پرونده خانه سینما روی میز کمیسیون فرهنگی مجلس

ArasH--h.p

ArasH--h.p

کاربر تالار
کاربر تالار
گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره خانه سینما منتشر میشود.

سال 90 مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارشی درباره خانه سینما منتشر کرده بود که برخی رسانهها بهتازگی آنرا بازنشر کردهاند. در این گزارش، خانه سینما تشکلی غیرقانونی نام گرفته بود. دیروز مشاور حقوقی سازمان سینمایی به مجلس رفت و پس از آن صحبتهایی مطرح کرد که واکنش رئیس هیاتمدیره خانه سینما را در پی داشت.

مشاور حقوقی سازمان سینمایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نظر وکیل خانه سینما درخصوص گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، از جلسه مهدی عظیمی میرآبادی (معاون فعالیتهای سازمان سینمایی) با نمایندگان این مرکز درباره خانه سینما خبر داد. بهزاد ابتهاج درباره این جلسه توضیح داد: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی براساس سیاستها و برنامههای خودش و البته به شکلی خودجوش، در سال90 گزارشی درباره وضعیت خانه سینما در سال90 آماده کرده بود. این گزارش نهتنها براساس درخواست وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی نبود، بلکه ما هیچ نقش کوچک یا بزرگی در تدوین آن نداشتیم. وی ادامه داد: این گزارش چند روز قبل در رسانهها منتشر شد و بهدنبال آن وکیل خانه سینما اعلام کرد که دیوان عدالت اداری گزارش مجلس را درباره خانه سینما رد کرده است؛ درحالیکه در حکم این دیوان چنین چیزی دیده نمیشود. مشاور حقوقی سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه دیوان عدالت اداری نمیتواند درباره گزارش مجلس نظر بدهد، گفت: طبق ماده13 قانون دیوان عدالت اداری، این دیوان اصلا صلاحیت اظهارنظر درباره تصمیمات و گزارشهای مجلس را نداشته و صرفا میتواند به شکایات اشخاص حقیقی یا حقوقی از اقدامات دولت رسیدگی کند.

وی همچنین یادآور شد: برخلاف آنچه وکیل خانه سینما مطرح کرده است، دیوان عدالت اداری تنها بهدلیل اینکه شورای فرهنگ عمومی و وزارت ارشاد 2دلیل متفاوت را برای مشکل خانه سینما ارائه کرده بودند، حکم انحلال این نهاد صنفی را لغو کرد و موضوع را به هیأت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد ارجاع داد. این هیأت هم تشکیل جلسه داده و بهجهت عدمرعایت مقررات اخذ مجوز قانونی توسط خانه سینما رأی به انحلال دائم آن داد.

ابتهاج با تأکید بر اینکه خانه سینما تا امروز به حکم تعطیلی دائمش اعتراض نکرده است، اظهار کرد: مسئولان خانه سینما میتوانستند مانند سال گذشته، از این حکم وزارت ارشاد هم به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، درحالیکه تا امروز چنین کاری نکردهاند و این حکم به قوت خود باقی است.

مشاور حقوقی سازمان سینمایی در پایان درباره جلسه مهدی عظیمی میرآبادی در مجلس شورای اسلامی درباره خانه سینما به ایسنا گفت: پس از صحبتهای وکیل خانه سینما درباره گزارش منتشر شده مرکز پژوهشها، از آنجا با ما تماس گرفتند و درخواست گفتوگو در این زمینه را داشتند. بههمین دلیل ساعت 10صبح دیروز (چهارم شهریورماه)، آقای عظیمی - معاون فعالیتهای سازمان سینمایی - و یکی از نمایندگان معاونت حقوقی وزارت ارشاد به مرکز پژوهشهای مجلس رفتند.

سخنگوی هیأتمدیره خانه سینما در پاسخ به مشاور حقوقی سازمان سینمایی گفت: وقتی میدیدیم محفل ایجاد شده در سازمان سینمایی حتی به دستورهای صریح بالاترین مقام اجرایی کشور توجهی نمیکند، چرا باید وقت خودمان را با شکایت بردن به دیوان عدالت اداری تلف میکردیم؟!

فرهاد توحیدی در گفتوگو با ایسنا، در واکنش به سخنان بهزاد ابتهاج مبنی بر اینکه خانه سینما تا امروز از حکم تعطیلی دائمش به دیوان عدالت اداری شکایت نکرده است، توضیح داد: همانطور که ایشان گفتند ما میتوانستیم از رأی تعطیلی خانه سینما شکایت کنیم اما مطمئن بودیم محفلی که در سازمان سینمایی علیه خانه سینما تشکیل شده است، بهراه خود ادامه خواهد داد. وی ادامه داد: حتی اگر به دیوان عدالت اداری شکایت میکردیم و حکم تعطیلی دائم را هم لغو میکردند، باز هم برایمان روشن بود که آقایان مجددا دستور سومی را صادر خواهند کرد که باید واکنش چهارم ما را بهدنبال میداشت! ما نمیخواستیم وارد این چرخه باطل شویم و از آنجا که رئیسجمهور سابق تلاش داشت که مشکل را بهنوعی حل کند، به ایشان دل بسته بودیم و فکر میکردیم که میتوانند گرههای کور ایجاد شده را باز کنند. توحیدی در عینحال ضمن ابراز تأسف از اینکه حتی بهدستورات محمود احمدینژاد درباره خانه سینما هم توجه نشد، گفت: فکر نمیکنم بتوان از دستورات رئیسجمهور سابق درباره موضوع خانه سینما، دستوری صریحتر خطاب به مسئولان سازمان سینمایی پیدا کرد اما آنها نشان دادند که تنها بهدنبال بهانهجویی هستند و در این مسیر حتی به دستورات بالاترین مقام اجرایی کشور هم توجهی ندارند.

سخنگوی هیأتمدیره خانه سینما در پایان با ابراز امیدواری از اینکه مشکل خانه سینما در دولت یازدهم حل شود، بیان کرد: ما بارها تأکید کردهایم که دوست داشتیم مشکل خانه سینما همانطور که در دولت دهم ایجاد شد، در همان دولت حل شود و در این مسیر حتی از تلاشهای آقای احمدینژاد هم تشکر کرده بودیم اما دوستان اجازه این کار را ندادند. انشاءالله این تلاش مضاعف دوستان، با بستن چمدانهایشان از سازمان سینمایی هم به پایان میرسد و به محافل گروهی خودشان منتقل میشود.
 
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا