يادم تو را فراموش

M.Bagheri

M.Bagheri

مدیر کل تالار
مدیریت کل تالار
تا به حال شده چيزي را فراموش كنيد و يادتان نيايد كجا بوده است؟ بعد چه اتفاقي مي افتد؟ اگر به هيچ وجه يادتان نيايد عصباني مي شويد؟ خاطرات چه طور؟ اگر كسي براي شما خاطره اي مشترك را مرور كند و شما ماجرا را به ياد نياوريد چه حالي پيدا مي كنيد؟ آيا ممكن است مغز روزي چگونه خوردن، چگونه خنديدن، چگونه گريه كردن و... را هم فراموش كند؟ دنيا براي مبتلايان به آلزايمر اين گونه است!
بيشتر ما، آلزايمر را بلايي براي همسايه مي دانند و هرگز گمان نمي كنند اين بيماري روزي گريبان آنها يا خانواده هاي آنها را هم بگيرد، اما واقعيت اين است كه هم اكنون در كشور ما حدود 500 هزار نفر در كشور مبتلا به اين بيماري هستند و پزشكان مي گويند اين آمار در آينده بيشتر نيز خواهد شد و به همين علت از حالا بايد امكانات و تجهيزات مناسب براي مواجهه با اين بيماري را فراهم كنيم.
ديروز روز جهاني مبارزه با آلزايمر بود اما در كشور ما كه رشد جمعيت سالمند آن نسبت به بسياري از كشورهاي دنيا روند سريع تري دارد، مسلما مبارزه با آلزايمر نه فقط به يك روز بلكه به هفته ها نياز دارد.
افزايش شمار مبتلايان به آلزايمر فقط چالش پيش روي كشور ما نيست، بلكه جمعيت جهان به سرعت در حال پيرشدن است و دانشمندان پيش بيني كرده اند تا 4 دهه ديگر از هر4سالمند در جهان يكي به آلزايمر مبتلا مي شود و از آنجا كه جمعيت جهان در حال پير شدن است و آلزايمر هم معمولا يكي از عوارض بالارفتن سن است سال هاست همه كشورهاي توسعه يافته دنيا به فكر راهكارهايي براي كاهش موارد ابتلا به اين بيماري در وهله اول و سپس بسترسازي براي مراقب و نگهداري از مبتلايان به آن باشند. آلزايمر نوعي اختلال مغزي است كه بيمار مبتلا به آن دچار فراموشي شديد مي شود. ابتلا به اين بيماري دلايل زيادي دارد و برخي زمينه هاي ابتلا به آن قابل پيشگيري است، اما پزشكان مي گويند رايج ترين دليل اين بيماري رسوب پروتئين آميلوئيد در مغز است كه تغذيه سلول هاي مغزي را با مشكل مواجه مي كند.
پژوهش هاي علمي نشان مي دهند كساني كه ميوه و سبزيجات بيشتري مصرف مي كنند و تغذيه مناسب تري دارند، تابع برنامه ريزي مشخصي در زندگي هستند و خواب و كار آنها اندازه هاي معيني دارد، از استرس دور مي مانند و وزن و قندشان را كنترل مي كنند كمتر در معرض ابتلا به آلزايمر هستند.
نشانه هاي فراموشي
علائم بيماري آلزايمر معمولا آرام آرام پيش مي روند و به مرور زمان وخيم تر مي شوند و در انجام كارها و مسووليت هاي روزانه اختلال ايجاد مي كنند. آغاز اين بيماري با يك سري علائم هشداردهنده است كه تشخيص آنها سبب مي  شود سريع تر براي كنترل عوارض آن به پزشك مراجعه كنيد. ايسنا درباره نشانه هاي اين بيماري گزارشي را به نقل از سايت انجمن جهاني آلزايمر منتشر كرده است كه ما آن را با تغييراتي براي شما مي آوريم. 10 نشانه هشداردهنده اين بيماري عبارتند از:
تضعيف حافظه و بروز حالت هاي فراموشي: يكي از شايع ترين علائم آلزايمر از دست دادن حافظه بويژه فراموش  كردن اطلاعاتي است كه فرد بيمار اخيرا آنها را به خاطر سپرده است. ساير موارد شامل فراموش  كردن تاريخ ها و رويد ادهاي مهم، پرسيدن مكرر اطلاعات مشابه و وابستگي به وسايلي مثل دفتر يادداشت و لوازم الكترونيكي براي به ياد آوردن موضوعات معمولي هستند.
چالش در برنامه ريزي يا حل مسائل: برخي افراد ممكن است تغييراتي را در توانايي شان براي برنامه ريزي يا كاركردن با اعداد و ارقام تجربه كنند. آنها اغلب رسيدگي به صورت حساب هاي ماهانه را فراموش مي كنند و در تمركز كردن و انجام كارهاي طولاني تر با مشكل مواجه مي شوند.
مشكل در انجام كارهاي معمول و ساده: مبتلايان به آلزايمر اغلب در انجام و تكميل كارهاي روزانه و معمول با مشكل مواجه مي شوند. آنها حتي براي رانندگي كردن تا يك مقصد آشنا، مديريت هزينه هاي كاري يا به يا دآوردن قوانين بازي هاي مورد علاقه شان دچار مشكل مي شوند.
سردرگم شدن در زمان و مكان: مبتلايان به آلزايمر نمي توانند تاريخ ها، فصول و گذر زمان را دنبال كنند. آنها گاهي فراموش مي كنند كه كجا هستند و چگونه خود را به اين محل رسانده اند.
مشكل در درك تصاوير: در برخي از افراد داشتن مشكل بينايي در واقع نشانه اي از آلزايمر است. آنها همچنين در خواندن، تشخيص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشكل پيدا مي كنند. گاهي اوقات وقتي مقابل آيينه قرار مي گيرند، تصور مي كنند فرد ديگري مقابل آنها ايستاده و درك نمي كنند كه تصوير خودشان است.
پيدا كردن مشكلات تازه با واژه ها در گفتن يا نوشتن: مبتلايان به آلزايمر در دنبال كردن يا پيوستن به يك گفت وگو ناتوان مي شوند، آنها گاهي در حين گفت وگو متوقف مي شوند و براي ادامه صحبت هاي خود هيچ ايده اي ندارند و دائم جملات مشابهي تكرار مي كنند. همچنين در پيدا كردن واژه هاي مناسب بين مكالمه خود ناتوان مي شوند.
گذاشتن اشيا در جاي غيرمعمول: بيماران آلزايمري اغلب وسايل خود را در جاهاي غيرمعمولي مي گذارند و بعد جاي آنها را فراموش مي كنند. بعلاوه حتي توان آن را ندارند كه با رجوع به حافظه خود، جاي قرار دادن وسيله  مورد نظر را رديابي كنند.
ضعف  و ناتواني در قضاوت و تصميم گيري: بيماران مبتلا به آلزايمر اغلب در قضاوت و تصميم گيري دستخوش تغييراتي مي شوند كه توان  آنها را در اين زمينه ها كاهش مي دهد.
عقب نشيني از فعاليت هاي كاري و اجتماعي: اين بيماران بتدريج خود را از برنامه هاي گروهي و فعاليت هاي اجتماعي و ورزشي كنار مي كشند.
تغيير در خلق  و خو و شخصيت: ويژگي هاي شخصيتي و خلق  وخوي اين بيماران نيز تغيير مي كند. آنها دچار سردرگمي، ترديد و ظن، افسردگي، ترس و اضطراب مي شوند و بسادگي در شرايط مختلف آشفته و پريشان مي شوند.
منبع : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100854793171
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا