کودکان دیرآموز را بهتر بشناسیم!

  • شروع کننده موضوع hassanseo
  • تاریخ شروع
hassanseo

hassanseo

کاربر تالار
کاربر تالار
کودکان دیرآموز را خوب بشناسیم!

d0d3873c7d34325c33fbcbae733ffa64.jpg


تعریف کودکان دیرآموز <کندآموز>

کودکانی را دیرآموز می‌خوانیم که از نظـر هوشی در محدوده هوشبهر بین ۷۰ تا ۸۴ قرار گرفته‌اند یعنی یک تا دو انحراف استاندارد پایین‌تر از معدل سنی خودشان قرار گرفته‌اند و دارای عملکرد طبیعی ضعیف می باشند .

ایـن کودکان فقط در حیطه مهارت‌های تحصیلی عملکردی محدودتر ضعیف‌تر نسبت به همسـال ان خود هستند در بقیه رفتارهای انطباقی سازشی فاقد هرگونه نقص قابل ملاحظه‌ای می‌باشند و مثل همسـال ان خود تفاوت های فردی در حیطه‌های مفرق رفتاری‌اند.‌

ویژگیها کودکان دیرآموز

ایـن کودکان تمرکز و دقت ضروری رغبت به کارهای فکری ابتکاری ندارند؛ قادر به طرح نقشه و پروگرام ‌ریزی جهت خود و دیگـر ان نیستند ولی شاید با آزمایش و ممارست در کارهای عملی و حرفه‌ای موفق شوند.

بیشتر ایـن اشویِژگزینشه در خانواده و جامعه به طور تقریباً عادی زندگـی می‌کنند جز در موارد ی که انتقاد؛ دلیل و بیان ضروری است تفاوت محسوسی با دیگـر ان نشان نمی‌دهند.

ایـن اشویِژگزینشه چنانچه دچار آشفتگیهای عاطفی نشوند؛ مطیع؛ فرمانبر؛ آرام سازگار در کنار زنی عاقل و مطیع یا همکاری دلسوز و شکیبا می‌توانند خود اطرافیان را از آرامش بهره‌مند سازند.

اشتغالات فنی حرفه‌ای و ورزشی در رشد و پرورش فرد ایـن اشویِژگزینشه موثر است علاقه بسياري به آن نشان می‌دهند.

بعضی از معین ات مهم بـار ز ایـن دانش‌آموزان عبـار تنداز:

در درک مفهوم ها یادگیری مطالب؛ نماید تر از مبوسیله کلاس هستند .
در تشخیص ارتباطات پیچیده ضعیف هستند .
از درک مفهوم ها انتزاعی یا مجرد عاجز هستند .
جهت یادگیری مطالب درسی؛ به آزمایش های ی نیاز دارند.
دامنه معلومات عمومی آنان نسبت به همسـال ان محدودتر است .
خزانه لغات محدودتری نسبت به همسـال ان خود دارند از دستور زبان ساده‌ای که ویِژه دانش‌آموزان کوچکتر است؛ استفاده می‌کنند.
در خواندن و فهمیدن کتابهای درسی دچار اشکال هستند .
در انجام تکالیف درسی اکثرا ۲ تا ۳ سـال از همسـال ان عقب هستند .
اکثرا ً بعضی معلمان بدون دقت به محدودیت تواناییهای ذهنی ایـن گروه از دانش‌آموزان آنان را سرزنش و با دیگـر ان مقایسه می‌کنند و چنین برخوردهایی موجبات شکست و دل‌زدگی بیشتر آنان را نسبت به تحصیل فراهم می‌سازد؛ کلا ً یأس و ناامیدی ناشی از شکست در مدرسه؛ اعتماد اطمینان به خود را کم شدن می‌دهد چنین القا می‌کند که من به درد هیچ کاری نمی‌خورم.

درحالی که معلم آگاه دانا می بایست در برخورد با چنین دانش‌آموزانی محدودیت‌های ذهنی آنان را در نظـر بگیرد و چنانچه واقعا ً تشخیص می‌دهد که ایـن گروه توانایی درک مفهوم ها پیچیده درسی را ندارند آنان را به بهره‌مندی از روش حرفه‌ای یا کشاورزی تشویق نماید ؛ تا بتوانند متناسب با توانایی‌ها نیازهای خود؛ شغل آینده خویش را پایه‌ریزی کنند.

جهت ساخته پروگرام ویِژه سايت کودکان یرآموز خوب است مشابه الگوی زیر عمل شود:‌

زمینه‌یابی و بررسی نمرات گروه‌های سنی ۱ تا ۵ سـال مختص کودکانی که نمرات هوشی آنان ۲ سـال یا بیشتر از میزان معدل پایین‌تر بوده است .

از معلمانی که قبلاً با چنین کودکانی سروکار داشته‌اند استفاده کـرده تا توصیه ‌های ضروری ارائه شود.

یک نقد دقیق از سلامت بچه و تاریخچه اجتماعی او ضروری است تا معین شود دلایل آشکاری که در عقب‌ماندگی او نقش دارند؛ چیست؟

آزمون‌های هوشی گروهی می‌تواند یاری بزرگی باشد.

چنانچه عقب‌‌ماندگی مربوط به عوامل حس ی هیجانی باشد؛ یک بررسي کامل بوسیله روانپزشک و یا روانشناس که واجد شرایط ضروری است ضرورت دارد. محتویات ایـن مطالعه عبـار تنداز: آزمون هوشی انفرادی؛ آزمون عملی؛ آزمون بالندگی (مهارتهای) اجتماعی و شخصی و آزمون‌های پیشرفت تحصیلی.

کودکان دیرآموز اصولا اس‌های ویژه‌

یک کلاس ویِژه کوچولو ایـن وضعیت را داراست تا وی در محیطی که به میزان سطح خودش است؛ پیشرفت نماید و به میزان سطح درک و فهم خودش با او کار شود. کلاس ویِژه جایی است که در آن تعداد دانش‌آموزان کمتری نسبت به بقیه کلاس‌ها وجود دارد و تلاش معلم بیشتر است .

جهت ایـن که آموزگار از عهده ایـن کلاس ایـن تکلیف برآید؛ مستلزم ایـن است که معلم فرد ی متناسب با ویژگیها ایـن کودکان باشد. ایـن آموزگار می بایست صبر شکیبایی بی‌پایان؛ مهربانی؛ بینش یک عشق ذاتی فطری برای کودکان؛ روحیه تلاش و خستگی‌ناپذیر آدم ‌رفیق ها ه داشته باشد.

آموزگار بایستی تخصص ضروری را در زمینه‌های مربوط داشته باشد؛ از عبارت :

دانش آبعضی به میزان کافی.
توانایی یاری با دقت به تطابق شخصی سازگاری او.
آشنایی با آزمون‌های مفرق موارد استفاده از آن‌ها در نقد کودک.
دانستن پروگرام و پروگرام ‌ریزی‌های درسی.
دانستن تکنیک‌های روش ی مواد درسی.
دانستن ادبیات حرفه‌ای.
برقراری رابطه مناسب مطلوب با کودکان خانواده‌های آنان.

کودکان دیرآموز معمولا اس‌های عادی‌

البته اگر چه برای کودکان عقب‌مانده استفاده از کلاسهای ویِژه یک ایده‌آل است ولی همیشه ایـن امر امکان‌پذیر نیست. برخي وقتها اوقات کوچولو عقب‌مانده یا کوچولو دیرآموز در یک کلاس عادی جا داده می‌شود و زیرنظـر معلمی قرار می‌گیرد که کار ی درباره تدریس ایـن کودکان نداشته است .
زمانی بنابر هر ی ایـن عمل انجام شود؛ معلم بایستی درمورد ایـن کودک با روانشناس یا مشاور مدرسه گفتگو نمایـد تا بتواند ایـن کودکان را بهتر تحت آموزش قرار دهد.
در هر کلاس که ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز دارد؛ به طور معدل ۱ تا ۴ دانش‌آموز با ویژگی‌های گفته شده وجود دارد معلم می بایست اصول با اهمیت زیاد کار با ایـن کودکان را بداند که عبـار ت است از:
معلم بایستی ویژگیها فردی کودک را در نظـر بگیرد.
معلم باید اصولا اس به کودک کمک نماید تا درحد و سطح خودش راهنمای ببیند.
مطالب درسی باید بیشتر دوباره تکرار شود و مدت زمان یادگیری و راهنمای درس نو با فاصله بیشتر برنامـه ‌ریزی شود. مدتی که طول می‌کشد تا بچه دیرآموز همـان ند کودک عادی یک سـال درسی را به انتها برساند؛ سـال و نیم است .
کوچولو دیرآموز احتیاج به انگیزه جهت آزمایش (مشق تکالیف) دارد. ولی تمام ایـن روشهای انگیزشی به نوع نیستند آموزگار باید نبوغ خاصی برای راهنمای به کودک به کار بندد.
آموزگار برای تدریس از موارد عینی و محسوس یاری بطلبد تا بتواند موقعیت روش ی محسوسی را جهت او فراهم نماید .
کودک دیرآموز جهت رسیدن به ایده‌آل‌های راهنمای ی نیاز به تحسین و تشویق دارد. از قبیل: جوایز متفرقه؛ ستاره روی دفتر؛ اسباب‌بازی؛ نوشتن نامش با گچ رنگی خلاصه تحریک کردن علاقه‌اش.
آموزگار باید به کوچولو کمک نماید تا به کار هایش به عنوان چیز ارزشمند بنگرد هر کار تلاش کوچولو در رابطه با مساله تدریس از جانب معلم مورد احترام قرار گیرد.
داشتن ظاهر مناسب به کوچولو یاری می‌کند تا خوب مورد پذیرش در جامعه باشد.‌
از ایـن کودکان می بایست پروگرام ‌ها و هدف‌های کوچکتری را انتظار داشته باشیم.
 
آخرین ویرایش:
متن زیبا برای فرزند پسر - متن زیبا برای فرزند دختر - متن ادبی درباره برادر - کابل شارژر سامسونگ- خرید قاب گوشی- جواب آمیرزا- اسکرین شات سامسونگ - فلش کردن گوشی - اروس دیجیتال - قاب گوشی A54 - قاب گوشی s23 ultra -
بالا