به طور کامل کشف کنند. اما فقدان دانش آکادمیک در این مورد به این معنا نیست که نمی توانیم از آن به طور موثر استفاده کنیم. متخصصان حافظه در طول تاریخ از روش های متفاوتی استفاده کرده اند تا حافظه ی خود را به شدت افزایش دهند. بخش مهم همه ی این ها، این است که چطور هرچیزی را به خاطر بسپاریم. در واقع این اصول اولیه ی اصول اولیه است.


حافظه چیست؟

برای جواب به این پرسش به ویکی پدیا مراجعه می کنیم:

حافظه و یادسپاری در روانشناسی، حافظه یا یادسپاری (به انگلیسی: Memory) استعدادی است ذهنی برای ذخیره، حفظ و به یاد آوردن اطلاعات و تجربیات. پایه آن تشکیل ارتباطات موقتی قوی و کافی در قشر مغزی می‌باشد. یونانیان قدیم به نموسین (Mnemosy) الهه حافظه اعتقاد داشتند و او را مادر ۹ رب‌النوع علم و هنر می‌دانستند. حافظه دارای سه مرحله است: «رمزگردانی»، «ذخیره سازی» و «بازیابی»

رمزگردانی(Encoding):سپردن به حافظه

ذخیره سازی(Storage):نگهداری در حافظه

بازیابی(Retrieval):فراخوانی از حافظه



تمام شخصیت ما برپایه ی مجموع خاطرات ماست. فردی که از آلزایمر رنج می برد نه تنها حافظه، بلکه شخصیت خود را از دست داده است. اگر از اینکه خودتان هستید خوشحالید، باید قدردان تک تک خاطرات زندگی خود باشید، چه خوب و چه بد ــ چرا که همگی با هم شما را شکل می دهند.


حافظه فوق کوتاه

ما روزانه میلیون ها اطلاعات را دریافت می کنیم. هر بو، هر رنگ و هر صدایی که می شنویم از کانال های حسی ما عبور می کنند. اگر قرار بود همه ی آن ها را به طور همزمان تشخیص دهیم به سختی می توانستیم روی چیزی تمرکز کنیم. این منجر به انفجار حسی می شد. از این رو ناخودآگاه ما اطلاعات را بر اساس اهمیت آن ها ف ی ل ت ر می کند. حافظه ی ما تعیین می کند که کدام اطلاعات برای ما قابل اهمیت، و کدام یک بی اهمیت هستند. بدین منظور اطلاعات باید از حافظه ی حسی ما عبور کند و این کار را در کمتر از چندمیلی ثانیه رخ می دهد. به همین دلیل این بخش حافظه ی فوق کوتاه نامیده می شود.


حافظه ی کوتاه مدت

هرچیزی که از این گزینش سخت با موفقیت بیرون می آید، وارد خودآگاه ما می شود. در این قسمت با از موضوعات مختلف آگاه می شویم. ما به طور همزمان می توانیم با 7 +/- 2 اطلاعات درگیر شویم. این ظرفیت خودآگاه ماست. اگر شما 7 رقم را بشنوید و آن ها را در ذهن خود تکرار کنید به احتمال بسیار زیاد می توانید آن ها را به ترتیب به خاطر آورید. اما اگر به ده رقم گوش دهید، یادآوری آنها سخت تر می شود. احتمالاً شما می توانید این کار را انجام دهید، اما در بیشتر موارد از یک تکنیک مشخص استفاده می کنید حتی اگر از آن آگاه نباشید چرا که برای شما طبیعی به نظر می رسد. برای مثال به جای حفظ کردن ارقام 274983942 ، اعداد را تکه تکه کرده و به صورت 274 83 94 72 حفظ می کند. این روند که تکه سازی نامیده می شود جزو تکنیک های بسیار اولیه ی حافظه است.


حافظه بلند مدت

هر اطلاعاتی که از حافظه ی کوتاه مدت ما عبور می کند، در حافظه ی بلند مدت ذخیره می شود. برخی از دانشمندان معتقدند هر اطلاعاتی که وارد می شود، در ذهن شما ذخیره می گردد حتی اگر قادر به یادآوری آن ها نباشید. برای ما این چندان مهم نیست، چراکه وقتی نتوانیم اطلاعاتی را به یاد آوریم انگار وجود ندارد. اما در بسیاری از شرایط که ما می دانیم که یک چیزی را بلدیم اما آن را به خاطر نمی آوریم، چه؟ اطلاعات در نوک زبان مان است اما نمی توانیم آن را به یاد بیاوریم. به سختی فکر می کنیم اما اتفاقی نمی افتد.

و سپس چند ساعت یا چند روز بعد، ناگهان جواب را به خاطر می آوریم، انگار که ناخودآگاهمان در حافظه ی عظیم ما به جستجو پرداخته و سرانجام مطلب موردنظر را پیدا کرده است. با وجود اینکه در این لحظه به نوعی احساس آرامش می کنیم اما فکر دیگری به ذهنمان می رسد: ما نمی توانیم به یادآوردن را وقتی که به آن نیاز داریم انجام دهیم. اگر به سه بخش از پردازش اطلاعات که ذکر شد نگاه کنیم، می بینیم که ما در مرحله ی سوم شکست می خوریم. دلیل آن، این است که ما به حافظه ی طبیعی خود اتکا می کنیم ــ که به تنهایی شگفت انگیز است. اما اگر در مرحله ی دوم، یا حتی قبل از آن در مرحله ی اول، از روش های درست استفاده می کنیم، می توانیم شانس خود را برای داشتن یک حافظه ی قدرتمند به شدت افزایش دهیم.


ما چه چیزی را به خاطر می سپاریم؟

سعی کنید پنج چیز از زندگی خود به خاطر آورید. در زیر چیزهایی که ممکن است به یاد آورده باشید را نوشته ایم، نتیجه ی خود را با این ها مقایسه کنید:

چه چیزی را به خاطر آوردید؟

اولین بوسه؟

فارغ التحصیلی؟

ازدواج؟

تولد فرزندانتان؟

مرگ خویشان؟


مطمئناً چیزی شبیه این ها را به خاطر آوردید. به احتمال زیاد شما اینکه در تاریخ 10 آبان سال 1382 چه ناهاری خوردید را به یاد نیاوردید. اما چرا؟ دلیلش این است که ما چیزی را به خاطر می آوریم که برایمان معنا داشته باشد. این چیز می تواند خوب باشد یا بد، زشت باشد یا زیبا. می تواند برای شما مهم باشد اما برای افراد دیگر بی اهمیت به نظر برسد. این یک مسئله ی صد درصد شخصی است.

اکنون سوال این است: این چطور به ما کمک می کند تا بهتر حفظ کنیم؟ احتمالاً درس زبان انگلیسی شما تاثیری مانند عطر کیک مادربزرگ روی شما ندارد. اما در واقع نه تنها می تواند این تاثیر را داشته باشد، بلکه حتی بوی کیک مادربزرگ هم بدهد. عناصری وجود دارند که به خاطر سپاری را برای ما ساده تر می کنند. در بخش بعدی به این هفت عنصر خواهیم پرداخت.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا